Stijgeren aan longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernpro

Re: Stijgeren aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 12:24

@ Splash, ik weet niet of jij weet wat een join up dan is hoor, maar bij een join up zorg je er juist voor dat je paard JOU (de ruiter) als dominant gaat zien.
Dat hij zo ziet dat jij de lijder bent Pling

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:27

Staan Waratje en Tinkerloos in de negeer modus??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:27

Westernpro schreef:
Longeren doe ik meestal in de Roundpenn (ronde bak) maar, maak van het longeren meestal een join-up dus dan doe je ook al veel gwn alles:P met je lichaamstaal groot maken, klein maken.

Als jij om de haverklap een join-up doet, dan kan ik me levendig voorstellen dat je paard het zat wordt. Dat is geestelijk treiteren. Een join up kan een enkele keer zinvol zijn, maar een veel te zwaar instrument om met regelmaat te gebruiken. Kennelijk heeft je paard voldoende karakter om aan te geven dat hij niet op die manier wil worden aangesproken en behandeld.

Westernpro schreef:
Ik laat JUIST mijn paard eerst niet rollen, omdat hij eerst moet werken voordat hij zijn beloning 'rollen' krijgt.

Blijft nog steeds mijn vraag: waarom wil het paard rollen als je hem uit de paddock haalt? En waarom zou je het hem onthouden? Rollen komt nu zodanig veel later dan het werk, dat het nooit meer als "beloning" KAN fungeren!

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 12:40

Nou, hij wil gwn altijd als hij van de padock komt even uitvliegen en rollen.
Dan zeg, ik, nou eerst werken en dan mag je rollen. Niet altijd maar meestal wel.
Zodat hij weet dat hij eerst moet werken voor zijn beloning en JA dan KAN het wel als beloning worden aanschouwd door het paard.

Als ik de lijder ben van mijn paard, dan moet ik toch kunnen zeggen wat hij doet en laat. Ik wil hem best wel laten rollen enzo, maar dat doe ik standaard na het rijden. En mijn paard is gwn zo dat wanneer je even niet consequent bent, hij zo over de zeik is en dn JUIST dominant gedrag gaat vertonen.

Dat doet hij al bij andere mensen, omdat hij ze gewoon niet vertrouwt.

Waarom hij wil rollen?? Ik kan geen gedachten lezen Knipoog

En wie zegt er dat ik regelmatig longeer of überhaupt dan een join-up er van maak.. Ik longeer, uuhm 1x 2weken ofzo..
Ik maak er en joinup van als hij begint te kloten, en dat is dan stijgeren of slaan. Dus als het nodig is

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:09

Tja, als je enige gereedschap een hamer is, dan is elk probleem een spijker. Gestoord
Als ik zo je posts lees, begrijp jij niet wie je paard is, wat zijn persoonlijkheid is, wat zijn voorkeuren en afkeuren zijn. En daarnaast wil je er niet echt rekening mee houden.
Mijn advies: haal er iemand bij die wel goed kan zien wat er bij je paard omgaat en je daar aanwijzingen over kan geven. Van achter de computer kan ik niet verder komen dat dat er een hoop onbegrip is tussen mens en paard, maar niet zeggen wat er nou precies mis is. Daarvoor moet je de interactie zien. Waar in NL zit je ergens?
Met een beetje goede wil en goede begeleiding kun je dan toch komen van lijder naar leider van je paard. Clown

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 13:21

Waratje schreef:
Tja, als je enige gereedschap een hamer is, dan is elk probleem een spijker. Gestoord
Als ik zo je posts lees, begrijp jij niet wie je paard is, wat zijn persoonlijkheid is, wat zijn voorkeuren en afkeuren zijn. En daarnaast wil je er niet echt rekening mee houden.
Mijn advies: haal er iemand bij die wel goed kan zien wat er bij je paard omgaat en je daar aanwijzingen over kan geven. Van achter de computer kan ik niet verder komen dat dat er een hoop onbegrip is tussen mens en paard, maar niet zeggen wat er nou precies mis is. Daarvoor moet je de interactie zien. Waar in NL zit je ergens?
Met een beetje goede wil en goede begeleiding kun je dan toch komen van lijder naar leider van je paard. Clown

Uuuhm, jij denkt dat ik mijn paard niet goed ken? hmm.. Lips are sealed
Dat is nog al erg onzinnig! want ik ben de enige die bij hem in de buurt mag komen van hem zo ongeveer. En die er fatsoenlijk op kan rijden en aan hem mag zitten. Dan kan ik toch wel stellen dat het beestje zo een vertrouwen in mij heeft, en dat ik hem dan ook wel goed ken (I). Echt niemand kent hem beter dan ik mja. En dat onbergip Scheve mond K weet niet waar dat vandaan word gehaald maarja... Waarom zou ik onbegrip hebben voor mijn paard?? aleen omdat hij soms niet mag rollen, eerst moet werken maar daarna dus zijn beloning krijgt.
Het enige 'probleem' als je het zo zou beschrijven, is dat hij soms stijgert bij het longeren omdat hij niet mocht rollen. Ik hou hem lopende en het gaat goed. Als hij dan nog meer vervelend gaat doen, geef ik hem een tik met de longe en dat is het. Daarna gaat alles weer gewoon goed en als we klaar zijn kan hij rollen. Ik bij Hij blij Wij blij, dus ik snap niet echt dat je denkt dat wij een probleem hebben.
Wel degelijk weet ik zijn voor en afkeuren en hou ik daar vooral veel rekening mee want Jules (het paard) is niet zomaar een beestje. Dat is een beestje met verleden. Een paaard met heel veel gevoel. Maar omdat ik daar rekening mee hou. Betekend nog niet dat ik niet consequent moet zijn. Juist dan moet ik consequent zijn en eisen stellen. Omdat hij een leider nodig heeft, daar word zo een paard zeker van. En die eis is: als ik je kom halen, dan is het eerst werken en daarnaa fun bv. eerst uurtje rijden en daarna dollen in de bak ofzo.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 13:47

Westernpro schreef:
@ Splash, ik weet niet of jij weet wat een join up dan is hoor, maar bij een join up zorg je er juist voor dat je paard JOU (de ruiter) als dominant gaat zien.
Dat hij zo ziet dat jij de lijder bent Pling

ik weet dondersgoed wat een join up is maar jij blijkbaar niet je gaat al zeker niet eesrt longeren en dan de join up doen. De meeste mensen doen de join up verkeerd en dat terwijl ze denken dat ze het goed doen. Jammer hoor

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 13:53

Dan heb ik een vraag: Waarom kan je na longeren of trainen geen join-up doen dan??

Volgens mij is een join-up, jij vormt met je paard een 'kudde' je word 'boos' op je paard zodat je hem wegstuurt, en hij dus rondjes gaat lopen. Hoe meer je met lichaamstaal je paard weg stuurt, hoe harder hij zal gaan lopen. Je blijft hem aankijken recht in zijn ogen en blijft zegmaar 'achter' hem. Op het moment dat hij begint te kauwen en/of met zijn hoofd begint te zakken. Verminder je de druk en op den duur ga je met je rug naar hem staan, en maak je je kleiner. Als je paard nu naar je toe komt lopen is dat een goed teken. Je zal nu alles van hem mogen aanraken en zal je volgen zonder hulpmiddelen. Als je paard niet naar je toe komt maar blijft staan of zelfs van je weg loopt. Doe je de hele procedure weer opnieuw.

Je zorgt er zo voor dat je paard jou als leider gaat zien en bij je wilt zijn.

Mis ik nu iets in mijn join-up of niet?
Dit is nl. kort samengevat wat ik heb gelezen in een boek, en wat ik op een clinci heb geleerd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:01

maar als hij brraf aan het longeren is is hij toch braaf dan snapt hij er niks van. je kamn het allewen doen als hij het echt te bont maakt niet anders dan zeg je dat je boos bent ondanks dat hij braaf zijn best deed. dat snappen paarden niet zo

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 14:03

Dat weet ik. Daarom, stop ik ook meteen met longeeren als hij gaat stijgeren en of bokken. Dan doe ik een join-up. En aangezien 2x een joinup heeft geholpen, en hij nu niet meer stijgert ben ik tevreden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:05

als je het goed doet heb je maar een één join up nodig.

Mijn paard heeft ook gesteigerd maar ik heb het anders gedaan namelijk een commando er aan geven zodat ze wel mag steigeren maar alleen als ik het vraag.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 14:14

Mijn 2e joinup heb ik gedaan omdat, iemand op jules ging rijden, die dacht dat het kon.. maar er dus toen een ongeluk, nou niet echt een ongeluk, maar er is toen iets gebeurt ik weet niet precies wat. Maar waardoor Jules helemaal van zijn apropoo af was. Wat heb je er eigenlijk aan om je paard een comando te leren waardoor hij mag stijgeren?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:15

het was een negatief iets omzetten naar iets postief. Dus de kracht van positieve bekrachtiging. Hierdoor luisterd ze nog beter naar me en heeft ze meer respect voor me. het was een dominantie probleem.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 14:21

OKé dan is dat duidelijk

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:02

Ik heb en vz-paard en ik longeerde hem zonder tuig enzo.
Ik weet niet of je hem/haar met tuig longeerd. << zo singel >>

Maar ook telkens uit het niets opeens naar je toe komen en dan wil je hem weer op het rondje krijgen op een gegeven moment zou hij het liefst soms stijgeren. heeft hij dus ook wel gedaan.
wat me opval is dat ik sinds ik met die tuig longeer hij niet meer steigert.
en het leuke is soms gooi ik het af aan het einde dat hij dan ook gewoon soms moeiteloos doorloopt. Lachen

suc6

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:26

Ik longeer altijd gwn met een hoofdstel met snaffle-bit, en soms alleen met halster Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:53

gaat het misschien beter met halster? merk je verschil?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:50

ik longeer met dubbele lijnen.. dan heb je meer controle.. en met 1 lijn longeren is slecht voor zijn rug.. als je meer wilt weten moet je maar even PBen.. Knipoog

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 09:31

Nou, met halster heb ik minder contrle dan met bit.. dan wil hij nog weleens erg naar buiten gaan trekken zegmaar.
Maar met halster is echt wel goed te doen Lachen, en dat doe ik sinds kort oook het meeste zo ongeveer.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:59

en heb je al een keer met dubbele lijnen geprobeerd?? dan ken je 'm zelf helemaal sturen Knipoog

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:09

Westernpro schreef:
Dat weet ik. Daarom, stop ik ook meteen met longeeren als hij gaat stijgeren en of bokken. Dan doe ik een join-up. En aangezien 2x een joinup heeft geholpen, en hij nu niet meer stijgert ben ik tevreden.

Ik ben helemaal niet van de Monty Roberts achtige dingen, maar dit vind ik vreemd. Je paard gaat steigeren omdat hij niet wil lopen (hij wil rollen) dus dan stop je met longeren? Ik zou dan juist doorgaan. Ik gebruik wel een zweep, maar niet altijd om te slaan! Met de zweep kun je ook een drijvende hulp geven zonder te slaan.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:11

Ik zal vast iedereen over me heen krijgen. Maar ik zou hem een keer goed omtrekken. Meestal is dat genoeg dat het niet meer gebeurd.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:12

Hmm dan ga je juist het gevecht aan, en dat verlies je. De TS geeft al aan niet te willen slaan, dus dan zal ze ook niet willen trekken.

Westernpro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:47

De TS is een hij Tong uitsteken maakt voor de rest niet uit Tong uitsteken

@ Horse_girl, ik heb geen zweep nodig, gebruik de rest van mijn longe om hem lopende te houden.
Waarom vind je het dan gek, dat als mijn paard begint te stijgeren en te bokken, dat ik er dn voor zorg dat ie met bijde benen op de grond staat, en daarna een join-up met hem doe??

Want het helpt iig wel goed Bloos

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:44

Westernpro schreef:
De TS is een hij Tong uitsteken maakt voor de rest niet uit Tong uitsteken

Ow sorry!!
Nou als een paard bij mij wat flikt, dan zet ik m juist harder aan het werk. Als het paard bij jou wat doet, dan wacht je tot hij stopt (met steigeren) en gaat hem dan pas straffen. Aan de ene kant denk ik dat je het paard beloont door te stoppen met longeren, maar aan de andere kant ook ga je ook pas straffen als het paard al is gestopt. Dan kan je in mijn ogen beter straffen met een zweep erachter zodat hij stopt met steigeren en netjes doorloopt, en dan belonen voor het goede gedrag.