[VD] zonder zweep?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: [VD] zonder zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 11:28

rider schreef:
Ik vind het persoonlijk behoorlijk onverstandig om VD te praktiseren zonder zweep of een andere vorm van 'arm verlenging'.
Vooral bij kunstjes zoals Spaanse Pas, Jambette, benen kruisen, voeten optillen en eventueel 'slaan'of steigeren is een zweep echt wel aan te raden.
Niet om je paard mee te slaan of iets in die richting, maar om als aanwijsstok te fungeren en te zorgen dat jij afstand kunt houden van je paard.
Veel 'actieve'kunstjes zoals bovengenoemden maken een paard enthousiast en soms zelfs druk. Met een zweepje kun je voldoende afstand houden tussen jezelf en je paard.
Daar komt nog bij dat je zonder zweep voor bepaalde oefeningen moet bukken of jezelf naar de grond toe moet brengen om je paard het kunstje te laten doen. Dit is bijzonder onverstandig omdat het paard leert dat een beweging naar de grond van jou iets met kunstjes te maken heeft. Wat kan resulteren in een hoef in je gezicht bij het uitkrabben van de hoeven.

Dat allemaal terzijde denk ik dat je beter eerst kan werken aan een beter vertrouwen tussen jou en je paard voordat je met VD begint. Als je paard zo bang is van de zweep, is er per definitie geen vertrouwen. Want blijkbaar denkt je paard dat jij hem pijn zou kunnen doen met de zweep, anders zou hij er niet zo bang voor zijn. Zorg eerst maar dat je paard vertrouwen in jou krijgt en zeker weet dat je hem nooit pijn zou doen. Dan werkt VD ook beter, want je kunt er niet aan beginnen zonder een basis van vertrouwen.
Om aan het vertrouwen te werken zou je kunnen denken in de richting van Natural Horsemanship, bijvoorbeeld Parelli. Bealnrgijk bij het creeeren van vertrouwen is in ieder geval beginnen bij de basis (volgen in stap en draf en eventueel galop, aan een halstertouw en los, achterwaarts op commando, halthouden 'blijven'en komen op commando, voetjes geven, dit alles eventueel gecombineerd met 'schriktraining').

Succes met je paardje in ieder geval. Lachen

Een paard met een zwaar trauma rondom de zweep kan je wel vertrouwen maar dan nog bang zijn voor de zweep. Ik vind dat je zo'n paard niet extra moet pesten en gewoon de zweep exit!
Mijn jonge paard heeft geen associaties met de zweep en haar leid het alleen maar af. Ik doe alle oefeningen zonder hulpmiddelen en voel me veel vrijer binnen de vrijgheidsdressuur op deze manier. Als je paard zo getraind is dat kleine hulpen volstaan kun je alle aanwijzingen van een afstand met je houding, handen en stem doen. Mijn paard weet dat ze alleen naast em mag lopen met minimaal een armlenge afstand. Bij levade dubbelzoveel afstand, werkt super.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:47

atreyuevita schreef:
Een paard met een zwaar trauma rondom de zweep kan je wel vertrouwen maar dan nog bang zijn voor de zweep. Ik vind dat je zo'n paard niet extra moet pesten en gewoon de zweep exit!
Mijn jonge paard heeft geen associaties met de zweep en haar leid het alleen maar af. Ik doe alle oefeningen zonder hulpmiddelen en voel me veel vrijer binnen de vrijgheidsdressuur op deze manier. Als je paard zo getraind is dat kleine hulpen volstaan kun je alle aanwijzingen van een afstand met je houding, handen en stem doen. Mijn paard weet dat ze alleen naast em mag lopen met minimaal een armlenge afstand. Bij levade dubbelzoveel afstand, werkt super.

Als jij jezelf met oefeningen als de levade bezig houd, neem ik aan dat je ervaring hebt met VD. Een ervaren trainer heeft idd niet perse hulpmiddelen nodig. Ik kan mijn eigen paard zowel met als zonder zweep trainen, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar de zweep omdat ik dan zelf wat meer overzicht over de situatie heb.

Het gaat hier echter om iemand die pas sinds enkele dagen bezig is met VD. Een beginnende VD'er dus. In zo'n geval is het echt wel aan te raden om met een zweepje te werken, tenslotte weet je nog niet op welke manier het paard de aanwijzingingen op zal pikken. Feit blijft dat een zweepje zorgt voor meer afstand, dus meer overzicht.

Een paard heeft geen volledig vertrouwen in je als hij bang is voor de zweep. Eerdere ervaringen met de zweep kunnen nog zo traumatisch zijn, als een paard zijn trainer echt 100% vertrouwt zal hij zelfs het gebruik van de gevreesde zweep kunnen accepteren.
Dat een dergelijk vertrouwen moeilijk te kweken is, zeker na een traumatische ervaring, is natuurlijk logisch. In plaats van gelijk te beginnen met VD is het zaak het paard eerst opnieuw te leren wennen aan de zweep, en zo het vertrouwen te leren dat de trainer het dier nooit pijn zal doen met de zweep.
Buiten VD om is het gewoon handig als je paard niet angstig is van zwepen. Wat als je een keer een buitenrit maakt, een wedstrijd rijd of in een groepsles wilt meerijden? Het paard zal dan mogelijk van dichtbij in aanraking komen met zwepen, omdat veel ruiters nu eenmaal met zweep rijden. Het lijkt mij behoorlijk nuttig als je paard dan niet bang is van de zweep.
Bovendien kan praktisch elk trauma overwonnen worden. Het kost alleen ontzettend veel tijd en geduld.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:26

Nou dan heb je mijn Atreyu nog niet gezien (waar ik trouwens geen VD mee doe hoor). Ik heb 13 jaar met haar gewerkt (en weet heel goed wat ik doe en heb alle boeken van Monty tot Hemfling) maar ze raakte zelfs in paniek als ik mn benen aanlegde. Ze is nu op pensioen en niets doen met haar is het beste blijkt. Ze is nu veel rustiger geworden.

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:37

Ik gebruik geen zweep, hij is er niet bang van. Helemaal niet zelfs, mijn shet is honds brutaal.
Maar een zweep is eigenlijk over bodig, hij kan best handig zijn met sommige trucjes, dat je wat aan kan tikken. Maar ik heb mijn shet geleerd niet bang te zijn voor de zweep. Kan soms in het nadeel werken, maar ik kan hem zonder zweep ook opjagen.
Maar als je pony bang is voor de zweep zou ik hem niet gebruiken omdat je het anders minder leuk maakt.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:04

en zweep moet egt niet persee