Longeren zonder lijn, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Longeren zonder lijn, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:26

Pensionnetje schreef:
Er is een verschil tussen longeren ( wat ik als een serieuze training zie) en het paard wat rondjes laat huppelen op een cirkel. Met brave en onderdanige paarden kan het gehuppel geen kwaad. Maar met wat dominantere paarden is het longeren zonder lijn, in de vrijheid dus, een zeer serieuze zaak.
Aangezien je geen "machtsmiddelen" hebt om een paard op die afstand te kunnen corrigeren, kunnen er nare situaties ontstaan. Afgezien van het feit dat een paard in de vrijheid zich zowieso gesterkt zal voelen de situatie meer naar zijn hand (hoef) te zetten. Al snel sluipen er dan foutjes in die op een later tijdstip en tijdens andere werkzaamheden, slechts moeizaam zijn af te leren.

Iedereen is vrij te doen wat hij/zij wil. Er werd advies gevraagd over hoe dit aan te pakken en dat heb ik gegeven volgens mijn inzichten en overtuigingen. Zelf ga ik altijd uit van gehoorzaamheid en zo veilig mogelijk werken, voor zowel paard als eigenaar. Daarnaast met een lange termijn visie. En rondhuppelen zonder eerst goed aangeleerde commando's en dan ook nog eens in een niet afgebakend terrein is vragen om moeilijkheden. Misschien gaat het "even" goed maar ik durf te voorspellen dat het een keer fout gaat......

Succes iedereen.

Ik denk juist dat je heel voorzichtig hiermee (los longeren) moet zijn met een onzeker en onderdanig paard. Deze paarden letten heel erg op jouw lichaamshouding en je moet dan dus heel erg goed timen. Als je te ver naar voren staan of teveel in een rechtop dreigende houding zullen ze het niet snappen en maak je je paard nog meer onzeker. Echter, als je goed timed en rekening houdt met de gevoeligheid van het paard is dit voor dat soort paarden een hele goede oefening.
Ik heb zelf een vrij dominant paard en deze longeer ik ook los. Je hebt wel degelijk een middel om je paard te corrigeren: je houding, zweep, touw. Je moet bij dominante paarden vaak ook heel erg duidelijk je houding en stem timen. Je zult vaak wat consequenter moeten zijn. Ik denk dat een stuk afzetten in het begin handig is maar als je paard het eenmaal doorheeft je ook gewoon in een rechthoekige bak te werk kunt gaan. Als je paard in de hoeken omdraait dan geef je naar mijn mening niet genoeg drijvende hulpen op dat moment.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:30

Helemaal mee eens Def! Zo denk ik er ook over.

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:46

Waarom zou je 'machtsmiddelen' nodig hebben? Om het paard te kunnen 'corrigeren'?

Stel je voor dat we een mens eens moesten 'corrigeren' met 'machtsmiddelen' want dat zou veeeel veiliger zijn. Anders kunnen er nog eens 'nare situaties' ontstaan?

Wij vragen iets aan elkaar ( want we spreken de zelfde taal)
En omdat je de taal van een paard niet spreekt heb je gelijk 'machtsmiddelen' nodig?

Belachelijk! Slapen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:48

Sorry, je fantasie gaat met je op de loop.
Communicatie is een machtsmiddel. De wijze waarop men met paarden communiceert is voor vele verschillend en toch voor paarden altijd hetzelfde.

Of je met een klein braaf shetruintje aan het werk gaat of een Andalusische hengst, gaat toch wat verschil opleveren. In je communicatie en dus in je machtsmiddelen. Een kleine pony kun je nog wel eens fysiek van je wegduwen. Een grote puberale hengst die in de vrijheid probeert de situatie naar zijn hand te zetten vergt toch een iets andere aanpak.

En nu niet beginnen over "zielig" indien men dit soort paarden wat strenger moet aanpakken.
Zielig is een paard dat geen regels krijgt. Daar worden ze óf onzeker óf strontvervelend van.
Onzekere paarden hebben geen leuk leven en strontvervelende vaak maar een kort.
En met een paard dat niet gehoorzaam is wens ik niet in de vrijheid te werken. Tuurlijk schattige my little pony's uitgezonderd. Maar dat versta ik niet onder werken, maar spelen.

Men gebruikt de machtsmiddelen die op dat moment nodig zijn. Dat kan varieren van een lieve aai tot een welverdiende tik!

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:29

Ik longeer mijn pony ook vaak los, het maakt dan niet uit waar, in de bak, paddock of in de wei. Op hele grote afstanden reageerd hij niet meer op mij...we zijn nu aan het oefenen. Maar over het algemeen blijft hij dicht bij me. Ik gebruik ook geen zweep, doe het puur met mijn lichaam. Om te beginnen is een zweep misschien handig. OP het moment dat je pony dan gaat grazen, kan je hem makkelijker overtuigen dat dat niet de bedoeling is. En verwacht niet teveel in het begin. Netheid komt later wel....als hij eerst maar reageerd op je.

succes

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:42

Ik longeer mijn verzorgpaard ook los, maar dan wel in een longeerbak....
Het is nog best pittig... Als hij los loopt denk ie meer uit te kunnen proberen dan wanneer die vast loopt...

Je moet echt een goede controle hebben over je paard, anders schiet het niet echt op....