Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). En ik heb een IJslander, en heb er aardig wat ontmoet in mijn leven, maar elke IJslander was weer anders en ook in temperament (hoewel de meesten dit wel vrij veel hebben) heel veel verschil.
Heeft gewoon wederom met consequent zijn te maken. 
Als ik een jonge pony had waarvan ik niet zeker wist of ik hem ooit nog ging verkopen weet ik niet of ik hem dingen als stijgeren zou leren...
beetje aangeven dat die pony dus veel meer ervaring had dan ik. En zit wel speciaal "knopje" op om te steigeren. Sillief schreef:Ja weet ik ook niet,beetje aangeven dat die pony dus veel meer ervaring had dan ik. En zit wel speciaal "knopje" op om te steigeren.
Bovendien is het handiger om een ingewikkeld commando ervoor aan te leren, als ik het zelf zou leren zou ik er sowieso voor zorgen dat het commando zo lastig zou zijn dat niet iedereen die erop gaat zitten ineens op een stijgerend paard zit als ze hun hand bewegen.
Als je zelf niet doorhebt dat je er een commando voor geeft is het IMO dus wel een beetje een slecht gekozen commando...
We zijn inmiddels dikke maatjes en hij heeft een gouden karakter, maar hij blijft heel eigenwijs. Vooral omdat hij zichzelf nogal geweldig vind en niet zo'n kuddedier is.
Hij neemt dus niet zomaar aan wat jij zegt, maar denkt er zelf ook overna en soms komt hij dan tot de conclusie dat zijn eigen idee veel beter is - al is het maar omdat het zíjn idee is ipv het jouwe.
Toch hebben we voor elkaar veel respect en vertrouwen en hij heeft nog nooit kunstjes "tegen me gebruikt", nog nooit gehapt, gebeten, of wat dan ook naar me. Ik ben ook heel consequent met hem, omdat ik weet dat hij dit nodig heeft. Als je niet consequent of onduidelijk bent dan neemt hij je gewoon niet serieus. Hij heeft ook die stand die veel shetjes hebben: "Kijk, ik ben heel lief en wollig -- krijg ik nu snoep??"
Ik kan me best voorstellen dat het lastig is die blik te weerstaan, ik val zelf ook voor schattige diertjes, maar om de een of andere reden ben ik er wel altijd consequent mee.
(hij is inmiddels 8 ofzo) Terwijl vriendinnen van me hun honden vaak allerlei chips en eten gaven en totaal niet consequent waren, hem op de bank lieten terwijl het niet mocht, etc, en die honden waren van karakter al erg ballorig en speels, dus die luisterden compleet niet meer!
, hij steigert wel eens als hij met mijn shet aan het spelen was, ik vertrouw hem wel maar het is en blijft een dier, en ik zal ook nooit weten hoe hij reageert als hij schrikt ofzo, dan kan hij net zo goed gaan steigeren, en ik vind het al erg genoeg als hij met 4 benen de lucht in springt..
saskiakefie schreef:sorry hoor, maar ik snap je mailtje niet. In ieder geval kan het wel aan het ras liggen. er zit verschil in het temperament van paarden. een shetlander is meestal een eigenwijs beestje die ook veel uit wil proberen. Ik zie het niet zo gauw voor me dat bijvoorbeeld een fjord zomaar gaat stijgeren als ie daar behoefte toe heeft. Ik vind bovendien ook niet dat je je daar mee hoeft te bemoeien... Volgens jou zijn zeker alle rassen even vurig en rustig...
stef schreef:Saskiafekie: En waarom zijn shets eigenwijs? Omdat ze vaak "opgevoed" worden door kids.

). Ik ga t m dus maar lekker niet proberen te leren