pony snapt niks van longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Astrid_pdat

Re: pony snapt niks van longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 22:46

ik ook niet hoor, maar de bak is gewoon zo zwaar met al dat losse zand dat ik hem daar niet in wil longeren, en het afzetten gaat ook al niet Boos!,, dus dat is mijn enige optie jammer genoeg. Maar op zich gaat het longeren zo wel goed op een aantal kleine protesten na maarja dit was zijn 2 keer aan de dubbele longe dus ben toch wel trots op hem Haha! alleen blijft hij het draven wel lastig vinden, maar daar wordt aan gewerkt

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:47

Hoi

Je hebt een erg mooi welshje hoor. Ik herken veel van wat je zegt over dat omkeren en met het koppie naar je toe staan......mijn welsje doet dat namelijk ook en ik zal je vertellen het ligt niet aan hem maar aan mij. Ik sta verkeerd, ik hou hem tegen met mijn handen en mijn lichaamstaal. Je moet hem voor zijn door meer richting de achterhand te werken en een grotere drijvende factoor voor hem te zijn. Ik heb makkelijk praten hoor dat weet ik want hij is mij nog steeds soms voor. Het helpt alleen als je weet wat je fout doet dus probeer je binnenhand open te houden en je lichaam met je heupen een kwart slag gedraaid en je buitenhand open en richting zijn kont inclusief de zweep, zorg dat je pony wel vooruit kan door hem niet te blokkeren met je andere hand. Geef hem de ruimte en ga in ieder geval niet passief in het midden van de cirkel staan maar doe actief mee met je pony, kijk hem vooral niet aan maar richt je ogen op zijn achterwerk als je hem wilt drijven en laat verder je ogen over hem heen glijden. Als je hem aankijkt is dat zeer bedreigend voor hem maar misschien wist je dit al. Veel succes en ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:40

hee dankjewel spettertjuh Haha! ik ga het morgen gelijk uitproberen want het zou best kunnen dat ik ook een grote rol speel qua zijn gedrag. Ik schrijf je beschrijving op Tong uitsteken morgen schrijf ik hoe het is gegaan.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:42

spettertjuh schreef:
Hoi

Je hebt een erg mooi welshje hoor. Ik herken veel van wat je zegt over dat omkeren en met het koppie naar je toe staan......mijn welsje doet dat namelijk ook en ik zal je vertellen het ligt niet aan hem maar aan mij. Ik sta verkeerd, ik hou hem tegen met mijn handen en mijn lichaamstaal. Je moet hem voor zijn door meer richting de achterhand te werken en een grotere drijvende factoor voor hem te zijn. Ik heb makkelijk praten hoor dat weet ik want hij is mij nog steeds soms voor. Het helpt alleen als je weet wat je fout doet dus probeer je binnenhand open te houden en je lichaam met je heupen een kwart slag gedraaid en je buitenhand open en richting zijn kont inclusief de zweep, zorg dat je pony wel vooruit kan door hem niet te blokkeren met je andere hand. Geef hem de ruimte en ga in ieder geval niet passief in het midden van de cirkel staan maar doe actief mee met je pony, kijk hem vooral niet aan maar richt je ogen op zijn achterwerk als je hem wilt drijven en laat verder je ogen over hem heen glijden. Als je hem aankijkt is dat zeer bedreigend voor hem maar misschien wist je dit al. Veel succes en ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen

Wat ik nog even vergeten was te zeggen tegen je is dat op het moment de pony doet wat je wilt je de druk van het drijven weg moet halen en je buitenhand laat zakken incl zweep en doe een klein stapje richting zijn buik. Ik bedoel dus niet dat je naar voren moet stappen maar je lichaam op dezelfde lijn houdt alleen een klein stapje opzij zodat je niet constant hoeft te drijven. Dat is niet goed. De pony moet wel de ruimte krijgen om ook zelf na te denken, op het moment dat hij terug valt of zich dreigt om te gaan keren doe je je lichaam weer draaien en ben je gelijk weer de drijvende factor. Snap je het een beetje?

succes

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:48

Ik heb het soortgelijke gehad met een haf.... Ze liep steeds netjes.. stopte plotseling en liep dreigend op bij af.. dat was niet echt fijn.. ze wou ook nog graag omdraaien .. ook niet handig..
Ik heb haar aan één simpele lijn gedaan en een kort zweepje er bij gepakt en de lange naast mij op de grond... als ze naar mij toekwam liep ik ook dreigend naar haar toe en als ze dan nog doorging kreeg ze een tik.. en zo maar doorgaan en toen had ze het toch wel door dat dit spelletje geen nut had. Succes er verder mee hoop dat het snel goed gaat!

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 14:11

Lovely1 schreef:
Ik heb het soortgelijke gehad met een haf.... Ze liep steeds netjes.. stopte plotseling en liep dreigend op bij af.. dat was niet echt fijn.. ze wou ook nog graag omdraaien .. ook niet handig..
Ik heb haar aan één simpele lijn gedaan en een kort zweepje er bij gepakt en de lange naast mij op de grond... als ze naar mij toekwam liep ik ook dreigend naar haar toe en als ze dan nog doorging kreeg ze een tik.. en zo maar doorgaan en toen had ze het toch wel door dat dit spelletje geen nut had. Succes er verder mee hoop dat het snel goed gaat!

op zich wel een goede manier,,maar het probleem bij deze welsh is dat ie al helemaal niet aan de enkele kan Koe , dreigend op hem aflopen boeit hem helemaal niks en de zweep? .. boeit hem totaal niks. Ik ga door met de dubbele en zie dat hier wel verbetering inzit. In ieder geval bedankt voor je tip hoor Haha!

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:07

ik zou zeggen zet een cirkel uit of je gaat naar iemand die een vaste longeercirkel heeft..

laat hem los (geen longeerlijn eraan) met singel en hoofstel (nog geen touwtjes) .. jij gaat in het midden staan met de zweep..

laat hem eerst lkkr wennen aan de rondes die hij moet lopen.. en aan de zweep..zweep moet je goed met het uiteinde naar de lucht wiijzen .. en je hand waar je de zweep heb goed bij je schouder houden...
als hij te snel gaat doe je de zweep wat naar beneden of je richt hem voor je pony zijn neus.. zodat hij opgesloten wordt...als hij omdraait geeft niet...dan ga je verder op die hand.. niet kwaad worden op je pony want dan snapt hij der helemaal niets meer van..

jij moet gewoon rustig blijven en je niet kwaad laten maken..als het niet lukt ga je de volgende dag verder..

ik kan je de boeken van Lammert Haanstra aanraden ... daar staat alles in over longeren..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:19

Een van onze pony's heeft er ook moeite mee. Maar mij lukt het tegenwoordig aardig.

Mijn manier:
Ik blijf met mijn lichaam en mijn ogen gefocust op zijn achterhand. Als ik merk dat hij zich om wil draaien 'zwiep' ik de longeerlijn omhoog. Daardoor drijf ik hem iets naar buiten. Zelf moet je er ook heel erg goed op letten dat je actief meedoet. Bij onze pony moet ik altijd een beetje aan Hempflimg denken, die zegt dat je moet dansen met je paard. Als je probeer mee te bewegen met je paard hou je hem ook veel beter aan de gang. En dan bedoel ik dat als hij de neiging heeft om naar binnen te vallen dan kun jij best een keer een stap uit de midden stip nemen om in toch de driehoek te vormen met je paard.

Onze pony wordt ook alleen aan het halster gelongeerd, verder geen rare dingen. Als ze het zo al moeilijk vinden, moet je zeker niet met allemaal extra dingen aan komen die het nóg moeilijker maken.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:24

er komt zoveel kijken bij longeren als je het echt goed wil doen .. dat valt amper uit te leggen zo over internet...
er zijn zoveel manieren om iets op te lossen je moet gewoon de goeie vinden Tong uitsteken Knipoog

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 23:05

Het longeren met de dubbele longe gaat steeds beter Pling. Hij begint het aardig te snappen en voelt zich, naar mijn gevoel, niet meer zo opgesloten. Ik heb de lijn die achterlangs liep ook even over de rug laten gaan. Dat lijkt nog beter te gaan. Weet een van jullie of het beter is om de lijn achterlangs te doen of over de rug (singel)?

Ik merk wel bij mijn andere pony dat die de achterhand er beter onderzet met de lijn tegen de achterbenen. Maar dat vind ik op dit moment nog niet zo belangrijk bij de andere pony. Dat komt pas als hij het longeren onder de knie heeft.

@ Vroli1: Dat is een goed idee Haha! Want ik heb niemand die op mijn manier van longeren kan letten en dus zie ik mijn eigen fouten ook niet, dus dat boek is denk ik wel handig. Ik ga er eens voor kijken!

pandour_iene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:28

Ik heb het topic niet helemaal gelezen.
Maar zet met paaltjes een rondje af en laat hem daar in lopen.

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 15:57

Ik ga het maar eens proberen met afzetten in de bak. We hebben sinds gisteren nieuw zand met stukken stof erdoorheen. Dus ik kan weer in de bak. Zal wel een heel bouwwerk worden aangezien we laatst alles hebben opgeruimd/weggegooit van oude paaltjes en andere spullen. Maar we hebben nog wel de oude palen van de bakrand dus die zet ik wel in het zand.

tienusjeehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:31

66996236 schreef:
de pony lijkt de baas over jou in plaats van jij over hem.. straf je hem wel hard genoeg?
het kan ook zijn dat hij ergens last van heeft

je moet juist niet te veel straffen ... daar worden ze aleen maar vervelend van en ckr als je paard/pony iets niet snapt ! je moet rustig door blijven oefenen ... dat lijkt mij het beste en neem genoeg tijd om het hem te leren Haha!

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:27

tienusjeehh schreef:
66996236 schreef:
de pony lijkt de baas over jou in plaats van jij over hem.. straf je hem wel hard genoeg?
het kan ook zijn dat hij ergens last van heeft

je moet juist niet te veel straffen ... daar worden ze aleen maar vervelend van en ckr als je paard/pony iets niet snapt ! je moet rustig door blijven oefenen ... dat lijkt mij het beste en neem genoeg tijd om het hem te leren Haha!

Ik heb eerder al gezegd dat de zweep er alleen bij komt als het niet anders kan, hoewel dit geen nut heeft aangezien hij zich er niks van aantrekt. Ik heb alleen een zweep in mijn hand om hem te drijven en zodra ik merk dat hij voorwaartst blijft doe ik de zweep omhoog.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:09

een tip voor het afzetten van een longeercirkel, scheelt een hoop gesjouw met balken en palen.
Neem prikpennen met een touwtje (welke ook gebruikt worden om een stuk wei af te zetten). Een keer op maat maken en je zet binnen de korste keren een gedeeld af om te longeren, zonder moeite en zwaar gesjouw.

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:56

winnitou schreef:
een tip voor het afzetten van een longeercirkel, scheelt een hoop gesjouw met balken en palen.
Neem prikpennen met een touwtje (welke ook gebruikt worden om een stuk wei af te zetten). Een keer op maat maken en je zet binnen de korste keren een gedeeld af om te longeren, zonder moeite en zwaar gesjouw.

Ja,,ik dacht dat we die laatst ook hadden weggegooid maar ik kwam ze van de week tegen in een hoekje in de schuur Haha! Gelukkig! Pling

Astrid_pdat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:58

morgen gaat er weer iemand met me mee dus die kan dan mooi eventjes een paar fotootjes schieten Haha!

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:28

Prikpaaltjes zijn ook niet zo duur in aanschaf (10 voor 18.50)