Is longeren noodzakelijk? Is het goed voor de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Is longeren noodzakelijk? Is het goed voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:46

Moschino schreef:
Het is sowieso goed voor je paard.
Een keertje goed bewegen zonder ruiter op de rug kan heel goed zijn Lachen

ehm... dat doet die van mij in de wei. dat is nog beter denk ik, omdat ze dan zelf kunnen weten hoe veel, hoe vaak en hoe intensief ze `een keer goed bewegen zonder ruiter op de rug`. daarbij is rechtuit `een keer goed bewegen zonder ruiter op de rug` denk ik beter dan aan een longeerlijn korte rondjes...

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:23

Ik ben het er mee eens dat het voor een paard goed is regelmatig beweging te krijgen zonder ruiter op de rug. Bij longeren gebeurt dit, maar dan blijft wel het bezwaar van de zware belasting van pezen en gewrichten...

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:24

Zie net jouw reactie pas = mee eens Lachen

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:42

Ik heb sinds een paar weken een longeersingel en train daarmee twee keer per week..
Ze loopt nou onder het rijden veel makkelijker en is ook veel sneller ontspannen. Ook heeft ze haar
achterhand er veel beter onder en kan ze haar spieren veel beter benutten:)

Voor mij heeft het dus zeker geholpen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:16

Ik kan je van harte het boek "Longeren met Lammert Haanstra" aanraden. Hierin staat veel nuttige informatie over longeren. Het begint met het geven van een antwoord op jouw vraag: Wat is het nut van longeren?
Er wordt onder andere genoemd: verbeteren van gehoorzaamheid en bespiering van het paard. Daarnaast kan je je paard goed observeren als je hem longeert: is hij stijf of lekker soepel, hoe is zijn bespiering, zit hij lekker in zijn vel? Verder is longeren ook goed ter afwisseling en kan je het gebruiken als "hersteltraining" de dag nadat het paard hard heeft moeten werken. In Haanstra's boek kan je hier nog veel meer over lezen. Zie http://www.lammert-haanstra.nl/

marielle_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:28

Ik longeer als afwisseling, om mijn paard ook een keer zelf te zien bewegen en aan het werk te zetten op een manier die je tijdens het rijden niet voor mekaar krijgt. Tijdens het zadelmak maken gebruik ik longeren om het paard naar mijn stem te leren luisteren en vooral moe te maken voordat ik erop ga.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:13

longeren is een super hulpmiddel om je paarden los te krijgen!! maar echter is het wel noodzakelijk dat je met dubbele longe longeert omdat als je met enkele je automatisch een scheef paard krijgt.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:39

avonturein schreef:
maar echter is het wel noodzakelijk dat je met dubbele longe longeert omdat als je met enkele je automatisch een scheef paard krijgt.

Hoe dat zo?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:41

als je even vaak beide kanten op longeert niet toch? volgens mij valt het mee. ze lopen aan enkele en dubbele longe beide een rondje. ze moeten juist naar binnen kijken dan, dus als je te vaak 1 kant op longeert groeien ze welk scheef ja. maar datr is dus met dubbele ook zo volgens mij...