Lastig longeren met shetlander!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Re: Lastig longeren met shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:10

Sannea schreef:
Dat probleem heb ik ook Lachen Langzaam beginnen, met eerst stappen heletijd stappen, dan draven, ect ect ect Lachen

Succes ermee Knipoog

Ja, maar hij loopt helemaal niet, dus het kan alleen maar dat ik hem een beetje opjaag en dan gaat ie in galop aan de longe, maar anders doet ie helemaal niks Tong uitsteken

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:37

Je moet proberen er voor te zorgen dat hij wat meer respect krijgt voor de zweep. Geef 'em eens een goede tik ermee, dan heb je kans dat hij gewoon in de cirkel blijft lopen als je de zweep op z'n shouder richt. Misschien dat dat helpt Lachen

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:39

En daarbij met de tips hierboven een cirkel afzetten met schriklint (zonder stroom natuurlijk) of andere verplaatsbare verperrring zodat hij in ieder geval niet weg kan.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:26

kijk wel uit met het opfokken van je shetlander, want ik heb een welsh en die is zooo eigenwijs, zij rent altijd naar het midden en rent dan heel hard weg de wei in, dus als je er teveel met de zweep achter aan zit, kan het zijn dat hij er gewoon geen zin meer in heeft. Nog een ander probleem is dat hij misschien naar zijn vriendje wil en er daarom geen zin in heeft, dat heb ik ook.
want als het andere paard van ons gaat rijden en ik ga longeren met de mijne, doet hij alles wat ik wil!!!

LoOr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:45

drowning schreef:
Je moet proberen er voor te zorgen dat hij wat meer respect krijgt voor de zweep. Geef 'em eens een goede tik ermee, dan heb je kans dat hij gewoon in de cirkel blijft lopen als je de zweep op z'n shouder richt. Misschien dat dat helpt Lachen

idd Lachen

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 17:21

nouja, dankje voor jullie tips Haha!
K heb vandaag even t fjordje gelongeerd.
En die snapt het wel, maar die bokt de hele tijd Vork
En als ik zeg hoo hoo, dan gaat ie stil staan en naar mij toe kijken.
Maar die kan het wel Sigaar
Maarja t zal wel aan mij liggen. K heb zelf ook nog wel wat te leren hoor Tong uitsteken

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:13

Dat doet de mijne ook!!!!Ik moet ook nog van alles leren over longeren.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:22

Ik ken het helemaal! Mijn shet liet zich ook niet longeren, het ligt niet aan mij, heb al zoveel grote paarden beleerd aan de longe! Maar die shets zijn echt een ander verhaal.

Die van mij ging gewoon heel lief naar me staan kijken, tikje met zweep daar werd hij alleen maar zielig van, hij snapte er niets van. Jagen hielp bij mij ook niet.

Ik heb het opgelost door de longeerlijn als een soort teugel vast te maken aan het halster, zelf schuin achter hem te gaan staan en eerst eens ho en stap aan te leren. Ik hoef verder weinig te sturen, maar als hij wil draaien kan ik hem iig corrigeren met de buitenteugel. In het begin had ik die trouwens onder zijn kont en boven zijn spronggewricht hangen, waardoor ik hem belet dat hij naar me toe kan. Toen hij eenmaal doorhad dat hij van me af moest lopen ging het heel snel, draf en galop zaten er ook zo in! Nu kan ik ook gewoon met de longe aan 1 kant vastgemaakt. Succes ermee.

edit: Ik heb hem wel 1 keer een harde klap verkocht met de zweep, zodat hij eens een keer echt naar voren ging, aangezien hij op kleine tikjes absoluut niet reageerde. Nu hoef ik alleen maar te klikken met de zweep, daar reageert hij super op.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 13:56

EvaSuzanne schreef:
Ik ken het helemaal! Mijn shet liet zich ook niet longeren, het ligt niet aan mij, heb al zoveel grote paarden beleerd aan de longe! Maar die shets zijn echt een ander verhaal.

Die van mij ging gewoon heel lief naar me staan kijken, tikje met zweep daar werd hij alleen maar zielig van, hij snapte er niets van. Jagen hielp bij mij ook niet.

Ik heb het opgelost door de longeerlijn als een soort teugel vast te maken aan het halster, zelf schuin achter hem te gaan staan en eerst eens ho en stap aan te leren. Ik hoef verder weinig te sturen, maar als hij wil draaien kan ik hem iig corrigeren met de buitenteugel. In het begin had ik die trouwens onder zijn kont en boven zijn spronggewricht hangen, waardoor ik hem belet dat hij naar me toe kan. Toen hij eenmaal doorhad dat hij van me af moest lopen ging het heel snel, draf en galop zaten er ook zo in! Nu kan ik ook gewoon met de longe aan 1 kant vastgemaakt. Succes ermee.

edit: Ik heb hem wel 1 keer een harde klap verkocht met de zweep, zodat hij eens een keer echt naar voren ging, aangezien hij op kleine tikjes absoluut niet reageerde. Nu hoef ik alleen maar te klikken met de zweep, daar reageert hij super op.

Okee dankjewel, heb ik denk ik heel veel aan! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:57

Ilse17z schreef:
Ik heb ook zo'n probleem bij me verzorg shetje (maar net iets ands) Boos!

had ik eerst ook met mijn oouden precies het zelfde ( nooit meer goed gekregen Huilen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:48

Hihi.. Deze verhalen komen me bekend voor.
Mijn shetten heb ik nooit met de zweep beleerd, omdat ze daar alleen maar meer van stil gingen staan. Met m'n stem heb ik ze eerst aan de hand beleerd, en later steeds iets verder van me weg laten lopen en nog steeds dezelfde commando's gegeven.

Later maar een longeerbak gemaakt, met palen en kippengaas. (omdat ze zo slim zijn dat ze overal doorheen kunnen)

Toen daarin opgejaagd weer zonder zweep en met stemcommando's. Ik denk dat dat ook wel lukt bij Jouw pony, tsja, hij kan toch ook in het weiland opgejaagd worden!

Dat een paar keer herhaald, ongeveer 2 weken lang. Toen maar eens een lijntje ertussen gedaan. Dan weer opjagen met stemcommando's en mevrouw deed het perfect!

T is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. En tips krijgen! Pling