aanleren van steigeren, wel of niet??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Re: aanleren van steigeren, wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:01

Ik denk sowieso zoals Stef zegt dat een paard niet zomaar iets "tegen je gebruikt". Ik denk alleen dat als je niet consequent bent hij zal leren het zonder commando te doen.

Ik denk dat het grote probleem erin zit dat mensen zich er niet van bewust zijn hoe belangrijk het is om consequent te zijn, en hoe lastig soms: Als je paard iets wat je hem hebt geleerd doet zonder dat je het vraagt, vooral in de beginfase, dan heb je toch dat voldane gevoel: Dat heb IK hem geleerd, en nu kan ie het, gaaaf! Maar toch moet je dan altijd de keren dat hij het te laat of ongevraagd doet negeren, hoe lastig ook.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:46

Eén van mijn pony's kan ook steigeren en dat heb ik hem zelf geleerd en ik zal het in de toekomst mijn andere ook wel gaan leren (maar voorlopig is hij nog erg bezig met puberen en uittesten van grenzen). Maar ik zal het niet zomaar iedereen gaan aanraden.
Ik denk idd zoals roskur hierboven zegt dat de consequentie bij veel mensen een probleem is en dat is vooral bij vrijheidsdressuur erg belangrijk. Zeker bij de actieve kunstjes zoals steigeren en spaanse pas bijvoorbeeld omdat je hierbij het enthousiastme van het paard moet opwekken en onder controle houden.

In 'tegen je gebruiken' geloof ik ook niet. Ieder paard kan al steigeren of je hem dat nou op commando leert of niet. Als hij wil steigeren uit protest doet hij dat toch wel. Net als dat hij er al vandoor kan galopperen als je nog nooit met hem gegaloppeert heb. En mocht je paard gaan steigeren (of wat den ook) uit protest wil hij hiermee ook alleen maar zeggen dat je iets doet wat hij niet prettig vind en zal je dus iets moeten gaan veranderen in de omgang met hem.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:47

ik heb het mijn pony's ook aangeleerd. Het is heel leuk en het geeft geen problemen. Als je hem het aan leert moet je het wel met een speciaal commando laten doen, en hem ook zeketr belonen als ie het goed doet. wel moet je hem als je pony zomaar begint te stijgeren, laten weten dat dat absoluut niet de bedoeling is. omdat ie dan (vooral bij een shetlander) zomaar kan gaan stijgeren als ie zelf zin heeft. Veel succes! Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:32

hoezo nou weer vooral bij een shetlander? Dat ligt niet aan het ras shetlander maar aan 12/13 jarige meisjes die met shetlanders ezig zijn

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:50

sorry hoor, maar ik snap je mailtje niet. In ieder geval kan het wel aan het ras liggen. er zit verschil in het temperament van paarden. een shetlander is meestal een eigenwijs beestje die ook veel uit wil proberen. Ik zie het niet zo gauw voor me dat bijvoorbeeld een fjord zomaar gaat stijgeren als ie daar behoefte toe heeft. Ik vind bovendien ook niet dat je je daar mee hoeft te bemoeien... Volgens jou zijn zeker alle rassen even vurig en rustig...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:01

Ik denk ook dat dat niet met het ras te maken heeft hoor. Er zit zoveel verschil per paard. Eigenlijk alle fjorden die ik ken momenteel zijn vrij vurig en pittig, en geen slome sufpaarden zoals het stereotyp nog steeds staat (blijkbaar, aan je post af te lezen Rolleyes). En ik heb een IJslander, en heb er aardig wat ontmoet in mijn leven, maar elke IJslander was weer anders en ook in temperament (hoewel de meesten dit wel vrij veel hebben) heel veel verschil.

Ik denk dus ook niet dat een shetlander sneller zal stijgeren als hij er zelf zin in heeft ipv alleen op commando. Heeft gewoon wederom met consequent zijn te maken.

Dus hierin ga ik ook met Stef mee. Nagelbijten / Gniffelen

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:05

Ik zou het een paard niet zo snel leren..

ken een pony die het ook kan..

hartstikke leuk.. toen dat meisje er zelf nog op reed.. die wist precies bij welke hulp die achterwaarts gaat en bij welke hij ging steigeren..

nu rijden er regelmatig jongere kindjes op.. die dat niet weten.. willen achterwaarts.. en de pony gaat steigeren.. dan wel niet zo hoog.. maar ze schrikken wel.!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:17

Tja, ik vind dat ook een verantwoordelijkheid die je moet dragen. Mijn paard word dit jaar 19 en hij gaat nooit meer weg bij mij. (en ik weet niet of ik hem het ooit ga leren hoor) Dus hem kan ik gewoon alles leren wat ik wil. Lachen Als ik een jonge pony had waarvan ik niet zeker wist of ik hem ooit nog ging verkopen weet ik niet of ik hem dingen als stijgeren zou leren...

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:22

Ik mocht een keer met een Z-pony het bos in, gewoon met halster, touw en deken. Ik wist niet dat het ene pony was die alle knopjes kende, en ik heb nog nooit wedstrijd ofzo gereden. Voor ik het wist zat ik op steigerde pony. Nagelbijten / Gniffelen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:57

wat heeft steigeren nou weer met een Z pony die alle knopjes heeft te maken? In een dressuurproef vragen ze echt geen steigeren hoor.
Ik zie het al voor e
A-X binnenkomen in verzamelde draf
X halthouden en steigeren....

Saskiafekie: En waarom zijn shets eigenwijs? Omdat ze vaak "opgevoed" worden door kids.
Ik was 16 toen ik mijn shet kreeg, ze was 3 jaar oud, en wist nog niet eens wat een halster was. Ik heb nu een schat van een pony, met een gouden karakter. Tuurlijk is ze weleens ontdeugend, maar dat is een kwpnner ook.

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:59

Ja weet ik ook niet, Bloos beetje aangeven dat die pony dus veel meer ervaring had dan ik. En zit wel speciaal "knopje" op om te steigeren.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:36

Sillief schreef:
Ja weet ik ook niet, Bloos beetje aangeven dat die pony dus veel meer ervaring had dan ik. En zit wel speciaal "knopje" op om te steigeren.

Op die pony misschien, maar ik denk dat de gemiddelde Z-pony niet op commando kan stijgeren hoor. Clown Bovendien is het handiger om een ingewikkeld commando ervoor aan te leren, als ik het zelf zou leren zou ik er sowieso voor zorgen dat het commando zo lastig zou zijn dat niet iedereen die erop gaat zitten ineens op een stijgerend paard zit als ze hun hand bewegen. Clown Als je zelf niet doorhebt dat je er een commando voor geeft is het IMO dus wel een beetje een slecht gekozen commando...

En mijn IJslander is ook heel koppig hoor. Nagelbijten / Gniffelen We zijn inmiddels dikke maatjes en hij heeft een gouden karakter, maar hij blijft heel eigenwijs. Vooral omdat hij zichzelf nogal geweldig vind en niet zo'n kuddedier is. Clown Hij neemt dus niet zomaar aan wat jij zegt, maar denkt er zelf ook overna en soms komt hij dan tot de conclusie dat zijn eigen idee veel beter is - al is het maar omdat het zíjn idee is ipv het jouwe. Clown Toch hebben we voor elkaar veel respect en vertrouwen en hij heeft nog nooit kunstjes "tegen me gebruikt", nog nooit gehapt, gebeten, of wat dan ook naar me. Ik ben ook heel consequent met hem, omdat ik weet dat hij dit nodig heeft. Als je niet consequent of onduidelijk bent dan neemt hij je gewoon niet serieus. Hij heeft ook die stand die veel shetjes hebben: "Kijk, ik ben heel lief en wollig -- krijg ik nu snoep??" Clown Ik kan me best voorstellen dat het lastig is die blik te weerstaan, ik val zelf ook voor schattige diertjes, maar om de een of andere reden ben ik er wel altijd consequent mee.

Onze hond bijv kijkt ook zóó schattig, maar toch ben ik altijd sinds we hem hebben - toen ik 12 was - heel consequent geweest. Ik heb hem nooit chips gevoerd of op de bank gelaten en nu is hij nog altijd heel braaf en netjes opgevoed. Lachen (hij is inmiddels 8 ofzo) Terwijl vriendinnen van me hun honden vaak allerlei chips en eten gaven en totaal niet consequent waren, hem op de bank lieten terwijl het niet mocht, etc, en die honden waren van karakter al erg ballorig en speels, dus die luisterden compleet niet meer!

Consequentie en opvoeding hebben bij koppige of eigenwijze dieren dus een grote rol. Ik denk nog steeds dat shetlanders niet sneller een kunstige tegen je gebruiken, je moet er alleen mee om weten te gaan. Lachen

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:51

licht eraan ben je gevorert dan zal het kunne maar dan moet je wel op passen als er kleinere kinderen bij staan die niet veel van paarden of wetten zeg maar

rolobeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:29

het ziet er heel leuk uit hoor een steigerende ros maar zou het zelf nooit aan leren ben denk ik niet consequent genoeg Bloos

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:45

als je dat van jezelf weet, vind ik het heel knap dat je dat erkend!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:12

tja, ik zou mijn pony nooit leren steigeren Vingers aflikken , hij steigert wel eens als hij met mijn shet aan het spelen was, ik vertrouw hem wel maar het is en blijft een dier, en ik zal ook nooit weten hoe hij reageert als hij schrikt ofzo, dan kan hij net zo goed gaan steigeren, en ik vind het al erg genoeg als hij met 4 benen de lucht in springt.. Ach gut
maar het blijft natuurlijk jullie eigen keuze, en daar heb ik niks over te zeggen Haha!

xx Pling Vriendjes zijn? Tong uitsteken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:11

saskiakefie schreef:
sorry hoor, maar ik snap je mailtje niet. In ieder geval kan het wel aan het ras liggen. er zit verschil in het temperament van paarden. een shetlander is meestal een eigenwijs beestje die ook veel uit wil proberen. Ik zie het niet zo gauw voor me dat bijvoorbeeld een fjord zomaar gaat stijgeren als ie daar behoefte toe heeft. Ik vind bovendien ook niet dat je je daar mee hoeft te bemoeien... Volgens jou zijn zeker alle rassen even vurig en rustig...

Ik zie het heel goed gebeuren dat een fjord zomaar gaat stijgeren. Die van mij ook, moet met alles even uitproberen hoever ze kan gaan, en hoever ze mag gaan. Dat is ook de reden dat ik haar het stijgeren niet wil leren (hoewel ze nu nog jong is, en we net begonnen zijn). Bovendien ben ik er nu heel zeker van dat ik haar nooit meer kwijt wil, over een aantal jaar kan het best anders zijn (door financiën oid), en ik wil niet dat een nieuwe eigenaar er niet mee om kan gaan.

Wat ik raar vind is dat er zoveel mensen zijn die hun 2,5 jarige leren stijgeren (samen met heel veel andere dingen) en dat ze het dan vreemd vinden dat als het beestje gaat puberen hij het dan tegen ze gebruikt... Ze hebben ze toch echt zelf op het idee gebracht...

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:00

eeey

ik zou steigeren nooit aanleren bij mijn eigenpaard. paarden kunnen de trucjes die je ze leert wel is zomaar kunnen gaan gebruiken. en het is niet erg leuk als een paard van 1.68 (mijn paard) naast je loopt te steigeren. het zou nog wel kunnen bij een shetlander dan is het een andere verhaal wand dat is minder hoog. maar ik zou het nooit doen omdat dat gevaarlijk kan worden je moet er dan echt wel ervaren in zijn denk ik

groetjes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:43

Weleens van hoofdletters gehoord?

Ontopic:
Als je een paard op de juiste manier leert steigeren en daar consequent in bent, gaat ie het niet tegen je gebruiken (ik kan net zo goed een bandje neerzetten geloof ik, hoef ik alleen nog maar op play te drukken).
Een shet kan wel... Vind ik ook zo'n onzin he... Ok, een shethoef komt misschien minder hard aan dan dat van een volwassen warmbloed, maar hard genoeg om serieuze schade aan te kunnen brengen.
Een shet is ook gewoon 200 kg...

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:47

Ik zou het niet doen.. Steigeren is is dat 'niet goed' is, of beter gezegd iets wat niet mag.
Ik vind het dus nogal tegenstrijdig om je pony het dan aan te leren.

Je leert hem toch ook niet op je voeten te gaan staan? Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:51

jij vind dat steigeren iets is wat niet mag, en dat klopt deels ook wel.
Alleen als ik het vraag mag het. Als ik het niet vraag mag ze ook niet zomaar gaan galoperen, doet ze het wel, hou ik haar ook in (= straf)
Ik denk niet dat het zo zwart/wit gezien moet worden van wel of niet goed.
Ik ken genoeg paarden hier op bokt die op een simpel commando keurig beheerst de lucht in gaan. Ik ken ook genoeg paarden (nouja, pony's vooral) die ongecontroleerd omhoog schieten bij het minst of geringste wat maar om het commando lijkt.
Daar zit natuurlijk een heel groot verschil tussen

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 01:27

Mijn paardje heeft bij haar vorige eigenaresse o.a leren steigeren op commando. Ik doe hier verder niets mee. Onder het zadel is het absoluut geen paardje wat omhoog komt, als haar iets niet zint dan bokt ze eerder.

Ik doe veel grondwerk met haar en dan steigert ze wel eens om onder een oefening uit te komen, dit zie ik als onderdeel van haar trukkendoos en door er neutraal op te reageren en gewoon weer de oefening te vragen bekrachtig je het gedrag niet.

Ik denk dat er dan een probleem onstaat wanneer je geimponeerd wordt en bang bent, dan heeft het paard een reden om het een volgende keer opnieuw te doen.

Ik vindt het trouwens ook een heel verschil of een klein paard steigert of een grote, ik voel mij dan sneller geimponeerd.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:07

stef schreef:
Saskiafekie: En waarom zijn shets eigenwijs? Omdat ze vaak "opgevoed" worden door kids.

Hier ben ik het niet echt mee eens, het is algemeen bekend dat shetlanders over het algemeen vrij eigenwijs zijn, dat heeft niets met opvoeden te maken.

Als je goed onderscheidt maakt tussen VD en rijden zie ik het probleem niet. Timon heeft nog nooit een kunstje gedaan toen hij aangespannen was. Zodra je dingen onder het zadel gaat vragen maak je wel de kans groter dat het mis zou kunnen gaan.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:20

vrijheid dressuur is niet zomaar iets dat jeje paard kunt leren dat kost jaren (met respeckt voor het paard) heb net een oud topic bekeken echt belachelijk hoe die meiden met die ponies omgaan is echt zielig voor die beesjes ik rijd zelf dressuur en ik ben bezig met vrijheid dressuur ben al een half jaar bezig en het gaat super maar je moet er echt veel tijd en kennis in steken vrijheid dressuur is niet iets wat je een paard zomaar even aanleert je hebt er een proffesional voor nodig !!!!

geen kwade bedoelingen hiermee

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:23

is denk ik heel gaaf als je paard t kan . Helaas zie je heel vaak dat t niet op een juiste en leuke manier aan word geleerd. Verder bestaat er een kansje dat het kunstje tegen je word gebruikt. dat zal bij een shet misschien nog lachwekkend kunnen zijn maar ik geloof dat ik er bij mijn paard niet vrolijk van word als ie naar me gaat steigeren( hij is 1.75 en 800 kg Haha! ). Ik ga t m dus maar lekker niet proberen te leren Knipoog