longeren lang en laag is dat onjuist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: longeren lang en laag is dat onjuist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:46

Ik heb even een paar foto's gezien maar op deze manier doe ik het ook, zo kan je paard om hoog en naar beneden wanneer hij dat wil zodat hij zelf zijn ontspanning kan vinden, en dan als hij goed los is kan je hem iets strakker doen.

Maar laag vast zetten dat moet men niet doen. Want dan kan een paard niet op zijn eigen benen lopen en dat is wel erg belangrijk.
dus op jou foto vond ik het er goed uit zien. Knipoog
ThaGirl schreef:
Ik heb eerst tijdje m'n paard zo lang-laag gelongeerd, omdat hij het nagevelijk lopen nog niet kende.
Maar nu hij dat door heeft, wil hij nogal lang blijven met rijden en ga ik hem dus wat hoger probere op te stellen.

Dus lang en laag is echt niet fout, je moet gewoon kijken of je er mee kan bereiken wat je wilt.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:59

Zaaar schreef:
Zarah longeer ik altijd lang-laag. Daarbij maak ik de touwtjes dus vast tussen de voorbenen.
Ze heeft snel de neiging om haar rug weg te drukken, en op deze manier moet ze haar buikspieren en rug wel gaan gebruiken.
Ze heeft ook een 'omgekeerde hals', wat wil zeggen dat haar onderhals heel gespierd is en haar bovenhals niet. En juist bij lang-laag train je de spieren in de bovenhals goed.
Moet ik er wel even bij zeggen dat Zarah eigenlijk nooit op de voorhand loopt van nature.

t is idd maar net wat je doel is. Tessa heeft idd ook een gigantische onderhals en zet haar rug vast doordat de andere verzorgster totaal verkeer bezig is geweest. zij geen tijd meer. ik de pineut om het op te knappen.
Je moet het eigenlijk anders zien. Een longeerlijn en alle mogelijke hulpstukken kunnenje helpen bij het corrigeren en voorbereiden van sommige dingen.
Tessa heeft al een prima achterhand gebruik va zichzelf en moet gewoon weer ontspannen. Is dit een prima systeem voor. Ze moet haar bovenlijn gaan gebruiken.
kijk maar, het hoeft echt niet een slecht effect te hebben. Want iedere hulpteugel heeft wel zijn nadeel.
Tessa @ Work lang en laag met touwtje tussen de voorbenen

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:28

Emaartje schreef:
volgens een instructrice is longeren met touwtjes lang en laag dus vastgemaakt tussen de voorbenen niet goed,werken ze niet met de achterhand maar gaan ze duiken en op de voorhand lopen,is dit waar of niet waar en moet je juist de touwtjes middelhoog opzij vastmaken maar dan komt my way juist in verzet door niet ontspannen..gr emaartje

als het paar tijdens het longeren met touwtjes gaat duiken op de voorhand en daarbij niet zijn achterhand gebruikt doet de longeur wat verkeerd. Deze moet ten alle tijden zorgen dat het paard actief blijft lopen vanuit het achterbeen. Als je dit niet kan hoeft je niet te gaan longeren om je paard te trainen. Trainen is wat anders dan je paard bijzetten en hem maar rondjes laten lopen. Je moet ook hier actief met je paard bezig zijn. bv. overgangen en tempowisselingen. Je kan ook de uitgestrekte of middendraf trainen als je hem maar goed genoeg aan je hulpen hebt.

Ook kan je zonder de touwdjes te veranderen toch je paard oprichten, net zo als dat je dat onder het zadel zou doen, maar dan met de hulpen die je naast het paard gebruikt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:01

Chakkie17 schreef:
Zaaar schreef:
Zarah longeer ik altijd lang-laag. Daarbij maak ik de touwtjes dus vast tussen de voorbenen.
Ze heeft snel de neiging om haar rug weg te drukken, en op deze manier moet ze haar buikspieren en rug wel gaan gebruiken.
Ze heeft ook een 'omgekeerde hals', wat wil zeggen dat haar onderhals heel gespierd is en haar bovenhals niet. En juist bij lang-laag train je de spieren in de bovenhals goed.
Moet ik er wel even bij zeggen dat Zarah eigenlijk nooit op de voorhand loopt van nature.

t is idd maar net wat je doel is. Tessa heeft idd ook een gigantische onderhals en zet haar rug vast doordat de andere verzorgster totaal verkeer bezig is geweest. zij geen tijd meer. ik de pineut om het op te knappen.
Je moet het eigenlijk anders zien. Een longeerlijn en alle mogelijke hulpstukken kunnenje helpen bij het corrigeren en voorbereiden van sommige dingen.
Tessa heeft al een prima achterhand gebruik va zichzelf en moet gewoon weer ontspannen. Is dit een prima systeem voor. Ze moet haar bovenlijn gaan gebruiken.
kijk maar, het hoeft echt niet een slecht effect te hebben. Want iedere hulpteugel heeft wel zijn nadeel.
Tessa @ Work lang en laag met touwtje tussen de voorbenen

wat jou paardje doet is hangen op de binnenteugel en ze buigt niet. ik denk dat ze ook nog niet toe is aan een hulpteugel. anders eventueel 1 hulpteugel zodat die de buitenhand vormt en jij dfe binnenhand die buiging vraagt. Tevens kan ik aanraden een kaptoom te gebruiken of je longeerlijn aan de neusriem te bevestigen zodat je het hoofd recht naar binnen vraagt ipv kantelt door aan zijn kin te trekken. Je paardje valt nu erg op de binnenschouder en kan dus ook niet ondertreden met binnenachterbeen en dus ook niet buigen.

Twiggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:10

Ik kom ook even 'binnenvallen' Bloos

Longeren lang en laag kán, mits de longeur genoeg ervaring en kennis heeft om de achterhand er goed bij te houden. Dan heb je nog pony's/paarden die makkelijk gaan duiken en op de voorhand vallen. Als je met dat soort paarden lang en laag gaat longeren moet je goed opletten dat de achterhand niet vergeten wordt. Juist met dat soort paarden kan het helpen om ze eerst wat hoger bij te zetten en dat langzaam uit te bouwen naar lang en laag.
Mijn pony is ook wat op de voorhand gebouwt, en af en toe probeer ik haar lang en laag te longeren. Ik moet goed opletten dat ik de achterhand er goed bij houd (dus met zweep en houding tov het paard) en haar niet laat duiken. Laag is namelijk niet altijd goed, het paard mag namelijk niet zomaar wegduiken.

Hier een foto zoals ik mijn paard graag zie lopen. Dit is lang en laag genoeg voor mijn pony (op dit moment):

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 832637.jpg

En dan een foto zoals het niet hoort, maar hoe het wel vaak gebeurt (onder het mom van: laag = goed). De pony vergeet de achterhand en duikt op de voorhand en daarbij duikt het vanuit de hals naar beneden, zonder vanuit de schoft omhoog te komen of de rug te gebruiken.

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 321680.jpg

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 16:30

Twiggie schreef:
Ik kom ook even 'binnenvallen' Bloos

Longeren lang en laag kán, mits de longeur genoeg ervaring en kennis heeft om de achterhand er goed bij te houden. Dan heb je nog pony's/paarden die makkelijk gaan duiken en op de voorhand vallen. Als je met dat soort paarden lang en laag gaat longeren moet je goed opletten dat de achterhand niet vergeten wordt. Juist met dat soort paarden kan het helpen om ze eerst wat hoger bij te zetten en dat langzaam uit te bouwen naar lang en laag.
Mijn pony is ook wat op de voorhand gebouwt, en af en toe probeer ik haar lang en laag te longeren. Ik moet goed opletten dat ik de achterhand er goed bij houd (dus met zweep en houding tov het paard) en haar niet laat duiken. Laag is namelijk niet altijd goed, het paard mag namelijk niet zomaar wegduiken.

Hier een foto zoals ik mijn paard graag zie lopen. Dit is lang en laag genoeg voor mijn pony (op dit moment):

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 832637.jpg

En dan een foto zoals het niet hoort, maar hoe het wel vaak gebeurt (onder het mom van: laag = goed). De pony vergeet de achterhand en duikt op de voorhand en daarbij duikt het vanuit de hals naar beneden, zonder vanuit de schoft omhoog te komen of de rug te gebruiken.

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 321680.jpg

heb je de touwtjes op de eerste foto zoals het hoort wel korter vastgemakt dan ?? gr emaartje

Twiggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:37

@emaartje
De touwtjes zitten precies hetzelfde. Juist hiermee wil ik laten zien dat het zo belangrijk is dat de longeur de achterhand er goed onderhoud. Mijn pony vind het rechtsom duidelijk moeilijker en op het moment dat ik niet goed oplet dat de pony dan gewoon wegduikt en dus op een verkeerde manier loopt. Dus longeren is ook voor de longeur actief! Vergeet je dat.. dan is lang en laag inderdaad onjuist!