wie doet er allemaal vrijheids dressuur en warom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: wie doet er allemaal vrijheids dressuur en warom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:02

Ik ben al een aantal jaar met vd bezig, geef er ook lessen is en geef samen met Jauke shows. Het is een erg leuke afwisseling op de dagelijkse training en het geeft een paard wat altijd op je gefoccused is. Midden op het strand, in het bos of in een wild vreemde bak met vreemde paarden, ik hoef maar een spaanse pas te vragen en Jauke ziet niet eens meer wat er om hem heen gebeurt.

Ik geloof dat alles wat je met je paard doet je band versterkt en ik geloof ook niet dat mijn band sterker is door vd dan iemand die bijv parelli doet met zijn paard. Maar elke vorm van grondwerk maakt dat je een band krijgt met je paard. En vd is nou eenmaal een hele leuke vorm van grondwerk!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:22

ik doe ook aan VD.
mijn haf kan: steigeren, bokken, schoppen, schudden, knielen, kusje geven, hiniken, stampen, en ben nu bezig om het te leren liggen.

mijn appo kan alleen liggen heel stom.
want wat bij de meeste juist het moeilijkste is, deed mijn appo meteen

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:26

Ik zou wel is jullie geheim willen weten hoe je hem zo ver krijgt om te liggen enzo, want het lukt me gewoon niet Tong uitsteken. Pootjes geven kan hij maar steigeren wordt hij zoo chagerijnig van dat hij je haast omver wilt lopen. En pootjes geven en kusjes geven vind hij het einde ! Lovers

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:31

je begint met knielen op 1 been dat leer je door met een zweepje zijn been aan te tikken en helemaal in het begin als hij nog niks kan til je zijn been op en een snoepje tussen zijn benen die hous je steeds verder weg tot hij ze been neer moet leggen en dan knielt hij.
ga dat eerst maar leren!!!
als hij dat kan maag je wel weer bij me aan kloppen voor vragen

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:32

Dankje dankje ,ik vind het ook echt wel een goede manier, ik hoop dat het snel lukt ! Haha!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:20

gipsyboy schreef:
je begint met knielen op 1 been dat leer je door met een zweepje zijn been aan te tikken en helemaal in het begin als hij nog niks kan til je zijn been op en een snoepje tussen zijn benen die hous je steeds verder weg tot hij ze been neer moet leggen en dan knielt hij.

oftewel eerst compliment aanleren Knipoog
en dan kan je beter eerst met buiging begin waarschijnlijk..
alleen niet met snoepje tussen de benen door gaan bij compliment ..!! dan kunnen ze omdonderen met alle gevolgen van dien. je kan beter snoepje naast het been houden.. dan komen ze ook naar achter Lachen

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:29

dravergekkie schreef:
Ilsex schreef:
Hij kan pootjes geven als ik met mijn vinger er tegenaan tik , maar het steigeren wil niet lukken daar kap ik denk mee want het moet natuurlijk wel VRIJheidsdressuur blijven en ik vind het niet leuk als ik met die zweep telkens tikjes geef op zijn borst weet iemand hier een betere manier om het aan te leren ?

en dit is dus wat ik bedoel steigeren is niet de 2de oefeningen die je aanleerd...
begin eerst met de basis meid en wat grond oefeningen zoals de buiging etc kom dan nog maar is een keer terug met je vraag over het steigeren Vork

Jaa idd, ik ga gewoon eerst die pootjes en kusjes herhalen, niet dat hij die kusjes niet zomaar geeft . Ik vind het leuk want dan leg ik mijn vinger op me mond en zeg ik kus , gaa hij kusjes geven Tong uitsteken, of op me mond of ik me schouder Vork

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:25

dravergekkie schreef:
gipsyboy schreef:

oftewel eerst compliment aanleren Knipoog
en dan kan je beter eerst met buiging begin waarschijnlijk..
alleen niet met snoepje tussen de benen door gaan bij compliment ..!! dan kunnen ze omdonderen met alle gevolgen van dien. je kan beter snoepje naast het been houden.. dan komen ze ook naar achter Lachen

nou die van mij niet hoor.
en je ziet zelf ook wel of hij stabiel staat of niet.
als hij bijna omvalt ga je niet verder logish

Pietertje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:29

Ik doe er ook aan. Ik vind het namelijk echt enorm tof Lachen

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:23

mijn pony is 16 jaar. maar wat is er erg aan met die leeftijd dat nog te doen? pm me! [als je wilt]
ik doe het omdat ik het leuk vind. we zijn nog niet echt ver.. maar ik ben nog bezig Pling

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:18

gipsyboy schreef:
nou die van mij niet hoor.
en je ziet zelf ook wel of hij stabiel staat of niet.
als hij bijna omvalt ga je niet verder logish

dat is een kwestie van oefenen lijkt me toch dat als hij snoepje tussen zijn benen volgt hij deze ook naast zijn been volgt... Knipoog je pony kan ook opeens zijn evenwicht verliezen er word bijna overal afgeraden om je pony via die manier het compliment aan te leren Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:21

ik doe met mn fries(net 4) vrijheidsdressuur. hij kan naast je komen staan, komen op commando, voetjes geven, kusje geven, schudden, en een rondje draaien en toutch(vinger aanraken). mn pony(30) kent het pas een paar maanden. die kan kusje geven en toutch(mn vinger aanraken) dus je paar dis nooit te oud om te leren:P

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:24

Ik doe ook wat VDen met m'n 19 jaar oude Friese hengst.
Hij is nu ruim een jaar met pensioen, wegens omstandigheden kan ie niet meer gereden worden, meer daarover kun je in m'n profiel lezen.
Om toch wat meer te doen als alleen maar poetsen en een beetje los zetten, ben ik met VD begonnen.
Ondertussen kan ie voetballen, spaanse pas, kusje, lachen, nee schudden, zweep vasthouden, doek vasthouden en oppakken van de grond, kleedje uitrollen, pion omgooien, pion oppakken, skippybal oppakken, begin van de buiging, pirouette, komen op commando, achterwaarts, los meelopen/draven, hand aanraken.
Kusje geven is z'n favoriete oefening Haha! en als er mensen komen kijken doet ie de spaanse pas geweldig goed (lees: overdreven hoog tot aan z'n oren Haha! )
Ik heb het altijd wel leuk gevonden, m'n vorige paard heb ik het compliment geleerd, maar Oeds vond er toendertijd helemaal niks aan.
Nu vind ie het helemaal geweldig!!
Helaas is het niet meer de soepelste dus de echte spectaculaire oefeningen zoals liggen enz zitten er denk ik niet meer in Knipoog

coco_trustme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:03

Hoi,
Mij leek het gewoon superleuk om te kunnen laten zien dat mijn paard een kunstje kan! Dus toen ik zag dat er een boek over was, heb ik dat meteen besteld, en ik ben er nu een paar dagen al mee bezig..
Gelukkig vind mijn paard het ook superleuk, dus wil er toch wel wat meer aandacht aan gaan besteden!

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:27

wat is dat boek ?

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 22:12

ik heb vandaag les gehad van iemand van alegria en ik had er altijd wel wat van gehoord, maar nog nooit gedaan, en ik vond het echt super en mijn paard natuurlijk ook!!! we gaan verder en in maart de volgende les zodat we vorderingen kunnen maken Lachen

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:34

leuke afwisseling,
je paard leert weer eens wat nieuwe dingen bij en ook andere spieren gebruiken
verlegt zijn grenzen en het is toch leuk om te zien als je paard zich neer legt voor jou Knipoog

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:31

Ik heb het ook geprobeerd en ben tot het targetten gekomen, dat is gelukt maar om verder te gaan heb ik eigenlijk geen geduld Vork

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:12

Mijn verzorgpony Mabel, is een 3 jarige mini shetlander. Ze is echt een vriendin. Als ik kom hinnikt ze.
Omdat ze te klein is om op te rijden en ook nooit groot genoeg zal worden doe ik andere dingen met haar.

Ik weet niet of dit bij vrijheidsdressuur hoort, Mabel loopt rond in de bak net als bij longeren stuur ik haar linksom of rechtsom. maar zij loopt los. vaak heb ik niet eens een zweep nodig om haar in de goede richting te sturen, met mijn handen lukt ook. Als ik dan op mijn hurken ga zitten en in de richting kijk waar zij niet is moet ik even wachten en dan voel ik een zachte neus in mijn nek. :D
Laatst bijgewerkt door Naskapower op 20-09-23 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:07

Ilsex schreef:
wat is dat boek ?

Het boek heet ''Vrijheidsdressuur'' ik heb hem ook aangeschaft.
Ik doe vooral vrijheidsdressuur omdat mijn paardje 2 jaar lang kreupel is geweest, nu is ze weer helemaal de oude, maar het vrijheidsdressuur was erg leuk, en daar ben ik mee door gegaan... al begrijpt ze pas na 2 jaar dat ze wat moet doen voor wat lekkers en heeft ze het een beetje door.
Ze kan nu alleen nog maar kleine kunstjes als lachen nee knikken voetjes geven en mooi. Maar ze vind het leren liggen ook intresant, dus ik heb het idee, dat ik er nu pas echt aan kan beginne.

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:04

ik doe het ook graag als afwisseling van het gewone werk als rijden en longeren, en het versterkt ook de band met je paard. daarnaast vind ik het prachtig als een kunstje lukt.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:22

met mijn verzorgshetje ben ik een klein beetje bezig te leren buigen. op het blok kan hij al.
Steigeren enzo mag ik hem niet leren omdat er voor de rest alleen kleine kinderen op rijden

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:50

hallo

ik doe met mijn paard vd om met name meer vertrouwen te krijgen. als je het je paard goed aanleert zonder je paard te dwingen krijg je een enorme band. king kan al best wel veel kunstjes en hij vind het ook super leuk.

annette

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:38

Ik doe aan VD met m'n paardje omdat het een leuke afwisseling is. We doen eigenlijk elke dag wel een oefening. Hij wordt al goed in voetjes geven en bood zelf tellen aan. Apporteren heb ik hem eigenlijk niet hoeven leren, dat deed hij al (vind het leuk om dingen op te pakken). Hij kan op het blok staan, een beetje buigen en een beetje compliment. Verder kunnen we los van hand veranderen en overgangen vooruit en terug maken. We gaan nu langzaam naar de wat moeilijkere oefeningen: spaanse pas, jambette etc. en via het compliment naar het liggen. Ik verwacht dat we hier nog maanden mee bezig zijn, maar we doen elke dag een klein beetje en ik maak eigenlijk geen aparte sessies. Sommige dingen biedt hij aan en dan ben ik supertrots :p

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:12

ik doe ook vrijheidsdressuur met mijn 16 jarige merrie, ze kan nu een voetje geven en een buiging:

Afbeelding

Afbeelding