Hoelang longeer jij altijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Re: Hoelang longeer jij altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:00

Cyn_Sil schreef:
Bij mijn vorige stal waar ik stond daar stond iemand die haar paard soms wel 1.30 uur longeerde dat was echt te lang gewoon en zielig

Dat is inderdaad veeeeeeeeeeeeeeel te lang!
Kan ze beter vaker longeren en dan met een kortere tijd, want dit is gewoon veel te vermoeiend voor dat paard.

Cyn_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 13:41

Ja idd

mopje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:24

Riss schreef:
Meestal twintig minuten ongeveer.
En dan 1 of 2 keer in de week.
Maar dan heb ik het over een shetlander die verder geen beweging krijgt behalve in de wei staan Tong uitsteken
heeij mijn paard mmoet ik nog beleren die snapt het niet eeens wat longeren is maar meestal longeer ik 30 min lang en niet llanger is het beste voor je paard denk ik Knipoog

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:39

mopje19 schreef:
Riss schreef:
Meestal twintig minuten ongeveer.
En dan 1 of 2 keer in de week.
Maar dan heb ik het over een shetlander die verder geen beweging krijgt behalve in de wei staan Tong uitsteken
heeij mijn paard mmoet ik nog beleren die snapt het niet eeens wat longeren is maar meestal longeer ik 30 min lang en niet llanger is het beste voor je paard denk ik Knipoog

Ik vind 30 minuten wel erg lang voor een paard wat nog beleerd moet worden

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:40

10 minuten , en stap hem over de straat uit

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:42

1 x in de week een minuutje of 20...vind ik lang genoeg, voor het paard en voor mij (vind er nl niets aan)

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:03

Jeetje ik voel me wel bezwaard als ik dit zo allemaal lees. Mijn paardje longeer ik meerdere malen per week (2x ongeveer) gemiddeld drie kwartier (soms een half uur, soms een uur dus Knipoog ) Hij heeft een bereconditie en ik heb het uiteraard wel goed opgebouwd. Daarnaast bestaan de eerste 10 minuten uit loslopen en de laatste 10 minuten uit uitstappen, maar (schrik Nagelbijten / Gniffelen ) dan zijn er dus gemiddeld nog 30 à 40 minuten over waarin hij intensief werkt. Ik wissel ontzettend veel van kanten en van gang wat de belasting verdeeld en zijn koppie erbij houdt. Ik doe dit vanwege het corrigeren van zijn rechterachterbeen (die zet hij teveel onder de massa), na een laserbehandeling en magneetdeken opgehad te hebben heb ik de training rustig opgebouwd. Onder het zadel vind ik het lastiger te voelen wanneer hij goed loopt, vandaar dat ik hiervoor kies. Overigens wissel ik het af met een balkje of meerdere balkjes erbij en ik ben erg blij dat ik een paardje heb die zich niet gauw verveeld en alles leuk lijkt te vinden Lovers

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:47

chanora schreef:
sjorsie schreef:
onzin, dat je niet langer als 30 minuten mag longeren, je moet het wel opbouwen en bij jonge paarden zou ik zowiezo maar even longeren, omdat de druk op de benen anders te groot word, maar je kan best 45 minuten tot een uur longeren
Ik longeer mijn paard die een goede conditie heeft 1 a 2 keer per week, bijgezet en dan ongeveer een uur, als hij erg druk is longeer ik een kwartiertje voor het rijden.

Jesus dat vind ik wel erg lang.. Moet je paard dan een uur met zijn kop naar beneden lopen? Bloos!

Ik longeer 20-25 minuten.. 2 keer in de maand ofzo bijgezet.. 1 keer per week kwartiertje aan een halster

het is ook gewoon onzin om meer dan een half uur te longeren met bijzet. je pony heeft geen aanleuning van een ruiter. ik longeer mijn pony hoogstes 25 minuten dit doe ik 2 keer in de week en stel hem laag in waarbij hij langzaam op zijn eigen tempo los moet komen en ik kan je vertellen dat je paard of pony dan echt wel lows wordt en goed werkt. dus dan is het gewoon onnodig om meer dan een half uur te longeren

lotj31986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:20

Het ligt er ook aan wat het paard kent en wat zijn conditie is. Als ik longeer wordt de training aangepast aan het paard. Maar van nooit langer longeren dan 30 minuten heb ik nog NOOIT gehoord.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:24

Ik longeer mijn paard, meestal elke dag. Omdat hij nogal druk is. En ik anders té lang bezig ben met het losrijden.
Meestal even stappen en darven linksom/rechtsom. Doe ik ongeveer een kwartiertje over. En 1 dag in de week longeer ik alleen maar. Dik 3 kwartier.

x_britjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:26

ik zit op voltige , we poetsen ons paard en zadelen we hem op(met voltigetuig). dan brengt de longeur hem naar de bak en wij gana loswerken, dan zet ze hem bij aan de bijzetteugels en doen wij wat oefeningen op de bok( neppaard) daarna gaan we aan de slag met het paard. die moet ongeveer een uur in totaal lopen. daarna zadelt de longeur hem af en spuit zijn benen nat en geeft hem iets lekkers terwijl wij met ons team nog een half uurtje verder gaan met de bok of doen we wat kracht en lenigheids treningen.

het is dus best lang voor zo'n paard maar hij is het gewent en na de les krijgt hij ee groeps knuffel en dat vind ie zo leuk !! Haha! Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:27

15 minuten.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:34

Mijn paard loopt afwisselend tussen de lange lijnen, meestal ben ik toch wel zo'n half uur drie kwartier met haar bezig.
In die tijd is rustig losgestapt om vervolgens opgepakt te worden voor de draf/ galop en vervolgens uitstappen.

Ik wissel veel van kanten maar ook bij het wisselen van zijde blijft ze gewoon doorgaan in de gang waarin ik haar wil hebben. Wij zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld en ze word erg echt beter en sterker van.
Ik gebruik vaak de hele bak, ik laat haar veel op de binnenhoefslag lopen maar laat haar ook rechte stukken draven/galoperen tussen de lijnen. Ze loopt super op eigen benen en is fijn in de hand (ook onder het zadel is dit super goed te merken)

Het maakt niet zoveel uit hoelang je er mee bezig bent als je maar weet wat je doet, en ik denk zelf dat niet iedereen goed weet hoe je een paard fijn kan longeren.

*als ik sommige dan hun paard aan een touwtje rond laten vliegen tja dat noem ik geen longeren*

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:31

ik longeer miss 10 minuten tot kwartier om mijn verzorgshetje een beetje los te werken.. maar zoals mijn buurmeisje longeert altijd langer zodat haar pony even de bokken eruit kan slaan en dat is ongeveer zo'n 20 minutjes.. en daarna rijd ze.. maar ik denk dat het komt dat je volgens jou niet langer dan een half uur mag longeren met één longeerlijn.. dit komt omdat je dan je paard/pony niet in zijn/haar natuurlijke gangen kan laten lopen.. zelfs niet als er dan ook nog aan de longeerlijn wordt getrokken! dus zoek even verder naar dubbel longeren en dan kan het volgensmij wel iets langer.. en als je niet wil longeren met twee longeerlijnen doe dit dan met één niet té lang en desnoods gewoon vrij!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:36

Ik longeer mijn 3 jarige 10 minuutjes voor ik erop ga en als ik er niet op ga longeer ik ongeveer 20 minuten.
Mijn andere paard longeer ik bijgezet ongeveer een half uurtje.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 15:37

Hoe bedoel je , op de volte of lange lijnen (erachter lopen) ?

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:45

10 minuten-kwartier, echt alleen om z'n energie er even uit te gooien, en soms omdat ik weinig tijd heb om te rijden.

_pe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:47

Nou ik longeer als ik me pony longeer altijd een half uur a drie kwartier !!
Ik doe het als ik er zin in heb!! want rijden vindt ik leuker !!

Vingers aflikken

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:55

Ikzelf probeer mijn paarden 1 keer in de week te longeren. Dit doe ik met touwtjes bijzetten (als een slof) en ong. 20 minuten. Ze stappen aan de lijn uit.

Ik vind het jammer dat iedereen al weer de mening klaar heeft over te lang en te zwaar. Het is idd zo dat longeren aardig wat belasting geeft, maar de meeste mensen die langer longeren zullen dit vast goed hebben opgebouwd. Ook scheelt het of je van kant en van gang wisselt.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:25

Ik vind 30 minuten lang zat. Dat is dan inclusief losstappen e -draven links- en rechtsom en daarna de pessoa omdoen (eerste 10 min.). Het is soms wel verleidelijk om nog even door te gaan (vooral Iranda loopt pas tegen het einde echt lekker), maar dat doe ik dan niet. Ik wil haar ook niet teveel belasten. Uitstappen gebeurt daarna weer door de hele bak heen (met mij erop of aan de hand).

Hoe groot is trouwens bij jullie de cirkel? Ik zie mensen vaak hun paard longeren op een hele kleine volte. Gebruiken jullie de hele lengte van de lijn?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:05

denk dat de circel waar ik op longeer iets kleiner is dan een grote volte.
longeer eigenlijk ook altijd 25 tot 30 minuten, zodra het paard zich gaat ontspannen en los gaat laten dan zijn we klaar.
vind het een leuke afwisseling en op de grond zie je toch net weer wat meer, inplaatsvan dat je het voeld.

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:26

Ik longeer ongeveer 20 min. Eerst -stappen, -draven en losgaloperen dan de bijzet eraan. Uitstappen gebeurt aan de lange lijnen en nog even los in de bak. Dit gebeurt zo'n 1x in de week, in de 2 weken.

mopje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:00

ik heb eindelijk me paar zo ver dat ik er kan longeren en maar ja ze neemt je wel af en toe in de maling en ik kan er nou opstappeen en mee wegrijden longeren laten we nog even voor wat het is maar misschien als ik geen zin heb om te rijden dan maar longeren doe wat je zelf het beste vindt toch

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:09

Ik longeer zo'n een twee keer per week en ongeveer een
half uurtje. Ik heb een jong paard en heb dit langzaam
opgebouwd. En ik stop dan vaak omdat ik er geen zin meer
in heb die rondjes.

Het is onzin dan niet langer dan 30 min moet longeren.

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:09

Ik longeer zo'n een twee keer per week en ongeveer een
half uurtje. Ik heb een jong paard en heb dit langzaam
opgebouwd. En ik stop dan vaak omdat ik er geen zin meer
in heb die rondjes.

Het is onzin dan niet langer dan 30 min moet longeren.