Welke bijzet om jong paard vw-nw te krijgen aan de longe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Welke bijzet om jong paard vw-nw te krijgen aan de longe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:50

Ik heb altijd gewoon touwtjes gebruikt, maar vind die ook nog 'strak en stug'. Dus tegenwoordig doe ik aan m'n bit 2 stukjes elastiek en daar pas de touwtjes aan, dus zit er iets rek tussen de touwtjes en het bit. Nu heb je veel minder die rukjes aan het bit.

Voor die stukjes elastiek kan je bijvoorbeeld gewoon 2 postelastieken gebruiken of (zoals ik doe) van dat elastiek voor in je broekband of stukken fietsband. Even creatief wezen en het werkt prima.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:33

Equilonge ook heel fijn voor jonge paarden Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:45

Persoonlijk zou ik geen hulpmiddelen gebruiken omdat ik denk dat dat geen meerwaarde heeft.
Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn bij het longeren met hulpmiddelen bij jonge paarden. Ook met longeren kan je heen snel meer kaopt maken dan je lief is als je het niet goed doet.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:40

"Persoonlijk zou ik geen hulpmiddelen gebruiken omdat ik denk dat dat geen meerwaarde heeft. " Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:42

En?
Je quote nu een berichtje en wat heb je zelf dan nog te melden op een smiley na?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:42

Grappig dat je mijn mening deelt. Wat is jouw argumentatie om het niet te doen MariekeA?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:51

Omdat ik het persoonlijk heel vermoeiend vind dat er zoveel mensen een reactie geven die helemaal niet van toepassing is op het topic.

De persoon hier vraagt welke bijzet om voorwaarts neerwaarts te verkrijgen. De reactie van Carole heeft volgens mij nergens een bijdrage aan een antwoord op die vraag.

Toegegeven: mijn smily ook niet. Mijn irritatie kreeg de overhand.
Mijn voorstel voor bijzet (zoals hierboven al gezet): een equilonge.

Overigens is het toeval dat ik deze topic vaker heb gelezen, dus reacties zie ik niet snel, tenzij ge PB't

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:09

Ben zelf geen fan van de pessoa, daar kijgt hij juist meer rukjes van in zijn mond. Persoonlijk vind ik touwtjes en daarbij zorgen voor voorwaartse drang en afwisseling tijdens het longeren het prettigst.

Daarbij nog een vraag hoe je je paard bijgezet hebt, ik heb hem namelijk zo, http://www.mijnalbum.nl/Foto-WB4YGL8K.jpg, en daar gaat het prima mee. Dit was nog tijdens het inwerken vandaar de wat langere touwtjes.

[edit] Daarbij heeft het ook wel weer een reden dat ze wat vrij lang zijn, ik heb liever dat ze zonder 'die spanning' haar weg zoekt dan dat ze steeds hangt op de touwtjes. Ik probeer er namelijk voor te zorgen dat de druk er alleen maar op het bit komt als ze naar boven gaat, te hoog dus.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:16

@MariekeA Ieder zijn mening. Maar ik zie geen reden waarom ik mijn ervaring niet zou mogen schrijven. Ik ben namelijk van mening dat vw-nw op een hele andere manier bereikt kan worden. Dat is mijn ervaring en daarom reageer ik. Als de ts geinteresseerd is in mijn recatie en er wat mee wil doen, vind ik het vroeg genoeg om dat wat ik adviseer te onderbouwen. Ik denk dus dat mijn reactie niet off topic is en dat het in mijn ogen wel gewoon bijdraagt.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:13

Ik heb mijn paard die nooit wilde ontspannen en al helemaal niet actief liep (last van d'r rug) een paar keer met touwtjes gelongeerd (Lammert Haanstra manier) en nu loopt ze zonder iets netjes aan de longe! Neusje over de grond en heerlijk actief.. Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:03

Loopt je paard ook in balans dan?

Een paard wat eerst niet wil en later wel is nog geen garantie op correct beter gaan.