[help!] Paard draait ineens 180 gr. om met longeren !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Re: [help!] Paard draait ineens 180 gr. om met longeren !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:28

dondeyne schreef:
Hiervoor heb ik als oplossing gewoon blijven proberen. Rustig aan de hand pakken, goede kant uitzetten en rustig laten lopen totdat ze het doet. Dus vooral niet de andere kant uit laten lopen. Nu gaat het wel al een stuk beter.

Jaa doe ik ook, pak haar weer vast, zet haar op dezelfde hand als waar we gebleven waren en ga weer gewoon verder waar we gebleven waren ..
Dit doe ik zonder iets tegen haar te zeggen, ik beloon haar zodra ze iets goed doet (nadat ze is weggerent bijv. komt ze vanzelf terug, dat beloon ik dan, maar daarna ga ik weer verder met waar ik gebleven was) en de rest negeer ik .. Dat werkt nog altijd het beste bij haar ..

Maar ik zou haar zo graag een keer te slim af willen zijn, maar jaa als een paard van 600 kilo (okee ze is iets lichter Knipoog ) gaat trekken aan die lijn, dan kan een meisje van 60 kilo haar dus echt niet houden .. Boos!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:10

Jammer dat de dubbele longe nadelig werkt bij jou. Bij mij werkte het nameijk altijd erg goed.

Helaas zou ik dan niet zo snel weten wat je nu het beste kunt doen.
Wel fijn dat het afgelopen zondag beter ging.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:12

Dat probleem van 60 vs 600 kg heb ik ook ja Lachen Hebben jullie niet toevallig een longeerbakje (een stabiele zelf maken is misschien wat moeilijk)? Dan voorkom je het wegloop-probleem..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:19

ik heb dit probleem ook alleen met een shetje. ik ben al vele malen door de wei gesleurd en ik weet het echt niet meer ze is zo slim ik wacht op een oplossing

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 22:36

Ik wil toch even melden dat het wat beter gaat nu Lachen
Heb de bak toch maar weer een keer gehalveerd voor de verandering en daarbij balkjes neergelegd ..
Ik moet zeggen dat ze genoeg concentratie nodig heeft voor het lopen over de balkjes en zo geen tijd meer heeft om de lijn uit mn handen te trekken Lachen

Dus dat gaat opzich best goed, aan het halster met balkjes .. Maar met de bijzet eraan durf ik eigg niet zo geod balkjes te lopen omdat ze nog wel eens naar andere dingen wil kijken en daarbij vergeet om zelf op dr eigen voeten te letten ..
Ze heeft daarna heel dr lichaam nodig om overeind te blijven, dus durf er dan geen bijzet aan te doen ..

Perry_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:45

Nou we het toch over longeren hebben..

ik heb nog niet zo lang me nieuwe paard..
had hiervoor een haflinger en nu een kwpn..

Die absoluud niet longeren gewend is zodra ik de longeer lijn eraan doe en in het midden gaat staan gaat die heel de tijd met me meekeren en komt elke keer naar me toe gelopen..
En dan loopt die eindelijk rondjes en of hij gaat keihard rennen ineens en dan komt
hij op me af...En niks helpt want hij draaid gewoon met je mee...

heeft iemand raad voor mij??

Stuur me maar een pm

Groetjes

kraampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:21

Dit ken ik!
Bij Vivaldi is het alleen links om.
Je longeert en plots draait hij naar je toe. Je wil hem weer goed draaien/met de zweep tikken.. draait om en hij is weg.
Daar heeft eigenaresse/meid die erop rijd een 'idee' voor.
Zij longeert, iemand anders houd de zweep vast en is joun 'hand' zeg maar.
Als hij drijgt om om te draaien jaag je hem een beetje op om het te voorkomen.. daarna natuurlijk goed belonen!
Als je dan te laat bent, jaag je hem naar voor evt. een klap op de schouder.

Bijrijdster/verzorgster van hem is Fielychi, misschien kun je haar eens vragen!!

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:12

longeer je in een longeerpiste of in een gewone paddoc? Ik zou me niet laten doen, gewoon zodanig drijven en stemverheffen tot ze het niet meer doet. Blijf er achter zitten. De mijne deed het ook eerst, ik longeerde haar in een vierkantige paddoc, ik keek gewoon niet meer achter mijn volte in het begin, maar vond het belangrijker dat ze vooruit ging zonder te stoppen of te draaien, toen ze het door had dat het niet zo langer kon, kon ik mijn cirkels weer mooi maken en was het ook rustiger voor het paard.

Perry_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 02:46

Het gaat nu steeds beter, met longeren en hij begint het een beetje door te krijgen.

hij was het namenlijk nooit gewend maarja hij pikt wel snel dingen op..Daar ben ik wel blij mee..
Heb vandaag gelongeerd en het ging goed hij is maar 1 keer op me af gekomen.

Heel erg bedankt

grrrroetjes

Ananasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:03

Ik ga dit itopi ook even volgen. Staan goede tips in.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:17

Spoec schreef:
Ik wil toch even melden dat het wat beter gaat nu Lachen
Heb de bak toch maar weer een keer gehalveerd voor de verandering en daarbij balkjes neergelegd ..
Ik moet zeggen dat ze genoeg concentratie nodig heeft voor het lopen over de balkjes en zo geen tijd meer heeft om de lijn uit mn handen te trekken Lachen

Dus dat gaat opzich best goed, aan het halster met balkjes .. Maar met de bijzet eraan durf ik eigg niet zo geod balkjes te lopen omdat ze nog wel eens naar andere dingen wil kijken en daarbij vergeet om zelf op dr eigen voeten te letten ..
Ze heeft daarna heel dr lichaam nodig om overeind te blijven, dus durf er dan geen bijzet aan te doen ..

Gelukkig maar!
Goed opgelost met die balkjes! Knipoog

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:28

hee, dat heb ik ook gehad met een paard. Als ik haar dan longeerde op de rechterhand draaide ze gewoon ineens om! Later zijn we erachter gekomen dat ze heel veel pijn had als ze op die kant liep... Verdrietig

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:20

Dit heb ik dus ook gehad met mijn paardje en met de jonge paarden die ik afgelopen zomer heb gelongeerd.
1 ding: Dit mag en kan je ábsoluut niet tolereren.
Mijn paard deed dit ook bij mij, toen heb ik mijn instructrice een tijd laten longeren. Dat is een steviger persoon en mijn paard had blijkbaar meer respect voor haar dan voor mij. Zij heeft er touwtjes aangehangen en toen was het probleem al grotendeels verholpen. Als lizzy toch nog ging vervelen en omdraaien zette ze haar heel rustig terug op de goede hand en ging gewoon verder. Nu is het hele probleem opgelost. Ik let meer op bij longeren en mijn paardje heeft meer respect voor me. Als ze toch nog vervelend gaat doen, laat ik mijn vader 5 minuten achter me staan en het probleem is weer verholpen. Dit is dus een respectprobleem geweest.

Afgelopen zomer heb ik een aantal jonge paarden gelongeerd. Een van de eerste regels die ik kreeg was: Als het paard naar je toe komen en gaat drijgen mag je m van je af slaan. Daar heb ik veel aan gehad.
Ik heb paarden gehad die zich uit het niets omdraaiden en heel irritant gingen doen. Het resultaat, keihard rondcrossen met de longeerlijn aan de verkeerde kant vastgemaakt. Ik kreeg de opdracht om daar volledig schijt aan te hebben, omdat dit uiteindelijk alleen lastig is voor het paard zelf. Zodra het paard dan weer in staat is om in een normaal tempo te lopen kan je m laten stappen en weer op de goede volte zetten.
Nog iets wat ik je mee wil geven: Als je paard gaat drijgen, dan zorg je dat je niet in de steigeromgeving staat en geef je een ongelofelijke loeier met de zweep.
Als je paard ineens als een idioot gaat wegtrekken van de volte geef je even me met je hand zodat je in staat bent om op je benen te blijven staan en zodat het paard denkt dat hij los is. Dan geef je een ruk aan het touw. En hier consequent in zijn. Ik heb dit gehad bij een paardje, de blaren stonden op mn handen en ik was meer dan de helft van de tijd aan het zandskieen. Ik kwam toen op het punt dat ik ongelofelijk boos werd, en vanaf toen heb ik íéderen keer als hij ging trekken meegegeven (zodat er ruimte bij de longe komt) en keihard terug getrokken. Wat je wel moet doen als het paard dan weer iets met het hoofd naar je toegekeerd komt is Vóórwaarts houden!

Al deze problemen zijn op te lossen in het voorwaartse. Blijf dus Constant alert.
Succes Lachen

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:53

lizzy2 schreef:
Als je paard ineens als een idioot gaat wegtrekken van de volte geef je even me met je hand zodat je in staat bent om op je benen te blijven staan en zodat het paard denkt dat hij los is. Dan geef je een ruk aan het touw. En hier consequent in zijn. Wat je wel moet doen als het paard dan weer iets met het hoofd naar je toegekeerd komt is Vóórwaarts houden!

Dankje voor je tips Lachen
Hier heb ik echt iets aan ..

Maar ik zal even proberen om precies uit te leggen wat ze dus doet:
Ze loopt gewoon normaal rustig zeg maar, en dan ineens begint ze met haar benen naar haar hoofd te slaan .. (protest op mij omdat ze bijv. harder moet)
Als ik dan de zweep erachter houd, dan gooit ze ineens met een ruk haar hoofd naar buiten ..
Dus als we rechtsom gaan, gooit ze haar hoofd ineens naar links ..
Vervolgens draait ze dus ook haar schouder naar buiten en zet het op een lopen ..
Dit gebeurt allemaal binenn een seconde! Maar asl ik op dat moment iets toe sta met de lijn, wat jij dus zegt, dan kan ik toch nooit meer terug trekken ..
Want van een wegrennend paard win ik het niet .. Of doe ik dan gewoon wat fout?

Nu de bak gehalveerd is, gaat het wel een stuk beter gelukkig, dus ze kan het wel Haha!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:00

Oke!
Zoals ik al zei, laat die lijn dan een paar slagen vieren. Laat los, maar zorg wel dat je nog een (groot) deel in je hand heb en trek terug.
Ik begrijp je probleem helemaal. Maar als ze begint te slaan met haar benen weet je toch al hoever het is. Dat zou ik persoonlijk dan ook niet toestaan. Écht, je hoeft niet lief te zijn tegen je paard alstie dit soort dingen doet. Doe wat je gevoel je op dat moment je ingeeft. Als een paard zoiets doet weet ik nu wat ik moet doen, écht heel boos worden. Maak niet uit hoe je dat doet, als ze maar weer normaal op die volte kunnen lopen, dat is namelijk echt niet zo moelijk.

Om nog even in te gaan op deze zin: Maar als ik op dat moment iets toesta met de lijn, kan ik haar toch nooit meer terug trekken? Het is ook niet echt de bedoeling dat je trekt, je moet meer een gloeiend harde ruk geven. Als je gaat trekken win je het inderdaad niet, maar als je een paar keer een goeie ruk geeft gaat de lol er hopelijk af voor je paard.
Maarja het is en blijft moeilijk.. Zoiets gebeurt heel snel, maar als ik jou was zou ik goed opletten op signalen zodat je daar gelijk op in kan springen en zo'n actie af kan breken.
Succes!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 11:42

lizzy2 schreef:
Maar als ze begint te slaan met haar benen weet je toch al hoever het is. Dat zou ik persoonlijk dan ook niet toestaan.

Om nog even in te gaan op deze zin: Maar als ik op dat moment iets toesta met de lijn, kan ik haar toch nooit meer terug trekken? Het is ook niet echt de bedoeling dat je trekt, je moet meer een gloeiend harde ruk geven. Als je gaat trekken win je het inderdaad niet, maar als je een paar keer een goeie ruk geeft gaat de lol er hopelijk af voor je paard.
Okee ik snap wat je bedoelt Lachen
Gister meteen even toegepast Extreme duivel
Werkte wel, ze gedroeg zich meteen een stuk netter ..
Thanx! Lachen