Pony fleemt nergens van!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Pony fleemt nergens van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:05

God mensen, echt dieren mishandeling ja... Verward Beetje overdreven niet? Flemen is natuurlijk gedrag en je mag best uitzoeken wat voor jou paard de reden is om te gaan flemen waarna je het op commando kan zetten. Een paard wat steigert in de wei is ook leuk voor een fotomoment, op commando is het ook leuk in bijv een show...

Als tip, ik heb diverse paarden leren flemen met blistex, Jauke ging flemen van water wat ik met een plantenspuit tegen z'n neus aan spoot, echt per toeval want hij stond er weer met zijn dikke neus bovenop dus *spuit* en zowaar, ik had het gevonden Knipoog Wat je ook nog zou kunnen proberen, ik weet niet of het een ruin, hengst of merrie is... Maar een keer een doek door de urine van een paard van het andere geslacht halen en deze onder de neus houden. Vooral bij een hengst werkt het vrijwel zeker Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:06

jadore dat gaat de mijne van flemen.........en merries als ze hengstig zijn

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:26

Amable, je hebt wel gelijk. Want jij doet het met natuurlijke geuren. Als iemand een luchtje op gaat spuiten wat mensen gebruiken, vind ik het wel sneu voor het beestje.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:34

Dit is vrijheidsdressuur geen dierenmishandeling Clown

Probeer eens te kriebelen over haar/zijn lip..

Maar geen parfum, dit is niet de bedoeling, paarden houden niet van parfum. succes Vork

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:14

mijn paard fleemt als ie aan poep heeft geroken van een ander (vreemd) paard
en als ik haar op de neus kriebel doet ze haar lip wel omhoog, maar niet flemen

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:17

dat d8 ik ook 5 jaar lang..
tot dat iemand mayonaise in een keer op zijn neus smeerde toen deed hij het haha
had het verder ook nog nooit gezien bij hem
wel grappig.. misdchien ook proberen Knipoog

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:23

mijn verzorgpaard deed het laatst een keer bij een heel zoet drankje
ik geloof iets van fristi ofzo, dat leek haar ook wel wat schijnbaar Vork
Maar ze fleemt verder eigenlijk bijna nooit

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:32

Ik deed ook een keer blistex op mijn eigen lippen voor het paard en toen ging ie ook fleemen Tong uitsteken

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:37

Die van mij doet het juis behoorlijk vaak Vork pak je digitale camera en stopt die... eigenwijs Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:44

Je hoeft helemaal niet je paard te laten flehmen om hem te leren lachen/flehmen op commando. Je kunt het hem namelijk ook gewoon met de hand leren; kriebel eens over zijn bovenlip. Je ziet dan al snel dat hij die een klein beetje optrekt om bij je hand te kunnen. Click en beloon je steeds voor dat ene moment, dan ziet je paard al snel het licht en zal hij dit steeds vaker en ook hoger doen, tot hij echt zijn bovenlip als bij het flehmen optilt zodra je je vinger opsteekt. Dan hoef je hem ook niet met allerlei smeerseltjes lastig te vallen, want het is inderdaad zo dat paarden erg gevoelig zijn voor kunstmatige geurtjes en dat lang niet altijd prettig vinden. Lachen

carzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:53

Flemen is niet altijd leuk hoor.
Mijn paard fleemt het liefst de hele dag, in 1 uur fleemt ze minimaal 5 keer.
Ze fleemt vooral als ik iets van haar wil,..soms lijkt het wel of ze mij gewoon uitlacht.
Terwijl de rest op stal het zooooo schattig vinden, begint het voor mij een iritatie te worden.

Rhavenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:47

Mijn verzorgpaard doet het bij het minste of geringste al. Maar ik heb het haar met een pepermuntje Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:57

Roskur schreef:
Fyenna schreef:
Ik wil dit dus aanleren omdat het een onderdeel van de vrijheidsdressuur is... ze kan ook al wat andere kunstjes.
Maargoed aan dat soort reacties van 'ooohhh wat zielig dat doe je toch niet' heb ik niet veel. Ik wil het gewoon graag aan haar leren en mocht ze het helemaal never nooit doen dan stop ik er heus wel mee hoor Dromen

Maar niet élk deel van "de vrijheidsdressuur" moet je persé aanleren, toch? Lachen Ik zou zelf vooral kunstjes aanleren die je paard zelf aanbied. Als je het toch graag wil leren (kan ik me ook best voorstellen hoor) dan zou ik het doen zoals Banjer het uitlegt. Ja Niet dmv geur maar op een andere manier je paard te laten flemen of die beweging maken met zijn lip, want blijkbaar reageert jouw paard niet met flemen op geurtjes.

Mijn paard heb ik in de 3.5 jaar dat ik hem nu heb zo'n 5 x zien flemen. 3 x omdat er iemand in de buurt stond die aan het roken was, en verder de eerste keer dat ik bij de ponyclub kwam kijken met hem en nog één keer die ik me niet kan herinneren, maar wel weet dat 'ie er was. Hem zal ik het dus ook niet op commando kunnen gaan leren dmv geur want hij fleemt uit zichzelf vrijwel nooit. Lachen Als ik het hem uiteindelijk toch zou willen leren dan zou ik het op Banjer's manier doen.

Ik had vroeger een pony die uit zichzelf vaak fleemde, en die kon het kunstje zo op commando en dan echt heftig lachen, zeg maar.
Ik heb het mijn huidige merrie ook geprobeerd te leren, maar ik had haar nog nooit uit zichzelf zien flemen.
Ze doet het dus op commando ook heel flauwtjes, en inmiddels is het meer een soort 'praten' geworden, dat ik met ja zeggen heb gecombineerd. Dat doet ze netjes op commando, het flemen is weggezakt.

Het zat gewoon niet in mijn merrie, zeg maar.
Dus ik ben het volledig met Roskur eens.

(Ik heb het haar trouwens met banaan geleerd.Knipoog )

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:46

carzil schreef:
Flemen is niet altijd leuk hoor.
Mijn paard fleemt het liefst de hele dag, in 1 uur fleemt ze minimaal 5 keer.
Ze fleemt vooral als ik iets van haar wil,..soms lijkt het wel of ze mij gewoon uitlacht.
Terwijl de rest op stal het zooooo schattig vinden, begint het voor mij een iritatie te worden.

Misschien is het voor jou juist een idee dat je het op een commando gaat zetten! Beloon haar ervoor, op het moment dat het niet gewenst is negeer het dan. Misschien dat ze er dan juist mee gaat stoppen, omdat ze het koppelt aan de beloning en het niet meer nuttig vind om het zomaar te doen.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:48

myne fleemt als ik zn neus schoonmaak met een babydoekje Clown

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:08

randalinpony schreef:
(Ik heb het haar trouwens met banaan geleerd.Knipoog )

Geinig! Ik heb Röskur één keer een banaan aangeboden, maar hij keek me echt aan alsof ik gek was... Toen het paard naast hem (we waren op vakantie en hielden een picknick-stop, en er was ook het eea voor de paarden) de banaan gretig opat keek hij echt met, zover dat kan, open mond toe!! Haha!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:00

Mijn paarden krijgen iedere week banaan, is goed voor de spierontwikkeling! Dus eigenlijk niet om te flehmen, ik zal weer on-topic gaan Tong uitsteken

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:09

mijn paardje had afgelopen zomer mok (zonnebrand) en van die mokzalf die nog aan mijn hand zat begon hij altijd gruwelijk te flemen als ik hem over zijn neus aaide.

is het proberen waard, verder fleemt hij ook nooit echt dat ik weet.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:06

dropjes Haha!

amandatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:42

Paardensnoepjes?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:03

rydar ging is flemen toen ik zn neus insmeerde met anti vliegengel, commando aan geknoopt en daarna kon hij het op commando.
(overigens is dat al weer een poos geleden dus als ik nu mn vinger omhoog doe snapt ie er geen bal meer van Clown maar ja, de zomer komt er weer aan dus de vliegengel ook weer Tong uitsteken)

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:42

Ik heb Macho leren flemen door boven zijn neus een snoepje te houden,
Als hij dan zijjn lip ook maar een beetje omhoog deed, clikte, en beloonde ik hem,
Na 2 dagen beheerst hij dit, en doet hij het op commando.

Bij mijn shet werkte ook geurtjes niet. Knipoog

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:59

Margot_VH schreef:
Je mag het van mij best doen, maar vindt het onzin. En ook nog eens dom dat je daar een geurtje voor gebruikt

ik vind het niet echt dom hoor. flehmen staat ook in dat vrijheidsdressuurboek, en laat daar nou net in staan dat je je paard kan leren flemen op commando, door een geurtje te gebruiken! Haha! ik zou zeggen, blijf proberen!
mn verzorgpaard begint altijd spontaan te flehmen alsie een merrie ziet Tong uitsteken maar tis dan ook een hengst hea Knipoog

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:07

Ligt eraan watvoor geurtjes. Ik vind het complete dierenmishandeling om parfum op een neus te spuiten. Door bijvoorbeeld een banaan voor de neus te houden, of op te laten eten gaat een paard vaak vanzelf flehmen. Zo niet, jammer dan, verzin een ander kunstje.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:21

@ TS; hebje al wat geprobeerd en is het gelukt?