met de clicker kan je veel preciezer aangeven "Goed zo! DIT is goed!" het lekkers volgt toch wel...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Banjer schreef:simpel antwoord: TIMING...
met de clicker kan je veel preciezer aangeven "Goed zo! DIT is goed!" het lekkers volgt toch wel...
Roskur schreef:Maar ik neem niet aan dat je dit met élk paard doet? Als hij nog niet zoveel kent kan je toch niet bijvoorbeeld 6 kunstjes tegelijk aan gaan leren? Dat lijkt me in ieder geval wel verwarrender voor het paard dan als je ze een voor een leert.
Want m'n paard heeft geen enorm lange aandachtsspan, en na meer dan 5 minuten heeft hij het wel gehad. Ik denk dat als je met hem een uur zulk intensief (mentaal dan) werk doet, hij op het laatst heel vervelend zal worden... Natuurlijk neem ik wel de tijd en moeite om lekker rustig aan te kunnen doen, maar toch oefen ik maar een aantal keer en nooit meer dan 2 kunstjes tegelijk die hij nog niet helemaal onder de knie heeft. (degene die hij al wel goed kan wel tussendoor, en vaak als afsluiter ook een die hij al goed kan) Bij hem geld dus wel echt dat je beter 3 x 5 minuten kan oefenen dan een keer een kwartier.
Roskur schreef:Ik heb bij Röskur vaak het idee dat hij niet het nut snapt ervan. Alsof hij denkt "je beloont me nu wel omdat ik met mijn hoofd schud, maar waarom zou je in godsnaam willen dat ik met mijn hoofd schud?"
JoyRider schreef:Ik ga een stomme vraag stellen: wat is nou de toegevoegde waarde van de clicker? Waarom geef je het paard niet gewoon een beloning?
Banjer schreef:Daarom ben ik geen voorstander van de stem als vervanging voor de click... de clicker geeft ALTIJD hetzelfde geluid, daar klinken geen emoties in door.
Banjer schreef:Amberr_: mijn clicker-click met mijn tong en mijn aansporingsclick tijdens het rijden klinken echt totaal anders... Banjer weet heel goed het verschil...(en ja... ik heb lang moeten oefenen om een duidelijke tongclick te kunnen maken...
)
Max_lover schreef:een klikker kun je altijd gebruiken ja want als je altijd een snoepje is ook niet goed een klikker gebruik je zeg maar dan als belonging inplaats van een snoepje
Citaat:Een vaak voorkomend misverstand is dat je na verloop van de tijd alleen maar hoeft te clicken, en niks lekkers meer te geven... ik trek zelf altijd maar de volgende vergelijking:
De click is je loonstrook, het lekkers is de daadwerkelijke uitbetaling van je salaris... stel dat je baas zegt "Goed gewerkt, hier is je loonstrookje, maar deze keer krijg je je salaris niet uitbetaald"....