Paard draait naar me toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Paard draait naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:34

En als t paard je nou gewoon geinteresseerd. dichtbij staande, aanblijft kijken stilstaand?

Je kan moeilijk flinke klatsen op de schouder gaan geven met een longeerzweep etc, lijkt met niet de bedoeling.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 08:05

Ik zie aan hem dat het is om te klieren. Hij draait gewoon om en loopt vervolgens de andere kant op. Hij blijft altijd heel even wachten en meteen daarna gaat hij verder.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 08:26

Veel maken de fout om voor het paard uit te komen en dan gaat hij idd stilstaan ( let maar eens op het gedrag van paarden in een kudde )
Je lichaamstaal is hierbij ook zeer belangrijk.
Als je hem van je af wil houden kijk hem dan ook in zijn ogen dat is een teken voor hem dat hij niet mag komen.
En zorg dat je idd acher de schouder staat.

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:12

Precies! Je kunt dus een stap achteruit doen(dus met je gezicht naar het hoofd en je rug in dezelfde richting als de staart), dan kom je weer "achter" hem.
En flinke klatsen geven, dat is natuurlijk niet de bedoeling, Hannanas.
Even aantikken, licht raken is geen slaan. Waarom gaan mensen als je het hebt over zweepgebruik meteen denken dat je maar moet slaan?
Als hij geintereseerd gaat kijken, hoef je niet boos te doen, maar dan snapt hij het niet of zoekt hij veiligheid bij jou. Hij moet leren dat hij zelfstandig moet lopen op het rondje.
Als hij stopt, omdraait en verder rent ( op het rondje of wegrennen), dan is het meestal klieren.
Ga goed opletten en probeer nog voordat hij gaat stilstaan of omkeren in te grijpen door een hulp te geven met stem en zweep.
Je moet hem de kans niet geven om om te keren door hem bezig te houden en in te grijpen voordat hij zich omdraait. Snel handelen en goed opletten, en hem bezig houden.
Lukt het hem toch, begin dan opnieuw, klein, zoals ik in mijn eerste bericht in dit topic schreef.
Het lijkt misschien alsof je in een kringetje ronddraait, maar op een gegeven moment lukt het toch, en longeren is tenslotte ook in een kringetje rondlopen ( ha ha wat grappig Lachen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:14

zorg dat je in een rechte lijn met zn kont staat, dan kan dat moeilijker gebeuren

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:15

Citaat:
Als hij stopt, omdraait en verder rent ( op het rondje of wegrennen), dan is het meestal klieren.
Ga goed opletten en probeer nog voordat hij gaat stilstaan of omkeren in te grijpen door een hulp te geven met stem en zweep.
Je moet hem de kans niet geven om om te keren door hem bezig te houden en in te grijpen voordat hij zich omdraait. Snel handelen en goed opletten, en hem bezig houden.
Lukt het hem toch, begin dan opnieuw, klein

Dat ga ik eens even proberen van de week Knipoog Heel erg bedankt in ieder geval! Meestal loopt hij wel lekker als hij omdraait. Hij staat in één keer stil en wacht heel even, dan is hij de andere kant op. Soms blijft hij ook gewoon stil staan. Hij draait wel altijd zijn hoofd richting mij, dus dat is wel weer lastig.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:50

Als hij jouw aankijkt zegt hij eigenlijk , mag ik komen ??.
Als je dan met je rug naar hem toedraait en omlaag kijkt met je handen gesloten komt hij ook .
Dat is kuddegedrag.

aleidagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:36

mijn lerares zee tot ik hem dan met mijn zweep moest slaan want dat mocht tie niet
(heb ik niet gedaan )
ik heb hem gewoon niet meer geloncheerd

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:02

idd een flinke mep met de zweep kan ook helpen als hij extra steeds omdraait om te liggen klieren.

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:23

_Saida_ schreef:
Dit heeft mijn merrie ook een poosje gedaan.
Bij haar heb ik het opgelost door iemand op haar rug te zetten die haar eventueel kon corrigeren.
Zolang ze goed liep deed de ruiter niets, ook geen been geven, zelfs niet aanleggen, maar zodra ze poogde haar achterhand weg te draaien gaf ze been.
Zo liet ik haar dan een poosje lopen tot het goed ging en daarna ook nog zonder ruiter erop.
Ik heb dit maar een paar keer hoeven doen, daarna begreep ze wat ik bedoelde.

Dit lijkt me wel een goede oplossing, ga ik ook eens proberen, want het klikt mij bekend

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:04

bij mijn paardje hielp het als ik haar strak in haar binnenoog bleef aankijken, zodat ze wist dat ik het serieus meende en dat ze niet om mocht draaien.
Dat heeft geweldig geholpen.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 07:04

idd dat betekend dus dat hij weg moet blijven en niet mag komen.
Zoals ik al zei , kijk maar eens naar een groep paarden hoe dat zij zich gedragen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:23

Hoi,

Ik heb niet alles gelezen hier. Oplossing is dubbele lijnen ! dan kan je de buitenteugels op druk houden zodat het paard van je paard niet naar binnen kan ( en dus zijn kont niet naar buiten ...)
Dubbele lijnen is gelijk ook beter voor je paard als met 1 lijn.

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:53

oefenene, oefenen, oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:03

Maris schreef:
Hoi,

Ik heb niet alles gelezen hier. Oplossing is dubbele lijnen ! dan kan je de buitenteugels op druk houden zodat het paard van je paard niet naar binnen kan ( en dus zijn kont niet naar buiten ...)
Dubbele lijnen is gelijk ook beter voor je paard als met 1 lijn.

Lijkt me niet verstandig wanneer een niet geoefend longeur met dubbele lijnen gaat werken...
Tikje op de schouder.. daarvoor moet hij wijken (zweep is een verlengstuk van je hand) reageert t paard niet iets harder inkomen.. zorg dat je als hij wegloopt een drijvende houding aanneemt (zweep achter de achterhand). Belangrijk dat het paard wegstapt dus als hij in draf wegsprint terughalen met stem.. daarop zal je paard zich weer naar je toekeren en dan herhaal je het tikje op de schouder opnieuw. Let op: herhaling is het belangrijkst.. ze gaan het vanzelf wel snappen.