Hoe longeerlijn vastmaken aan bit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Hoe longeerlijn vastmaken aan bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:19

Er zijn diverse mogelijkheden,
1 Haanstra-methode: door de binnenste bitring, om de neusriem heen (aan de achterkant van bakstuk), musketon om de longe gespen. Zo komt er weinig druk op het bit. Standaard volgens mij de beste manier.

2. Door binnenste bitring, over het hoofd, aan buitenste bitring.
Geeft druk achter de oren.

3. Door binnenste bitring, aan longeersingel binnenkant (voor meer stelling)

4. Door binnenste bitring, achter de oren langs, door buitenste bitring, aan buitenzijde aan longeersingel (tegen weglopen over buitenschouder). Je hebt dan een beetje het effect van begrenzen met de buitenteugel.

't is ook een kwestie van proberen en observeren wat het beste werkt.
Iig zou ik geen longeertussenstukje gebruiken; die trekt eigenlijk alleen maar de buitenste bitring onder de kin langs naar binnen toe. Lijkt me een hele foute hulp.
Alleen aan de bitring aan de binnenkant is ook niet echt handig; je trekt dan gauw het bit door de mond en werkt in een verkeerde richting in.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:16

magda_90 schreef:
Bron: http://www.manege-liesbeuker.nl/longevast.htm

Citaat:
De bevestiging van de longe aan het paardenhoofd(stel) !

Dat kan op diverse manieren:

• De longemusqueton aan de binnenste bit ring en aan het ringetje van de lage (of africhtings- of Hannoveraanse ) neusriem. Deze manier is vriendelijk.

• De longe op een kaptoom (= longeerhoofdstel met een harde neusband). Sommige paarden lopen heel goed op de kaptoom, anderen gaan er erg op hangen.

• De longe door de binnenste bitring en dan over de nek (kopstuk) naar de buitenste bitring, deze manier is redelijk scherp want het bit wordt omhoog getrokken. Sommige paarden kunnen hiervan in paniek raken.
De bit inwerking lijkt op een gagbit, dat is een ophaalbit. Deze bitten worden vaak gebruikt door springruiters, three days eventers en door jockeys.

• De longe door de binnenste bitring onder de kin naar de buitenste bitring, net als een hengstenketting. Deze manier is ook scherp, en wekt dus vaak veel verzet op.

Overigens als je je paard met een hengstenketting begeleidt, kun je ook de ketting over de neus doen. MAAR zet je paard NOOIT vast aan een hengstenketting, die nog onder of over de neus loopt, dat is levensgevaarlijk. Zet het paard altijd vast aan de onderste ring van het halster.

• Met twee longes longeren, maar dat moet het paard wel leren te accepteren. Het werken met de dubbele longe is een hele hele goede manier van longeren, maar moet wel gebeuren door "vakmensen".

• Af te raden : de longe aan een zgn. longeerbitstuk. Wij vinden dit riempje met 2 scherp gepunte haken (waarom geen veilige musquetons, meneer de fabrikant ?) en een vaste ring meer geschikt om het paard tijdens het aan de hand stappen te begeleiden.
Als je hiermee longeert trek je het paardenhoofd verkant. Dat wil zeggen dat het dier met zijn hoofd gaat kantelen om gelijke druk te krijgen op het bit. De meeste druk krijgt het dier dan op de buitenste bitring en zal aldus verkant gaan lopen met zijn binnenoor hoger.

Helemaal mee eens !!!
Ik longeer mijn paarden het liefst met de kaptoom en als ze met bit (trens) knip ik de longe altijd aan de binnenste bitring en aan het ringetje van de lage (africhtings) neusriem. Wij rijden onze eigen paarden altijd met africhtings neusriem. Bij een hoge neusriem doe ik de longe door binnenste bitring en dan om de neusriem heen achter het bakstuk. Op deze manier trek je nooit het bit door de mond heen , het heeft geen ophaal werking zoals je ziet als je de longe over het hoofd heen bevestigd en aan de buitenste bitring doet dit werkt scherp in. Ook hou ik er niet van om longe aan de buitense bitring te bevestigen want dan leg je druk op de buitenzijden en daardoor verkrijg je stelling naar buiten. Terwijl longeren arbeid op de cirkel is en op de cirkel is altijd de stelling naar binnen. Het paard moet over zijn lengtebuiging net zo buigen als de cirkel en dat houdt niet in dat het paard naar buiten kijkt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:22

meestal tussenstukje maar ik ga van deze posten wat dingen proberen ....

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:40

Ik doe altijd met een 'longeerstukje' (weet niet hoe dit heet)
2 klipjes aan het bid, en daaraan maak je je longeerlijn vast!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:14

irisderksen schreef:
Ik doe altijd met een 'longeerstukje' (weet niet hoe dit heet)
2 klipjes aan het bid, en daaraan maak je je longeerlijn vast!

Als je het topic even doorleest kan je ook lezen dat dat wordt afgeraden. Bij mij hangt dat ding ook werkeloos in de kast. Mijn paard vond het vreselijk omdat het veel te bewegelijk was.

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:19

[/quote]
Als je het topic even doorleest kan je ook lezen dat dat wordt afgeraden. Bij mij hangt dat ding ook werkeloos in de kast. Mijn paard vond het vreselijk omdat het veel te bewegelijk was.[/quote]

Ik vertel ook alleen maar hoe ik het doe! en ik vind het juist wel fijn.
maar je moet idd geen druk gaan geven aan de longeerlijn want dit heeft totaal geen nut (zoals al beschreven in dit topic.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:23

tussenstukje vind ik persoonlijk het handigst en dan hoef je
de longeerlijn ook niet te verwisselen, als je van hand gaat veranderen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:28

ik doe de lijn door de eerste bitring dan door de tweede bitring en klik ze dan vast aan de longeerlijn zodat er driehoekje ontstaat (in de longeerlijn maak ik een knoop zodat het driehoekje een vaste groote heeft)
op deze manier moet ook ni elke keer losklikken als je van hand veranderd (handig bij paarden die niet blijven staan)

ik heb eens 1 keer de lijn vastgemaakt zoals Lammert voordoet, dus door eerste bitring en dan door neusriem... mijn paard heeft de boel toen netjes kapot getrokken.