Vrijheidsdressuur zonder voedselbeloning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Re: Vrijheidsdressuur zonder voedselbeloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:46

Maarr.. Je moet je toch opstellen als 'de leider' ( bij wijze van spreken dan) ik heb nog nooit de leider van de kudde een onderdanig paard voedsel zien geven. En het paard moet toch ook niet het idee krijgen dat je een snoepzak bent, dan word je toch niet serieus genomen?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:25

Heb jij nog nooit de leider een onderdanig paard voedsel zien geven? De leider van de kudde neemt het paard toch mee naar de voedselrijke gebieden? Zorgt ervoor dat de hele kudde te eten krijgt? Maar, de leider bepaalt wanneer er gegeten wordt, dat is het hele verschil. Bij de meeste mensen bepaald het paard wanneer er gegeten wordt door te drammen. Bij VD bepaalt de trainer wanneer het paard mag eten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 02:42

Voer is een primaire bekrachtiger: elk paard zal het zien als beloning omdat eten een basisbehoefte is. Rust en veiligheid zijn dit ook, vandaar dat wijken voor druk goed werkt.

Je kunt eveneens een secundaire bekrachtiger koppelen aan de primaire: die heeft geen betekenis op zich, maar houdt de associatie/belofte aan de primaire bij zich. Bijvoorbeeld: klik staat symbool voor stukje voer. Na een tijdje associeert het paard de klik genoeg met het voer om de klik als beloning te zien. Na een tijd kan een paard zo graag de oefeningen doen dat een klik voldoende kan zijn. Voor andere paarden zul je af en toe naar de primaire bekrachtiger terug moeten grijpen omdat anders de waarde van de secundaire weer uitdooft.

Hoe versterk je nu de gewenste reactie? Niet door consequent te belonen! Wel, door eerst, tijdens het leren zeer consequent te belonen, en dan gaandeweg via een intervalsysteem te belonen. Dus 3 keer doen geen beloning, volgende keer wel, 5 keer zonder , 2 keer met, enz. Onderzoek toont aan dat een dier zich hierdoor traint om het gedrag te blijven stellen en vol te houden, en hij zal net beter op de stimulus (het commando) gaan reageren. Want ooit komt toch de beloning. Echter: vraag je af of je deze doortastendheid wenst. Want een gedrag dat zo aangeleerd is, is zeer moeilijk af te leren (paard trekt zich niet aan dat je het een keer negeert want vroeg of LAAT volgt toch de beloning). Zorg er iig voor dat het gedrag enkel volgt op de stimulus. Maar met intervalbeloning wordt het gedrag het meest krachtig bevestigd.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:46

belonen met voedsel is handig om dingen aan te leren (opeens snappen ze alles veel sneller Haha! )als ze eenmaal weten wat de bedoeling is en er een commando bij geleerd hebben kan je het geven van een beloning af gaan bouwen.

_Sabine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:17

Ik ben er voor en er tegen , ze Gaan anders zo bedelen , Maar aan de anderre kant ze weten dan wel dta het goed is met het snoepje

_Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:45

als ik jou was zou ik het gewoon met snoepjes proberen je hebt wel wat gelijk dat ze dan gaan bedelen maar ze vinden snoepjes ook gewoon lekker! maar je kan ook wat fruit of wortels in kleine stukjes sneiden dat werkt ook! misschien is dat wat meer voor jouw?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:08

Je kunt een paard net zo goed leren om niet te bedelen zoals je hem een ander rtucje of oefening leert Lachen

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:53

Ik was er zelf ook heel erg tegen, maar heb gemerkt dat het wel meevalt eigenlijk, aan het begin ging hij heel erg bedelen, maar als je dan er niet aan toe geeft, en hem helemaal niets geeft houdt hij op een gegeven moment op met duwen, op dat moment clicker je weer, en geef je alsnog de beloning, waardoor hij beloond wordt voor het niet-bedelen..
En je hoeft ook niet altijd te belonen met voedsel, zoals poes ook al zei: rust en veiligheid is ook een primaire beloning, dat kun je afwisselen met iets lekkers..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:04

Voedselbeloning is niet verkeerd, als je maar zoals al gezegd werd, zelf bepaalt wanneer en hoeveel.

Maar zonder kan ook. Mijn Andalusierhengst van 6 jaar oud heb ik het geleerd puur op belonen met stem en kroelen en die doet het zo. In het begin van het filmpje vindt ie de ponies van de buren nog heel even interessant(tis niet voor niets VRIJHEIDS dressuur,hij kiest zelf) maar daarna volgt ie mij en doet van alles met me mee. Dat achterwaarts met me meelopen deed ie gewoon op een dag toen ik naast hem achteruitliep.

Hier het filmpje van Didos en mij:
http://nl.youtube.com/watch?v=Qzli38l31Cg