Kendra schreef:Heb je verder wel al wat grondwerk met 'em gedaan? Het is in ieder geval belangrijk dat je paard gewend is aan commando's en goed op de baas let. Daarna begin ik meestal eerst los in de bak. Paard loopt gewoon rond (gaat meestal vanzelf wel over de hoefslag) en ik loop met de zweep rond. Zo wen ik ze aan de zweep en aan commando's zoals stap en draf. Daarna zet ik in de bak een soort cirkel af (ben nog niet in het bezit van een longeercirkel) van ongeveer 20 meter met prikpaaltjes en lint. Meestal laat ik ze daar eerst weer los in lopen, als je een zweep in de hand hebt drijf je ze makkelijk naar de hoefslag. Soms (ligt er aan) leer ik ze dan ook twee extra commando's: 'van mij af' en 'kom maar'. Vervolgens is de laatste stap dat je met halster of hoofdstel aan en de longeerlijn gaat longeren.
Lijkt misschien erg uitgebreid, maar het gaat spelenderwijs - binnen een week lopen ze meestal keurige rondjes om me heen.
Waarbij ik wel moet zeggen dat wij onze jonkies als ze 's winters uit de opfok thuis komen, altijd een paar keer in de bak doe terwijl ik met de zweep rondloop, dus ze niet helemaal blond als ze in de africhting gaan.
Ja zo doe ik het ook.
Ik doe mijn jonge paard eerst gewoon los in de bak.
Dan ga ik met de zweep in het midden staan en "jaag" hem een beetje aan..
Als hij gaat draven zeg ik ook DRRAFF... en daarna beloon ik m door op een hoog toontje goedzo te zeggen..
en dan jaag ik m een keertje iets verder aan zodat ie in galop aanspringt ik zeg dan hierbij ook GALOP!
en als hij dan in galop zit zeg ik weer braaf of goedzo.. (beste is 1 commando)
En als ik dan weer terug naar de draf ga zeg hooo maaar draf... hoo hoo..
Enz enz..
Vervolgens als ik dit een aantal keer gedaan heb en het gaat goed, maak ik met prikpaaltjes en lint een cirkeltje in de bak. dan doe ik de longe eraan en doe ik precies het zelfde.
Inprincipe kennen ze het dan al en hoef ik weinig meer te doen!
(mijne is nu 2,5 jaar en heeft nu ook een paar keer los in de bak gelopen en heb m een beetje aangejaagt, wel rustig en op een speelse manier)
Straks als hij 3 is, ga ik longeren!