Niet voorwaards

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:05

crossmonster schreef:
is je paard wel happy ?
is ie wel helemaal gezond?

heb je bloed laten afnemen?
misschien heeft ie wel bloedarmoede?

Onder het zadel is ze altijd lekker fris en fruitig, dus het houdt alleen verband met longeren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:06

als het in het begin wel goed ging is er dus iets anders
waarschijnlijk weinig respect .. misschien idee om even teru naar af te gaan , grondwerk dus en dan weer uitbouwen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:08

Dat gebrek aan respect is er alleen aan de longeerlijk blijk baar aan de hand is ze verschrikkelijk braaf. Ik hoef haar in de wei nooit te vangen, ik hoef haar nooit vast te zetten omdat ze bij het poetsen en opzadelen braaf blijft staan waar ik haar neer zet. Onder het zadel doet ze alles voor me en hoef ik eigenlijk nooit 2x te vragen.
Wat moet ik dan aan grondwerk doen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:12

aan de lijn volgen , jij weg rennen zij moet direct volgen
jij duwt kont om kont moet om etc
die van mij moet ik ook allert houden
blijft met poesten en zadellen ook doodbraaf stilstaan
vind die wel be-est.. maar op kleine aanwijzigingen direct correct reageren dat moet ik echt bijhouden anders
heeft die zoiets van yeah right , maak jij je maar moe hoor
blijf hier nog wel ff staan

geloof dat prirelli die 7 dingen games heeft
misschien is dat voor jullie een ideetje Pling

(persoonlijk weiger ik een goeroe te volgen verzin zelf wel spelletjes Knipoog maar legt zo moeilijk uit welke "spelletjes "we allemaal doen , is bijons helemaal in het dagelikse ritueel ingebakken)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:17

nickyu schreef:
aan de lijn volgen , jij weg rennen zij moet direct volgen

Dit heb ik gister ook gedaan op de heenweg naar de bak (moet dan even een stukje langs de weg) Dan is 1x 'draf' en mijn pas versnellen genoeg om haar, actief, mee te krijgen. Dus ik al helemaal tevreden. Maar dan ren ik dus mee, en dat werkt bij longeren ook redelijk, maar hoewel ik misschien wel nog wat af mag vallen is het niet mijn ambitie om zelf enorm moe te worden van longeren Clown

Nou ja, ik ga gewoon door op de ingeslagen weg en proberen haar toch meer te motiveren dan. En ik was zopas nog te tevreden dat ze nergens bang van was, haha het heeft dus ook nadelen Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:21

ze volgt dus braaf , maar voor je uit dus niet
misschien bouwt ze iets teveel op je
ook eentje die graag naar je toe komt? nog net niet op schoot kruipt bij wijze van spreken>?
zou ik de cirkel iets verkleinen en toch oefenen op het wegsturen , goed belonen , haar het vertrouwen geven dat ze het goed doet

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:25

Nee ze komt pas naar me toe als ik de zweep neer leg, dat heb ik haar zo aangeleerd en eerder komt ze ook niet. Ze blijft wel graag bij me, want toen ik laatst in de bak wou rijden moest ik even wat dingen opruimen (er was een longeer cirkel en er lagen balkjes op de hoefslag) en toen heb ik haar los gelaten (bak zat toch dicht, onder het motto eens zien wat ze doet) maar ze volgde me overal als een hondje.

Goed, voor de volgende keer: Cirkel verkleinen. Hoe bedoel je wegsturen trouwens?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:32

Qimm schreef:
Nee ze komt pas naar me toe als ik de zweep neer leg, dat heb ik haar zo aangeleerd en eerder komt ze ook niet.

dat bedoelde ik dus niet
Citaat:
Ze blijft wel graag bij me, want toen ik laatst in de bak wou rijden moest ik even wat dingen opruimen (er was een longeer cirkel en er lagen balkjes op de hoefslag) en toen heb ik haar los gelaten (bak zat toch dicht, onder het motto eens zien wat ze doet) maar ze volgde me overal als een hondje.

dat dus wel Vork

Citaat:
Goed, voor de volgende keer: Cirkel verkleinen. Hoe bedoel je wegsturen trouwens?

met longeren beginnen met kleinere cirkel desnoods hele kleine cirkel
zo klein als nodig om der wel naar voren te krijgen
laten versnellen en dan pas de ruimte geven , met hogere snelheid meer ruimte
dit zal ze zelf ook drect wel aangeven je kan imo niet snel op kleine cirkel
dus je versnelt en stuurt direct iets naar buiten
met longeren is je "voorarm"de arm aan de longe de aanwijzer
die wijst waar ze naar toe moet de "achterarm"drijft
die stuurt weg -> naar voren -> bepaald snelheid
deze ook niet te hoog , de benen moeten immers goed onder het paard komen niet de kont vooruitjagen dan heb je grotere kans dat die op de voorhand gaat lopen
zorg wel zeker op kleinere cirkel dat er buiging is een juiste stelling
voor het paard der lijf maar ook jouw veiligheid

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:38

nickyu schreef:
met longeren beginnen met kleinere cirkel desnoods hele kleine cirkel
zo klein als nodig om der wel naar voren te krijgen
laten versnellen en dan pas de ruimte geven , met hogere snelheid meer ruimte
dit zal ze zelf ook drect wel aangeven je kan imo niet snel op kleine cirkel
dus je versnelt en stuurt direct iets naar buiten
met longeren is je "voorarm"de arm aan de longe de aanwijzer
die wijst waar ze naar toe moet de "achterarm"drijft
die stuurt weg -> naar voren -> bepaald snelheid
deze ook niet te hoog , de benen moeten immers goed onder het paard komen niet de kont vooruitjagen dan heb je grotere kans dat die op de voorhand gaat lopen
zorg wel zeker op kleinere cirkel dat er buiging is een juiste stelling
voor het paard der lijf maar ook jouw veiligheid

Maar dat hele wegsturen is dus juist het probleem, ik krijg haar nauwelijks gemotiveerd harder te gaan. Mijn houding is wel goed, die klopt ook met wat jij beschrijft, maar ze is niet onder de indruk van de dingen die ik doe om haar harder te laten gaan en als ze niet harder gaat kan ik dat gedrag niet belonen.
Maar ik ga het de volgende keer op een wat kleinere cirkel proberen. Ik heb de circel altijd groot gehouden omdat ze nog jong is en ik haar niet te veel wil belasten met korte bochten. Eens kijken hoe dat gaat.

iig bedankt voor het meedenken alvast!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:53

gezien de leeftijd is 15 minuten ook meer dan genoeg!
15 minuten longeren = 30 minyuten rijden in de bak = 60 minuten rijden buiten rechte lijnen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:56

Veel langer doe ik ook idd niet, ben meer van het buitenritten maken, maar dat gaat dus nu even niet lukken. Ze is braaf maar zonder zadel naar buiten, haha nee, dacht het niet Tong uitsteken
Longeren is nu gewoon even om de condite te houden. We hebben 9 december een recreanten wedstrijdje ROFL (gewoon voor de ervaring) Hopelijk heb ik dan weer een zadel. Nou ja, we gaan volgende week zadels passen, denk dat het wel goed komt Haha!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 21:01

Sander is nog steeds niet vooruit te branden terwijl hij met dit koude weer voor zijn doen best heet is met rijden boeken we een goede vooruitgang zelf galloperen gaat nu goed, maar het longeren is nog steeds een ramp, meneer lacht me vierkant uit als ik met de zweep aan kom lopen. De eneige manier van bewegen die hij kent zonder dat ik erop zit is als een een ander druk paard in de bak erbij zet... Huilen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 06:38

Jemig, wat balen zeg, dat het nu nog nooit eens wat beter gaat..
De aanhouder wint zeggen ze wel eens..

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 06:52

even een stipje... probeer de mijne het longeren rustig aan te leren (2,5 jaar) maar als ik stil blijf staan verzet zij ook geen pas meer hoor... Knipoog als iemand langs haar gaat lopen wel...

Zweep of longeerzweep boeit haar ook niet echt.
Met geen mogelijkheid vooruit te krijgen. dan moet ik zelf meelopen.....
Ben nou bezig om haar te laten draven en het longeertouw wat langer te laten zodat ze meer van me af moet lopen.... nog even oefenen Haha!

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:07

Ik heb soms het zelfde probleem met me oldenburger ,,

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:59

xxmayleexx schreef:
even een stipje... probeer de mijne het longeren rustig aan te leren (2,5 jaar) maar als ik stil blijf staan verzet zij ook geen pas meer hoor... Knipoog als iemand langs haar gaat lopen wel...

Ben nou bezig om haar te laten draven en het longeertouw wat langer te laten zodat ze meer van me af moet lopen.... nog even oefenen Haha!

Hoe laat jij haar draven?

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:50

kladruber schreef:
xxmayleexx schreef:

Hoe laat jij haar draven?

Meestal ben ik de idioot die dan een stukje meerent en ga dan rustig aan weer lopen..... maak een geluid dat ze door moet draven... en laat haar iets losser.... meestal gaat dat 2 rondjes goed tot ze in de gaten heeft dat ik niet meer ren en dan stopt ze ook maar weer..... ik ga nu proberen een zak mee te nemen daar zal ze wel bang voor zijn... hihi Haha!

Ze hoef bij mij nog niet veel te doen vooral gehoorzamen op stap en draf vanwege de keuring waar ik met haar naar toe wil..... gelukkig sta ik op een stal waar ze paarden inrijden dus ik kan om raad vragen... niet dat dat veel helpt maar dan weet ik tenminste dat ik het wel redelijk goed doe Knipoog

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:00

Ik zou eerst uitsluiten dat ze qua gezondheid iets mankeerd....en geloof me daar schrik je soms van.
Als dat het niet is heb je een behoorlijk dominantie probleem en zou ik er iemand bijhalen die daar meer mee gewerkt heeft. Zelf maar dingen uit gaan proberen helpt niet, werkt eerder tegen.
Neem eens contact op met Bastiaan de Recht. Met google vind je zijn website!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:21

FindingJack schreef:
Ik zou eerst uitsluiten dat ze qua gezondheid iets mankeerd....en geloof me daar schrik je soms van.
Als dat het niet is heb je een behoorlijk dominantie probleem en zou ik er iemand bijhalen die daar meer mee gewerkt heeft. Zelf maar dingen uit gaan proberen helpt niet, werkt eerder tegen.
Neem eens contact op met Bastiaan de Recht. Met google vind je zijn website!

Mijn trainer geeft al 20 jaar les dus moet er wel verstand van hebben zou je denken Haha! , en dingen uitproberen moet wel want niet alles werkt bij hetzelfde paard.
Qua gezondheid zit het goed en onder het zadel en met andere paarden gaat hij als een trein, hij vind gewoon geen moer aan dat longeren en een zweep of ander geluid boeit hem ook niet.
Meelopen werkt maar als je weg loop staat hij dezelfde seconde nog stil en draven doet hij niet hooguit dan een paar stappen...

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:46

Hoi, mijn verzorgshetlander is ook écht absoluut niet voorwaarts, ze wil dan ook niet lopen met longeren enzo.
Ook niet als je ernaast loopt aan de buitenkant, ze heeft gewoon geen zin Tong uitsteken
Maarja ik ga hier verder niet mee zitten, dan maar niet, maargoed dat is natuurlijk anders dan met een jong paard(je) die zijn beweging hard nodig heeft Tong uitsteken

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:28

Sander is een dag en een nacht verschil dat toen ik hem kocht. toen ik hem kocht in de zomer was het warm en was hij rustig en meegaand, nu met de kou is hij vervelend, schikkerig en vind het het soms echt niet tof om op hem te rijden. Soms baal ik ervan dat hij van karracter verranderd is, maar weet bijna zeker dat des te warmer het woord des te rustiger hij word en ik hopelijk van de zomer gewoon weer met hem naar buiten kan...

Longeren heb ik opgegeven, hij speelt maar lekker met de veulens, dan komt hij ook aan zijn beweging...