Longeerprobleem: blijft naar me toe komen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Re: Longeerprobleem: blijft naar me toe komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 17:56

Het heeft wel geholpen Ja
Het ging vandaag wel heel goed, heb inderdaad hulp gegeven met de longerlijn en dat ging echt toppie, hij snapte rechts al heel snel.. en links om was weer ff pielen..

Maar galop heb ik nog niet echt met 'm gedaan want dan galoppeert ie een stukje en dan stopt ie.. Lachen Eventjes rustig opbouwen.

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:47

als je naar hem toe blijft lopen!
helpt dat niet?
dan stuur je hem als het ware met je lichaam
naar buiten!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:12

jeanine94 schreef:
als je naar hem toe blijft lopen!
helpt dat niet?
dan stuur je hem als het ware met je lichaam
naar buiten!

dat is waar.. maar hij kan ook dominant gaan doen (lees: steigeren, trappen enz)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 15:22

Probleem is eigenlijk op gelost Ja
Ik leid em nu met de zweep want als ie dan wilt draven moet ie wel van me af Lachen

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:41

Helpt het ook niet als je je hand of je zweep wat omhoog steekt?
zodat je hem als het ware kan wegjagen?

*in t wild wordt dat ook gedaan.. dan gaan ze omhoog met wat dan ook en dat is een teken van weg jagen..*

misschien daarbij een botte NEE zeggen als hij weer op je 'af komt' dat hij weet dat dat niet mag.. een een zachte braaf als hij het goed doet.. ?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:55

Nagini schreef:
Probleem is eigenlijk op gelost Ja
Ik leid em nu met de zweep want als ie dan wilt draven moet ie wel van me af Lachen

Lizzie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:14

hier heb ik ook last van met mijn (verzorg) paard.
vandaag voor het eerst is het gelukt.
wat ik deed :
eerst stemhulpen, daarna stemhulpen met zweep achter zn kont (dus op het zand) slaan,
en toen heb ik hem uit eindelijk op zn kont een tik gegeven.
toen luisterde hij dus ook niet.
hij blijft je aan kijken.
wat ik deed was op de grond blijven slaan met de zweep,
hij ging dus stampen omdat hij de baas wilde zijn,
en zo hadden we soortvan gevecht wie de baas was,
en uiteindelijkj gaf hij op , en begon hij een volte te stappen.
als ik hem wou laten draven wou hij op mij af komen,
maar het is dan gewoon een kwestie van consequent zijn.
en uiteindelijk deed hij het gewoon en gaf hij toe Haha!
ik hoop dat je het een beetje begrijpt, en dus niet moet op geven
& als hij de baas probeert te zijn,
gewoon door gaan, en laten zien dat jij de baas bent! Knipoog
hoop dat je hieraan wat hebt!
en voor duidelijkere uitleg pm je me maar Lachen

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:09

Suzan1 schreef:
de grootste fout die hierin gemaakt wordt is:

het paard naar je toe laten komen! Dat moet je dus nooit doen. Ook niet als je van hand wilt veranderen.

ik deel die mening niet met je.
ik heb twee pony's gehad, niet tegelijk maar na elkaar, beiden op oudere leeftijd gekocht (vanaf acht jaar dus ze hadden geleerd op gedwongen manier te longeren, met zweep enzo)
Ik ben heel veel met ze los in de bak gaan staan, heb een band met ze opgebouwd waar ze mij als leider zagen.
Op die manier komt het paard altijd naar je toe, echter kon ik ze ook met één handbeweging wegzenden, want IK was de leider, IK ging ook niet naar ze toe maar ze moesten naar mij komen als IK erom vroeg.
Heb op die manier ook altijd zonder lijn gelongeerd.
Maar ik geloof dat ik het vanuit de natuurlijk manier bekijk en de meeste gaan hier toch voor de dwangmethode.
nis mis mee hoor, ieder voor zich, toch?
wil alleen maar aangeven dat niet iedereen hetzelfde longeert of omgaat met zn paard.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:16

ponyfee schreef:
Suzan1 schreef:
de grootste fout die hierin gemaakt wordt is:

het paard naar je toe laten komen! Dat moet je dus nooit doen. Ook niet als je van hand wilt veranderen.

ik deel die mening niet met je.
ik heb twee pony's gehad, niet tegelijk maar na elkaar, beiden op oudere leeftijd gekocht (vanaf acht jaar dus ze hadden geleerd op gedwongen manier te longeren, met zweep enzo)
Ik ben heel veel met ze los in de bak gaan staan, heb een band met ze opgebouwd waar ze mij als leider zagen.
Op die manier komt het paard altijd naar je toe, echter kon ik ze ook met één handbeweging wegzenden, want IK was de leider, IK ging ook niet naar ze toe maar ze moesten naar mij komen als IK erom vroeg.Heb op die manier ook altijd zonder lijn gelongeerd.
Maar ik geloof dat ik het vanuit de natuurlijk manier bekijk en de meeste gaan hier toch voor de dwangmethode.
nis mis mee hoor, ieder voor zich, toch?
wil alleen maar aangeven dat niet iedereen hetzelfde longeert of omgaat met zn paard.

als jij idd maar de leider blijft..
wie beweegt, wie bepaalt..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:28

TiaraBungy schreef:
als jij idd maar de leider blijft..
wie beweegt, wie bepaalt..

ja precies Haha!

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:31

Mijn verzorg fries doet dit ook,, als je het negeert en hem er boos op aanspreekt houd ie er na een tijdje vast mee op.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:21

ik merk aan mijn eigen paard ook vooral dat hij het niet leuk vindt. hij is nogal nieuwschierig en vindt longeren saai.
wat ik hieraan doe?
ik gooi hem los in de wei of in de bak van de buren en laat hem lekker rennen en ga er achteraan met de zweep. als ik een beetje sla rent ie wel weer. sommigen vinden dat een paard hier bang van wordt maar als hij geen zin meer heeft stopt ie heus wel. dan gaat ie stilstaan en bokken en galopeert ie niet meer weg. dan moet je hem laten stoppen en goed laten uitstappen! ik vindt dat dit heel goed werkt omdat paarden verveeld zijn.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:07

Met een verzorgpaard van mij "12 jaar".
Ging hij in het begin al meteen stil staan voor me neus en kreeg hem niet op de volte, hij draaide gewoon telkens mee met ze blije koppie.
En alles ging uiteindelijk een tijdje goed.

Pas geleden toen deed hij het weer maar toen aan het einde opeens naar het midden, ik was niet optijd genoeg om hem naar voren te "jagen".
stond hij dus weer voor me. Sigaar
na het toch te proberen met veel moeite, toen ben ik blijven staan, en naar een ander punt kijken "had geen zin in een gevecht" toen kwam hij naar me toe knuffelen, en ik zei met een kwaaie kop ja toch móet je nog een rondje.
en wat doet die ei, ja hoor hij gaat braaf de volte op. Clown

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 21:00

maaikee_ schreef:
ik merk aan mijn eigen paard ook vooral dat hij het niet leuk vindt. hij is nogal nieuwschierig en vindt longeren saai.
wat ik hieraan doe?
ik gooi hem los in de wei of in de bak van de buren en laat hem lekker rennen en ga er achteraan met de zweep. als ik een beetje sla rent ie wel weer. sommigen vinden dat een paard hier bang van wordt maar als hij geen zin meer heeft stopt ie heus wel. dan gaat ie stilstaan en bokken en galopeert ie niet meer weg. dan moet je hem laten stoppen en goed laten uitstappen! ik vindt dat dit heel goed werkt omdat paarden verveeld zijn.

Zo op de wei kan ik 'm zowiezo niet gooien, en los alleen als de merries niet in de wei staan rond om de bak Lachen

Maar hij snapt het longeren wel nu offie het saai vind weet ik niet.. maar ik weet niet echt een andere oplossing.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:23

suleilitha schreef:
je hebt niet voor niks een zweep met het longeren en een jong paard mag je best door middel van een tik duidelijk maken dat je er niet van bent gediend dat hij bij je komt en op de volte dient te blijven!!!
Verder sluit ik me aan bij Jupio.

idd je moet je pony voor zijn,, dan moet je mijn pony maar is doen als je het longeerzweep iets te dicht achter der kont houdt begint ze te bokken en te rennen Haha!

Wac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:44

Ik zou inderdaad wat meer naar ze achterhand gaan.
Zodat zodra hij naar je toe wilt draaien je hem weer verder kan 'pushen'

Gelukkig dat het nu wel goed gaat! Haha!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:07

Hoi!

Als ik jou was zou ik eerst de bak/wei afzetten zodat je maar een klein deel over hebt zodat hij zowieso op een cirkel moet lopen. Als je begint te longeren eerst hem op een hele kleine cirkel laten lopen vlak om je heen, en elke keer als hij naar je toe wil komen zet je een pas achteruit en (als je op de linkerhand rijd naar rechts, op de rechterhand naar links) een pas naar links/rechts. Teglijk duw je hem met de longeerzweep op zijn schouder, je duwt hem gewoon letterlijk van je weg (een beetje prikken, maar let op: niet de hard). ALs hij eerst stopt en hij komt dan naar je toe moet je proberen hem niet te laten stoppen (let goed op het orenspel). Constant met de zweep achter de benen (niet aanraken!). Als hij dan toch nog stopt, probeer dan om snel met de zweep een klein zwiepje tegen de achterbenen te geven, dat hij denkt van hé!
Als het allemaal na een paar keer nog niet wil vlotten (ik bedoel dan na een paar keer longeren, niet na een paar keer proberen hem van je af te houden), denk ik dat er meer achter zit maar je kan altijd nog proberen om eerst naast hem te gaan lopen, en dan steeds een pas achteruit doen, Daarbij moet je je rechterarm strekken en naar zijn schouder wijzen, als je ver genoeg bent snel de zweep oppakken.
Probeer ook altijd een goede verbinding te houden met de mond, dus de lijn niet te los.

Nog een paar puntjes waar je op moet letten:
1. Longeer nooit te lang (10 min. kan al genoeg zijn, zodra maar enige vordering hebt bereikt, gewoon stoppen en belonen)
2. Meer belonen, minder straffen (als een paard iets niet snapt kan hij het alleen leren door hem te leren wat wel goed is, dan hem te leren wat niet goed is (dan snapt hij nog midner))
3. Heb geduld! (Sommigge paarden doen er nou eenmaal lang over om iets te leren)

Als je het idee hebt dat je paard een spelletje met je speelt, vraag het dan eens aan je instructrice of iemand die veel ervaring heeft met longeren, die kunnen je wel vertellen of dat zo is.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:09

Als je de lijn gewoon iets korter pakt, dus een kleinere volte maakt, en goed richting de achterhand blijven staan en drijven met de zweep. Dan zou hij echt niet mogen omdraaien, dat is bijna altijd een kwestie van etteren hoor..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 11:10

Afzetten had zowiezo geen zin gehad *LOL* Dat is maar een kleine bak, maar zoals al vaker gezegt.. mn probleem is opgelost Lachen

Alsnog bedankt.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:15

Ik had dit probleem dus ook, en ik heb het opgelost met dubbele lijnen. Werkt echt perfect!!