misbruik vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Like_peres

Re: misbruik vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:38

ik heb geen eige pony en heb het ook nog nooit gedaan.
ben nog geneens met VD bezig.
basisgeval zou ik ongemerkt tog doen dat vind ik altijd wel leuk dat me vzpaard naar me toe komt of stil staat als ik dat vraag.

met mijn vzpaard wil ik dat denk ik ook niet willen doen, het is niet mijn paard hij kan dan wel van me nicht zijn.
maar vind ook het beste als zij er zelf mee begint.het is en blijft haar paard als het verkeerd overkomt en ze heeft het hem zelf neit geleerd??
blijf zij ermee opgescheept Knipoog

vind het altijd wel leuk als paarden steigeren op comando als het allemaal goed aangeleerd is.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:36

ik ben dus ook begonnen met VD'en met mn verzorgpaardje, maar wel met begleiding van de eigenaresse.. Ja we besluiten samen wat voor volgende oefening we mee verder gaan, en zijn nog steeds bij de wat makkelijkere oefeningen (op de spaanse pas na, die ze zelf al kende)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:49

Loesje88 schreef:
ik ben dus ook begonnen met VD'en met mn verzorgpaardje, maar wel met begleiding van de eigenaresse.. Ja we besluiten samen wat voor volgende oefening we mee verder gaan, en zijn nog steeds bij de wat makkelijkere oefeningen (op de spaanse pas na, die ze zelf al kende)

Met welke oefening ben je zoal bezig?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:26

las net WEER zo'n topic waar ze echt nog slechter bezig waren dan die ik in het eerste bericht melde.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 03:09

we zijn begonnen met ''nee-schudden'' en daarna hebben bij haar spaanse pas commando gegeven. dat snapt ze nu, en nu willen we verder met het stil blijven staan op commando, en daarna met het komen op commando... (dus die spaanse pas was even een zij-weggetje omdat ze dat eigenlijk al heel vaak deed alleen nog niet op commando, en we gaan nu weer verder bij, wat ik vind ''de basis'')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:57

Miss_Montana schreef:
Maar je verwacht ook niet van je dochter dat ze dit soort rare fratsen gaat uithalen lijkt mij? Je kan toch wel een beetje verantwoordelijkheidsgevoel verwachten van je kind.

Als er meerdere kinderen bij elkaar zijn kunnen ze elkaar toch flink opstoken hoor...dus zelfs als je denkt dat je je kind door en door kent, met vriendjes doen ze toch even net wat meer....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:52

Maar wat is de basis dan van VD? Want veel mensen roepen dat stil staan, stappen, draven, galoperen en komen de basis is, maar naar mijn idee is dat gewoon basis opvoeding. En stil staan op commando is 1 van de moeilijkste oefeningen voor je paard, niet handig om als allereerste aan te leren.

De echte basis van vrijheidsdressuur is beleefdheid en respect! Een paard wat van het voer af blijft tot dat jij zegt dat hij het pakken mag, een paard wat niet met zijn neus in jouw zakken zit en een paard wat niet tegen je aanloopt, je omver duwt en tegen je aan schuurt. Een paard wat 2 meter achter je kan lopen aan een halstertouw, maar ook 2 meter voor je uit.

Daarna zijn de eerste VD oefeningen waar je mee begint targetten, gewoon simpel dingen aanraken. Je hand, een pion/cap/doek, de zweep enz. Ook kan je dan beginnen met het hoofd laag laten houden, dit kan bijv dmv handtarget een stapje achterwaarts doen op een klein commando. Van daaruit kan ja naar voetje gaan werken, kleine hoofdkunstjes en buigen.

Goed, tot zover even hoe je zou moeten beginnen. Verder denk ik dat VD over het algemeen zwaar onderschat wordt, zoals zoveel in de paardenwereld. Maar juist het werken in vrijheid is heel moeilijk. Je bent ook echt aan het trainen, de meeste meiden die een pony krijgen krijgen een pony die al ingereden is. Daar hoeven ze alleen maar na te rijden en het dier niets te leren. Maar VD ziet er leuk uit en wie wil nou niet dat z'n paard ook een kunstjuh kan. Maar het geduld opbrengen om het het dier rustig erin te trainen, dat is er niet. Maar goed, dat is er bij het rijden ook niet, hoeveel 4 jarige moeten al een M proef kunnen lopen?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:24

de basis van vrijheidsdressuur is inderdaad stilstaan en komen enzo op commando.
en stappen en draven "los"

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:28

Nou, ik ben 13 en ben ook net begonnen met VD. Ik heb een boek gekocht en veel info van het Internet af gehaald, ik ben nu aan het beginnen met het "target" enzo...
Het is dus niet zo dat "alle kinderen" op een foute manier met vd bezig zijn!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:32

nee maar we zeggen ook niet iedereen maar VEEL.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:16

XxriieterxX schreef:
de basis van vrijheidsdressuur is inderdaad stilstaan en komen enzo op commando.
en stappen en draven "los"

Wat ik dus zeg in mijn bovenstaande stuk, is dat dat niet de basis is, sterker nog, draven en galloperen los is voor VD echt totaal overbodig! De clicker leren begrijpen en wachten met eten, dat is de echte basis. Die oefeningen waar je respect en beleefdheid mee aanleert.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 12:20

los stilstaan en stAppen vind ik ook beleefdheid hoor.
ik vind dat dat wel de basis is.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:27

wordt idd misbruik van gemaakt ja...Maar ik snap het ook wel, want wat is er nou boeiender : om je paard stil te laten staan op jouw comando of gewoon lekker hoog steigeren...das toch veel stoerder Nagelbijten / Gniffelen

Verder leer ik hem alleen dingen aan die ik voor de dressuur wil gebruiken. Uitstrekken en piafferen Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:28

lieziej schreef:
Nou, ik ben 13 en ben ook net begonnen met VD. Ik heb een boek gekocht en veel info van het Internet af gehaald, ik ben nu aan het beginnen met het "target" enzo...

En was jij van plan geweest om uiteindelijk ook het steigeren mee te nemen?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:30

Los stilstaan is 1 van de moeilijkere oefeningen, dus niet handig om direct mee te beginnen. Mee stappen is basis van de opvoeding, dus geen vd basis. Voor je iets kan gaan doen met vd moet je paard leren om met voedselbeloningen om te gaan, dus is dat de basis. En die basis, die slaan de meeste over waardoor ze een vervelend en opdringerig paard krijgen, hoe goed hij ook kan stappen en draven op commando.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:32

Cassidy schreef:
Ouders werken, zijn tweeverdieners, hebben kind een pony gegeven om hun geweten te sussen, verder geen tijd/puf/zin om er dagelijks bij te zijn...

Dat is wat ik vermoed.

Ik denk dat er ook veel meisjes zijn die verzorgshetjes hebben. En vaak paardjes waar ze dan alles mee mogen doen, die bv van een boer zijn die er niks meer mee doet en dan die meisjes ze laat verzorgen, of iets dergelijks. Niet élk kind krijgt zomaar een shetlander van hun ouders. Ook denk ik dat het gros van de ouders niet meegaat naar de verzorg- of eigen pony als deze niet aan huis staat.

Edit... Ook denk ik dat de basis sowieso vanzelfsprekend moet zijn. En het komt inderdaad niet alleen voor met VD. Het 'nageven' is inderdaad een goed voorbeeld, hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik dat niet alleen bij kinderen zie. Soms lijkt het alsof er wordt vergeten waar het eigenlijk om gaat en dat de motor van achteren zit. (ik denk ook dat het erg per type persoon verschilt, niet alleen de leeftijd. ik had zoiets bijvoorbeeld nooit gedaan toen ik kind was, ook de hond gaf ik nooit een snoepje tussendoor en liet hem nooit op de bank omdat dat gezellig en 'cool' was ofzo. waardoor mijn ouders nog steeds een netjes opgevoede hond hebben Knipoog.)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:40

Cassidy schreef:
lieziej schreef:

En was jij van plan geweest om uiteindelijk ook het steigeren mee te nemen?

Volgens mij gaat deze discussie daar niet om. Nu lijkt het net alsof kinderen sowieso geen oefeningen als het stijgeren kunnen leren aan hun paarden. Rolleyes Het gaat niet alleen bij kinderen mis hoor. Ik vind het dus wel een beetje narrow-minded om ervanuit te gaan dat het ook bij dit meisje mis zal gaan als ze het stijgeren misschien ooit aan haar pony leert, na de goede basis en vele andere succesvolle niet misbruikte kunstjes.

Het is toch juist goed dat ze zich goed heeft geinformeerd (ook niet altijd gemakkelijk, als je enthousiast bent ga je natuurlijk het liefst gelijk aan de slag!) en lekker aan de slag is met de beginsels?

Damylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:58

Hoi ik heb een fjordje van 8jaartjes jon Haha!
Maar mijn vriendin die doet gewoon een tik geven en zegt up'' en hij gaat om hoog ( bij haar eigen paard niet bij de mijne )
Maar dat is toch slecht..!
Aub geef tips hoe het wel moet !
op een leukere manier!
groetjes xx

Damy love you for ever

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:54

Damylover schreef:
Maar mijn vriendin die doet gewoon een tik geven en zegt up'' en hij gaat om hoog

Dat staat er wel heel knullig, hoop niet dat het zo gaat zoals het nu overkomt (waarbij een paard dus een tik krijgt terwijl ie niets verkeerd doet

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:05

ik denk inderdaad dat het een trend is(geen hype: het is al langere tijd aan de gang). vaak heb ik het idee dat mensen het stoer vinden en het dus ook hun paard/pony aan willen leren, vaak zich niet bewust te zijn van de consequenties, met de gevolgen van dien.
1 van mijn pony's kan het ook(0.94m). zeer consequent zijn is zeer belangrijk, ander staat ze bij het minste of geringste al op haar achterbenen. voordat ik er aan begon was ik me bewust van de gevolgen, ook heb ik een comando aangeleerd wat je verder niet gauw (per ongeluk) zult gebruiken.

ik haal het echt niet in mijn hoofd om onze grotere pony het zelfde te leren. het hoeft maar 1 keer fout te gaan! en ga er niet vanuit dat je paard het meteen helemaal perfect beheerst volgens de comando's. reken maar dat je dan nog eens raar zult staan kijken. paarden zijn af en toe tot heel wat in staat voor een snoepje.

veel belangrijker vind ik de basis. zoals "blijf". mijn heethoofdje beheersen dit dan ook perfect. ik kan ze ergens neer zetten en het comando "blijf" geven en gerust naar binnen lopen.
als ik met mn vingers snip en "om" zeg kan ik ze zo een wending om de voorhand laten maken, zonder ze maar 1 keer aan te raken. voor "terug" geld het zelfde. met Silver kan ik zelfs zonder halster of iets gaan wandelen, ze volgt perfect. versnel ik, dan versnelt zij ook, stop ik, dan stopt zij ook.
als ik ze met zn alle in de wei aan het op jagen ben en ik steek mij hand recht in de lucht, komt Sil heel hard uit de groep naar mij toe gerend, om vervolgens met een sliding stop voor me te stoppen.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:07

Ik ben ook al erg lang met vrijheidsdressuur bezig met mijn ponys, en een bood het steigeren bij de spaanse pas uit zichzelf aan. Ik heb het genegeerd. Ik geef ook lessen aan kleine kinderen op deze ponies, en wil niet dat er ooit iets gebeurd. Ze regeageren op zulke feine hulpen al en bedoelen het dan hardstikke goed, maar stel je voor er staan een 4-jarig kind naast? Nee, zulke gevaren wil ik niet lopen. Als ze perongeluk knielen bij het hoevenkrabben vind ik niet erg, en de kinderen zijn hardstikke trots op wat "hun" ponies allemaal kunnen...
Nu ze aan de hand al schouderbinnenwaarts, travers en enige verzameling laten zien, ben ik begonnen met de piaffe (nee, er is nog geen piaff te herkennen, maar de goede bedoelingen zijn al wel aanwezig) Misschien dat ik het dan ooit zal redden daaruit een levade te ontwikkelen, maar ik denk dat we dan al wel 10 jaar verder zijn...

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:19

Oh jee, ik ben ook net begonnen met VD, en ben 13 Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard kent nu: stilstaan, achterwaarts gaan, (hand)target (half Tong uitsteken ), komen, blijven en volgen..
Ook heb ik haar pas geleerd voetje geven en nee schudden.
Ik vind het gewoon leuk om eens op een andere manier met haar bezig te zijn dan rijden, en ook Anneloes heeft er plezier in Lachen

Steigeren zou ik mijn paard nooit leren.. Vind het er zeker wel stoer uit zien maar Anneloes zou het misbruiken Tong uitsteken
Verder zou ik het ook alleen maar aanleren als ik die pony 100 % zou vertrouwen en voor 200% zéker wist dat hij/zij daar geen misbruik van zou gaan maken..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:01

xElienx schreef:
ik haal het echt niet in mijn hoofd om onze grotere pony het zelfde te leren. het hoeft maar 1 keer fout te gaan!

Dit snap ik dus niet...
Kan het met een shetje niet fout gaan dan? Ook een shet hoef komt hard aan hoor

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 12:15

ik snap xElienx wel. Zij denkt misschien dat die grotere pony er misbruik van gaat maken!? of heb ik het nou verkeerd:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:17

moet je zorgen dat je het goed aanleert, dan maken ze er geen misbruik van.
áls een paard uberhaubt al misbruikt maakt van steigeren (of iets anders) is dat IMO de fout van diegene die het aangeleerd heeft