rider schreef:Ik vind het persoonlijk behoorlijk onverstandig om VD te praktiseren zonder zweep of een andere vorm van 'arm verlenging'.
Vooral bij kunstjes zoals Spaanse Pas, Jambette, benen kruisen, voeten optillen en eventueel 'slaan'of steigeren is een zweep echt wel aan te raden.
Niet om je paard mee te slaan of iets in die richting, maar om als aanwijsstok te fungeren en te zorgen dat jij afstand kunt houden van je paard.
Veel 'actieve'kunstjes zoals bovengenoemden maken een paard enthousiast en soms zelfs druk. Met een zweepje kun je voldoende afstand houden tussen jezelf en je paard.
Daar komt nog bij dat je zonder zweep voor bepaalde oefeningen moet bukken of jezelf naar de grond toe moet brengen om je paard het kunstje te laten doen. Dit is bijzonder onverstandig omdat het paard leert dat een beweging naar de grond van jou iets met kunstjes te maken heeft. Wat kan resulteren in een hoef in je gezicht bij het uitkrabben van de hoeven.
Dat allemaal terzijde denk ik dat je beter eerst kan werken aan een beter vertrouwen tussen jou en je paard voordat je met VD begint. Als je paard zo bang is van de zweep, is er per definitie geen vertrouwen. Want blijkbaar denkt je paard dat jij hem pijn zou kunnen doen met de zweep, anders zou hij er niet zo bang voor zijn. Zorg eerst maar dat je paard vertrouwen in jou krijgt en zeker weet dat je hem nooit pijn zou doen. Dan werkt VD ook beter, want je kunt er niet aan beginnen zonder een basis van vertrouwen.
Om aan het vertrouwen te werken zou je kunnen denken in de richting van Natural Horsemanship, bijvoorbeeld Parelli. Bealnrgijk bij het creeeren van vertrouwen is in ieder geval beginnen bij de basis (volgen in stap en draf en eventueel galop, aan een halstertouw en los, achterwaarts op commando, halthouden 'blijven'en komen op commando, voetjes geven, dit alles eventueel gecombineerd met 'schriktraining').
Succes met je paardje in ieder geval.
Een paard met een zwaar trauma rondom de zweep kan je wel vertrouwen maar dan nog bang zijn voor de zweep. Ik vind dat je zo'n paard niet extra moet pesten en gewoon de zweep exit!
Mijn jonge paard heeft geen associaties met de zweep en haar leid het alleen maar af. Ik doe alle oefeningen zonder hulpmiddelen en voel me veel vrijer binnen de vrijgheidsdressuur op deze manier. Als je paard zo getraind is dat kleine hulpen volstaan kun je alle aanwijzingen van een afstand met je houding, handen en stem doen. Mijn paard weet dat ze alleen naast em mag lopen met minimaal een armlenge afstand. Bij levade dubbelzoveel afstand, werkt super.