moeilijkere VD mogelijk voor shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: moeilijkere VD mogelijk voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:27

Wat dacht je van verschillende bekende vd-oefeningen met elkaar combineren? Zo kun je je pony zittend de jambette laten doen (been strekken) en laten flehmen. [***] kan ook iets van zitten en buigen tegelijk. Ziet er niet uit, maar is wel grappig. Haha!

En je kunt ook de bekende kunstjes omvormen tot iets nieuws: Spaanse pas gecombineerd met schouder binnenwaarts, Spaanse pas achteruit, zittend, uit knielen kun je het kruipen op de voorbenen halen, pirouettes kunnen ook zittend gedraaid worden, je kunt je paard leren om direct vanuit stand te gaan zitten ipv uit het liggen, Spaanse draf, steigerend lopen...

De oefeningen die jij vraagt, dus piaffe, passage en levade zijn meer Hogeschool dressuur. De vraag is waarom je die in dit vd-topic neerzet: wil je je paard hogeschool-kunstjes aanleren, of wil je je paard hogeschooldressuur aanleren op een vrijheidsdressuurmanier, dus in vrijheid en zonder teugels, halster en dergelijke? Pas als je daar een antwoord op geeft, kunnen mensen je een goed antwoord geven: Hinrichs heeft inderdaad een goed boek over klassieke dressuur aan de hand geschreven zoals hier al neergezet werd, maar dat valt in mijn ogen niet meer onder VD omdat het paard niet in vrijheid werkt en daar toch met hulpmiddelen in een bepaalde houding gezet wordt. Wil je deze klassieke dressuur echt in vrijheid leren trainen, dan zou je eens kunnen kijken op http://www.hauteecole.ru . Deze Rus rijdt weliswaar ook op zijn paarden, maar alles zonder bit, hoofdstel of halster: het paard moet in volledige vrijheid zelf de verzameling aangeleerd krijgen. Dat is dus echt vrijheids-dressuur. Haha!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 20:01

haha, ik snap hem
maar waarom doet iedereen dan zo moeilijk wat de beste manier is? (ik ook, dus daar moet je niet op letten;))

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 20:08

Oo, let niet op vorige bericht, dat was een foutje.
Ik gaf een paar voorbeelden, niet wetend dat niet echt bij vrijheidsdressuur hoort.
Ik wil gewoon dat mijn pony kunstjes doet voor de lol, en daarbij ook plezier heeft en niet moeilijk moet lopen doen.
Ik berijdt haar niet.
Mijn vraag was vooral Hoe?
Ik heb je site bekeken van Pink_Horizon, en daar heb ik al een paar kunstjes van afgekeken;)
De site van die Rus had ik al eerder bekeken, mooie foto's maar ik vertrouw die man niet zo.
Ik heb een keer filmpje gezien op Youtube ofzo, en daar sloeg hij zijn paard tussen de oren.. Vrijheidsdressuur????
Ieder zo zijn mening;)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:56

kas_flower schreef:
ja ik ook, maar hoe?:P

Een goede piaffe of passage valt niet de leren zonder ervaren instructeur.
Dat is gewoon zo.
Ik snap ook niet waarom je er zo over doordringt. Waarom wil je dat zo graag? Wat wil je ermee bereiken?

Idd wat al gezegd is. VD oefeningen combineren. Dit doe ik zelf ook.
En wat ookal gezegd is, je kan ze alles leren wat je wil. Mijn pony kan bijv. ook toeteren, nergens goed voor. Maar wel een bezigheid.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 22:33

daarover zijn meningen verschillend..
ik wil er niks mee bereiken, en dat hoeft ook niet, dat is mijn mening.
omdat nog niemand iets zinnigs heeft gezegd (behalve Pink_Horizon) vraag ik door..

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:44

Er is genoeg zinnigs gezegd. Alleen jij ziet dat dus niet als zinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:01

Hmm... Ik ben nu ook niet zo enorm instructeur-gebonden, hoor. Haha!

Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om je paard zelf de piaffe en passage te leren. Je moet alleen heel goed weten waar je mee bezig bent en omdat je dat niet weet als je het niet van een instructeur geleerd hebt, je paard in het trainingsproces helemaal vrij laten. Dus niet met bijzetjes gaan klungelen en van achter aantikken. Niet met teugels of halsters je paar bij je houden terwijl je om draf-terug-overgangen vraagt. Je paard gewoon helemaal loslaten - dus helemaal los dus Lachen - en het op stemhulpen en zweephulpen alleen doen. Werk jij te hard in met je zweep, dan is je paard weg. Perfect: alleen zo geef je hem de kans om jou te leren wat jij moet doen. Al had je alleen maar een halstertje om met het touw in je handen, dan ligt het al volledig anders en kun je je paard gigantisch onder druk zetten. En dan escaleert het zonder een instructeur die jou regelmatig op de vingers tikt inderdaad heel snel.

[***] is nu ook en beetje aan het spelen met verzameling. Op dit moment doet hij een door piaffe-achtige stapjes met de achterbenen, treedt dan echt heel erg diep onder het lichaam en vlucht daar dan uit in een levade. Ook heel knap, maar we willen dus die piaffe-pasjes. Haha! En [***] leert het trouwens ook los, vrij rondlopend in de bak met alleen stemhulpen, voedselbeloningen en een zweep. Passage is voor hem moeilijker omdat hij een nogal vlakke en slordig ruime draf heeft, zijn galop is veel beter te verzamelen. Maar [***] combineert nu al wel eens de draf met een Spaanse pas en als het kontje er dan ook nog eens bij komt, lijkt het af en toe wel passage-achtig te worden.

Dus het kan wel, maar ik geef de anderen wel gelijk. Train veilig: train in vrijheid. Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:41

kas_flower schreef:
omdat nog niemand iets zinnigs heeft gezegd (behalve Pink_Horizon) vraag ik door..

Kim (pink-horizon) heeft in dit hele topic niet gereageerd, of ben ik nou maf?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:14

stef schreef:
kas_flower schreef:

Kim (pink-horizon) heeft in dit hele topic niet gereageerd, of ben ik nou maf?

Nee, want ik heb haar ook niet gezien Nagelbijten / Gniffelen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 11:10

hm.. ik vind het niet bepaald een leukere sfeer erop worden.. Ik heb wat ik wil hebben dus als het aan mij ligt mag dit topic gesloten worden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:05

hoezo gesloten worden?
En wat is er mis met de sfeer?
Je zegt zelf dat je alleen wat aan de reactie van pink-horizon hebt gehad, en die heeft hier niet gereageerd, dus vind dat een beetje rare uitspraak

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:35

Waarom word er toch altijd zo negatief gereageerd op mensen die iets enthousiast willen gaan doen met hun paardjes.
En wat nou "je moet er een ervaren iemand bij halen"
Gewoon doen en leren van je fouten is de beste manier.

We zo vreselijk in hokjes en de mensen die zelf dingen willen uitproberen worden voor gek verklaard, want dat hoort niet!!
Lekker meegaan met de kudde en vooral niet zelf iets durven doen.

Je paard is je leermeester, kijk en luister daarna!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 17:15

kijk.. hier heb ik wat aan.. en dat weet annebe ook Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:18

wat heb je daar dan aan? Want ook Annebe verteld je niet hoe het moet......

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 17:19

nee, maar helpt me wel op weg..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:09

Annebe > Klinkt echt heel leuk... Maareh, paarden zijn echte levende dieren... Mensen die zelf maar wat aanmodderen en fouten maken leren misschien wel, maar de paarden? Die zijn er uiteindelijk de dupe van...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 21:27

die laten dan meteen wel merken wat zij ervan vinden! iig, de meeste paarden. een paard wordt altijd goed geboren, als die de dupe ervan wordt is dat de schuld van de ruiter..