Longeren met Bitstukje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Abaigeal

Re: Longeren met Bitstukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 22:03

Jaa dat is waar, want voor de shetten is het bitstukje ook te groot en gaat die klapperen maar dit is een D pony dus ik denk dat die daar wel bij past. Ik trek ook niet aan de longeerlijn, ik geef hooguit kneepjes als ophouding o.i.d

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:15

Video longeren van lammert Haanstra vind ik erg goed, ook tips over hoe je de longe vast kan maken en waarom. Hij adviseert met hoofdstel te longeren: longelijn door bitring dan onder neusriem door dan door andere bitring en vervolgens aan de longe zelf weer vastmaken. (eigenlijk een lus door de bitringen met de neusriem erbij) Zelf doe ik mn neusriem 1 gaatje losser dan met rijden dan past het mooi en ik heb een knoop in mn longelijn om te voorkomen dat het bit door de longe samengeknepen wordt als tie hard trekt. Mijn paard is met halster absoluut niet te houden en het nadeel van alleen aan het bit vind ik dat je het zo snel door de mond trekt. Op deze manier longeer je eigenlijk aan de neusriem met het bit voor als tie zelf echt hard trekt. En je kan van hand wisselen zonder dat je de hele boel moet om hangen. Groetjes marit.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:52

JoyrMarit ik snap het niet helemaal. De longeerlijn past toch nooit door de ankertjes van de neusriem?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:59

@Francien_: Ze doet hem ook n iet door de ankertjes van de neusriem, maar gewoon tussen de neusriem en het hoofd van je paard als het ware.. Daarom doet ze de neusriem ook een gaatje losser Vork

Verder ben ik niet echt voor het longeren met een bitstukje. Op het moment dat je het bitstukje eraan maakt, en je zet druk op de longeerlijn trek je het bit stukje naar je toe, dat betekend dat je meer druk zet op de buitenste bitring, en zal een gevoelig paard, wat ik een eindje terug las, dus naar buiten draaien. Op deze manier kan je dus nooit echt goed stelling naar binnen vragen omdat het heel moeilijk is om druk op de binnenste bitring te zetten. Daarom vind ik het makkelijker om hem dus of om de neusriem erbij te doen, zodat je het bit niet door de mand trekt. Of een keer extra om de binnenste bitring doen en dan door naar de buitenste. Op deze manier trek je het bit niet door de mond, en kan je toch een juiste hulp geven voor stelling naar binnen. Je moet wel steeds alles omhangen als je van hand veranderd.. Maar dat vind ik niet zo'n probleem..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:03

ik vind het maar onhandig. en ik haal gewoon de longeerlijn door de ene bitring en klik het aan de andere bitring vast. Knipoog

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 22:10

Ja dat doe ik ook wel eens. Ik ga wel even kijken wat ik het handigst vind en hoe hij het lekkerst loopt.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:31

ik longeerde altijd door men longe door de binnenste ring tehalen en vast te maken aan de buitenste. Maar nu lag er op stal zo n bitstukje dus had ik dat eens geprobeerd. Maar ik vind het maar niks. Men paardje neemt dat bitstukje steeds in zijn mond. Hij probeert constant het tussen zen lippen te nemen zodat hij meer bezig is met dat bitstukje dan dat hij op let en werkt. Dus ik doe het in het vervolg terug zonder

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:29

NIET met bitstukje longeren!!! omdat als je paard aan het bit trekt je het bit automatisch scheef trekt, je moet de longeerlijn een keer om de binnenste bitring draaien en daarna vastklippen aan de buitenste

gr colette

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:49

colette_007 schreef:
NIET met bitstukje longeren!!! omdat als je paard aan het bit trekt je het bit automatisch scheef trekt, je moet de longeerlijn een keer om de binnenste bitring draaien en daarna vastklippen aan de buitenste

gr colette

eromheen draaien??? bedoel je niet gewoon er door steken en vastklippen aan de buitentste?

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:03

Hoi,
Inderdaad zoals kiki schrijft (thanx ik was errug druk met de paardjes dit weekend Knipoog), doe ik het. Dus tussen neusriem en keelgroeve(heet dat zo?). Voordeel van deze manier vind ik ook dat als je hem dan bijzet met bv een touwtje dat dat dan inwerkt op het bit en dat je dat niet verstoord met je longelijn, want die zit aan de neusriem (en alleen voor de zekerheid aan het bit). Zo'n bitstukje zit mijn paard ook mee te klooien, is vaak te groot, trekt toch weer aan 1 kant ik vind het niet fijn.
groetjes marit.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 07:33

Volgens mij komt t er gewoon opneer dat iedereen er andere ervaringen meeheeft en dat je gewoon even uit moet proberen wat bij jou het beste werkt Knipoog

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:08

Ik longeer ook altijd met bitstukje.
Nou hoor ik hier dat jullie het longeertouw achter de oren doen, waarom is dat dan?
Ik doe het altij door het bit heen, laat ik het zo maar zeggen Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:55

Ik heb zo'n bitstukje, maar dat gebruik ik niet bij het longeren. Ik gebruik dat altijd als ik ga wandelen of fietsen met mijn paard. Dan haal ik de teugels van het hoofdstel af, klik het bitstukje er aan en daaraan mijn halstertouw.
Als ik longeer haal ik de longeerlijn door de binnenste bitring heen, dan achter de oren langs en dan aan de buitenste bitring vast tijdens het opwarmrondje. Als ik dan de pessoa vastmaak (na een paar rondjes stap, draf en galop zet ik hem pas bij, hij mag van mij altijd eerst opwarmen) doe ik de longeerlijn door de binnenste bitring en dan naar de longeersingel. Daarmee kan ik hem net een beetje beter in laten buigen als het nodig is. Dit kunt je niet doen met een paard dat het nog niet snapt en erg trekt.

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 07:35

Ik doe nu gewoon de longeerlijn door de binnenste bitring en dan aan de buitenste bitring vast. Het bitstukje is een beetje groot dus anders gaat het heel de tijd tegen zn lip en mond aanhangen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:35

nee om de binneste ring een keer omheenslaan daarna vastklippen aan de buitemste

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:19

Ik hou niet zo van die dingen
Of zoals al gezegd komt er veel druk op de buitenste ring.
Of je 'trekt' de bitringen \/ zo naar beneden waardoor er te veel druk komt op de onderste kaak e.o.