Hoe maken jullie de longeerlijn vast? (met hoofdstel)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Hoe maken jullie de longeerlijn vast? (met hoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:24

ik heb zo'n dingetje, bitstukje heet dat volgens mij, klik je zo aan allebei de bitringen vast en dan de haak van de longeerlijn aan zo'n ringetje van dat ding.. maar ik longeer nu eigenlijk altijd los, dus met halster ofzo..

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:30

Ik gebruik meestal zon tussenstukje

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:38

neetje86 schreef:
dood het altijd met een musketon, maar me instructeur vertelde dat, dat helemaal niet zo goed is (vraag me niet meer waarom). maar sinds dien haal ik m door de binneste bitring en klik m aan de buiteste bitring.

dan trek je het bit door de mond denk ik?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:57

IvysToeter schreef:
wat heeft dat precies voor effect dat over het hoofd heen doen?

dat je de druk niet op het bit maar achter de oren plaatst waardoor ze niet of nouwlijks steigeren (is mij in iedergeval verteld)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:59

IvysToeter schreef:
wat heeft dat precies voor effect dat over het hoofd heen doen?

Je kan je paardje als het ware makkelijker 'omtrekken' als hij er van door wil o.i.d. Je hebt hem dus beter in de hand.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:16

Door de binnenste bitring en aan de buitenste vast..
Maar ik doe het eigenlijk met halster of los.. Tong uitsteken

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:21

ik doe zelf altijd door binnenste bitring en dan vastmaken aan buitenste, maar ik zie ook vaak over het kopstuk en dan dus eerst door binnenste bitring en vast aan buitenste of nog anders: bijzetjes vast aan bitringen, daaroverheen kaptoom waaraan de longeerlijn vast zit... handig voor paarden die gevoelig in de mond zijn...

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:04

Ik heb zo'n longeerbitstuk. Die kun je aan allebei de bitringen vastmaken en dan kun je de longeerlijn aan het onderste haakje doen. Ik hoop dat eht je lukt Pling Kun je wel vinden bij: www.divoza.nl en dan zoeken: longeerbitstukje

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:13

zon tussenstukje wat je aan beide bitringen vastklikt is niet echt goed geloof ik.
als je dan gaat trekken wordt het bit in een soort punt getrokken 0^0 zo zeg maar... en dat steekt dan weer in het gehemelte. Niet echt fijn lijkt mij...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:51

Waarom ik hem achter het hoofd langs doet heeft niks emt stijgeren te maken, bitstukjes zijn te groot en klapperen dus alleen maar heen en weer en als je hem direct aan de bitringen doet en paard doet een keer gek dan trek je inderdaad het bit door de mond heen. En inderdaad wat maaike zegt om het notenkraker effect te voorkomen

9moonlight9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:51

Gelukkig zijn er verstandige bokkers hier Haha! Haha!
ik had een vriendin en die had een verzorgpaardje. Dus ik leuk mee wilde ze het paard eerst gaan longeren voor het rijden. Ik vond het onzin maar ze klaagde dat hij zo fris was enzo. Dus ze pakte longeerlijn klikte het doodleuk aan het bit vast ik haar nog proberen om op andere gedachten te brengen. Tevergeefs en zo word het paard dus gelongeerd met de lijn aan 1 kant gevolg bit werd uit zijn mond getrokken want ze gaf ook te kort lijn. Het was te erg om te zien dus ben boos weg gelopen daarna nog flinke ruzie gehad. Maarja ik kan er ook neit tegen als mensen zo eigenwijs zijn over zulke dingen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:02

Verschillende manieren:

* Door beide bitringen en dan vastmaken achter een knoop. (als ik zonder bijzet longeer)
* Een keer om de binnenste ring slaan en aan de buitenste vasthaken. (als je hem niet om de binneste heenslaat, dan kun je de kaak van je paard breken (in extreme gevallen) en zo blijft het bit mooi in de mond liggen)
* Aan binnenste bitring (alleen als paard is bijgezet)
* Door binnenste bitring heen en dan musketon vastmaken aan de longeersingel (bevorderen stelling/lengtebuiging)
* Door de binnenste bitring over het hoofd, aan de buitenste bitring (alleen bij hele frisse/drammende paarden waarbij ik geen afgezette cirkel heb)

Bitstukje gebruik ik niet, die zorgt ervoor dat je alleen maar druk op je binneste ring heb.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:21

OomaaikeoO schreef:
zon tussenstukje wat je aan beide bitringen vastklikt is niet echt goed geloof ik.
als je dan gaat trekken wordt het bit in een soort punt getrokken 0^0 zo zeg maar... en dat steekt dan weer in het gehemelte. Niet echt fijn lijkt mij...

Ik gebruik mijn biststukje nooit ik heb hem wel maar meestal doe ik het zo: Longeerlijn door de binenste bitring heenhalen onder de kin door en dan vast aan de andere bitring. Je moet dan natuurlijk wel de goede kant op gaan Pling . Als e op de andere hand wil moet je de longeerlijn even losmaken en hetzelfde doen als net alleen dan aan de anere kant Vingers aflikken Zelf wist ik namelijk nooit dat een bitlongeerstukje deze werking heeft. (gelukkig heb ik hem nog nooit gebruikt!!!bedankt Cool )

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:12

Melissa schreef:
Verschillende manieren:

* Een keer om de binnenste ring slaan en aan de buitenste vasthaken. (als je hem niet om de binneste heenslaat, dan kun je de kaak van je paard breken (in extreme gevallen) en zo blijft het bit mooi in de mond liggen)

Zo doe ik het, dit stond in mijn longeerboek van Lammert Haanstra.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:22

de meeste bitstukjes zijn te klein voor de shets

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:41

ik gebruik een glad tussenstukje beter bekend als een pelham riempje. op die manier trek je niet zo zeer aan de buitenste bitring waardoor je het beest van je af trekt.

DreamOnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:43

Door de bitringen.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:44

Longeerlijn om de binneste bitring gedraaid en aan de buitenste vastklikken. Zo kun je stelling naar binnen vragen en verdeel je de druk over beide bitringen

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:25

Mijn (nieuwe) manier nog niet een keer gezien..

Ik heb laatst les gehad van Lammert Haanstra en die heeft me geleerd om de klip door de binneste bitring, onder de bovenste neusriem door te halen en dan weer aan de lijn vast klippen.
Als iemand dit snapt.. Nagelbijten / Gniffelen

Dus sindsdien doe ik het zo, en dat gaat heel goed Haha!

edit: Dit is zo duidelijk als ik het kan laten zien.. Als je goed kijkt kun je met wat verbeelding en mijn uitleg zien hoe het zit.
Afbeelding

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:10

Ik snap wat je bedoeld.
Heeft hij ook uitgelegd wat daar het nut van is?
ben ik wel benieuwd naar namelijk.

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:16

Als je bijv. linksom gaat, draai ik hem eerst 1× om de linkerbitring en daarna onder de kin door klik ik hem vast aan de recht. Dit omdat je met een bitstukje toch nog meer aan 1 bitring 'trekt' en zo niet.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:19

Ik doe hem door de binnenste dan draai ik hem om de buitenste heen 1 keer en dan weer vast aan de binnenste, ik doe het altijd zo en het werkt goed.
Longeerbitstukjes vind ik nogal onhandig, en ze zijn bij mijn shetten te groot.

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:28

Als ik met zadel op llongeer.. dan doe ik de longeerlijn door de binneste ring.. en dan aan het zadel vast waardoor hij een beetje stelling krijgt.. als ik zonder zadel longeer.. dan doe ik m door de binneste ring en maak m aan de buitenste vast

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:55

IvysToeter schreef:
Ik snap wat je bedoeld.
Heeft hij ook uitgelegd wat daar het nut van is?
ben ik wel benieuwd naar namelijk.

Zo longeer ik ook, kun je doen als het paard netjes aan de longe loopt (en dat doen heel veel paarden.....). Het voordeel is dat je wel contact met de mond hebt, maar door de begrensing van de neusriem blijft het bit mooi stil liggen en trek je hem niet door de mond. Werkt bij mij prima! De andere methoden die ik hier langs heb zien komen zou ik alleen gebruiken als correctie.....

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:10

Maar die begrenzing werkt dus niet als je géén dubbele neusriem hebt?
Ik heb een enkele en dat zou dus niet kunnen.....ik wil ook geen bitstukje gebruiken.
Dan kan ik dus het beste de methode gebruiken van door de binneste---1x eromheen en dan aan de buitenste?