Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joto schreef:De een vindt het slecht voor de benen want! het is bewezen.
Maar als ze in de wei een gekke bui hebben bokken en vliegen ze ook, en maken ze nog korte bochtjes vaker achter elkaar.
Brand los!
anneliesdj schreef:Dat zijn dan ook nog vaak paarden die van groen-als-gras in 2/3 maanden tijd een B proef moeten lopen...
Ik heb weinig begrip voor mensen die het zo doen, je moet een paard juist op jonge leeftijd met zoveel mogelijk verschillende dingen in contact brengen. Als ze jong zijn zijn ze nog controleerbaar en daar moet je juist gebruik van maken.
En dat is niet alleen longeren, het is veel meer. Borstelen, wandelen, hoefsmid, trailer, noem maar op.
Ik denk juist dat het slechter is om een totaal ongetraind paard in 2 maanden tijd in te rijden, dan is de druk op spieren en gewrichten veel groter.

)
Wij doen altijd paar keer longeren en dan zadel erop en dan rustig erop, dan zijn ze moe en hebben ze niet veel conditie om gek en wild te doen! Beter voor het paard en de ruiter.
Ze horen lekker te spelen en op te groeien met soort en leeftijdsgenootjes! Daarna een poosje op stal houden s'nachts en steeds langzaam een beetje verder.
superwoman schreef:En hoe zit het dan met al die hengsten en merries die op ruim 2.5 jarige leeftijd klaargemaakt moeten woden voor de keuring. Die worden ook gelongeerd om er "wat spieren op te zetten". Volgens mij zullen die fokkers dat niet doen als het paard daardoor op jonge leeftijd last krijgt?