met hoofdstel in longeren gevaarlijk?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ni3ki3

Re: met hoofdstel in longeren gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:10

niemand zegt dat..

maar lijkt me lastig sturen en stelling vragen als er meer druk op de neusriem (onderkant en wel in het midden) staat als op de bitring zelf.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:28

Ik wist helemaal niet, dat een bitverdeler zo onvriendelijk was. Bloos!
Als ik je verhaal lees vind ik het ook wel duidelijk. Ga hem meteen niet meer gebruiken!
Waarom het dan een bitverdeler mag heten als het helemaal niet de druk gelijk over het bit verdeelt? Verward
Maar ik bedenk me: Je kan dus eigelijk ook bijvoorbeeld een sperriem van een minishetlander door de bitringen halen en daar een losse ring om doen oid?

Moet ik wel zeggen dat ik altijd op mijn lichaamshouding longeer als het alleen voor het warmlopen is en ik dus niet aan het bit zit.
Maar gelukkig dat ik dus niet meer met de pessoa bezig ben gegaan, want dan had ik hem dus behoorlijk scheef 'getrokken'.

VValar schreef:
Ik longeer bijna altijd met hoofdstel in. Ik haal wel de teugels van het bit af uiteraard. Zo kan er niks gebeuren met dat hoofd. Hij kan hoogstens ergens tegen aan komen met zijn hoofd, waardoor het hoofdstel kapot getrokken wordt. Maar als jij normaal longeerd in een longeerkraal, dan is de kans dat dat gebeurt wel minimaal.

Ik longeer zonder teugels eraan, wel in een bak, want ik heb niks kleiners.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:41

ni3ki3 schreef:
niemand zegt dat..

maar lijkt me lastig sturen en stelling vragen als er meer druk op de neusriem (onderkant en wel in het midden) staat als op de bitring zelf.

Je vraagt ook eigenlijk geen stelling middels de longeerlijn. Die bepaal je middels de touwtjes (LH methode) of middels een bijzetteugel
of wat je ook gebruikt. Door aan de binnenzijde een touwtje (of bijzetteugel) wat strakker te zetten, gaat je paard stelling aannemen. Dit in combinatie met je zweep die ahw dan als binnen been fungeert. LH leert ook dat je de sluiting van de longeerlijn door de bitring heen, dan via de neusriem en dan weer aan de longeerlijn zelf moet bevestigen. Zo behoudt je contact met de mond terwijl het bit toch mooi blijft liggen.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:43

ja of je haalt hem door de eerste bitring, slaat hem een keer dubbel en doet hem dan aan de tweede bitring vast.
Zo longeerde ik eerder.
of je links of rechts om gaat maakt dan niet uit. de longeerlijn slipt dan op 1 bitring. dus je hebt nooit op 1 ring alle druk.
stelvoor.
Je haalt hem door de binneste bitring, dan nog een keer er door, dan klik je hem aan de buitenste vast. Je moet wel zorgen dat tussen de bitringen geen boogje zit. Als je dan de andere kant op wil gaan. dan gaat de longeerlijn dus nog een keer terug en sta jij aan de kant waar het klikje vast zit. en zit de slib aan de buiten kant.
Zo deed ik het altijd.

Dat met dat touwtje (sperriempje) wat jij zegt, dat beschrijven hun, heb ik zelf nooit geprobeerd.
Lijkt me wel logisch, dat het werkt. Bij een bitverdeler ding, daar zit het onderste stukje dichtgenaaid en dan het ringetje daar aan. waardoor je altijd de duk op de buitenste hebt staan.
bij een touwtje is dat niet zo (sperriempje)
Je kunt volgens mij zelfs nog de longeerlijn direct aan het sperriempje bevestigen.
Als jou klikje van de longerlijn groot genoeg is voor om dat sperriempje, zodat die nog kan bewegen heeft dat volgens mij het zelfde effect. Probeer het even en kijk of er op beide kanten even veel druk staat, dan kun je gaan longeren.
Volgens mij kan dit gewoon, doordat je longeerlijn niet aan de buiten kant blijft vast zitten en de druk daar blijft. De longeerlijn schuift mee naar binnen, maar er blijft druk op de buitenkant.
(als ik er zo over nadenk)
Even proberen en goed kijken, blijft het hoofdje er recht voor of heeft je paard de neiging tot kantelen. en je kunt het ook zien als het bit iets verder door de ene mond hoek zakt. dat moet gewoon gelijk blijven.

Succes!

(bitverdeler is indd een verkeerd woord voor dat ding. Ze moesten gewoon f wat uitvinden om te verkopen ofzo, zonder mooie naam, zou dat ding niet verkopen, want hij slaat werkelijk nergens op) Veel mensen hebben hem en denken dat hij goed is. Helaas schijn bedriegt nog steeds.
Het is een bitverdeler die alle druk verdeeld naar buitenstebitring.
hahaa

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:49

Aslo, daar ben ik het ook mee eens hoor.
Had ik eigenlijk al vermeld.

Stelling vraag je aan de binnenkant maar niet door constante druk. Eigenlijk moet je je paard kunnen rijden op de buitenteugel en een vragende binnenkant.
Met een touwtje krijg je alleen dit effect als het paard nageeft.
Dus dwing je het eigenlijk af. Als jij nageeft, ontspand het touwtje en heb je dus een fijner gevoel.
Ik denk persoonlijk, het moet vooral vanuit de achterkant komen. Je kunt hier wat bij vragen (zoals je onder het rijden doet) af en toe een klein kneepje.
Zelf ben ik niet voor bijzetten, dan krijgt het paard pas een fijne reactie als die voor je bijzet komt.

Vandaar dat ik dubbel longeer. Zo heb ik het gevoel dat ik op dezelfde manier kan vragen als dat ik rijd.
De buitenteugel bepaald de juiste lijn, de binnen teugel vraagt daar waar nodig. Vooral wanneer je figuren rijdt waarbij je stelling wil behouden, waarbij het paard rond moet meebuigen in zijn lichaam.
Wanneer er rechtuit wordt gegaan, kies ik persoonlijk voor een ondertredende achterhand en een ontspannen voorhand die alst ware daardoor vanzelf in de krul valt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:58

Eh, de zgn. touwtjes waar ik (of eigenlijk LH) het over heeft, heb ik dus niet in de hand. Dit 'touwtje' leg je dubbel, dit dubbele deel doe je door de ring aan de onderkant van de longeersingel, van waaruit de touwtjes tussen de voorbenen door elk naar een bitring lopen, dan opzij langs de hals en dan bevestig je de touwtjes aan 1 van de ringen aan de zijkant van de longeersingel. Op deze wijze kun je de hoofd halshouding van je paardje zelf bepalen. En ook de maten van stelling die het paard aan zou moeten nemen. Dubbellonge heb ik ook cursus in gehad, maar vind het zelf lastig werken ivm armblessure, omdat ik dan in 1 hand zowel een lijn als een zweep vast moet houden. Bijzet of iets anders met elastiek vind ik minder, omdat veel paarden daar juist in gaan hangen is mijn ervaring. Vind derhalve de touwtjes methode van LH ideaal.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:35

Ik vind persoonlijk dat tussen de binnen geen juiste manier van bijzetten is.
Is het nodig om bij te zetten, doe dan alleen aan de zijkant.
Tussen de benen vraag je een paard naar beneden en de rug uit te rekken. als een paard hier nog niet aan toe is of ergens van schrikt. kun je een gigantische blessure oplopen.

het is ieders eigen keus.
ik ben niet voor bijzetten. niet met longeren, niet met rijden.
Je 'dwingt' hiermee een bepaalde houding af, waarin je paard ook komt te lopen als die voldoende op de achterhand is bijvoorbeeld door middel van overgangen.
Doet een paard dit niet uitzich zelf maar met bijzet, kan het ook niet uitzich zelf omhoog, maar alleen als het afgedaan wordt.
Kan het paard niet omhoog, kan die zich niet ontlasten, kan die zich niet ontlasten loop je kans op blessures.
bijvoorbeeld bij schrik of vlucht situaties. Dan wil een paard echt niet en zn houding blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:37

Yvank_ schreef:
Nee hoor kan best met rijden kan paard erook op gaan staan bij een val oid en pony van mijn vriendinschrok toen ze afstapte rukte teugels ui handen en ging er op staan hoofdstel en bit doormidden maar pony heeft er niks aan overgehouden Knipoog

Bit doormidden Bloos! Dat is best heftig nog!
Heb een keer gehoord van een vriendin die op Beestenmarkt was gaan kijken, dat door middel van twee paarden die met een bit aan elkaar geklikt waren dat ze ruzie kregen en ze dus begonnen te bekvechten en zo het bit (ik weet niet hoe?) door een van het paard zijn mond heen getrokken werd door die ander en die een zijn tong voor 3 kwart scheurde.
Er stond toen een man op met elk been op één paard in galop.
Dat had ik ook niet willen zien.[/quote]

ja en dat terwijl het maar een klein tikje was ze stond op teugel trok hoofd wat omhoog en knap

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:43

beetje offtopic, vindt je niet?

gehehehe...
heeft niet echt meer met longeren te make.
maarja..
kan gebeuren (beetje mee laten slepen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:44

ni3ki3 schreef:
beetje offtopic, vindt je niet?

gehehehe...
heeft niet echt meer met longeren te make.
maarja..
kan gebeuren (beetje mee laten slepen)

nee want ging erom dat een paard ook op teugel/lijn kan gaan staan als je niet longeert

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:45

Ik longeer ook altijd met hoofdstel om(teugels zijn er natuurlijk af), simpel weg omdat ik dan veel meer over haar te vertellen heb. Heb dan sinds een 1,5 week me nieuwe paardje, maar na 1x longeren met halster en heel de bak door gesleurt worden Bloos had ik maar gauw besloten de volgende keer het hoofdstel in te doen wat overgens een stuk beter gaat.. Haha! Ze ook eigenlijk nooit meer geprobeer een andere kant op te rennen met het hoofdstel in.. Tong uitsteken

Dus ik zou ook lekker blijven longeren met hoofdstel, de kans dat ze een loopje met je nemen is in mijn geval ook een stuk kleiner geworden! Ja

Overgens vind ik het een beetje jammer van je mede verzorgster dat ze zo aankomt, ze had het je ook even op een normale manier kunnen melden... jij kan daar toch ook niets aan doen.. Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:56

ni3ki3 schreef:
Ik vind persoonlijk dat tussen de binnen geen juiste manier van bijzetten is.
Is het nodig om bij te zetten, doe dan alleen aan de zijkant.
Tussen de benen vraag je een paard naar beneden en de rug uit te rekken. als een paard hier nog niet aan toe is of ergens van schrikt. kun je een gigantische blessure oplopen.

Of juist problemen/blessures verhelpen Knipoog

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:47

daar ben ik het niet mee eens, niet op de manier van bijzetten.
al zijn daar verschillende manieren in.
Zou niet mijn keuze zijn om blessures te verhelpen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:52

Ik spreek uit ervaring...

Vorige week longeerde ik mijn vijf jarige merrie met hoofdstel en longeersingen met bijzetteugels... Op een gegeven moment kreeg ze zo'n last van kabouters dat ze heel haar gewicht achterovergooide en alles lostrok. Bijzet gewoon stukgetrokken, hoofdstel in stukken vaneen, paard wondjes in haar mond.

Nee en ik zweer erbij, NOOIT longeer ik nog met hoofdstel!!! Heb geluk dat m'n pony er geen schrik aan heeft overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:03

Longeren aan een halster mist elke uitwerking op de bespiering van het paard, omdat het neerkomt op een beetje rond laten draven of rennen. (is inderdaad niet trainingsgericht!!)
Correct longeren doe je met een hoofdstel, en dan niet met een zgn. bitstukje maar de methode van Lammert Haanstra is gewoon het beste. Verder inderdaad bijzetten dmv longeersingel en touwtjes, anders mist het longeren elke uitwerking.
Ik doe het af als onzin dat je, als er iets gebeurt, de mond van het paard naar de vernieling helpt. Zo sterk is een hoofdstel niet, dat is eerder stuk dan de mond van het paard, mocht er iets voorvallen.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:08

Het lijkt mij, dat mocht het paard zich losrukken een hoofdstel eerder breekt dan een halster en dat dus misschien nog wel minder gevaarlijk is. bovendien is de kans op losrukken bij sommige paarden kleiner mét hoofdstel omdat je dan meer te vertellen hebt dusja..
ik longeer met hoofdstel als ik met pessoa longeer en met halster gewoon. en altijd in een kleine bak/longeercirkel, dan wordt losrukken ook moeilijk lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:31

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:14

Dan vraag ik mij weer af: Als longeren dat het touw tussen de benen doorgaat slecht is voor de rug.
Hoe moet ik dan beginnen met de pessoa?
Ze zeggen dat je altijd lang en laag moet beginnen en het plaatje daarbij is dat hij zeg maar tussen de voorbenen door moet.

Hoe kan ik de pessoa dan het beste van het bit naar de singel terug laten lopen.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:00

Met pessoa longeren ken ik niet.
Met de dubbele lijn. doe ik hem door een hoogringetje van de longeerlijn. dan door het bit en dan aan een wat lager ringetje.
Hoe verder je ze uit elkaar doet. hoe meer inwerking en stelling je vraagt. Hoe dichter (kleiner je dus het driehoekje maakt) hoe meer je gewoon de normale teugel effecten creërt.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:14

Zoals je op de foto's van nouks ziet.
Zij heeft hem door de bovenste ring en vanuit daar ga ik naar het bit en dan pak ik een lagere ring, ligt er maar net aan hoeveel inwerking ik wil.
Ik ga nooit tussen de benen door!! Dit vind ik vastzetten in de rug. Een paard moet zo zelf willen gaan, omdat hij/zij dit kan ontspannen en de buik dus voldoende kan aanspannen.

Ik heb deze creatie van bijzet nog nooit gezien. of ik zie dat ie zoals een slof gebruikt wordt. en dan indd van boven door de bitringen en dan naar de singel. Of zoals ik beschreef, van boven, door de bitringen en dan aan de zijkant.
Nouks doet beide.
(@Nouks, ik breeg trouwens al hoe je bedoelde, had t ook zo in gedachten)

Als ik echt wat meer te zeggen wil hebben over de voorkant en de buiging in het lichaam. Dan wil ik nog wel eens (als ik met bijzet longeer, want met dubbel hoeft dat niet) de longeerlijn eerst door een ring van de singel halen en dan aan het bit vastklikken. Dan vraag je met de longeerlijn je paard naar binnen. Als je geen longeercirkel hebt en je paard er vaak tussen uitknijpt in de bak of je mee sleurt. Dan is dat ideaal.
Ik zeg zelf, niet altijd even vriendelijk. Maar dan gaat zijn hoofd dus richting buik en dat proberen ze niet vaak meer.
Echter wel fijn om stelling te vragen wanneer je wel een longeercirkel hebt en je niet alleen op de bijzet wil vertrouwen, zo kun je zelf nog wat extra bij vragen. Een bijzet ontspant pas en geeft pas een fijn gevoel wanneer een paard achter die druk gaat lopen.
Vandaar dat ik niet tussen de benen door bij zet, ze moeten dan net iets verder de rug strekken en loslaten dan dat ze waarschijnlijk werkelijk kunnen. en even ontspannen door hoofd omhoog te doen kan zo dus niet.
Een ontspannen rug vraagt een aangespannen buik en wanneer jou paard zijn buikspieren nog niet voldoende zijn ontwikkeld om gedurende de longeertijd aangespannen te blijven, ga je dus de rugspieren belasten en blesseren.
of krijg je dat een paard eraan gaat hangen en het gewicht op de nek en voorhand legt, zodat hij/zij even zijn buik kan ontspannen.
Dan krijg je een op de voorhand lopend paardje en dat willen we ook weer niet.
Nogmaals ik longeer dus dubbel en gebruik de methode van bijzetten niet meer.
Ik heb gewoon gemerkt dat er zoveel verschillende manieren zijn en pas later geleerd wat echt goed is.
Als je dat in de gaten hebt, dan pas zie je wat je van je paard vraagt als je verkeerd bijzet.
niet om Nouks aan te vallen, maar haar voorbeeld, valt bij mij onder verkeerd bijzetten. (hopelijk mag ik daarvoor even jou mooie afbeeldingen aanstippen)
Zo niet dan zal ik dit berichtje voor je wijzigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 00:27

ni3ki3: ik doe het juist wel 'ns andersom: longeerlijn eerst door bit halen en daarna vastklikken aan longeersingel. Nooit op het idee gekomen het andersom te proberen, misschien wel eens een optie om te proberen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 06:42

ni3ki3 schreef:
daar ben ik het niet mee eens, niet op de manier van bijzetten.
al zijn daar verschillende manieren in.
Zou niet mijn keuze zijn om blessures te verhelpen.

Tja, dat zie ik toch anders. We hebben o.a. een paardje met een wat lastige rug (bouw). Vlak na de cursus bij LH, heb ik een fysio laten komen (second opinion). Zij kon alleen maar onderschrijven wat LH ook adviseerde en na ruim 3 weken longeren volgens zijn methode waren de problemen nagenoeg over. Sindsdien longeren we hem 1x per week zo ter voorkoming van. Inmiddels is mijn dochter M1 + 7 met hem.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:54

Een aantal jaar geleden deed ik ook veel van mijn verzorgpaarden longeren met dubbele longe.
Ik vind het zelf heel fijn om mee te werken, maar dit paard reageert er niet goed op.
Hij doet dan ook hetzelfde met rijden, het bit pakken en hard gaan.
Hij loopt ook veel voor de koets en ik heb het idee, dat als ik met dubbele longe longeer hij het idee krijg van..ik moet mijn kop er op en mijn knie actie zo hoog mogelijk hebben.
Terwijl ik juist naar meer ontspanning streef.

Maar ik heb een foto gevonden van de standen die bij de pessoa teugel bekend zijn.

Hier is aangeraden mee te beginnen, zeker als je paard een hoge schoft heeft en veel op de voorhand loopt. Dat doet mijne.
Afbeelding

Dan gaat hij iets hoger.
Afbeelding

Nog hoger.
Afbeelding

En de laatste.
Afbeelding

Ik heb de pessoa zelf nog niet gebruikt, dus elk commentaar over de 'standen' zijn meer dan welkom.
Als jullie het afraden natuurlijk ook. Knipoog

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:12

Ik ga dit topic even volgen....ik stond naast Nienke toen de stalgenoot waarschuwde voor het gevaar. En ze was wel wat heftig in haar reactie hoor Knipoog

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:49

Over pessoa kan ik je niets vertellen.

Nooit gedaan en nooit gezien. dan alleen op plaatjes.

Maar je ziet uit reacties wel dat iedereen wat anders goed en fout vindt. Uiteindelijk denk ik, dat iedereen het beste voor zijn/haar paardje wilt en daarna streeft.

Sta open voor tips en probeer eens wat anders. Maar soms moet je ook net wat langer door gaan voordat je resultaat ziet.
Volg ook vooral je eigen gevoel/eigen kijk en kennis over jou paard. Waarschijnlijk ben jij degene die je paard het beste kent en ziet of hij iets wel of niet prettig vindt, of dat hij even protesteerd en daar door heen moet.