hoe een jong paard te trainen aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: hoe een jong paard te trainen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:16

Ik zou ook maar max twee keer per week longeren een half uur per keer. Met een longeersingel en touwtjes tussen haar voor benen door. en door de bit ringen en dan door de zijkant van de ringetjes van de longeersingel halen naar boven en dan aanelkaar vast maken. En dan steeds een beetje strakker opbouwen tot echt nageven. door dat de touwtjes niet vast zitten aan de ringetjes kan ze iets omhoog komen met haar hoofd maar dan staat er spanning op de touwtjes dus dan moet ze wel naar beneden ontspannen. En met jong paarden om meer contact te krijgen op bijde kanten van het bit is het handig als je de longgeerlijn aan één kant door het bit haalt over het hoofd en aan de andere kant aan het bit vast te maken. Zo heb je aan bijde kanten de zelfde druk op de longgeerlijn en het bit.

Maar ik zou zeker geen goque gebruiken bij ons vinden ze dat heel onvriendelijk. en bijzet zou ik ook niet zo gauw mee beginnen. bij touwtjes is het een beetje de zelfde werking als met een slof, dus vriendelijker heb ik geleerd van mijn instructeur.

succes met je paardje veel plezier.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 13:41

Kingsley2 schreef:
Ik zou ook maar max twee keer per week longeren een half uur per keer. Met een longeersingel en touwtjes tussen haar voor benen door. en door de bit ringen en dan door de zijkant van de ringetjes van de longeersingel halen naar boven en dan aanelkaar vast maken. En dan steeds een beetje strakker opbouwen tot echt nageven. door dat de touwtjes niet vast zitten aan de ringetjes kan ze iets omhoog komen met haar hoofd maar dan staat er spanning op de touwtjes dus dan moet ze wel naar beneden ontspannen. En met jong paarden om meer contact te krijgen op bijde kanten van het bit is het handig als je de longgeerlijn aan één kant door het bit haalt over het hoofd en aan de andere kant aan het bit vast te maken. Zo heb je aan bijde kanten de zelfde druk op de longgeerlijn en het bit.

Maar ik zou zeker geen goque gebruiken bij ons vinden ze dat heel onvriendelijk. en bijzet zou ik ook niet zo gauw mee beginnen. bij touwtjes is het een beetje de zelfde werking als met een slof, dus vriendelijker heb ik geleerd van mijn instructeur.

succes met je paardje veel plezier.

bedankt voor jullie tips.....
Met de goque ben ik inmiddels gestopt...ze ging er alleen maar tegenin drammen met een enorme onderhals.... Heb een boek en dvd van lammert haanstra gekocht, daar staan ook wel wat handige tips in.

We zijn haar inmiddels zadelmak aan het maken, en dat pakt ze echt supergoed op!

maar omdat ik haar zo graag ontspannen aan de longe wil hebben wil ik haar wel gaan bijzetten. Ze moet gaan leren om haar hals te laten zakken.

Ze is nog steeds wel snel afgeleidt, en loopt dan te brullen als een hengst...staart erop..machtig mooi maar niet handig natuurlijk.

Ze is 5 jaar.... en kan het lichamelijk toch wel aan nu?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:59

natuurlijk kan ze de makkelijk aan, als je het maar rustig opbouwd. Maar met een bijzet zet je wel je paard vast en met touwtjes niet. Misschien dat ze met bijzet weer gaat drammen. en die touwtjes zijn ook een stuk goedkoper haal je voor een paar euro bij de bouwmarkt en je maakt ze op maat.

Maar van lammert Haanstra kan je ook veel leren. Succes het gaat je vast lukken met veel geduld.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 19:56

Hoi allemaal, gister weer geprobeert te longeren met een bijzet... tussen de benen door, door het bit naar de zijkant van de longeersingel en dan omhoog door de ringen vastmaken....

Nou.... ze komt er echt heel erg tegenin.... dus maar weer heel los gedaan... dan zakt ze in de stap heel netjes... maar in de draf nog niet echt. Ik denk dat ze het echt nog heel moeilijk vind....
Zal eens kijken of ik fotoos geplaatst krijg, dan is er een beter beeld denk ik...

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:07

waarom wil je bij blijven zetten als je paard elke keer als je de hulpteugels losmaakt, wél kan ontspannen.
hoe is ze in stilstand? kan ze zich dan op jou concentreren? kan ze dan ontspannen haar hoofd laten zakken?
Zoniet, begin dan dáár. breng zijn hoofd steeds zachtjes omlaag, prik even in zijn flank om aandacht te vangen en beloon dat. als je daar heel consequent in bent en dan gaat beginnen met stap met dezelfde oefening, dan zul je zien det je paard heus langzaam kan gaan leren ontspannen.

Een 5 jarig paard zou fysiek best moeten kunnen stretchen, maar niet elk paard kan dat zomaar effe. De spieren moeten hiervoor worden opgerekt, en andere spieren losgelaten (onderhals) dit kan best wat training kosten.

grondwerk á la Chris Irwin en Parelli zou je denk ik een stuk op weg helpen om de ontspanning te vinden bij je paard.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:40

Let op, altijd pas longeren bij ongeveer 3 jaar heb ik net gelezen!

Oh ja.. en als een pony goed om je heen loopt in een cirkel waarom bijzetten? Als het goed in rondjes loopt en zich ontspant wordt het ook vanzelf nagevelijk en laat het zijn rug los, dat is toch het doel? Dus waarom opsluiten en dwingen als het ook vanzelf kan?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 06-01-08 20:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Schreeuwende CAPS uit het bericht gehaald en berichten samengevoegd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:45

Annellinne, Je schreeuwt schei daar eens mee uit. En nog iets, heb jij dit topic wel gelezen? Het paard is 5 dus je eerste opmerking slaat nergens op. En een bijzet gebruik je niet om een paard te dwingen rondjes te lopen, maar om het paard te vragen wat zich wat te verlengen en lager te komen.

Am-vanes: Ik geloof dat je goed bezig bent. Bijzetjes losjes gebruiken is een goed idee.
Lief zijn ze he die geldersen. Wees maar lekker zuinig op haar.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:26

mrie schreef:
Annellinne, Je schreeuwt schei daar eens mee uit. En nog iets, heb jij dit topic wel gelezen? Het paard is 5 dus je eerste opmerking slaat nergens op. En een bijzet gebruik je niet om een paard te dwingen rondjes te lopen, maar om het paard te vragen wat zich wat te verlengen en lager te komen.

Am-vanes: Ik geloof dat je goed bezig bent. Bijzetjes losjes gebruiken is een goed idee.
Lief zijn ze he die geldersen. Wees maar lekker zuinig op haar.

Ik geloof dat ik nog niet eerder zon onwijs braaf paard mee heb gemaakt....Wat heeft dit dier een vertrouwen in de mens.... geweldig gewoon.....ik vind haar heel erg braaf.

Ik heb de dvd van lammert haanstra gezien, en ik geloof dat ik wel op de goede weg ben. Ik zet haar bij om haar wat te laten zakken in haar hals.... weet niet of jij daar ook last van had, maar ze heeft de neiging om de hals erop te drukken... wat resulteerd in een onderhals.... dan gaan haar achterbenen alleen nog maar stuwen... en trekt ze haar hakken op naar haar staart ipv verder onder te treden... met bijzetten probeer ik haar houding wat meer te laten ontspannen.... Dat gaat steeds beter, en ik dwing haar niet maar nodig haar uit om te zakken, omdat dat nu eenmaal meer ontspanning geeft dan met haar staart op de rug te lopen brullen naar ieder paard wat voorbij komt Pling

Het zadelmak maken gaat ook super, ze is heel erg haar best aan het doen en let dan heel erg op je. we overhaasten niets, maar ik hoop dat er tips komen...ook voor wat betreft het verder inrijden...

thanks iedereen.. Haha!

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 22:28

sandra83 schreef:
waarom wil je bij blijven zetten als je paard elke keer als je de hulpteugels losmaakt, wél kan ontspannen.
hoe is ze in stilstand? kan ze zich dan op jou concentreren? kan ze dan ontspannen haar hoofd laten zakken?
Zoniet, begin dan dáár. breng zijn hoofd steeds zachtjes omlaag, prik even in zijn flank om aandacht te vangen en beloon dat. als je daar heel consequent in bent en dan gaat beginnen met stap met dezelfde oefening, dan zul je zien det je paard heus langzaam kan gaan leren ontspannen.

Een 5 jarig paard zou fysiek best moeten kunnen stretchen, maar niet elk paard kan dat zomaar effe. De spieren moeten hiervoor worden opgerekt, en andere spieren losgelaten (onderhals) dit kan best wat training kosten.

grondwerk á la Chris Irwin en Parelli zou je denk ik een stuk op weg helpen om de ontspanning te vinden bij je paard.

Bedankt voor je reactie.

Als ik haar longeer zonder iets dan loopt ze te brullen en gooit ze haar staart op haar rug...en dan wordt ze niet echt ontspannen aan de longe. Ik oefen ook veel in de stap...dat doet ze super!

Grondwerk heb ik helemaal geen ervaring mee...zal me daar eens in verdiepen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:01

viefdepief schreef:
Ik heb het heel anders aangepakt Bloos
Heb mijn jonge merrie eigenlijk alleen aan het halster gelongeerd in het begin. Wilde niet dat ze onnodig veel druk op het bit zou krijgen. Later wel met zo'n longeerstukje een paar keer gelongeerd aan het bit. Maar ook alleen maar toen ze al braaf aan het halster liep. Het zakken en de druk op het bit wilde ik liever zelf echt kunnen regelen. Ik heb er nu 7 keer opgezeten en ze loopt soms al heel fijn in de aanleuning (topic onderschrift) ik zeg niet dat ik het slecht vind om je jonge paardje bij te zetten. Maar wil aangeven dat het ook anders kan Lachen

Hier ben ik het ook mee eens.
Wat mij het belangrijkste lijkt is dat jullie eerst samen een vertrouwensband opbouwen en jij het leiderschap echt op je neemt (bijvoorbeeld met grondwerk) en het paard probeert gerust te stellen. Ik weet niet of ik gelijk heb, maar volgens mij vindt je het allemaal erg spannend. Dat is logisch en dat mag, maar probeer zo relaxed mogelijk te zijn bij haar, zodat je als haar leider het zelf ook niet spannend vindt.

Over dat bijzetten en dergelijke. Dat zou ik ook niet zo snel doen, tuurlijk, die van mij (ruim 3,5jarige Gelderse) heb ik ook 2 keer met pessoa gelongeerd, maar heel los en meer vanuit het oogpunt van vertrouwen, dat hij niet schrikt van al die houtje-touwtjes en dingen achter zijn kont. Voor de rest zou ik alles gewoon ohz aanleren.
Ondanks dat je paardje niet 'wilt/kan' ontspannen aan de longe zou ik haar niet bijzetten, omdat je ontspanning niet kan dwingen. Een paard moet van achter naar voren naar de ontspanning toe worden gereden (ofwel gelongeerd). Dit kan door haar actief te houden, veel overgangen te maken, te schakelen binnen de gangen en vooral: niet van voor bezig gaan, maar het paard de tijd en de ruimte te geven van achter naar voren nagevelijk te worden. Zoals gezegd, niet ieder paard doet dit even snel en makkelijk, maar ook onder het zadel kan het bij sommige paarden een paar maand duren voordat ze echt nagevelijk worden. Probeer je daar niet op te concentreren. Wat ik altijd doe om de achterhand actief te houden is gewoon de longeerzweep in de lijn te houden jij - kont paard. Zo houd je je paard van achter opgesloten door de zweep, waardoor ze vaak wat actiever gaan lopen.

Ohja: mocht je alsnog gaan bijzetten enzo kan je er ook voor kiezen om ipv een hoofdstel een kaptoom te gebruiken, zodat je de mond nog met rust laat (het kan zijn dat ze zich juist druk maakt door de druk op haar mond en dat het geen drammen is, maar 'help! ik weet niet wat ik met deze druk in mijn mond moet'.).

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:49

am_vanes schreef:
sandra83 schreef:

Bedankt voor je reactie.

Als ik haar longeer zonder iets dan loopt ze te brullen en gooit ze haar staart op haar rug...en dan wordt ze niet echt ontspannen aan de longe. Ik oefen ook veel in de stap...dat doet ze super!

Grondwerk heb ik helemaal geen ervaring mee...zal me daar eens in verdiepen

Als je paard zo aan het brullen is, kun je er vanuit gaan dat je paard vol zit met andrenaline. Op dat moment is longeren geen ontspanning voor haar. Het paard denkt dan alleen maar aan zijn vriendjes, aan hoe eenzaam hij in deze bak is, hoe eng de bak is, etc etc.En hoe langer deze toestand duurt, hoe erger het wordt. Daarom zou ik liever eerst gaan werken aan dat je paard zijn aandacht op jou kan richten, voor je gaat longeren. Dat zal misschien niet in de bak zijn.
Let eens op wanneer je paard begint met stressen. is dat al bij het verlaten van de stal? ga dan niet verder, maar ga daar beginnen met je paard ontspannen te maken. Bv met die oefening die ik hierboven beschrijf, of andersoortig grondwerk. Hoofd laag is een erg goed oefening om je paard weer ontspannen te krijgen. Neem er de tijd voor, en beslis eventueel dat je morgen pas weer een stapje verder gaat.
Hoe beter de basis, hoe beter de rest.

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:17

Hoi

Ik zou je paard eerst gewoon longeren in de bak aan het halster. En dan een longeersingel aandoen (of zo een rekker voor over het deken) en longeren. Daarna kan je stilletjes aan een hoofdstel aandoen met bit maar ik doe dan het halster onder het hoofdstel en haak het slot in het halster. OP die manier kan ze rustig kennismaken met het bit zonder dat er wordt getrokken.

Zorg dat je paard op je lichaam (dus zonder klank) in de verschillende passen gaat: stap - draf - galop - draf - stap - halt. Daarna kan je je bewegingen combineren met klanken en daarna kent je paard de klanken zo goed dat je op je paard kan zitten en gewoon de klanken geven. (eerst even ad lange lijnen zodat ze weet wat links en rechts is VOOR je erop kruipt) Daarna kan je weer de klanken combineren met zit en beenhulpen en voila... werkt prima!

Sara

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 23:11

hoi bokkers.....

ik heb een filmpje gemaakt van viona aan de longe....

http://www.youtube.com/watch?v=rCRJr09E7jk

moet zeggen dat ze hier redelijk bij me is met haar aandacht..

inmiddels is ze ook onder het zadel, dat pakt ze super op... filmpje dat ik daarvan had gemaakt is te groot om te plaatsen, maar volgt zeker nog!

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:45

Mijn mama begon ook met een stiek. Maar wel gewoon los om te wennen. En gewoon beetje bij beetje wat strakker. Toen haar paard met het hoofd naar beneden ging lopen en meer ontspannen in de rug, is ze erop gaan zitten aan de lijn. Maar ze heeft wel wat moeite gehad om Volder zo te laten lopen. Heel veel trainen. En iedere keer ermee bezig zijn.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:52

viefdepief schreef:
Ik heb het heel anders aangepakt Bloos
Heb mijn jonge merrie eigenlijk alleen aan het halster gelongeerd in het begin. Wilde niet dat ze onnodig veel druk op het bit zou krijgen. Later wel met zo'n longeerstukje een paar keer gelongeerd aan het bit. Maar ook alleen maar toen ze al braaf aan het halster liep. Het zakken en de druk op het bit wilde ik liever zelf echt kunnen regelen. Ik heb er nu 7 keer opgezeten en ze loopt soms al heel fijn in de aanleuning (topic onderschrift) ik zeg niet dat ik het slecht vind om je jonge paardje bij te zetten. Maar wil aangeven dat het ook anders kan Lachen

Zo zie je maar dat het ook anders kan!!:D

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:14

Hoi
ik heb even naar je fimpje gekeken, probeer niet te wisselen van hand met je longeerlijn hou ze in je linker hand als je linksom gaat ik zie je namelijk wisselen. Voor de rest zag het er goed uit, probeer ook wat meer overgangen te maken om je paard met zijn aandacht bij jou te houden. Knipoog

En dat andere filmpje was dat ook op jou paard of een paard van iemand anders leuk paardje, probeer alleen je handen niet te laag te houden en ze stil te houden want het paardje was een beetje onrustig in zijn hoofd, voor de rest zag het er netjes uit. Knipoog

succes met je paardje

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 10:42

Kingsley2 schreef:
Hoi
ik heb even naar je fimpje gekeken, probeer niet te wisselen van hand met je longeerlijn hou ze in je linker hand als je linksom gaat ik zie je namelijk wisselen. Voor de rest zag het er goed uit, probeer ook wat meer overgangen te maken om je paard met zijn aandacht bij jou te houden. Knipoog

En dat andere filmpje was dat ook op jou paard of een paard van iemand anders leuk paardje, probeer alleen je handen niet te laag te houden en ze stil te houden want het paardje was een beetje onrustig in zijn hoofd, voor de rest zag het er netjes uit. Knipoog

succes met je paardje

hoi, bedankt voor je tip... heb je een ander fimpje op mijn hyves gezien? heb nl geen ander filmpje op you tube gezet...
Dit filmpje was alweer een week of 2 geleden gemaakt, nu doet ze het veel beter. ook met rijden.... waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat ze steeds stil wil/gaat staan op bepaalde plaatsen in de bak...vooral waar mensen staan. Vind het megamoeilijk om niet te veel aan de teugels te komen, maar heel veel op mijn zit te rijden, wat ze overigens super doet! Maar die beenhulpen...pfffff geloof dat het kwartje wel begint te vallen,... verder is ze megalief!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:23

viona z july 2007 dit filmpje staat rechts van jouw longeer filmpje, ik dacht dat, dat ook jouw filmpje was met rijden.

maar fijn dat het beter gaat,ik zou elke keer dat je vlak bij mensen komt zeggen dat ze door moet lopen en toch op dat moment iets meer kuit te geven, dus als mensen aan de bak rand staan, met je buiten been meer druk en anders tijdelijk je zweepje aan die kant en dan even tegen de hals aanleggen als ze wil stoppen bij mensen kijken of ze daar op reageerd. je moet eigelijk altijd met zweep rijden bij jonge paarden zeker als ze in het begin nog aan je been moeten wennen, bv als je gaat draven geef je kuit reageerd ze niet dan geef je kuit en op het zelfde moment ook een klein tikje op de plek bij je kuit dan krijg je negen van de tien keer reactie, na een paar keer hoef je dat niet meer te doen. Want bij te veel kuit geven conteneu worden ze ook voet dood later. Dus alleen kuit geven bij overgangen of bij het vragen om na te geven. Dus kuit alleen gebruiken wanneer het nodig is. en ik heb ook stem gebruik gedaan bij mijn jongen paarden als je gaat draven kuit en zeggen draf net als je bij longeren doet werkt ook heel goed.

Ook een tip probeer een figuur in te zetten als je denkt dat haar aandacht ergens anders naar toe gaat, bv mensen.

nou veel succes weer de komende week! Knipoog

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:57

Hoi.

Nou probeer gewoon lekker met je stem te werken onder de gangen door kan je het beste als ze het goed doet braaf etc zeggen. Draait ze om moet je haar GELIJK omdraaien soms vertikken ze het om weer om te keren. als ze dit ongeveer 2 á 3 keer heeft gedaan moet je strenger zijn als je een zweep in je hand hebt kan je het beste even een harde tik op haar borst geven en als ze omdraait weer een tik op de grond ofzo dat ze door blijft lopen en niet omdraaid beloon haar ook voor het omdraaien. als ze daarna gewoon blijft lopen beloon je haar weer. Maar probeer haar niet te straffen voor jou fouten Vork .

Ik hoop dat je er wat aan hebt

veel succes met haar groetjes Bucalouas Haha!

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:59

een slofteugel of iets anders elastiek ofzo kan ook helpen dat ze lekker rond aan de voorkant is, maar ze moet niet te diep lopen want ze is nog jong Bloos .