[LO] Longeren met Pessoateugel voor de 1e keer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:56

Uriah schreef:
dus de ene keer 2o minuten alleen rechtsom en de andere keer 20 minuten alleen linksom...

Yeah, right...

Uriah schreef:
ik heb hem voor mijn quarter altijd op laag en ze kan er ook mee galloperen ,maar volgens de beschrijving is dat niet gebruikelijk .....

Mijn Quarter kan er ook mee galloperen, maar ik stel wel wat hoger in. Dit om te voorkomen dat ze te zeer op de voorhand gaat lopen, ze is namelijk serieus overbouwd.

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:09

Cassidy schreef:
Uriah schreef:
dus de ene keer 2o minuten alleen rechtsom en de andere keer 20 minuten alleen linksom...

Yeah, right...

als ik iemand niet serieus neem zeg ik altijd yeah right ,dus neem jeme nou niet serieus over die vraag........

Uriah schreef:
ik heb hem voor mijn quarter altijd op laag en ze kan er ook mee galloperen ,maar volgens de beschrijving is dat niet gebruikelijk .....

Mijn Quarter kan er ook mee galloperen, maar ik stel wel wat hoger in. Dit om te voorkomen dat ze te zeer op de voorhand gaat lopen, ze is namelijk serieus overbouwd.

Srtha

Re: [LO] Longeren met Pessoateugel voor de 1e keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:51

Heej hoi
ik ga someteen met de pessoateugel voor het eerst longeren ik hoop dat onze paarden niet gaan bokken ag ja:P

kuskus

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 06:28

Srtha schreef:
Ik zou ook graag willen weten of het bij iemand verbetering bij zijn of haar paard heeft opgelevert

ik longeer mijn paard nu ongeveer 2 maanden 1 a 2 keer per week een half uur op de laagte instelling. En sinds die tijd is ze onder het zadel veel verbeterd, ze is ontspannener en de achterhand komt er veel meer onder ik vind het een super ding maar je moet er natuurlijk wel mee kunnen omgaan !!!

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:14

Hooi
hahaha nou ik denk niet dat ik er mee kan omgaan want ik heb het ook nog nie gebruikt Ik ga volgeend weeekend met iemand deon want als het verkeeerd gaat dan ben ik aleen ..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:42

Kan iemand mij de officiele afmetingen van die lijnen doorgeven? Ik zit nu namelijk niet bij mijn paard of uberhaubt bij een paard in de buurt en wil hem al wel graag in elkaar zetten.
Als ik het helemaal goed doe heb ik dacht ik 3 katrollen nodig waar een haakje aan vast zit zodat ik die aan het bit en aan de singel kan maken. Twee haakjes voor tussen de benen, 4 haajes om het aan de achterkant vast te maken, 2 stukken lijn, 1 stuk sterk elastiek en 1 bontje.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:51

je hebt 2 katrollen met een muskatonhaak nodig
en 3 gewonen muskaton haken

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:33

oosterhoff schreef:
Kan iemand mij de officiele afmetingen van die lijnen doorgeven?

Officiele maten zijn er niet, op de pessoa teugel zitten overal plekken waar je de teugel bij kunt stellen. Je hebt ongeveer 10 meter touw nodig als je hem zelf wilt maken. Een handige beschrijving staat hier:

http://www.vrijheidsdressuur.com/pessoa.htm

En de plekken om hem bij te kunnen stellen zitten op de plekken waar de blauwe punten staan op deze foto:

Afbeelding

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:36

Heeej
Ik ga morgen mijn pony longeren maar hoe strak moet dat ding nou agter zijn billen..? Help ik wil mijn pony niet pijn doen.. door te strak of te los te doen wie kan mij helpen ( lekker wanhopig klinkt dat maarja)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:36

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:41

erg handig dit ( houdt topic in de gaten )

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:02

Hooi ik weer
Ik heb nou mijn paardjes er mee gelongeert en het ging echt super goed ze hebben geen bokje gegeven daar ben ik wel blij om.. aleen ik vond het wel een gepriegel om dat bondje op de goede hoogte te krijgen en alles op de goede maat de maken.. Bij me pony die ik als eerste longeerde zat hij wat te los denk ik want bij onze andere pony ging het beter ( hij zette zijn achtervoeten in zijn voorvoetenz zijn spoor ) dat is toch de bedoeling of wat..? nou hij ging oook lekker met zijn hoofd naar beneden:D

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:56

Fijn dat het zo goed ging. Ja, de Pessoa op maat maken is niet zo makkelijk. En het is idd de bedoeling dat ze hun rug gaan gebruiken en de achterhand eronder gaan zetten.

Doe het morgen maar rustig aan, ze zullen wel spierpijn hebben...

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:22

Hoe zit het met galop en de pessoa-teugel? Mag het niet, of kan het niet, of is het juist aan te raden?

Hoe doen jullie dat, galop met pessoa of niet, en zo ja op welke stand? Zo nee, is het aan te raden om ook even galop te doen zonder de pessoa..? Ik had begrepen dat het goed is om ook een stukje galop te doen als je longeert, maar lees nu in de pessoa-topics dat dit niet kan/mag hiermee...

O ja nog een vraagje, hoe bevestigen jullie de longeerlijn aan het bit? Gewoon door de neusriem en het bit, of met een bitstukje?

(Ik heb er net eentje besteld, dus wil graag goed voorbereid zijn als we het straks gaan proberen)

(Wat veel vragen ineens )

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:12

Ik galoppeer er gewoon mee, maar wel op losse stand, en een beheersd galopje. Ik denk dat het een beetje aan de africhtingsgraad van je paard ligt.

just_kiki

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:56

jamielover schreef:
De passoa is echt een heel makkelijk en handig systeem!

xxx

ja idd! ik gebruik hem zelf ook altijd als ik ga longeren. als je het eenmaal snapt,hoe het vast moet, is het heel erg gemakkelijk!. je doet het bont onder zijn staart gewoon tegen zijn benen aan, de 2e buitenste touwen haal je door de singel( dat ringetje aan de zijkant) en je maakt het vast aan het hoofdstel. de middelste touw maak je vast aan het ringetje van de singel (bij de schoft). ik hoop dat je er wat van snapt! Haha!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:39

Erg oud topic, vandaar een slotje