Hoe steigeren aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:43

Aha, maar dat moet je bij elke oefening doen. Anders begrijpt je paard ook niet dat die het ene moment op zijn kop krijgt omdat die het opeens niet mag doen en het volgende moment weer wel. Is ook niet prettig voor de pony zelf.

Ik heb mijn pony in de achteruit gezet en ik bleef op mijn plek staan toen die ongeveer 7 meter van me af was gaf ik het commando dat die stil moest staan. Toen heb ik beide benen jambette gevraagd waardoor je pony min of meer van de grond kwam. Helaas werkte dat niet echt en deed die ze heel snel achter elkaar. Toch nog een paar keer geprobeert maar meneer werd er steeds makkelijker en en bleef zo goed als op de grond staan. Hem weer naar me toe gehaald en met andere dingen verder gegaan.
Tijdje later weer in zijn achteruit gedaan etc. etc. Toen laten ja-knikken daar wordt die vaak heel enthosiast van en dan ook nog jambette gevraagd daardoor hoopte ik dat hij door zijn enthousiasme omhoog ging, maar dat deed die niet. Hij gaf Jambette en zette hem weer neer.
Dus ik moet nog even kijken hoe ik het ga aanpakken.

This_is_me

Re: [VD] Hoe steigeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:24

Amber_ schreef:
Mensen doe nou niet zo moeilijk !

Ze vraagt toch hoe het moet ? En niks anders.. Die reactie hier van dat het onverantwoord is kennen we nou wel !! *herhaling* weet je wel ! Als zij het wilt, laat het haar dan doen.

Ik heb het de mijne ook aangeleert, (voor de mensen: als TWEEDE oefening)
Ik pak het halster onder vast en duw haar omhoog en ik geef klein, wel zachte, tikjes tegen haar voorbeen. Ze huppelt omhoog, of klein stukje, of voetje van de vloer. Maar dat is al een begin en belonen

heej zo heb ik het ook gedaan... Wat grappig bij mij was het ook de tweede of derde oefening die ik hem leerde...

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:28

Ik zie vrijheidsdressuur nog steeds als iets wat zonder 'dwang' hoort.
Dat huppelen is dus een reactie om dat vervelende gevoel van die druk en die kleine tikjes te ontkomen. Het is wel een manier; maar of het de juiste is..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:03

Trappen en steigeren is niet te vergelijken. Kick kan Jimmy al een hele tijd. Steigeren of we het ooit gaan doen geen idee maar ik ga er pas over nadenken als we alle andere VD oefeningen beheersen, aangezien er dat heel wat zijn weet ik neit eens of ik er ooit aan toe kom. Ik denk dat als je alle oefeningen beheerst en ook op de goede manier uitvoert dat je dan pas ervaren genoeg bent om aan zo'n gevaarlijk oefening te beginnen. Je kan je paard nog zo vertrouwens en nog zo'n grote en goed eband hebben maar eht is en blijft een gevaarlijke oefening.

Als ik er al ooit an zou beginnen doe ik dat onder begeleiding van een instructrice en neit in mn eentje aanmodderen

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:19

ach als je steigeren als laatste oefening wil doen kom je er nooit aan toe......
elke keer komen er wel weer oefeningen bij die je weer wil aanleren.
het ligt er gewoon aan of je paard weet wie de baas is en zoalng jij weet waar je mee bezig ben,is eral minder kans op fout gaan.

Danielle_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:37

Ramona_lief schreef:
Amber: die kenden ik al, maar ik heb het niet zo op die vanwege dat je pony naar je toe kan draaien onder dat huppeltje en dus die hoeven in je gezicht kan krijgen.

Danielle: Volgens mij heb jij dan geen idee hoe ik reageerde
Volgens mij ben jij heel kinderachtig bezig
Volgens mij zie jij mij als een penny meisje
Volgens mij heb jij die tekst niet goed gelezen anders zou je met je gezonde verstand niet zo reageren
(naja dat weet ik allemaal wel zeker)

Beetje jammer deze reactie...
Want ik heb wel degelijk een serieus probleem met de steiger akties van mijn paard.
Plaats je een topic kun je verschillende reacties verwachten,dus ook de voorgaande.
Blijkbaar heb je er nogal moeite mee

En begin niet over mijn verstand,want dan zou je nog weleens versteld kkunnen staan

Overigens is jouw humor wel erg ver te zoeken hoor
En je draaft wel erg door in je beschuldigingen om van mij te denken dat ik denk dat je een penny bent.
Heb ik nooit gezegd en niet eens gedacht.
Jij wil leren steigeren en ik wil ervan af.
Zo duidelijk?
Want zo verkeerd bedoelde ik het dus helemaal niet.

verder laat ik het hierbij want je blaast dit zo enorm op,dat een discussie imo totaal geen zin heeft.
Succes met je steigeren,ik had je er misschien zelfs mee kunnen helpen

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:56

Ramona_lief, ik vind wel dat je een beetje te fel reageert op de (goedbedoelde!) reacties dat je je paard beter geen steigeren kan aanleren. Toen je je topic hier poste had je al kunnen weten dat die reacties gingen komen

Verder ga ik helemaal mee met de eerste post van Summertje.
Je moet toch wel een beetje een idee hebben hoe je jouw paardje kan leren steigeren als je al zo veel aan VD doet? En hou ook in je hoofd dat steigeren misschien niet voor alle paarden is weggelegd. Pin je dus niet teveel op dat steigeren vast, er zijn nog zat andere dingen die je je ponytje kan leren! En wie weet biedt een mogelijkheid tot het aanleren van steigeren zich later wel vanzelf aan als jullie nog wat verder zijn

Ik heb ook een beetje het idee dat je veelste snel wilt gaan. Je probeert allerlei manieren vlak na elkaar, op die manier kan je toch ook nooit van je pony verwachten dat hij ook daadwerkelijk gaat begrijpen wat je wil Als je echt persee wilt leren steigeren, pak dan de manier die het best bij je pony past en verwacht niet dat hij meteen in 10 minuten recht op zijn achterbenen staat..... Probeer het ook niet meteen 20x na elkaar maar hou het bij hooguit 5 pogingen omdat het anders vervelend wordt voor je pony en frustrerend voor jou

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:44

ik vind ook dat je erg fel reageert. je vraagt om advies, en daar hoort nou eenmaal bij dat er ook dingen naar boven komen die je misschien liever niet wilt horen. ik zou gewoon verder gaan met VD, dan komt dat steigeren vanzelf. steigeren is mooi om te zien, maar als er nog geen manier is om je pony het goed te laten begrijpen is hij er misschien nog niet klaar voor.

en door je pony te laten steigeren kan hij wel gaan twijfelen aan de rangorde. nou gebeurt dat bij een goede trainer niet vaak, maar er zijn genoeg gevallen van langsgekomen hier op Bokt. ik zou me niet teveel vastbijten in het steigeren, en gewoon verder gaan. dan komt het misschien vanzelf wel. als je je pony zo goed doorhebt komt er vanzelf een manier naar boven die de beste is om het aan te leren.

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:07

Danielle_1 mischien is het voor jou ook een idee om het op commando te zette.....

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:05

dagmani: Ik snap jou reactie. Ijo vd ik heel veel. Nu helemaal doordat ik wel weer mag rijden wordt dat misschien 2 keer in de week en dus niet veels nieuws. Als ik al vaker iets ga doen dan wordt die gewoon chaggerijnig hij herhaalt liever het oude. Hij vind het nieuwe wel leuk, maar niet te vaak achter elkaar die pogingen zijn daarom ook niet vaak al komt dat wel zo bij jullie over

Ik fixeer me niet op dat steigeren, ik ben er 4 dagen niet mee bezig geweest en heb het laten rusten, zolang ik nu zelf nog niet achter een juiste veilige manier die voor Jolly geschikt is ga ik er ook niet mee verder, maar je kan ook om instructies vragen en daarbij jou eigen idee vermengen waardoor je misschien 'de pefecte manier' kan krijgen voor jou pony. Daar ging het mij om.
Ook merk ik dat ik met Jolly eerst 2 nieuwe oefeningen tegelijk moet doen en daarna laat ik het rusten en bijv 2 dagen later ga ik met eentje meer verder als de ander. Sommige oefeningen zijn ook nog niet perfect, maar bij sommige oefeningen zal die het ook nooit perfect krijgen. De ene oefening is meer voor hem weggelgt dan de ander.

karoliena: Ik vind dat je dat aardig met elkaar kan vergelijken omdat je op het vd forum mensen petinent niet schoppen & steigeren aan willen leren. Het is jouw keuze dat die dat veel sneller kon. Geld nog niet voor alle paarden. Ook heb ik al uitgelegd dat je nooit uitgeleerd ben bij vd. Je pony zelf bedenkt (vaak) ook mee. Nee ik ken genoeg personen die steigeren vrij snel hebben aangeleerd. Zowiezo vind ik een hengst heel wat anders als een merrie of geen dominante ruin. Ik vind over het algemeen hengsten veel dominater. Ik zou denk ik ook nooit aan een hengst steigeren leren, maar dat is mijn mening. Ik heb ook met hengsten gewerkt en dat is gewoon een stuk dominaten 'spul' dan merries en ruinen.

Ik 'wil' mijn pony niet steigeren aan leren, alleen als ik achter de perfecte manier van aanleren voor Jolly heb gevonden.

Danielle: Ik sta best open voor jou verhaal maar niet van reacties 'haha dat dacht ik ook meteen' 'jij steigert volgens mij beter dan je paard'. Sorry maar dan ga ik niet serieus in jou reacties in. Je kan me normaal uitleggen wat jou probleem is enz. Maar niet op die manier.

merrieveulen: Ik denk wel dat dat meevalt hoor dat die in de rangorde kan gaan twijfelen. Zo ja? Dan merk ik dat gauw genoeg en hou ik met steigeren op.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:19

het zal je nog verbazen hoe vaak het voorkomt. als je het merkt ben je eigenlijk al te laat. maar goed, eerlijk gezegd denk ik niet dat het bij jouw pony snel zal gebeuren, maar goed ik ken de pony verder niet dus ik kan er niet over oordelen verder.
wat me wel een beetje tegenstaat is dat je iedereens advies met argumenten weer probeert weg te wapperen. mensen geven deze adviezen niet voor niets. je bent 14 en er zijn hier mensen die heel wat meer ervaring hebben, en die weten waar ze het over hebben. ook in het shetlander topic had je zo'n houding, dat vind ik erg jammer. al ben ik wel blij dat je niet meer direct uit je slof schiet.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:28

Als ik merk dat die gaat twijfelen in de rangorde is het misschien wel iets te laat, maar ik merk met alles wat ik hem hem doe weet hij waar zijn plaats is. Ik zelf vind de kans bij hem vrij klein. En als het dan toch gebeurt pak in er accuut mee. Dan denk ik niet dat die dan meer zal steigeren naast mij (wat die nog nooit gedaan heeft).

Wat bedoel jij met argumenten weg te wapperen?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:43

ik bedoel, dat als iemand een reden geeft waarom je het beter niet kunt doen, of er beter mee kunt wachten, je gelijk een antwoord klaar hebt waardoor de reden van diegene er niet meer toe doet.

zoals je hierboven schrijft, als hij het nou eens wél misbruikt, hoe wil je het dan afleren? je kunt hem niet ineens straffen voor iets waar je hem eerder voor beloonde. dat schaadt je vertrouwensband voor altijd. leiderschap heeft niks met kracht of geweld te maken, maar met het feit of je paard jou bekwaam acht ervoor. op het moment dat jij je niet opstelt als eerlijke, duidelijk en goede leider, zal ieder paard onzeker worden en proberen om het over te nemen, aangezien jij het niet meer aankan. ook zal een paard altijd kijken of de leider nog sterk genoeg is, zodat er op tijd een plaatsvervanger kan komen. zo werkt een paard gewoon, hun belevingswereld is heel anders dan de onze.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:01

Aha ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat wij allebei er een ander beeld van hebben.
Toen ik Jolly nog niet zo lang had was die onzeker en wist die niet duidelijk waar zijn plek was, ik was nog wat onwennig en het ging allemaal een beetje raar. Door de parelli weet die precies zijn plaats en huppelt die gewoon rond waar ik bij ben, hij is nu 'happy' dat hij zijn plaats weet om het zo maar te zeggen, hij weet waar hij aan toe is.
Als hij zal gaan twijfelen aan zijn plaats zal die imo niet steigeren als machtsmiddel gebruiken. Ik ken hem langer als vandaag en heeft uberhaubt nog nooit de wil gehad om zelf leider te zijn. Waar ik hem vandaag had was die ook heel laag in de rang, de eigenaar daarvoor heb ik ook gesproken en daar was die ook laag in de rang. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat hij mijn leiderschap 'af wou pakken' (en ik denk dat jij mijn 'ervaring' onderschat maar dat kan ik mis hebben).
Dus wanneer hij zal twijfelen aan zijn plaats, zal die imo niet gaan steigeren. Als die wil steigeren doet die dat nu ook wel en had die voordat hij zijn plaats wist ook gedaan. Hij heeft een duidelijke leider nodig. imo is hij voor zijn gevoel geen goede leider.

Ik hoop dat het voor jou nu een beetje duidelijk is hoe de rangorde tussen mijn pony & ik is.

En over gelijk je antwoord klaar. Zolang mensen zeggen dat je er beter mee kan wachten heb ik idd mijn antwoord klaar. Ook als mensen gaan zeggen dat ik nog niet ervaring genoeg ben etc. Als iemand met een goed verhaal komt en helemaal mij duidelijk maakt om er niet aan te beginnen, dan zal ik vragen gaan stellen. Maar ik heb hier zo lang over nagedacht, de eventuele concuqenties goed onder ogen genomen.

jaapPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:49

een paard van imand die ik ken is naar een vrouw gewaast die paarden traint voor goa! misschien in tip wel beetje duur

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:33

eerlijk gezegd denk ik dat je je eigen expertise overschat. er zijn hier, nogmaals, veel mensen die veel en veel meer ervaring hebben dan jij. maar goed, ik denk niet dat je van plan bent om er rationeel over na te denken of eventuele tips of adviezen op te volgen, aangezien je toch je plan al klaar hebt... eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom je dit topic dan hebt geopend.
natuurlijk kan je op jouw leeftijd al aardig wat ervaring hebben, dat had ik zelf ook. maar zeker bij dit soort onderwerpen is het geen overbodige luxe om naar de tips van anderen te luisteren. het feit dat je van veel mensen hetzelfde advies krijgt zou toch een alarmbelletje moeten doen rinkelen.

[edit] onderschat = overschat, inderdaad...
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 08-03-06 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:35

ik denk dat ze zichzelf OVERschat

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:44

Kiwiko, met jou kan ik denk ik wel praten... want je kan best ervaring hebben op die leeftijd, maar echt niet zoveel dat je hierover geen advies en tips meer hoeft aan te nemen... het probleem met paarden is dat er zóveel over te leren is, dat je bij een honderdste al denkt veel te weten. toen ik twaalf was dacht ik ook heel wat te weten, nou moet je kijken wat ik de afgelopen jaren alleen al allemaal geleerd heb!
de TS zegt zelf haar antwoord klaar te hebben als er wordt geadviseerd om ermee te wachten, of als iemand zegt dat ze wellicht ervaring mist. MENSEN ZEGGEN DEZE DINGEN NIET VOOR NIETS! nogmaals, er zitten hier een hoop mensen die er heel wat meer vanaf weten. maar ja, de puberteit ligt bij mij ook nog vers in het geheugen, en ik moet zeggen dat je dan inderdaad snel denkt dat je er bent, en dat jouw relatie/ manier van omgaan met je pony uniek is. je komt er vanzelf achter...
gelukkig ben ik nooit zo eigenwijs geweest om niks te doen met tips van mensen die weten waarover ze praten... NIEMAND weet alles vanaf zijn geboorte, dus als je alles (voor zover dat mogelijk is) wilt weten, zal je toch een keer advies aan moeten nemen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:46

Weet je, men begint pas echt wat van paarden te snappen als het tot men doordringt dat ze er nog niks van snappen snappie??

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:56

inderdaad, bij sommigen moet het gewoon eerst heel erg misgaan voor ze de oogjes opendoen, en helaas kan het heel lang duren voor dat gebeurt...

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:00

je pony is gewoon verkeersmak =P ,, wees blij dat hij zo lief is =D ik zou helemaal niet willen dat ik op een commando zeg; STIJGER! en dat hij dan stijgert =P Vind ik eng =(

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:02

Ik zou je maar een stuk of 20 keer bedenken voor je je pony zoiets leert. Hoe zeker ben je ervan dat hij het niet tegen je gaat gebruiken? Vast niet voor de volle 100%

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:09

probleem is, dat ze dat dus wel denkt...

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:21

merrieveulen schreef:
eerlijk gezegd denk ik dat je je eigen expertise overschat. er zijn hier, nogmaals, veel mensen die veel en veel meer ervaring hebben dan jij. maar goed, ik denk niet dat je van plan bent om er rationeel over na te denken of eventuele tips of adviezen op te volgen, aangezien je toch je plan al klaar hebt... eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom je dit topic dan hebt geopend.
natuurlijk kan je op jouw leeftijd al aardig wat ervaring hebben, dat had ik zelf ook. maar zeker bij dit soort onderwerpen is het geen overbodige luxe om naar de tips van anderen te luisteren. het feit dat je van veel mensen hetzelfde advies krijgt zou toch een alarmbelletje moeten doen rinkelen.

[edit] onderschat = overschat, inderdaad...

Ik doe er wel wat mee anders open ik geen topic. Als iemand met super argumenten komt dan doe ik het niet. Maar dat verhaal ga ik geen tweede keer vertellen.

Ik overschat mijzelf niet, maar je een beetje zelfvertrouwen hebben op bokt want anders wordt je al helemaal totaal de grond ingeboort.

Ik wil best tips aanemen en advies, maar dat doe ik ook wel met sommige reacties, maar aan vele heb ik niks.

Zowie heb ik al onwijs veel van bokt geleerd. Ik sta open voor ieders mening, maar dat moet het ook op een normale manier gebracht worden. Dan vat ik op dat ik niet met respect behandeld wordt. En dan heb ik in mijn 'kindertijd' genoeg meegemaakt en ben er wel sterker uitgekomen en over internet kan ik wel heel eigenwijs overkomen maar dat is in werkelijkheid echt niet zo. Ik heb genoeg in me jeugd meegemaakt en ben dus 'bang' om weer dat alles mee te maken.
Ik wil dit niet als excuus gebruiken, maar misschien kunnen jullie dan mijn reacties een beetje begrijpen. Ik ben niet zielig en zo wil ik ook niet behandeld worden!

Natuurlijk niet voor 100% maar hoe dan ook ik ken mijn pony beter als jullie.

KiWiKo: Klinkt misschien ontzettend egoistisch maar ik weet echt wel iets van paarden als was ik allang 'gefaalt'.

Luusjee: Jou mening. Ik zou ook niet willen dat Moglie, Havertje & Ramona op commando steigeren is gewoon te riskant. Jolly daarintegen kan dat imo wel aan. En dat zeg ik niet omdat ik een puber ben.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:14

kijk, en dit bedoel ik nou met argumenten wegwuiven... je praat je eruit, in plaats van rationeel te antwoorden. maar ik hou ermee op, want dit wordt een win-win spelletje en daar heb ik geen zin in.