jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:42

Je heb ook normale bijzetjes (elastieken o.i.d.) effectiever, en veiliger dan dit, ze zijn zo te koop in paardenwinkels voor 10,- of op piafferuitersport (geloof ik) de internet site zijn ook normale bijzetjes te koop voor longeren voor 12,50 geloof ik! Kijk maar eens, zitten leuke dingen tussen, en niet zo god-ganze duur!

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 20:17

Tnx Knipoog

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:21

roxje21 schreef:
Hert is geen western, het is een australisch zadel. En om te verduidelijken: het is meer richting dressuur dan western of recreatie.

Het ligt precies goed hoor.

Dat ben ik toch ernstig niet met je eens, dat zadel ligt op het schouderblad en DUS teveel naar voren. Het schouderblad moet bij elke pas bewegen (kantelen), als daar een zadel overheen ligt, wordt dat belemmert en krijg je dus een slecht lopend paard.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:03

juist waratje, maar omdat alles goed gepraat werd door TS, reageerde ik maar niet meer. Die neemt toch niks aan van mensen die al die fouten vroeger ook wel eens hebben gemaakt, maar nu wijzer zijn.
Lekker laten gaan! Ze komt zichzelf nog wel tegen.

Als zij dat zadel precies goed vindt liggen, en dat het doodnormaal is dat een veulen in een longeerbak rondspringt....

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:00

Ik heb dit topic niet gestart om afgezeken te worden, ik ben ervaren genoeg om te zien om het wel of niet zou gaan met het veulen in de bak. Dit gaat supergoed, jij bent er niet bij, kom gerust langs om het zelf te zien zou ik zeggen, of misschien zet ik mijn filmpje nog wel hier bij -als me dat gaat lukken- maar blijf niet zeuren over iets als ik zeg dat dit goed gaat. Dat jij nooit een makkelijke merrie met veulen hebt meegemaakt, das jouw ervaring.
Zoals ik al zei: de merrie is nooit met moeder opgevoed dus weet zij zelf niet wat dat is en gedraagt zich ook heel afstandelijk bij haar veulen.
Ik ga niet verder met het goedpraten van mijn manier, of mijn zadel, ik heb al diverse zadels erop gehad en als ze niet pasten dan lieten ze dat hardstikke snel merken!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:33

@waratje: snappie!

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:01

Sjonge, met dit soort commetaar komt ze nergens amondi, blijkbaar ben jij niet ervaren genoeg, anders had jij je heel anders opgesteld, nu zeg jij gewoon dingen wat totaal nergens op slaat, jij weet niet hoe die merrie noch veulen is, dus ik zou je mond maar snoeren.
Over het zadel ben ik het wel eens, maar daar gáát dit topic niet over(al zou het wel pijnlijke druk plekken kunnen veroorzaken met een voor/neerwaartse beweging)

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 21:56

Nikki_jimmy schreef:
Sjonge, met dit soort commetaar komt ze nergens amondi, blijkbaar ben jij niet ervaren genoeg, anders had jij je heel anders opgesteld, nu zeg jij gewoon dingen wat totaal nergens op slaat, jij weet niet hoe die merrie noch veulen is, dus ik zou je mond maar snoeren.


Merci! Knipoog Ik vind ook dat ze niets kan zeggen omdat ze niets van de paarden afweet. Mocht er nu een rare gebeurtenis op de foto staan, dan is het nog anders dat je erover begint.

Citaat:
Over het zadel ben ik het wel eens, maar daar gáát dit topic niet over(al zou het wel pijnlijke druk plekken kunnen veroorzaken met een voor/neerwaartse beweging)


Ik neem het absoluut mee, maar het gaat nu inderdaad niet over het zadel. Er kan wel over de wei zelfs of de bomen begonnen worden... Gestoord

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:22

Als je nu geen comentaar wil hebben moet je eigenlijk niet een topic openen! Je kan nu eenmaal niet een paard GOED longeren met een veulen ernaast,ook al is die nog zo braaf! Het is,gewoon zoals ik al zei, een gevaarlijke situatie zowel voor moeder als voor kind!

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:59

JUllie altijd met je Commentaar op bokt
Opbouwende kritiek is iets heel anders dan commentaar.
Het gaat hier over het losser worden en niet over een discusie of er een veulen bij kan of niet... dat mag ze tog lekkewr zelf weten Haha!
En zij opent een topic met de verwachting dat jullie haar helpen, niet dat alles maar fout is .
Ik vind het maar matig hoor .

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:08

Maar ze vraagt tips om het paard beter te longeren, zodat het aan de teugel komt. Daarvoor zal ze meer moeten drijven bij de achterhand, en dat gaat nou net niet als dat veulen er bij loopt. Als zij wil longeren met veulen moet ze dat zelf weten, hoewel anderen dat niet verstandig vinden. Maar dan komt ze dus niet verder.
Je kan er wel een andere hulpteugel aanhangen, maar bij alles geldt: de activiteit moet van achteren komen. Hoe kan je die nou opwekken als het veulen er voor loopt?

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:13

Ik zie anders ook foto's waar het veulen er niet naast loopt..
en het zal mischien niet zo handig zijn maar als zij dat zo wil... en of er een veulen bijloopt of niet met dat drijven maakt echt niks uit... ik weet niet of jij met dat naar voren drijven slaan bedoeld ofzoo Knipoog... maar mijn longeer zweep komt niet verder als de helft van de circel hoor Knipoog ....

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:10

Je hoeft niet met je longeerzweep te slaan om hem als voorwaartsdrijvende hulp te gebruiken, maar soms is het wel nodig. En dan moet er niet net een veulen lopen.
Je zweep heb je niet voor niks vast, die gebruik je als drijvende hulp, al is het maar door hem naar de achterhand te laten wijzen. En net als een beenhulp, moet je die elk moment kunnen geven, en niet alleen als het veulen er niet voor loopt. ( en dat het geen veilige situatie is, komt daar nog bovenop, maar dat wil ze blijkbaar niet horen Knipoog )

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:24

maar ik weet niet hoe lang jou zweep dan is maar die komt neit verder dan de helft...
dus dat vind ik niet echt een argument ofzoo Tong uitsteken
majaa ze moet het tog zelf weten Haha! ?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:39

mijn commentaar had ik elders al gegeven! het zadel ligt veel te ver naar voren! reactie van ts: nee hoor, omdat het een australisch zadel is ligt het goed!!!
Nou al is het chinees, het ligt niet goed, maar zo gaat TS met alle tips om: zij doet het op haar manier, en ze accepteert niet dat iemand haar op haar fouten wijst. maar ondertussen komt zij er niet uit.
Een echte ja maar vraag.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:26

Inderdaad, ze willen het toch niet horen. Waarom vraag je dan wat? Lekker zo door gaan, dan kom je er vast wel! Frusty

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:34

Heb je geen mogelijkheid om het veulen tijdelijk binnen te zetten? Als ze er zo omheen dartelt is het voor de merrie moeilijk haar aandacht bij jou te houden. Ook mij lijk thet zadel aardig naar voren te liggen

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:26

@ erleyne: ze ????
wie zijn ze Tong uitsteken ?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:44

mensen die wel vragen, maar vervolgens niet willen luisteren! Dat zijn "ze"

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:26

roxje21 schreef:
Citaat:
Over het zadel ben ik het wel eens, maar daar gáát dit topic niet over(al zou het wel pijnlijke druk plekken kunnen veroorzaken met een voor/neerwaartse beweging)


Ik neem het absoluut mee, maar het gaat nu inderdaad niet over het zadel. Er kan wel over de wei zelfs of de bomen begonnen worden... Gestoord

De ligging van het zadel beïnvloed de beweging van het paard en daarmee ook de ontspanning en het nageeflijk zijn. Gezien het feit dat je vraagt hoe je je paard nageeflijker kunt krijgen aan de longe, is het terecht dat je commentaar krijgt over de ligging van het zadel, want die stoort het paard. Een paard dat door het zadel beperkt wordt in haar bewegingen kan nooit gaan ontspannen en correct door het lijf gaan lopen. Longeer haar eerst maar eens zonder zadel, eventueel met een longeersingel en zorg dat ze lekker van achteren uit naar voren loopt. Pas als dat voor elkaar is, kun je aan de voorkant iets gaan opvangen.
En ik zou met zo'n jong en onervaren paard juist NIET veel figuren rijden, maar lange lijnen om eerst goede balans onder de ruiter te krijgen. En daarbij het zelfde verhaal: eerst naar voren (en naar beneden) rijden, daarna pas iets opvangen aan de voorkant, bij voorkeur met een nog beter passend zadel, want dit zadel vraagt om problemen.

N_fotografie

Berichten: 2830
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Apeldoorn/Elburg

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:59

Daarom zeg ik ook, het kan pijnlijke drukplekken veroorzaken bij het voor/neerwaarts bewegen van het paard. Maar als iemand anders zulk commetaar(en dan niet alleen zulk commetaar maar op de manier hoe het wordt gebracht) zou je toch helemaal neidig worden? Ik weet zeker dat ze al is het onbewust wel iets opneemt van juilie (goedbedoelde) commetaar. Maar soms kunnen juilie het wel iets fantsoelijker brengen, want dit is geen goeie visitekaart voor bokt.nl!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:27

Nikki_jimmy schreef:
Maar soms kunnen juilie het wel iets fantsoelijker brengen, want dit is geen goeie visitekaart voor bokt.nl!

Om eerlijk te zijn ben ik me van geen kwaad bewust. Ik geef alleen maar commentaar op een erg stellige uitspraak van TS, inclusief uitleg waarom ik het niet eens ben met haar uitspraak. Wat zij er dan verder mee doet en hoe ze het wenst te interpreteren is haar zaak, niet de mijne.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:49

Ik vind hier niemand echt onbeschoft overkomen. Het is soms moeilijk te interpreteren vanachter je beeldscherm, maar je moet je ook niet te snel aangevallen voelen. De meesten proberen je gewoon te helpen. Maar als je alles met ' ja, maar ' beantwoordt, kan die hulp wel eens tegenvallen. Als je geen commentaar wil, dan moet je niks vragen.
Het verzand op deze manier weer lekker in off-topic gezeur over hoe bokt functioneert, omdat de vraag van de TS beantwoorden blijkbaar niet gewaardeerd wordt.

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 12:57

Ik heb de zweep erbij, maar die heb ik niet nodig (ik heb hem erbij voor het geval ze naar binnen wilt draaien en om de driehoek te behouden). Ze reageert ontzettend op het geklik van mijn tong.
Ik heb aan jullie raad gevraagd omdat ik er niet zoveel van weet. Ik rijd enkel recreatief, geen dressuur en dit was voor eerst weer even werken voor de merrie. Ik hoef haar niet gelijk diep te zien lopen, ik was uit op ontspanning. Nu snap ik heel goed, na jullie berichten, dat ik eerst met haar onder het (ander) zadel zal moeten werken, om haar soepeler te laten worden. Dit begrijp ik ook goed. Normaal rijd ik met hele losse handen, omdat we ontspannen buiten rijden. Maar ik zal de teugels moeten gaan oppakken, wil ik dat ze mijn hand opzoekt.
Ik zal dan ook wachten met longeren aangezien dat volgens de meesten (nog) niet zal werken.

Ik neem alles mee, ik vind het fijn dat er veel gereageerd word op mijn vraag... maar over de zaak 'dat de merrie niet goed kan lopen met haar veulen ernaast' vind ik dat ik dat best wel zelf heel goed kan inschatten. Ik weet niet veel over longeren met bijzet om nageeflijk te gaan lopen, maar ik ken de merrie en het veulen en ik zie hoe dat gaat.

Ik vind het ook niet fijn als ik met 'ze' vergeleken word, 'de ja maar vragers'... het gaat hier immers om een serieuze vraag, waar ik serieuze ontopicantwoorden bij verwacht. Ik vind offtopic-antwoorden helemaal niet erg, maar het moet hier niet om gaan draaien.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: jong en aan de teugel krijgen, hoe? en hoe vinden jullie dt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:08

maar van dat zadel kan ook zo zijn hoor ...
Want mijn zadel zat ook niet goed op m'n pony en heb toen een 'leen zadel' van m'n instrtuctrice gekregen en daar loopt ze nu top mee Haha!
Dus zou dat dan wel even controleren of het zadel okee zit Haha!