Slaan met longeerzweep: terecht of mishandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Re: Slaan met longeerzweep: terecht of mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:09

Ik denk dat je niet direct hoeft te slaan, als je het op kunt lossen met lichaamstaal is dat alleen maar fijn, paarden slaan elkaar onderling ook niet direct.
Maar als het paard er niet op zou reageren mag ie best een lel krijgen vind ik.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:15

Ik sla nooit het geluid alleen of de beweging alleen is al genoeg Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:25

Ik durf wel eens in de lucht te zwiepen met de zweep zodat ie klakt of op de grond te slaan als ze echt aan het slenteren zijn. Bij een paard dat staakt en achterhand richtingmij begint te draaien hou ik de zweep gewoon stil ter hoogte van de achterhand zodat ze er zelf een keer tegen aanlopen (tegen het harde uiteinde) en eventueel geef ik er voorzichtig wat tikjes mee tegen de achterhand, meestal is dat ruim voldoende, terwijl het absoluut niet pijnlijk is.
Een paard dat weinig respect toont voor de zweep kun je nog wel eens imponeren door de zweep boven de achterhand te houden (er eerst schuin achter boven, en eventueel er echt boven zodat ze het touwtje voelen).

Ik heb nog nooit een paard echt moeten slaan met de longeerzweep, lijkt mij ook bijzonder pijnlijk. Nu moet ik wel toegeven dat ik heel af en toe onhandig genoeg ben om tijdens het klakken eens een beentje mee te hebben, en ik voel me daar gelijk erg schuldig over...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:33

Als je paard eerdere signalen negeert of hij let niet op, bijvoorbeeld je lichaamstaal, de drijvende hulp van de zweep en je heft daarna je zweep en je maakt een zwiep naar zijn lichaam en hij let nog steeds niet op? Dan mag je best een zwiep naar zijn lichaam geven en daarbij hem zacht raken.

Nooit gericht slaan of meppen met een longeerzweep, als jij je paard moet slaan met de longeerzweep om zo iets simpels als cirkels om je heen te laten gaan, dan mag je wel even heel goed aan je hoofd krabben en denken waar je het mis hebt laten gaan...

Dus ik vind slaan met longeerzweep niet terecht, alléén in noodgevallen.

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:38

Dit gebeurt mij eigenlijk nooit, maar mocht ze me toch negeren begin ik niet meteen te slaan.

Meestal doe ik haar eerst met mijn stemhulpen duidelijk te maken, dat ik dit niet oke vindt.
Als ze nog niet luistert stemhulp en met de zweep een "klappend" geluidje maken, dit door het touwtje op de grond te slaan, dan krijg je zo'n hard geluidje.
Als ze dan nog niet luistert krijgt ze een tikje op dr kont.
En dit is dan ook genoeg.

Maar goed zoals ik al zei hoef ik dit eigenlijk nooit te doen. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:40

longeerzweep zie ik als verlengde van je arm. als jij hem zou willen slaan met je hand kun je dat net zo goed met de longeerzweep doen. is veiliger op afstand.

ik geef indi ook wel eens een lel, maar terug aan het werk zetten lijkt mij beter in dit geval inderdaad, dus gewoon negeren en drijven.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:43

Zij hebben gelijk! Bloos

Hoe denk je dat een ander paard zou reageren als ie zo deed tegen hun...? Dan krijgt ie ook een mep hoor!

xKarrlynnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:45

Bij mijn paard wordt het lik op stuk beleid gehanteerd. Wanneer dit niet gebeurt gaat hij helemaal staken, dan blijft het niet alleen bij stilstaan. Ik heb het een paar keer geprobeerd met lief zijn maar dan gaat hij lopen en kan ik hem niet meer houden. Dus dat werkt ook niet echt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:47

Een 'lel' met een longeerzweep komt echt aan hoor... Dat is heel venijnig dat touwtje! Dus dat zou ik echt alleen meer als uiterste redmiddel zien (paard dat op je afstormt of heel gericht uithaalt).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:37

Je zegt dat je paard ineens stopte en de andere kant op ging.
MEESTAL doen paarden dit alleen, wanneer jij in de 'leidende' cirkel van het paard terecht komt en dus uit de 'drijvende' cirkel bent.
Ik heb een klein vermoeden dat daar het misverstand is ontstaan.
Tja, ik weet het niet hoor, want het is natuurlijk lastig te oordelen zo op een verhaaltje af.

Je kan namelijk ook in de leidende cirkel terecht komen, wanneer je op dezelfde plek blijft staan, daarom loop ik altijd kleine cirkeltjes met longeren (laat onze goeroe Haamstra het maar niet horen Tong uitsteken ), ook bij meer ervaren paarden. Juist om de drijvende houding ten alle tijde te behouden.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:29

weet niet;, ik longeer altijd zonder zweep. maar als ik zo eens denk, vind ik slaan met een longeerzweep maar zielig. maar dus ik gebruik gewoon het uiteinde van het touw en dat werkt evengoed

domo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:44

Ik zelf zou niet de zweep doen, ik zou eerst me stem gebruiken luisterd ie daar niet naar, dan in 1 keer stil trekken, dan heeft hij misschien wel even pijn in ze mond, maar de klap van zon zweep,.. is veel erger ..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:06

Jahoor, dat is een verstandig plan, is zijn bek rukken Boos! Daar krijgt een paard vertrouwen van Lekker zo'n bakkes van beton!
Als je in moet grijpen, dan nog liever een tik met de zweep, dan in zijn mond trekken!

Nikita_Happy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:00

je hebt overduidelijk gelijk! een paard mnet de longeerzweep slaan maakt het meestal alleen maar erger... ik vind het heel goed dat je het met je stem en gebaren probeerde op te lossen *LOL* het heeft meestal een beter resultaat Haha! en laat die anderen maar lekker kletsen want het is niet hun pony en je schijnt te weten wat je moet doen Knipoog Clown

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:40

ik vind dat je het goed aan gepakt heb maar een tikje is niet erg maar ik vind een harde tik zielig maar dat vind ik

Rosa__Sherra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:11

Ik vind dat je gelijk hebt. Een longeerzweep is niet om mee te rammen maar om te zorgen dat het paard voorwaarts loopt!

paardenvero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:13

ik vindt dat je het goed hebt opgelost!!!!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:15

Musetta schreef:
Ik ben iemand die de longeerzweep ziet als een middel om te drijven aan de longe (of vrij). Laatst gebeurde dit: mijn jonge pony zette de noodrem op en begon te dreigen. Mijn reactie was: zoveel mogelijk langs achteren drijven en het drijvende stemcommando gebruiken. Er waren heel wat ervaren meisjes in de bak toen en die maakten me uit voor idioot, omdat ik mijn pony geen klap met de longeerzweep gaf. Ik dacht: jezus, een klap met de longeerzweep, daar dient ze toch niet voor? Ze zeggen: nee daar dient ze niet voor, maar als jouw pony zoiets doet, dan moet je ze daarmee echt een klap geven.

Wie heeft hier nu gelijk, ik of zij?

JIJ !! Vind ik !

Maarja , dat is bij iedereen anders > Hoe ze met hun paard omgaan toch ?

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:17

Mishandeling? Nee

Als die van mij dreigend mijn richting opkomen met longeren, dan doe ik dat ook wel, bescherming van mezelf Clown

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:24

Ik longeer wel met zweep, maar die ligt meestal dan op de grond. Als hij even vervelend doet dan steun in de zweep op mijn schouder, en is die weer poeslief Haha!

Ik heb dus nog nooit geslagen met de zweep. Ik gebruik hem alleen als hij echt niet luisterd. Ik ben tenslotte de baas Haha!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:26

Ik houd meestal de longeerzweep achter mijn verzorgpaard om hem vooruit te drijven... Als hij gaat stil staan zwiep ik er ook even mee zodat hij klakt... Maar vaak reageerd hij daar niet eens op (behoorlijk dominant paardje Tong uitsteken). Als hij daar ook niet op reageerd krijgt hij wel een tik... Soms werkt dit ook niet, en dan doe ik zijn halster om en loopt ik even een rondje met hem (longeer altijd los) en vaak loopt hij dan wel weer door...

Hij gaat soms ook wel eens in plashouding staan (hij weet heel goed hoe hij onder werk vandaan moet komen, en dit is een manier van hem... als hij echt ziek is zie ik dat altijd wel Knipoog). Dan reageerd hij ook niet op de zweep en als ik dan achter hem ga staan en hem een duwtje geef gaat ie weer lopen Tong uitsteken.

En een tik van de zweep heb ik zelf ook wel eens gevoeld Tong uitsteken. Stond er een beetje mee te zwiepen en raakte mezelf.... Maar kan nu niet zeggen dat het zwaar pijnlijk was... Je voelt het, maar pijn kan ik dr niet echt van maken...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:32

Ik heb ook eens een zwieper van de longeerzweep gehad en als ze rond je been slaat doet het wel flink pijn...

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:34

ik zou het niet graag doen, maarja ik heb hem ook niet echt nodig gelukkig.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:56

Het hangt een beetje van de situatie af, maar echt hard slaan met de zweep zou ik denk ik niet doen.. Gewoon een flinke zwiep achter hem gecombineerd met stemhulpen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:03

Als ze dreigt moet je heel streng duidelijk maken dat jij dat niet tolereert
anders zal ze zulke dingen ook gaan uithalen tijdens rijden
een keer een klein tikje kan hierbij goed helpen
je hoeft natuurlijk niet te slaan
nergens voor nodig