mijn shetlandertje is net 1 jaar...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maximehorses

Re: mijn shetlandertje is net 1 jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:44

mijn vriendin heeft een minishetlander hengst die is nu ook 1 en staat dag en nacht met zijn soort genooten op de wei,, zij is ook al bezig met de vrijheids dressuur,, hij kan op het moment al stijgeren en op een blok staan sinds ze daar mee bezig is is het paard een stuk rustiger en liever geworden,, hij heeft namelijk nog wel eens zijn streekjes en dan roepen wij gewoon een commando zo leert hij dus gewoon speelender weeis allemaal dingen,, hij gaat 2 x per week ff in de bak ivm energie wand hij wil nu al dekken op de ruinen ;P Koe Koe

Unique_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:40

karrliijnn schreef:
Hee;)
Ik heb zelf ook een jaarling ( shetlander) en ik wou ook beginnen met wat kleine dingen. Maar ik zou maar niet gelijk teveel vragen, maar dat gaf je zelf ook al aan;)
Ik heb mijn shetlander leren voetjes geven met een bepaald teken, maar dat was ook makkelijker voor de hoefsmit. Ik wil veder nog niet meer doen dan kusjes geven, voetjes geven en een rondje draaien als ik met mijn vinger bover zijn hoofd een rondje draai. Ik zou nog maar niet hem/haar gaan laten buigen en echt moeilijke dingen Knipoog

' Xx karlijn

zulke dingen bedoel ik ook om te doen.. natuurlijk niet laten buigen, stijgere op commando, spaansepas en zo.. dat natuurlijk niet.. ik bedoel echt de kleine dingetjes.. voetjes geven, kusje geven, bijv. ja en nee knikken.. enz

Unique_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:45

randalinpony schreef:
Jaarlingen leren minder makkelijk en vergeten sneller.
Een tweejarige is in zijn koppie al een stuk verder.

Verder ben ik er nog steeds van overtuigd dat VD helemaal niet zo belastend en zwaar is, zowel geestelijk als lichamelijk, omdat je als je gebruik maakt van bijv. de clicker niets kunt forceren. En de sessie duren harstikke kort als je het goed doet.

Mijn mini doet VD vanaf haar tweede en is nog steeds blij met mij, en wij VDen meestal gewoon in de kudde zonder halster, dus als het te moeilijk zou zijn was ze wel weg.

ik denk ook dat het wel kan.. een paard is heel erg nieuwschierig.. en de meeste ook heel erg leergierig.. kleine dingetjes kan denk ik gewoon maar gewoon echt de dingen waar die meer zijn spieren voor moet gebruiken (stijgere enz) dat is gewoon te zwaar en wil ik zeker nog niet aan beginnen.. gewoon die kleine dingetjes en daarmee klaar.. het is niet zo dat ik me ponytje voor zulke dingen dwing.. doet ie het niet naja jammer dan en volgende keer probeer ik t weer..

Unique_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:47

maximehorses schreef:
mijn vriendin heeft een minishetlander hengst die is nu ook 1 en staat dag en nacht met zijn soort genooten op de wei,, zij is ook al bezig met de vrijheids dressuur,, hij kan op het moment al stijgeren en op een blok staan sinds ze daar mee bezig is is het paard een stuk rustiger en liever geworden,, hij heeft namelijk nog wel eens zijn streekjes en dan roepen wij gewoon een commando zo leert hij dus gewoon speelender weeis allemaal dingen,, hij gaat 2 x per week ff in de bak ivm energie wand hij wil nu al dekken op de ruinen ;P Koe Koe

haha mijne staat elke dag gewoon 2 uur buiten want langer gaat niet (dan eet de moeder zich zovol met gras dat ze zo weer hoefbevangen is:S, als we verhuist zijn mogen ze 2 uurtjes op een wei en dan komen ze in een zandbakje in de achtertuin te staan..staan ze toch lekker buiten) ik ben ook van plan om de dingen die ik probeer te ga leren.. ook alles spelender wijs te doen. bij kinderen werkt dat ook dus ik denk bij paarden ook.. paarden zijn zo verschrikkelijk nieuwschierig dus je kan er echt veel mee doen

ikenpaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:44

Even een berichtje om het topic te kunnen weervinden! Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:54

ajramm schreef:
Bojangles > het blijft vrijheidsdresuur... ik neem aan dat ze haar veulen niet gaat forseren? kusjes geven enzo.. vind ik dat dat heus kan.. dat is egt niet stressend. ze zegt tog zelf dat dat veulen nieuwschierig doet naar haar? Bloos

Ja en daar hoort dingen aan 1-2 jarigen leren niet bij!

Hou je gewoon bij de basisdingen, die zijn belangrijk voor later.

Bij een oefening uitvoeren, moeten ze wel wat doen lichamelijk en/of geestelijk, een 1-2 jarige kan nog helemaal niet zo lang zijn aandacht erbij houden, misschien 5 minuten per keer en dan niet eens elke dag.
Gebruik die kleine beetjes aandacht voor de dingen die belangrijk zijn, en ga pas starten met VD als ze 2,5-3 jaar oud zijn.
En dan begin je alsnog weer met basisdingen zoals blijven staan, beleefd blijven bij de beloning enzovoort.

Op die leeftijd heb je gauw de kans dat ze jengelig gaan worden en zeker als je met voer gaat werken.
Een paard moet eerst de basisdingen leren die elk veulen moet leren, en dat gaat zonder voer. Ga je ook nog eens VD doen met voer e.d. dan verwachten ze elke keer dat ze wat krijgen. Het is gewoon zeer onverstandig!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:56

maximehorses schreef:

Een voorbeeld van hoe onverstandig je dus kan zijn...
Laat die beestjes toch met rust op die leeftijd, er zijn genoeg andere simpele dingen die ze moeten leren. Heb je het geduld niet om te wachten koop dan een 3 jarige

Als deze pony dag en nacht met soortgenoten op de wei staat, waarom moet hij dan 2x per week even de bak in ivm energie kwijt te raken?? Hij staat toch al buiten??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 02:34

@ maximehorses, en als jouw hengst nou over een jaar of twee drie gaat puberen, en ineens in je nek zit? dan ben je niet meer blij met dat kunstje.

@ TS, laat hem lekker lopen, en regel een kaal stukje land waar de moeder ook op kan, zodat ze gewoon buiten kunnen lopen, langer dan 2 uur. 2 uur buiten is nog altijd 22 uur op stal opgesloten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 02:55

Mijn mini is nu iets van 2 jaar en 3 maanden en heb m onbewust zijn eerste truucje op commando al geleerd. Dingen als steigeren en knielen kan hij niet op commando maar kan het wel als ik gewoon met m aan het spelen ben en als ie het niet wil of geen zin heeft....tja dan niet he kan m moeilijk dwingen.

Unique_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 05:00

merrieveulen schreef:
@ TS, laat hem lekker lopen, en regel een kaal stukje land waar de moeder ook op kan, zodat ze gewoon buiten kunnen lopen, langer dan 2 uur. 2 uur buiten is nog altijd 22 uur op stal opgesloten.

straks komen ze bij ons in de tuin te staan bij het nieuwe huis... ze krijgen daar een weitje waar ze 2 uur per dag op mogen staan.. de rest van de tijd komen ze dan in een paddockje zodat ze toch buiten staan.. een kaal stuk wei is hier niet zo snel te vinden.. en als ik die gevonden heb mogen er geen shetten staan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:15

Kan je er geen ander paard bijzetten wat gewoon alles kaal eet want 22 uur op stal kan nooit goed zijn voor de ontwikkeling van zo'n jonge pony

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:30

het is wel vrijheidsdressuur, als het te zwaar zou zijn voor dat veulen zou het veulen het niet doen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 19:48

Oliebeer schreef:
het is wel vrijheidsdressuur, als het te zwaar zou zijn voor dat veulen zou het veulen het niet doen

Veulens denken niet in wat later wel eens schadelijk voor hun zou kunnen zijn hoor Knipoog
(Helaas) moeten de veulens het hebben van verstandige eigenaren, die ze behoeden voor 'gevaar', of nouja, overbelasting dan.

Unique_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:38

Sappos schreef:
Kan je er geen ander paard bijzetten wat gewoon alles kaal eet want 22 uur op stal kan nooit goed zijn voor de ontwikkeling van zo'n jonge pony

ik heb zelf al 3 paarden.. 2 shetjes staan bij de boer.. het andere paard op een manege waar een bak is.. we kunnen niet nog een pony erbij kopen om hem kaal te laten eten omdat dat gewoon te druk en te duur word. er staat nog wel 2 boere knollen bij die boer.. maar die zijn te groot voor in dat kleine weitje.. (vroeger hebben er geitjes in gestaan). dus ze moeten nog even wachten en dan kunnen ze in de achtertuin staan met meer grond en een paddockje en staan ze veel langer en vaker buiten

Unique_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:42

ik ben nu gewoon een beetje met haar bezig met de basis.. netjes meelopen .. en niet voor me uit rennen.. stilstaan.. achteruit lopen als ik dat vraag.. dus nou dat kan niet zwaar zijn voor haar..

Unique_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:45

meer doe ik er dan nog even niet mee.. en natuurlijk zou ik niks teveel doen want ik weet dat het anders overbelastend is.. daarom had ik sommige dingen (kusje geven enzo) gewoon zomaar is geprobeerd.. en niet er op hameren.. eigelijk is het geen vrijheids dressuur hoe ik het doe.. ik zeg 2/3 keer kusje komt ze dan niet met haar neus tegen me lippen dan niet.. volgende keer misschien wel...

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:59

Ik vind het ook nog wat te vroeg, ben het verder met de rest eens.