is dit goed of te strak

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:16

Oei, ik heb geen papiertje meegekregen bij mijn pessoa :s :s .
Vind hem niet TE strak maar hij mag wel ene beetje losser, zodat je pony naar de juiste houding kan zoeken. Een pessoa dient om de achterhand er meer onder te zetten, maar ook voor ontspanning te zoeken, niet om hem op de loodlijn te laten lopen

Cobe_oud
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-08-06

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:18

misschien hangt het af van de plaats waar je hem koopt? Ik weet dat bij de originele pessoa-tuigen (wit-groen touw en de duurste in de soort) er zeker een papiertje bij zit, maar ook de versie van Divoza krijgt handleiding mee.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 11:08

oke ik ga hem wat losser maken.

Dus dat wordt vandaag weer rotzooien met de knopen haha,
Gaat mij wel lukken

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 11:08

Foto's volgen vandaag.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 16:52

helaas heeft mijn camera het begeven. Dus helaas geen foto's ik heb hem losser gedaan. Alleen loopt hij nu niet aan de teugel. Maar hij zakt wel al wat maar niet zijn hoofd. Volgen jullie het nog?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:53

Ja ik snap het, hij hoeft ook niet aan de teugel te lopen, dat komt later. Maar zie je hem over de rug lopen?

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:45

hoebedoel je over de rug lopen?

hij steekt soms wel zijn neus echt naar voren. En dan laat hij langzaam zijn hals zakken. en dan komt soms die neus ook iets naar binnen.

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 23:14

Mss moet je je eerst goed verdiepen in de hulp teugel die je gaat gebruiken.Het is zeker in het begin niet de bedoeling dat hij aan de teugel loopt.Het is de bedoeling dat je paard lekker gaat ontspannen en lekker los word.Je kan heel mooi de rug los werken met de pessoa.Ik hoop dat iemand je hier uit kan leggen wat er precies mee bedoelt word kan het zelf vaak niet zo goed onder woorden brengen.

Ben wel heel benieuwd naar foto's hoe je paard nu loopt met de pessoa.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:00

willeke16 schreef:
hoebedoel je over de rug lopen?

hij steekt soms wel zijn neus echt naar voren. En dan laat hij langzaam zijn hals zakken. en dan komt soms die neus ook iets naar binnen.

En dat zijn de goede stukjes. Lekker veel overgangen laten rijden aan de pessoa, dan krijg je steeds langere stukjes. Plaats de volgende keer maar foto's!!

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 10:34

Ik wou ook foto's maken. Maar toen me vriendin een foto wou maken. Besloot mijn camera het opeens niet meer te doen.

ik heb alleen een klein probleempje. wij hebben ene longeer kraal. dus lekker afgeschut tegen de buitenwereld zodat je paard op jouw kan concentreren. Alleen als ik hem aan de longe stapt. Dan wilt hij niet veder van me af dan ongeveer 2.5 meter. Hij wilt steeds bij mij zijn. Als ik hem zonder longeer touw laat lopen. Gaat hij keurig naar de buitenste hoefslag van de kraal. Echt heel raar. Vor dat ik op vakantie ging deed hij dat niet. Liep hij keurig op de hoefslag in de kraal aan de longe. Nu niet meer.Hoe kan ik hem dit weer aanleren?

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:38

Denk dat jouw pony jou even weer uitprobeert. Hij heeft immers ook vakantie gehad als ik dit zo lees en dat is haar vast goed bevallen Knipoog
Met de zweep kun je een paard / pony meer voorwaarts laten gaan, maar je kunt er ook richting mee aangeven. Wijs met de zweep naar de buik van de pony en ze zal de volte groter maken. Wees echt consequent. Als ze weet dat jij de baas bent (en jij dat laat merken) dan zal ze vanzelf weer op de hoefslag gaan lopen. Succes!!

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:23

het is een hij maar goed .Zelf heeft heeft hij geen vakantie gehad. En dat tegen zijn buik heb ik ook gedaan maar dan gaat hij in draf.En dan wel naar buiten. Dan laat ik hem stappen maar dan snijd hij af en dan zijn we weer op de kleine volte.

heel iritant

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: is dit goed of te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:28

Doe wat jij het beste vindt. Of vraag het na bij een ruitersportzaak. Hier zijn de meningen nogal verdeeld.