Als ik echt gericht ga longeren om het paard te trainen, dan zet ik altijd een longeercirkel uit. Behalve wanneer ik met de dubbele longe longeer...dan niet. En ook niet als ik mijn paard alleen even de benen laat strekken aan de longe. Ik zal mijn visie uitleggen en dan kom ik ook op het zweepgebruik waar ook wat over gezegd is.
Als ik train met een paard aan de longe, dan doe ik dat om het paard doelmatig zijn spieren te laten gebruiken en om hem te laten bewegen zonder gewicht van een ruiter...om uiteindelijk tot verbetering te komen voor oefeningen onder het zadel (bijv. meer verzameling, meer oprichting). Ik laat het longeren met dubbele longe nu even buiten beschouwing. Ik zet in zo'n geval een paard altijd bij. Met touwtjes, met gogue, met pessoa....afhankelijk wat voor dat paard en het doel dat ik nastreef op dat moment relevant is. Bijv. onze Fries: neusje er meer uit....kruipt onder aanleuning uit door op te krullen: dan gebruik ik de gogue omdat die daarvoor het paard goed uitnodigd. De uitgezette cirkel is voor mij tijdens zo'n sessie van groot belang, omdat die de begrenzing aangeeft, wat je normaal gesproken met je buitenbeen en buitenhand doet (dit verklaart meteen waarom ik bij een dubbele longe een cirkel minder essentieel vind). De zweep is ook van groot belang. Niet om te slaan...maar als verlengstuk van mijn arm, om aanwijzingen te geven en om drijvende hulp te zijn. Je sluit het paard dan dus op in de driehoek je vormt: longe/paard/zweep en door de uitgezette cirkel kan het paard niet uitzwaaien en kun je zo heel effectief tot verzamelen etc. komen. De zweep houd ik er altijd bij, ook bij overgangen terug. Dat is voor mij hetzelfde als een overgang naar halthouden, of van draf naar stap aan je been. Dan hoor je ook niet je been af te steken....dus ook aan de longe houd ik mijn zweep er bij, om zo een gesloten overgang te kunnen rijden. Als je dit van jongs af aan zo doet, dan herkent het paard het ook als dusdanig en weet het paard ook niet beter, als dat het niet voor de zweep hoeft te vluchten. Bij paarden die ooit wel de ervaring hebben opgedaan, dat ze alleen maar weg moeten voor de zweep, duurt het vaak een tijd voordat ze dit snappen...en dan ben ik daar ook wel een tijdje mee bezig voordat ze terug kunnen komen met opsluiten met de zweep. Maar uiteindelijk lukt het altijd en bereik ik zo een beter resultaat als zonder zweep. Kortom...ik vind voor gerichte training aan de longe, een cirkel en een zweep onontbeerlijk. Net zoals ik met rijden niet zonder binnen- en buitenbeen kan.
Als ik longeer met de dubbele longe, kun je vaak gemakkelijker opsluiten...en dan zet ik ook geen cirkel uit, omdat ik tijdens het werk ook uit de cirkel wil kunnen stappen, om af te wisselen met werk aan de lange lijnen, met wijken, schouder binnenwaarts etc.. En dan zou een cirkel me alleen maar in de weg zitten.
Ik rijd jonge paarden in. Meestal begin ik met een wat kleine cirkel met een diameter van 14 meter. Ik laat ze altijd los lopen. Hoe ouder ze worden en hoe beter het gaat, hoe groter ik de longeercirkel maak (18m). En vaak ga ik dan ook bezig met bijzetteugels. Gewoon opbouwend bezig gaan. Eerst stemreacties, enz.