hoe: op comando laten steigeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

racheltjj

Re: hoe: op comando laten steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:08

Er zijn zoveel leuke andere dingen dan steigeren.
Je kunt dan beter je goed informeren ( boeken/internet etc.) en bijv de spaanse pas , op een blok staan, of parelli grondwerk gaan doen ( circling game, sideway game , friendly game etc. ) !

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:15

Heb je de basis van de VD onder de knie en luistert hij naar jou? (ziet hij jou als de baas?)
Steigeren is een delicaat kunstje wat met grote voorzichtigheid behandeld moet worden en je moet zeer consequent zijn zit het er eenmaal in.
Ik heb het mijn pony geleerd vanuit het zadel dus op de grond weet ik niet hoe het zou moeten, dit ben ik namelijk niet van plan.
Je moet je goed voorbereiden, veel lezen en leren over gedrag van een paard en je een beetje verdiepen in VD want pas dan, als je dat allemaal weet en het ook begrijpt kun je er over na gaan denken het steigeren aan te leren.
Als je niet consequent genoeg bent en je hebt een pony die ook maar een beetje dominant is zijn de rapen gaar omdat je hem zojuist een zeer dominant gebaar hebt aangeleerd.
Ik heb een tijdje VD gedaan met mijn pony, en opeens kwam er 1 kans om het hem aan te leren, deze heb ik genomen omdat hij van nature liever met of 4 benen op de grond blijft of met ze alle 4 in de lucht wist ik dat als ik het hem ooit aan wou leren het nu was, en ik heb er tot nu nog geen spijt van maar ik vraag het enkel 1 of 2 keer in de week op zeer verschillende tijdstippen zodat het geen gewoonte word en altijd overwachts is.
Dus: bereid je goed voor, werk veel met je pony om jou plaats als baas te bevestigen en om een band te creeren, studeer de voorwaarden van VD en denk er dan nog eens goed over na en pas dan kun je het gaan aanleren.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 12:06

Lara_Silver schreef:
Heb je de basis van de VD onder de knie en luistert hij naar jou? (ziet hij jou als de baas?)
Steigeren is een delicaat kunstje wat met grote voorzichtigheid behandeld moet worden en je moet zeer consequent zijn zit het er eenmaal in.
Ik heb het mijn pony geleerd vanuit het zadel dus op de grond weet ik niet hoe het zou moeten, dit ben ik namelijk niet van plan.
Je moet je goed voorbereiden, veel lezen en leren over gedrag van een paard en je een beetje verdiepen in VD want pas dan, als je dat allemaal weet en het ook begrijpt kun je er over na gaan denken het steigeren aan te leren.
Als je niet consequent genoeg bent en je hebt een pony die ook maar een beetje dominant is zijn de rapen gaar omdat je hem zojuist een zeer dominant gebaar hebt aangeleerd.
Ik heb een tijdje VD gedaan met mijn pony, en opeens kwam er 1 kans om het hem aan te leren, deze heb ik genomen omdat hij van nature liever met of 4 benen op de grond blijft of met ze alle 4 in de lucht wist ik dat als ik het hem ooit aan wou leren het nu was, en ik heb er tot nu nog geen spijt van maar ik vraag het enkel 1 of 2 keer in de week op zeer verschillende tijdstippen zodat het geen gewoonte word en altijd overwachts is.
Dus: bereid je goed voor, werk veel met je pony om jou plaats als baas te bevestigen en om een band te creeren, studeer de voorwaarden van VD en denk er dan nog eens goed over na en pas dan kun je het gaan aanleren.

bedankt voor je reactie!

mijn pony vertrouwt me voorledig en ziet me ook al de baas

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:40

marielle_p schreef:
Lara_Silver schreef:

bedankt voor je reactie!

mijn pony vertrouwt me voorledig en ziet me ook al de baas

Goed, vertel eens wat je pony allemaal al kan van de VD?

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:51

Je hebt de zoekfunctie gebruikt en níks gevonden over steigeren aanleren? Daar zijn zo'n beetje honderd topics over. Weet niet hoe jij gezocht hebt? Clown

Maargoed, ik ben het wel met iedereen eens. Ik zou het mijn paard ook niet zo snel aanleren, de meeste dingen met vrijheidsdressuur zijn vrij onschuldig als je paard dit gaat (mis)bruiken voor aandacht (en andere dingen), maar steigeren kan góed fout gaan. Ook bij een Shetlander.
Ik hoop maar dat je hier goed over hebt nagedacht en het niet teveel onderschat.

Als je dit aanleert, doe het dan inderdaad niet te vaak, en op onverwachte momenten. Zorg écht dat jouw pony jou als leider ziet, want als dit niet zo is en je hebt hem dit aangeleerd ben je verder van huis. Sommige paarden kunnen het erg gaan misbruiken, tot gevaarlijk aan toe.
Zoek iemand met verstand van VD die je kan helpen met aanleren als je niet weet hoe dit moet. En als ik jou was zou ik eerst andere leuke dingetjes gaan leren aan je pony en kijken hoe hij dit oppikt. Als je hem bijvoorbeeld de Spaanse pas leert, en hij gaat dit gebruiken voor aandacht (dus doet het zonder dat jij het vraagt), zou ik hem niet leren steigeren. Grote kans dat hij dit ook zal gaan gebruiken om jouw aandacht te krijgen of voor iets anders.
Dus mijn tip is; leer je pony eerst de andere dingen als je dit nog niet gedaan hebt en denk dit dan nog eens goed over. Zelf zou ik het niet aanleren, maargoed, dit is jouw pony en je moet het zelf weten. Lachen

Succes.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 19:30

Hallo ik heb nog nooit aan vrijheids dresuur gedaan, en ken verder ook niemand die mijn hier mee kan helpen, nu ik heb begrepen dat het erg gevaarlijk is ben ik niet meer van plan hem steigeren te leren het leuk me in het begin gewoon er gaaf en stoer, nu weet ik wat de gevolgen hier an zijn al ziet mn pony mijn voledig als zn leider,
ik nu lees ik over de spaanse pas, kan iemand mijn uitleggen HOE je dat moet leren?

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:45

Heel verstandig van je.

Híer vind je vast wel wat informatie over hoe je dat aan moet leren. Lachen

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 14:21

Niien_ schreef:
Heel verstandig van je.

Híer vind je vast wel wat informatie over hoe je dat aan moet leren. Lachen

leuke site, ik leer er veel van!

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:51

Cassidy schreef:
Er staan wat topics op VD over steigeren, en de waarschuwing om het niet aan te leren. Jij kunt wel niet op je shet gaan rijden, maar een ander misschien wel en als hij in die gevallen ook gaat steigeren en in het ergste geval achterover klapt en de ruiter onder zich begraaft kunnen de gevolgen dodelijk zijn.

Een beetje verantwoordingsgevoel hoort bij het houden en beleren van paarden. Steigeren gewoon NIET aanleren, komen grote brokken van!

Kijk even op de volgende topics en volg de links die daar gegeven worden:

viewtopic.php?f=122&t=706376

viewtopic.php?f=122&t=774187

viewtopic.php?f=119&t=737293

viewtopic.php?f=122&t=726783

viewtopic.php?f=10&t=706121

En als klap op de vuurpijl:

viewtopic.php?f=21&t=514461

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=519470&p=12190051#12190051

viewtopic.php?f=119&t=701252

Wow die is wel heel erg Scheve mond

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:24

ik ben NIET meeer van plan om het aan te leren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:54

HEEEL verstandig, goede beslissing...

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 14:56

Knipoog Haha! Vingers aflikken

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 23:02

mijn shetje kan ook steigeren op comando heb het hem geleert door middel van een voetje te geven tik ik hem aan op zijn buik en dan comando steiger te zeggen en dat doet hij ook maar soms maakt hij weleens misbruik ervan als ik zijn hoeven aan het uitkrabben ben maar heb hem dat afgeleert heb het hem zo geleert omdat er weleens kinderen mee spelen en rijden en als ik hem het anders had geleert door een gebaar ofzo en zoeen kind zegt dat/doet dat dan kunnen er ongelukken van komen....

wil ermee zeggen PAS OP wat je je pony leert het kan heel gevaarlijk zijn je zal niet de eerste zijn die een pony op zich krijgt of dat zo een pony naar achter klapt

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 23:05

in het circus steigeren ponys of andere show, maar IK VIND dat je dat maar beter niet kan doen, zometeen wil je hem bijv. verkopen gaat dat meisje errop doet ze iets, Hoppa Steigerd je shetje,

Aan leren ismakkelijker dat afleren !

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:16

ik ben ook niet meer vanplan het te leren;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:53

Ik zie dat je er vanaf ziet om het je pony te leren maar gezien dit topic nu bij omgang staat en het bij VD hoort verplaatst ik het toch nog even.

Moderatoropmerking:
Voor verdere antwoorden, hou in gedachten dat de TS heeft besloten het haar pony niet meer aan te leren, verdere antwoorden om het haar af te raden zijn dus niet meer nodig.

dravergekkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:25

begin eerst met de basis Lachen dat wat grond oefeningen zoals de buiging,compliment,voetje geven etc.
daarna pas aan oefeningen in de lucht.
aangezien bij steigeren toch wat meer 'macht' inzit.. en zo kan het nog is behoorlijk mis gaan.
er zijn zat leuke dingen die je kan aanleren veel suc6 ermee..!!

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 11:07

dravergekkie schreef:
begin eerst met de basis Lachen dat wat grond oefeningen zoals de buiging,compliment,voetje geven etc.
aangezien bij steigeren toch wat meer 'macht' inzit.. en zo kan het nog is behoorlijk mis gaan.

\
bedankt Ja

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:51

dravergekkie schreef:

Zie de moderator opmerking.. Dromen

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:31

Ik krijg nu alleen maar berichten die niet met nadruk op niet nuttig zijn!!! Mijn vraag was hoe met nadruk op hoe moet je een pony leren steigeren, ik weet wat de gevolgen zijn en ben ook niet meer van plan het te leren maar ik heb nog maar nul nuttige reactie gehad met uitleg om het te leren.....

Dus bij deze:
Hoe moet je een pony leren steigeren

Ik hoop dat er nu iemand duidelijk uitleg geeft met hoe je dat moet leren en dus niet van dat het gevaarlijk enzo is!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 11-08-07 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schreeuwende caps uit post verwijderd.

dravergekkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:45

maar als je niet wil aanleren waarom wil je dan weten ??
veel mensen vertellen indd niet om dat onwettende mensen dan gaan zitten klooien met aanleren van steigeren

dravergekkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:47

Lara_Silver schreef:
dravergekkie schreef:

Zie de moderator opmerking.. Dromen

kan je leuk zeggen maar ik zeg toch ook niet dat ze NIET moet aanleren alleen dat ze zich beter met andere oefeningen bezig kan houden...
mischien ff de mod en mijn bericht bter lezen Clown

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:03

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 11:58

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:07

marielle_p schreef:
hallo!
ik heb een eigen shetander van rond de 14 jaar...
het lijkt me echt supper om hem op comando te laten steigeren!
weet iemanand je dit hem moet lezen zonder hem erg schuw te maken?

alvast bedankt!

ps. ik heb de zoekfuctie gebruikt om kon er niks overvinden... sorry als er nog spelfouten in zitten, ik heb mn best gedaan!

het lijkt mijn zeer onverstandig dit ze aan te leren. Straks komt een vreemde en die doet perongeluk dat comando dan is de kans op ongelukken wel erg groot.