Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lara_Silver schreef:Heb je de basis van de VD onder de knie en luistert hij naar jou? (ziet hij jou als de baas?)
Steigeren is een delicaat kunstje wat met grote voorzichtigheid behandeld moet worden en je moet zeer consequent zijn zit het er eenmaal in.
Ik heb het mijn pony geleerd vanuit het zadel dus op de grond weet ik niet hoe het zou moeten, dit ben ik namelijk niet van plan.
Je moet je goed voorbereiden, veel lezen en leren over gedrag van een paard en je een beetje verdiepen in VD want pas dan, als je dat allemaal weet en het ook begrijpt kun je er over na gaan denken het steigeren aan te leren.
Als je niet consequent genoeg bent en je hebt een pony die ook maar een beetje dominant is zijn de rapen gaar omdat je hem zojuist een zeer dominant gebaar hebt aangeleerd.
Ik heb een tijdje VD gedaan met mijn pony, en opeens kwam er 1 kans om het hem aan te leren, deze heb ik genomen omdat hij van nature liever met of 4 benen op de grond blijft of met ze alle 4 in de lucht wist ik dat als ik het hem ooit aan wou leren het nu was, en ik heb er tot nu nog geen spijt van maar ik vraag het enkel 1 of 2 keer in de week op zeer verschillende tijdstippen zodat het geen gewoonte word en altijd overwachts is.
Dus: bereid je goed voor, werk veel met je pony om jou plaats als baas te bevestigen en om een band te creeren, studeer de voorwaarden van VD en denk er dan nog eens goed over na en pas dan kun je het gaan aanleren.
marielle_p schreef:Lara_Silver schreef:Heb je de basis van de VD onder de knie en luistert hij naar jou? (ziet hij jou als de baas?)
Steigeren is een delicaat kunstje wat met grote voorzichtigheid behandeld moet worden en je moet zeer consequent zijn zit het er eenmaal in.
Ik heb het mijn pony geleerd vanuit het zadel dus op de grond weet ik niet hoe het zou moeten, dit ben ik namelijk niet van plan.
Je moet je goed voorbereiden, veel lezen en leren over gedrag van een paard en je een beetje verdiepen in VD want pas dan, als je dat allemaal weet en het ook begrijpt kun je er over na gaan denken het steigeren aan te leren.
Als je niet consequent genoeg bent en je hebt een pony die ook maar een beetje dominant is zijn de rapen gaar omdat je hem zojuist een zeer dominant gebaar hebt aangeleerd.
Ik heb een tijdje VD gedaan met mijn pony, en opeens kwam er 1 kans om het hem aan te leren, deze heb ik genomen omdat hij van nature liever met of 4 benen op de grond blijft of met ze alle 4 in de lucht wist ik dat als ik het hem ooit aan wou leren het nu was, en ik heb er tot nu nog geen spijt van maar ik vraag het enkel 1 of 2 keer in de week op zeer verschillende tijdstippen zodat het geen gewoonte word en altijd overwachts is.
Dus: bereid je goed voor, werk veel met je pony om jou plaats als baas te bevestigen en om een band te creeren, studeer de voorwaarden van VD en denk er dan nog eens goed over na en pas dan kun je het gaan aanleren.
bedankt voor je reactie!
mijn pony vertrouwt me voorledig en ziet me ook al de baas
Niien_ schreef:
Cassidy schreef:Er staan wat topics op VD over steigeren, en de waarschuwing om het niet aan te leren. Jij kunt wel niet op je shet gaan rijden, maar een ander misschien wel en als hij in die gevallen ook gaat steigeren en in het ergste geval achterover klapt en de ruiter onder zich begraaft kunnen de gevolgen dodelijk zijn.
Een beetje verantwoordingsgevoel hoort bij het houden en beleren van paarden. Steigeren gewoon NIET aanleren, komen grote brokken van!
Kijk even op de volgende topics en volg de links die daar gegeven worden:
viewtopic.php?f=122&t=706376
viewtopic.php?f=122&t=774187
viewtopic.php?f=119&t=737293
viewtopic.php?f=122&t=726783
viewtopic.php?f=10&t=706121
En als klap op de vuurpijl:
viewtopic.php?f=21&t=514461
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=519470&p=12190051#12190051
viewtopic.php?f=119&t=701252
dravergekkie schreef:begin eerst met de basisdat wat grond oefeningen zoals de buiging,compliment,voetje geven etc.
daarna pas aan oefeningen in de lucht.
aangezien bij steigeren toch wat meer 'macht' inzit.. en zo kan het nog is behoorlijk mis gaan.
er zijn zat leuke dingen die je kan aanleren veel suc6 ermee..!!
dravergekkie schreef:begin eerst met de basisdat wat grond oefeningen zoals de buiging,compliment,voetje geven etc.
aangezien bij steigeren toch wat meer 'macht' inzit.. en zo kan het nog is behoorlijk mis gaan.
Lara_Silver schreef:dravergekkie schreef:begin eerst met de basisdat wat grond oefeningen zoals de buiging,compliment,voetje geven etc.
Zie de moderator opmerking..
nestle schreef:http://www.vrijheidsdressuur.com/ echt heeeeeeel duidelijk
marielle_p schreef:hallo!
ik heb een eigen shetander van rond de 14 jaar...
het lijkt me echt supper om hem op comando te laten steigeren!
weet iemanand je dit hem moet lezen zonder hem erg schuw te maken?
alvast bedankt!
ps. ik heb de zoekfuctie gebruikt om kon er niks overvinden... sorry als er nog spelfouten in zitten, ik heb mn best gedaan!