hoe leer je een paard steigeren op comando

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rashja

Berichten: 1281
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: dicht bij de Loonse en Drunense duinen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:41

http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=vdpraters
Hier kun je ook veel info vinden.
Ik zal zelf eerst de ander trukjes leren en als je het zeker weet en genoeg ervaring heb steigeren.
Maar zelf zal ik het op jou leefdtijd het niet doen.
Zeker bij een hengst niet geheid maakt die er misbruik van.
Maar die site die ik net heb geven lees maar eens door staan nuttige tips bij.
Hoe je dingen op een verantwoordelijke manier een paard of pony trukjes leer.
Maar ik zal nooit en ook nooit staat ook op die site nooit met steigeren beginnen en zeker als je onervaren bent.
Het is niet banketstaaf bedoelt hoor maar je kan er een paard of pony er echt mee verpesten.

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:49

idd, met een ander kunstje beginnen is veel verstandiger.
en ik raad je ook af om het je paard te leren!

amsolusa

Berichten: 1381
Geregistreerd: 07-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:53

Flew schreef:
Ik denk dat dit bij het kopje vrijheidsdressuur moet, verder ben ik niet zo voor het aanleren van het steigeren, wat als je paard het tegen je gebruikt?!

Ik TEM even voor een verplaatsing.



mee eens ; als ze het eenmaal onder de knie hebben..

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:53

Mensen wat zeurt bokt weer!
Als je het op de juiste manier aanleert, heb je nergens last van en als je een beetje controle hebt over je paard/pony doet hij/zij het ook niet zonder dat het wordt gevraagd!!

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:12

Maar het gaat nu om een vrij jong meisje waarvan het lijkt dat ze in een opwelling even alle moeilijke dingen van VD in een keer aan dr paardje wil leren
Op zich is er niets mis mee om je paard te leren steigeren zolang je er maar vantevoren heel goed over na hebt gedacht en alle voors en tegens tegen elkaar hebt afgewogen (want alle mensen die voor mij gereageerd hebben, hebben ook zeker een punt), dat je zelf goed geoefend bent met VD (dat je weet hoe je consequent moet zijn met beloningen, je beloningen perfect kan timen etc) èn dat je paardje weet dat hij alleen zijn kunstjes mag vertonen wanneer jij erom vraagt en dat hij 'stout' is als hij iets ongevraagd doet. Dan pas zijn jij en je paard (!) klaar voor het steigeren
Hier is dus redelijk wat ervaring van jou en je paard voor nodig en die ervaring is er nog niet als je je pony net 1 kunstje aangeleerd hebt Ik wil je dan ook aanraden om eerst de andere kunstjes uit je lijstje te gaan aanleren, en die zijn allemaal net zo leuk (al dan niet leuker!) dan het steigeren!
Op het vrijheidsdressuurforum (zie de link die Rashja gaf) kan je eventueel wat meer info vinden.

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:16

rudi schreef:
Mensen wat zeurt bokt weer!
Als je het op de juiste manier aanleert, heb je nergens last van en als je een beetje controle hebt over je paard/pony doet hij/zij het ook niet zonder dat het wordt gevraagd!!


dat is juist het hele probleem

dit (erg jonge) meisje heeft volgens mij nog helemaal geen ervaring met VD, dus de kans is groot dat het niet op de juiste manier aangeleerd wordt

pas als ze bijna alle oefeningen van VD al kent, zal Bokt pas zeggen: Ja je weet wat je doet, steigeren doe je zo... (maar als het meisje alle oefeningen al kent, zal ze ook niet hoeven vragen hoe je het steigeren aanleert )

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:23

Ja goed, dat is maar ze vraagt alleen maar hoe het moet, niet of dat ze het moet doen snap je.. dan denk ik waar bemoeien mensen zich mee !

goldflower

Berichten: 2288
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Westland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:35

rudi schreef:
Ja goed, dat is maar ze vraagt alleen maar hoe het moet, niet of dat ze het moet doen snap je.. dan denk ik waar bemoeien mensen zich mee !


Dat is zo,,maar ik ben er ook geen voorstander voor,let wel ,iedereen moet t voor zich weten en ik beoordeel niemand.
Want heb t zelf ook nie zo op dat geze*k wat je er altijd door krijgt als je een topic opent.
Maar in dit geval zie ik alleen maar dat de mensen t meisje t juiste advies willen geven,om het NIET te doen !!!
Er zitten zoveel risico,s aanvast,en zeker als je gewoon wil stunten ,en dat blijkt wel omdat ze t oop bokt vraagt,als ze ervaring had met paarden kunstjes aanleren,dan hoef je t hier niet te vragen.
En ik denk dat de mensen je er alleen op willen wijzen,dat t heel gevaarlijk voor zowel jou als voor je paard kan zijn

Ik zou eerder vragen ,,,,hoe voorkom ik dat mn paard gaat steigeren

Maar goed je moet t natuurlijk helemaal zelf weten,maar weeg de risico,s af en kijk dan of dat steigeren nog zo leuk is

groetjes.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:07

Ik zou in dit geval het steigeren ook zeer zeker niet aan willen raden, maar wat zie ik weer een onzin voorbij komen over misbruiken e.d.
Als een paard iets op de juiste manier aanleert maken ze er geen misbruik van. Ik geloof zowiezo niet in misbruiken.
Een Z paard gaat toch ook niet ineens uit zichzelf apuyementen lopen?
Als ze willen steigeren steigeren ze toch wel, of ze het nu op commando kunnen of niet.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: hoe leer je een paard steigeren op comando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:18

Als je niet weet hoe je een pony steigeren aan moet leren, ben je er ook absoluut niet aan toe. Voordat je zulke oefeningen veilig moet doen moet eerst de basis van vrijheidsdressuur erin zitten, er moet wederzijds vertrouwen zijn. Persoonlijk zou steigeren wel het allerlaatste zijn wat ik aan zou leren, ik zou het zowiezo nooit aanleren maar het is veel beter om eerst alle andere denkbare VD-oefeningen aan te leren voordat je aan zo iets begint.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:35

stef schreef:
Als een paard iets op de juiste manier aanleert maken ze er geen misbruik van. Ik geloof zowiezo niet in misbruiken


Niet mee eens. Je hebt paarden, die het net nieuw geleerde in hun overijver te pas en te onpas gaan gebruiken. Een paard dat net heeft geleerd te changeren, zal dit in het begin vaak ook doen als het niet wordt gevraagd. Dat is in het geval van changeren niet erg, en kost je bij een wedstrijd misschien een paar punten, of een plaatsting, bij steigeren kunnen veel ergere dingen gebeuren. En dan maakt het niet uit hoe hij het geleerd heeft, of het de juiste manier is of de onjuiste manier (en in dit geval vraag ik me af wat jij de onjuiste manier vindt?). Je kunt nooit helemaal voorkomen dat dingen ongevraagd worden getoont. En bij een paard met een heel sterk eigen character, kan het zo snel verkeerd aflopen! Dus steigeren, ongevraagd, is in mijn ogen misbruiken. De stap naar steigeren om ergens onder uit te komen is heel erg klein!

@ Love Ira: Als de betreffende shet bij de vorige eigenaar al heeft leren steigeren, waarom geven ze je dan niet het commando en de handbeweging waarop ze het hem hebben geleerd?
En zelfs als hij het al kan, zou ik hem eerder de andere VD dressuur oefeningen laten doen, dan met het steigeren te beginnen of het weer op te gaan pakken.

kimmie1018
Berichten: 2761
Geregistreerd: 18-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:44

wow wat een mooie site en trouwens ook mooie paardjes !!

greetz

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:57

Cassidy schreef:
...
En dan maakt het niet uit hoe hij het geleerd heeft, of het de juiste manier is of de onjuiste manier (en in dit geval vraag ik me af wat jij de onjuiste manier vindt?). Je kunt nooit helemaal voorkomen dat dingen ongevraagd worden getoont. En bij een paard met een heel sterk eigen character, kan het zo snel verkeerd aflopen!
...

Ik ben het helemaal met stef eens, als je het steigeren GOED aanleert maken ze er geen misbruik van. Uiteraard is het karakter van je paard wel heel belangrijk: Het is nogal onverstandig om een dominante rotknol te leren steigeren.
Natuurlijk blijft er altijd een miniem risico op "misbruik" bestaan, maar dat risico kan je door met gezond verstand te werk te gaan verwaarloosbaar klein maken.
Punten die ik bij mijn pony toepas:
- Zoals ik hierboven al zei moeten zowel paard als trainer genoeg ervaring hebben in de VD voordat je aan steigeren begint.
- Een heel duidelijk commando is heel belangrijk; Ikzelf heb de voorkeur voor een commando dat uit een hele reeks handelingen bestaat zodat je paard duidelijk voorbereid wordt op het steigeren, maar het pas mag doen als je het "uiteindelijke" commando geeft.
- Nooit een VDtraining beginnen met steigeren.
- Nooit steigeren vragen buiten VDtrainingen.
- Niet onder het zadel aanleren (hoeft niet persee, maar ik leer Mirei niet onder het zadel te steigeren).

Als je je een beetje aan bovenstaande punten houdt (er zullen er vast wel meer te bedenken zijn, of juist hele andere manieren die net zo effectief zijn,, maar deze methodes heb ik toegepast en ik heb nog nooit last gehad van misbruik van steigeren) is de kans dat je paard ongevraagd zal gaan steigeren echt heel klein.
Als zo'n paardje dan toch ooit eens zou steigeren is het heel waarschijnlijk dat hij dat ook wel had gedaan als hij niet had leren steigeren op commando

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:01

Hmm.. ik ga niet zeggen dat ik het een slecht idee vind,..
Als jij zegt hij zal voor altijd bij me blijven...
Maar in je pro staat dat het een verzorgpony is??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:48

@dagami: iemand met voldoende ervaring met VD weet de bronnen te vinden hoe je het steigeren aan moet leren, en hoeft dat niet via Bokt te doen. Uiteindelijk is het een ieder zijn eigen zaak wat hij met zijn paard doet, als ik beslis dat ik morgen een kogel door zijn hoofd laat jagen - even cru uitgedrukt - dan kan ik dat doen, dan mag ik dat doen en dan ga ik dat doen, en dan weet ik ook precies waar ik mikken moet. Ga ik deze info open en bloot hier neerzetten? Ik kijk wel uit! Soms kan teveel kennis doorgeven ook mensen op het verkeerde idee brengen...

Ik blijf erbij dat steigeren, helemaal bij kinderen die NIET weten waar ze mee bezig zijn, niet tot het standaard repertoire hoort wat je perse moeten beheersen. Er zijn zoveel andere oefeningen in de VD die je eerst nog mee kunt nemen....

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: hoe leer je een paard steigeren op comando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:00

ik heb het mijn tinker wel geleerd wetend dat hij het zou kunnen gebruiken te pas en te onpas maar ik ken hem ook en weet ook wel wannneer hij het ten onpas zou gebruiken.

Ja, hij steigerd ook wannneer het hem niet gevraagd wordt. Ik hou daar rekening mee.

Elk paard steigerd vanuit nature, bokken vind ik al even erg. Zelf met bokken heb ik een nare ervaring gehad.

Het zijn nog altijd dieren en ze zijn soms niet goed gezind zoals bij de mens.

Het is wel zo dat je moet weten of uw paard daarvoor is geschikt om dit op een redelijk veilige manier te laten gebeuren. Want alle andere kunstjes zijn ook niet zonder gevaar.

Ik heb het hem geleerd door met lange lijnen een volledige ophouding te geven een paar keer kneden in de mond en voorwaarts drijven door te tikken met de zweep op zijn kont en samen met het woordje "hop hop". Hij had het meteen door en ging omhoog. Nu hoeft de zweep er niet meer bij, hij steigerd heel gecontroleerd en mooi.

Er is nu zelf een plechtige communiekant die hem zou lenen om al steigerend met haar erop een foto te nemen voor op de kaartjes te zetten. Moest het zo gevaarlijk zijn dan zou ik geen kind erop laten.

Ik zeg het wel nog eens als ge al een paard hebt die niet zo heel braaf is en je hebt zelf niet genoeg ervaring doe het dan niet.

Hij steigerd dus ook te onpas op wandeling, in groep, aan de rode lichten, als hij ongeduldig wordt en voor de koets ging hij voordien ook al omhoog zeker bij het vertrekken. Maar toch blijft het binnen de perken van "gevaarlijk", altans voor mij.

Steigeren is iets heel moois om uw paard te laten doen, zolang het veilig blijft.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:40

Cassidy, ik geef toch ook aan dat er eigenlijk heel wat voorwaarden zijn waaraan je moet voldoen voordat je eigenlijk klaar bent om te beginnen met steigeren Maar als je daaraan voldoet hoeft steigeren op zich helemaal niet gevaarlijk te zijn.
Verder ben ik er eigenlijk juist wél voor om zo veel mogelijk info te verstrekken anders gaan die kinderen zelf maar wat aanklooien en dan krijg je methodes waarbij kinderen hun paarden maar in het nauw gaan drijven, beetje zweephulp erbij en die paarden schieten dan uiteindelijk uit angst wel omhoog... en dat heet dan vrijheidsdressuur

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:45

elsie1, dat ie ook steigert als je het niet vraagt dan is er toch iets verkeerd gegaan?

Die van mij steigert ook weleens zonder commando, maar dat deed ze al voor ze het op commando kon. Sinds ze het op commando kan doet ze het juist veel minder!
En als ze ongevraagd steigert, krijgt ze gewoon op dr flikker

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:15

@ Elsie1: Straf je je paard hier wel voor als hij het ongevraagd doet?

Toen ik met VD'en begon dacht ik er wel eens aan om het steigeren aan te leren. Maar ik was bang dat Odin het ook uit zichzelf zou doen, omdat ze in die tijd ook de spaanse pas uit zichzelf deed...
Maar dat was eigenlijk nog gewoon de onervarenheid van haar met vrijheidsdressuur, nu weet ze namelijk dat ze alleen de kunstjes moet doen als het ook echt gevraagd wordt.
Het steigeren heb ik trouwens pas aangeleerd toen ze de andere kunsten ook beheerste, en toen ze ook al wat meer ervaring had in VD.
Zo weet ze dat ze alleen omhoog mag komen als ik het zeg, en soms heeft ze er zelf geneens zin in hoor En dan doet ze het ook gewoon niet, die paarden heb je er dus ook tussen zitten

kayleighhh
Berichten: 521
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 10:30

Romykiki schreef:
Hmm.. ik ga niet zeggen dat ik het een slecht idee vind,..
Als jij zegt hij zal voor altijd bij me blijven...
Maar in je pro staat dat het een verzorgpony is??


heey zoals ik hier al voor had gezegt ik heb hem over gekocht

di_Segno
Berichten: 2181
Geregistreerd: 04-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:24

Ja sorry.. zag het net

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: hoe leer je een paard steigeren op comando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:46

Zomaar een vraagje... maar hoe groot is het ponytje waar het hier om gaat.

"De gevaren van het steigeren"... het maakt volgens mij wel wat uit of we het over een tinker hebben, een warmbloed van 170 of een shet.

Over dat de pony ooit als, als, als, verkocht zal worden: dan vertelt ze er toch eerlijk bij dát hij steigert en wanneer hij dat doet? En dat er misschien kinderen op gaan rijden, niet zolang hij hengst is hopelijk?

maar ik lees dat de pony het steigeren al beheerst. Vraag dan aan het meisje dat hem dat geleerd heeft hoe zij dat doet, het is erg verwarrend voor de pony twee methodes te leren. (En een beetje onzinnig, toch? )
Dan kun jij hem weer andere nieuwe dingen leren.

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: hoe leer je een paard steigeren op comando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:51

tjah wat kan ik zeggen, de mijne stijgerde al voordien ook maar niet vaak. Nu hij het geleerd heeft steigerd hij ook vaker ongevraagd maar dit alleen om te showen bij andere paarden. Hij is nu ruin maar ooit dekhengst geweest dus ik denk dan ook wel dat showen in zijn karakter zit daar is nu niets meer aan te doen. En ja ik straf hem zeker als hij steigerd zonder dat ik het gevraagd heb. En als hij ongevraagd steigerd dit wil niet zeggen dat ik de controle ben verloren, zeker niet hoor.

Ik denk dat ongevraagd steigeren bijna bij ieder paard voorkomt.Degene die zegt dat dit niet is voorgekomen die liegt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en dan deze foto, zo zie je hoe braaf en lief mijn tinker is, ik zou er toch geen meisje van 11 erop laten als het gevaarlijk zou zijn!!!
Afbeelding

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:04

Ik denk dat steigeren iets is wat je leert als je inderdaad verder bent met VD maar ook als je geen twijfel hebt over gezagsverhoudingen tussen jou en je paard. Ik heb een hele dominante 4 jarige merrie en doe intensief VD en trainingen als Monty Roberts. Het is belangrijk je eerst te verdiepen in "paardengedrag en hoe jij op je paard overkomt".
Mijn merrie is een steigeraar van nature.. als haar iets niet zinde.... hup omhoog.
Ik heb erg getwijfeld maar besloot haar de Levade te leren. Ik weet wel heeeel goed wat ik doe op elke seconde dat ik met haar bezig ben en waar de grens ligt!
Dus mijn paard steigert NIET! Ze mag niet meer als een halve meter boven de grond uitkomen en weet dit heel goed. Ze doet het nog niet stilstaand maar ik heb het haar geleerd vanuit verheven galopsprongen. Ze vind het geweldig en ziet het als iets heel leuks en niet als iets om zich mee af te zetten. Op deze manier krijgt ze ook meer evenwicht (is nog niet ingereden) en mocht ze dus omhoog gaan bij het inrijden (wat ze zeker wel een keer zal proberen zoals elk paard) dan is de kans op ongelukken ook kleiner. Maar dit is geen reden om het te leren, alleen een toevallige bijkomstigheid.
Mijn Welsh deed het ook op commando en maar die vond het niet echt leuk... en deed het nooit uit zichzelf dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:50

Citaat:
Ik heb het mijn tinker wel geleerd wetend dat hij het zou kunnen gebruiken te pas en te onpas maar ik ken hem ook en weet ook wel wannneer hij het ten onpas zou gebruiken. Ja, hij steigerd ook wannneer het hem niet gevraagd wordt. Ik hou daar rekening mee.
(...)
Ik heb het hem geleerd door met lange lijnen een volledige ophouding te geven een paar keer kneden in de mond en voorwaarts drijven door te tikken met de zweep op zijn kont en samen met het woordje "hop hop".
(...)
Hij steigerd dus ook te onpas op wandeling, in groep, aan de rode lichten, als hij ongeduldig wordt en voor de koets ging hij voordien ook al omhoog zeker bij het vertrekken. Maar toch blijft het binnen de perken van "gevaarlijk", altans voor mij.


Als ik dit lees, dan lopen de rillingen over mijn rug.

Je hebt een paard aangeleerd om op een combinatie van druk op het bit en aansporen te leren steigeren, hij steigert nu bij stoplichten, onder het zadel, tijdens het wandelen en wanneer je het hem niet vraagt. En in je volgende post schrijf je dat elk paard dat leert steigeren dat ook ongevraagd zal doen en dat degenen die zeggen dat dat bij hen niet gebeurt liegen.

Dat jouw paard steigert als hij ongeduldig is en tegen het bit oploopt omdat jij hem in wilt houden, is een direct gevolg van de methode die je gebruikt hebt om het hem aan te leren. Alleen als je verschrikkelijk goed en consequent bent als trainer en je paard na het aanleren van het steigeren direct weer geleerd hebt om nooit op deze hulpen zonder stemhulp omhoog te gaan, is deze methode veilig. De kans dat je dat lukt om uit het systeem van je paard te krijgen is minimaal.

Ten tweede vind ik het heel erg om te lezen dat je paard dan wel illegaal steigert aan de hand en onder het zadel, maar dat je dit niet erg vindt en omdat je weet in welke situaties hij dit doet (bij ongeduld, stress, lang stilstaan, wandelen en rijden). Nu steek jij morgen de straat over, kom je onder een auto, overlijdt en je paard wordt verkocht. Welke ruiter vindt het in hemelsnaam grappig om een Tinker te hebben die uit zichzelf steigert bij stress en ongeduld? Ik vind het levensgevaarlijk, niet alleen voor de ruiter maar vooral voor je paard. Die heeft namelijk een extreem grote kans om via enkele andere ruiters uiteindelijk bij de slacht te eindigen vanwege onaanvaardbaar en gevaarlijk steigeren. De gevaarlijkste steigeraars zijn juist niet de paarden die het uit zichzelf uit dominantie doen, maar de paarden die ooit geleerd hebben dat steigeren ooit beloond werd. Aanleren van gedrag is een eitje, afleren is de grootste uitdaging voor elke trainer, omdat eenmaal aangeleerd gedrag vastgeroest zit in het systeem en in situaties van stress vaak weer de kop op steekt omdat het paard herinnert 'steigeren werd vroeger beloond met voer'. Iedereen die een beetje verstand heeft van vrijheidsdressuur en de kracht van voedselbeloningen, weet dit.

Als trainer ben je verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. Niet alleen verantwoordelijk voor het geven van water, voer en beschutting, maar ook voor datgene wat je hem aanleert. Als je je paard leert dat hij op versterkte teugeldruk gecombineerd met aansporen moet steigeren en dat illegaal steigeren geen doodzonde is, dan ben je absoluut onverantwoord bezig omdat je er direct voor zorgt dat zijn overlevingskansen na jou sterk verkleind zijn.

Dan jouw bewering dat elk paard dat geleerd heeft te steigeren dat ook ongevraagd doet, en dat degene die beweert dat dit niet zo is liegt: dat is niet zo. De enige periode waarin een paard dat op een correcte manier leert om te steigeren ongevraagd steigert, is de aanleerperiode als hij wel weet welk gedrag rendabel is, maar nog niet precies weet wanneer dit wel of niet mag. Dit geldt voor steigeren, apporteren, de buiging, changementen en alles wat je je paard leert. Bij het steigeren duurt dat stadium misschien 4 of 5 trainingen, waarbij je als trainer je aandacht volledig focust op het op commando zetten van de oefening en niet op hoogte en duur van het steigeren. Jouw paard is dat aanleerstadium al lang voorbij en vertoont nog steeds deze beginnersfout. Ookal steigerde je paard vroeger ook al eens voor de wagen, juist het op commando zetten is een erg sterk wapen tegen het ongewenst steigeren, omdat je het nu een plaats en tijd geeft waarop het wel en niet mag gebeuren. Dat je paard het en op commando doet, en wanneer hij wil geeft voor mij heel duidelijk aan dat er in dat aanleerstadium een aantal zaken redelijk de mist in zijn gegaan.

[***] was toen we hem kregen een agressieve volwassen hengst die niet steigerde om zijn ongenoegen te tonen, maar direct om mensen te verwonden. Hij kwam dus steigerend op je af en hoewel het een shetlander van 1 meter is, betekent dat wel dat zijn hoeven op ooghoogte rondmaaien, en dat verwonden met steigeren is hem meerdere malen gelukt, tot twee ziekenhuisbezoeken toe. Het duurde een maand of vier voordat [***] begreep dat paarden niet mochten steigeren, bijten, schoppen, omvallen, omver duwen of meetrekken, en toen ging het langzaam beter. We hebben hem nu bijna 10 jaar, hij heeft 8 jaar lang niet gesteigerd, tot een paar maanden geleden. Ik ben namelijk nu pas - na 8 jaar lang vrijheidsdressuur trainen - begonnen met het leren steigeren. We zijn nog steeds in het leerproces, en [***] heeft welgeteld 2 keer op eigen initiatief gesteigerd: tijdens training 2 en 3, voordat ik mijn eigenlijke hulpen voor het steigeren gaf. Nu zijn we twee maanden verder, hij komt langzaam hoger en steigert nog steeds niet zonder commando.

Voor het vrijheidsdressuurboek hebben we bij 3 supergoede vrijheidsdressuurpaarden fotoshoots gehouden om de oefeningen te fotograferen, en alledrie de paarden konden steigeren op commando. Een Fjordenmerrie, een Haflingermerrie en een Andalusische ruin. De fotosessies duurden 2 tot 3 uur en bestond volledig uit vrijheidsdressuuroefeningen doen. Dat betekent niet alleen toch wat stress voor paard & trainer, maar ook een groot aantal keer herhalen van hetzelfde kunstje, wat het ongevraagd doen vaak uitlokt. Geen enkel paard heeft tijdens die sessies ook maar 1 keer ongevraagd gesteigerd.

[***] heb ik in het begin op een verkeerde manier de Spaanse pas geleerd, en op een verkeerde manier geleerd te buigen. Resultaat: [***] deed de oefeningen ook ongevraagd, wat ook bij de buiging erg irritant was. Toen ik een jaar later met de clicker opnieuw begon, heb ik hem deze oefeningen opnieuw aangeleerd op een goede manier en moeizaam de oude fouten hersteld. Resultaat: [***] buigt alleen nog op commando, en gaat alleen nog op commando in de Spaanse pas.

Vrijheidsdressuur aanleren betekent niet 'zorgen dat je paard kunstjes doet', maar 'paarden leren kunstjes uit te voeren op jouw commando, en alleen op dat commando'. Dat jouw paard geleerd heeft om te steigeren wanneer hij dat wil is gevaarlijk en erg jammer voor hem en zijn eventuele slachtoffers, maar erger vind ik nog dat je dit probeert te vergoeilijken met 'elk paard dat steigeren geleerd heeft doet dit ook ongevraagd'. Hiermee breng je namelijk ook anderen die geinteresseerd zijn in gevaar, omdat zij hierdoor denken dat het dus zo hoort, en geef je vrijheidsdressuur als trainingsmethode een slechte naam. Het meest gehoorde vooroordeel is namelijk dat je paarden dingen leert die hij vervolgens tegen je gaat gebruiken, zoals steigeren en apporteren dat in bijten verandert, en helaas klopt dat ook in jouw geval.

Ik wordt verschrikkelijk triest en gefrustreerd van wat je in je twee reacties hierboven geschreven hebt, vandaar ook dat deze reactie waarschijnlijk nogal hard overkomt, maar iets anders kan ik er ook niet van maken. Als je je verantwoordelijkheid voor je paard zou nemen, dan zou je nu naar stal gaan en beginnen met het trainen van het steigeren: op een nieuw, verantwoord commando, waarna je het oude commando afleert en vervolgens je paard leert dat zonder commando steigeren vanaf nu nooit meer toegestaan is. Vind je dat niet nodig omdat je het zo ook wel grappig vindt, doe mij en alle andere (toekomstige) vrijheidsdressuurtrainers dan een lol en kom er eerlijk voor uit tegenover anderen dat jouw paard op een verkeerde manier heeft leren steigeren en dat dat de enige reden is waardoor het nu een oncontroleerbaar gedrag is geworden, en schuif het niet op de vrijheidsdressuur zelf.