Beste bijzet bij Longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: Beste bijzet bij Longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 09:27

Ja tijdens het rijden bijzetten ja. Niet door mij maar door de vorige verzorgster.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:34

De beste bijzetteugel is degene waar het paard het beste op reageerd. Elk paard is verschillend en daarom is er nooit 1 de beste. Ook in het verloop van de training kan een andere bijzet ineens beter voldoen.

Een elastiek vind ik voor de eerste x fijn, wanneer het paard geen bijzet gewend is. Het geeft mee en werkt daarom het paard niet gelijk tegen. Echter na 1 of 2 x krijg je meer kans dat ze erop gaan hangen. Ik heb het ook over 2 losse stukken elastiek die ik op meerdere manieren kan gebruiken Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:01

Ik vind een gogue ook een heel fijne hulpteugel, prima voor paarden om te leren ontspannen over de rug te gaan.
Alleen mijn huidige tinker heeft een bloedhekel aan de druk achter de oren en gaat ervan schudden. Dat wil ik beslist niet en daarom longeer ik hem met een touwtje.
Inderdaad wisselt het dus per paard.

De pessoa (dat ding achter de achterhand langs) schijnt het ook erg goed te doen.

Je kunt natuurlijk ook de ouderwetse bijzetteugel gebruiken. Een stootteugel is in dit geval wat minder geschikt.

Persoonlijk houd ik niet van elastiek omdat veel paarden erop gaan 'hangen'.

Een touwtje kost maar een paar centen; andere dingen kan je het best even lenen om te kijken hoe het gaat.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:23

Ik heb het topic doorgelezen en zit nog met een vraagje.

Mijn shet longeer ik normaal met een enkele longe, dit was eerst ook meer dan genoeg, want ze moest echt nog leren om rondjes te lopen. Nu gaat dat veel beter.

Eigenlijk wil ik haar ook met bijzet longeren, zodat er iets meer gebeurt in haar lichaam en ze VWNW gaat lopen. De gogue lijkt mij hiervoor erg prettig werken.

Alleen ben ik gewend om haar gewoon op stalhalster te longeren, dit gaat ook prima.
Kun je een paard ook bijzetten als je op halster longeert? Of werkt dit alleen met hoofdstel in?