Gebruiken jullie altijd een zweep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky15

Re: Gebruiken jullie altijd een zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:50

Ik gebruik een zweep waarneer ik hem nodig heb.
Dus als je pony zomaar bokt ofzo mag je hem best een tikje geven.

xx

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:54

Roskur schreef:
Moonlightje schreef:
Aantikken, mn hand verlengen. bijvoorbeeld met pas geven als ik voor haar sta.

Ah, zo. Maar als je het voor het eerst met de zweep doet zal ze denk ik niet gelijk de connectie leggen dat dit hetzelfde is als een handaanraking...? Misschien moet je het eerst met je 'oude' commando (ik ga ervanuit dat je dan al wel die plek aanraakte met je hand als je haar vroeg pas te doen?) en het nieuwe zweepcommando tegelijk doen, en dan langzaam afbouwen naar alleen het zweepcommando zonder de handaanraking? Lachen

Hoewel je het gebruikt als handverlenging, is het natuurlijk voor het paard een ander object. (net als dat, als je zweepaanrakingen introduceert, het paard dit niet associeert met een handaanraking op dezelfde plek. maar in dit geval dan dus andersom.)

ach ik zal t eens proberen, maar alle 4 dr voetjes (voor noem ik nu tegenwoordig pas) doet ze als ik er na toe wijs. maar buigen nog niet, moet ik perse met mn hand onder haar buik anders doet ze t compliment

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:36

als ff snel een oefening laat zien niet maar als ik echt ga vd-en dan gebruik ik me zweep wel ter verlenging van m'n hand..
niet om te slaan..!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:35

Wat een fijn hulpmiddel is, is de genoemde bamboestok van zeg 100-120 cm en een felgekleurde schuimplastic bal (formaat vanaf golf- tot tennisbal) op het uiteinde steken/lijmen.
Dat is én erg goed zichtbaar voor het paard zodat de aanwijzingen duidelijk zijn en niet verrassend. Idem aanraking waarbij je ook beter kan aaien met de bal.

Veel plezier.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:16

Op dit moment werk ik voornamelijk zonder zweep (bij het grondwerk), maar als ik er eentje nodig heb, dan haal ik gewoon een wilgentakje uit een boom, strip alle zijtakjes en laat de twee blaadjes aan het einde zitten voor de zichtbaarheid, en gebruik dat als zweep. En aan het eind van de training eten de pony's hem op. Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:35

Mmm, twee wilgenblaadjes heh? Wed dat jouw ponys excellent 'targetten'? Clown Tong uitsteken

Dat zou hier in ieder geval even goed werken als een wortel aan een hengel. Haha!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:36

Ja, ik gebruik altijd een zweep bij VD-en. Maar dit puur als verlengde van mijn hand. Ik sla er dus nooit mee....