Wat vinden jullie van longeren met elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Girlgamer

Re: Wat vinden jullie van longeren met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:49

Ik gebruik ook een halsverlenger met longeren en dat bevalt prima.
Ik snap alleen niet hoe jullie paarden kunnen gaan hangen.
Ik leg het middenstuk van het elastiek op het kopstuk van het hoofdstel, aan beide kanten het elastiek door de bitringen heen en klik ze dan tussen de voorbenen door, vast aan de longeersingel.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:40

je moe thet paard de ruimte geven om te laten zakken,
als je touwtjes gebruikt, moet je paard zelf die ronding en ruggebruik vinden,
jij helpt een beetje om te begrenzen,maar je paard moet als het ware zelf de ''hand''
opzoeken, in dit geval de touwtjes

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:30

Ik heb een longeercurses gehad.
Je moet nooit met elastiek longeren ondat het paard hier op gaat hangen.
Je moet altijd met een niet rekbaar materiaal longeren Knipoog

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 09:48

Hmm ben t niet helemaal met je eens simone Tong uitsteken
Want als je alleen met niet rekbaar materiaal gaat longeren en je paard struikelt een keer of maakt een gekke sprong zit hij dus vast en pakt hij zichzelf dus hard in zijn mond. Het elastiek veert een stukje mee en is daardoor minder hard in de mond.
Ik zeg niet dat het niet goed kan zijn om bijvoorbeeld met slof ofzo te longeren.. iedereen heeft er zo zijn eigen mening over Knipoog

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:02

naja wanneer een paard en gekke sprong maakt is het misschien juist goed dat ie weet dat hij niet omhoog mag komen.
Misschien heb je de teugel dan te strak zitten?

Maargoed ik ben niet zo'n longeerfan. Ik ga er liever gewoon opzitten Tong uitsteken

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 16:50

haha ja daar heb je wel gelijk in simone Tong uitsteken
Ach ik doe het ongeveer 1 of 2 keer in de week en dat pakt hij goed op Lachen

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:57

Duh k heb altijd gelijk Knipoog

haha grapje Tong uitsteken

Okee k ga offtopic Knipoog

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:55

cassini schreef:

Helemaal mee eens Haha!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:48

Ik ben het niet eens met die uitspraak over hangen op rekbaar materiaal.
Het lijkt mij logischer dat een paard gaat hangen op niet-rekbaar materiaal, omdat dat hen tegenhoud. Rekbaar materiaal geeft mee en dan krijgen ze toch het gevoel dat ze gaan vallen als ze beginnen te hangen. Als ik het heel fout zie, kan iemand die het wel eens is met Cassini het me even uitleggen?

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:02

Geen reacties? Ik zou hier nochtans erg graag meer over weten hoor!

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:24

Hmm.. ik ben het wel met je eens Julie_x.
Ook vind ik dat als je met niet-rekbaar materiaal longeert je het paard echt vast zet en het verplicht is in 1 houding te lopen.
(ligt er natuurlijk ook weer aan hoe strak je het zet en welke soort hulpteugel je gebruikt) Zelf vind k dus ookk rekbaar materiaal fijner maar vraag me ook af hoe het zit met dat hangen...

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:24

Julie_x schreef:
Ik ben het niet eens met die uitspraak over hangen op rekbaar materiaal.
Het lijkt mij logischer dat een paard gaat hangen op niet-rekbaar materiaal, omdat dat hen tegenhoud. Rekbaar materiaal geeft mee en dan krijgen ze toch het gevoel dat ze gaan vallen als ze beginnen te hangen. Als ik het heel fout zie, kan iemand die het wel eens is met Cassini het me even uitleggen?

Ik zal het uitleggen. Een paard dat vind het niet lekker om op iets te hangen wat niet meegeeft. Als je op een paard gaat zitten en hem gaat rijden met elastieken teugels zal je voelen wat het paard gaat doen. Dan heb je een heleboel gewicht in je handen! Een paard heeft graag wat aanleuning en dat vind hij pas bij elastiek als het oprekt. En aangezien die druk ook niet echt vervelend is, heeft het paard de neiging om te gaan hangen.
Een paard wat bijgezet wordt door niet-rekbaar materiaal, zal dus minder snel op het bit gaan hangen, omdat dat minder comfortabel is voor het paard (scherpere inwerking). Zo zoekt het paard zelf zijn aanleuning en draagt zijn hoofd zelf, i.p.v. op het elastiek te gaan hangen.

Ik hoop dat het een duidelijke uitleg is. Ga voor de gein maar een keertje rijden met teugels van elastiek. Dan zal je het zelf ervaren Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:06

Hmm, ik denk dat ik het snap. Maar dat zou dus ook willen zeggen dat het ook nog eens uitmaakt hoe rekbaar de elastiek is. Want als hij niet veel meegeeft en dus toch redelijk wat tegendruk geeft, vind je paard het dan niet meer lekker om op te hangen?.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 20:26

Duidelijke uitleg Rosalie123, bedankt!
Ja als je een stug elastiek hebt dat niet veel mee geeft vind je paard het inderdaad minder lekker om op te hangen, maarf volgens mij zit er niet zo heel veel verschil in.. elastiek is elastiek..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:32

masja schreef:
cassini schreef:

Helemaal mee eens Haha!

Ik ben het er helemaal NIET mee eens! Juist op touwtjes kan en gaat een paard vaak hangen.
Elastiek is eigenlijk net als je handen aan de teugel , ze mogen nooit helemaal slap hangen, maar je mag ook de rek er niet uit halen.
Nee geef mij maar elastiek...alhoewel mijn paarden en pony's zonder ook nageven aan de longeen met hun neus in het zand lopen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:54

Ja aerdenhout ik vond ook wat je nu denkt, maar na de uitleg van Rosalie123, ben ik toch wel wat van mening verandert.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:03

Een ruiter mag zijn handen nooit vastzetten en moet meeveren in de beweging van het hoofd van het paard. Wat Rosalie 123 zegt is dat de ruiter dus zijn hand strak moet houden zodat het onplezierig is voor het paard en hij daardoor dus gaat nageven??? Niet mijn manier in elk geval!Hier krijg je in mijn ogen eerder een valse krul van, dan dat het paard de hand opzoekt.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:06

Julie_x schreef:
Hmm, ik denk dat ik het snap. Maar dat zou dus ook willen zeggen dat het ook nog eens uitmaakt hoe rekbaar de elastiek is. Want als hij niet veel meegeeft en dus toch redelijk wat tegendruk geeft, vind je paard het dan niet meer lekker om op te hangen?.

Zeker maakt het uit hoe rekbaar het elastiek is. Elastiek wat niet zo ver uit kan rekken is dan ook beter (ben ik van mening). Hoe slapper het elastiek, hoe slechter.
aerdenhout1 schreef:
Wat Rosalie 123 zegt is dat de ruiter dus zijn hand strak moet houden zodat het onplezierig is voor het paard en hij daardoor dus gaat nageven???

Je kunt het ook erg letterlijk opvatten. Ik zeg absoluut niet dat je je hand vast moet zetten, maar de werking van een ophouding in je hand werkt toch scherper in dan het trekken van een elastiek. En je moet inderdaad altijd meegaan met de bewegingen van je paard, dus ook met je handen, daar is geen discussie over mogelijk.
Ik ben het ook wel met je eens dat je paard je hand zelf moet opzoeken i.p.v. dat de ruiter het paard in de krul rijdt. Maar we hadden het hier over longeren, en we kunnen geen longeersingels maken met de ruiterhanden nagemaakt Vork Rijden is toch wel degelijk wat anders dan longeren, dus ook in de aanleuning van het paard.
Ik denk dat je zelf ook nog nooit met elastieken teugels hebt gereden. Probeer het eens uit, dan begrijp je het wel Lachen

Emma82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:56

Voordeel, het is vriendelijk.
Nadeel, mijn paard wordt er erg hangerig van. Als ik longeer met elastiek en de volgende dag ga rijden, voelt hij meteen zwaarder aan.
Longeer nu met pessoa, dat gaat beter..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:31

Als het paard op elastiek kan gaan vastpakken en hangen, is de rek uit het elastiek en heb je dus eigenlijk een hand die vastgezet word. Als het paard aan de longe de kans krijgt om elastiek vast te pakken longeer je niet goed. Longeren is goed kijken naar je paard en op het moment dat hij hangt, meteen stappen ondernemen om hem dat te beletten. Zet een paard zich vast op een ruiterhand dan rij je hem ook weer even naar voren en stelt b.v even wat meer door op een volte. Dit kan je ook doen aan de longe natuurlijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:35

Ik ben er niet voor. Maar ik heb het sowieso al niet op hulpteugels met longeren en uberhaupt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:48

Wendy schreef:
Ik ben er niet voor. Maar ik heb het sowieso al niet op hulpteugels met longeren en uberhaupt.

waarom niet?? Longeer je helemaal niet?

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:50

Ik heb ook als ervaring dat ze van een elastiek vaak een harde mond krijgen.. Met jonge pony's doen wij het de eerst paar keer om ze te laten wennen aan iets aan het hoofd..

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:52

Jiill_ schreef:
Ik heb ook als ervaring dat ze van een elastiek vaak een harde mond krijgen.. Met jonge pony's doen wij het de eerst paar keer om ze te laten wennen aan iets aan het hoofd..

Ben ik het niet mee eens. Kan zijn dat ze ervan gaan hangen (ik vind Rosalies uitleg logisch klinken), maar dat ze er een harde mond van krijgen. Daar ben ik het volkomen mee oneens.
Ik longeer mijn pony nu al een jaar met elastiek, en een paard met zo'n zachte mond heb ik nog nooit gereden. Ik weet natuurlijk niet of dit door de elastiek komt, maar feit is dat de mond er niet harder van wordt dan hij is.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:54

Ik longeer ook wel eens met halsverlenger, op de langste stand. Oftewel er zit totaal geen druk op. Ik longeer ook voornamelijk voor het gebruik van de rug. Als mijn pony alleen maar denkt dat er iets zit gaat ze ontspannen en haar rug gebruiken, dus voor mij heeft het zeker wel nut.