werken met lange lijnen, hoe ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Re: werken met lange lijnen, hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 18:40

Hoi Regine,

je vroeg - wat is je probleem ? Hmmm heb je even de tijd Knipoog ? Probleem is dat ik door gezondheidsproblemen mijn paard eigenlijk niet meer goed dressuurmatig kan rijden. Dus heel veel buitenritjes. Maar dat werkt natuurlijk niet goed voor de soepelheid etc. Vandaar dat ik dmv grondwerk wil proberen om mijn paard wat soepeler etc te laten lopen. Ook heeft hij door jaren lang een te smal zadel ( Bloos Boos! ) nogal teruggevallen schoftspieren en wil ik proberen door werk met lange lijnen die spieren wat meer te gaan trainen.
Paard is overigens 18 jaar inmiddels, dus hoge school dressuuroefeningen hoeven echt niet meer. Gaat dus echt om soepelheid etc. .

Ik heb verder ook nog nooit met lange lijnen gewerkt. Wel longeren natuurlijk, maar daar ben ik ook niet zo bedreven in dat ik hem echt kan verbeteren.
Misschien dat ik hem eerst beter met 2 lijnen kan longeren zodat hij zich kan gaan ontspannen met een beetje buiging.

Zoals je leest, alle tips zijn welkom.

Groetjes,

Maris

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:51

Je zou kunnen beginnen met inderdaad het longeren aan dubbel longe, dan hoeft je paard zich nog niet zo te verzamelen omdat jij kleinere circels loopt als hij dus hij zijn tempo wat hoger kan houden. Je kan dan langzaam aan hem (of haar trouwens Clown ) laten wennen dat je dichterbij gaat sturen. Bijv. door de laatste 5 of 10 minuten stappen te begeleiden vanuit zijn binnenachterbeen en de teugels hierbij dus korter te nemen. Je laat de teugelvoering aan iedere zij van je paard. Handen dus wat uit elkaar.
Als je zelf denkt dat hij klaar is voor de draf, kun je kleine stukjes proberen. Aandraven, terugnemen, aandraven, terugnemen. Door veel overgangen maak je hem sterker in de spieren. Zo kun je de stukjes draf vanzelf verlengen, gaat hij te hard dan terugnemen.
Hopelijk heb je zo een start... je kunt altijd verder vragen als je stapje verder bent Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 11:05

Dank je wel ! Ga eerst nog even een 2de longeerlijn erbij kopen !

Groetjes,

Maris