[VD]Hoe leer ik mijn vz-pony steigeren???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:46

Doe het alsjeblieft niet en anders onder begeleiding van een ervaren, liefst volwassen, vd'er met verstand!
Ik vraag me af waarom je dit wilt, er zijn zoveel leuke dingen die je je paard kunt leren dus waarom nou precies dit? Het ziet er misschien erg leuk uit, maar het kan zo fout gaan!

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:11

nancy22 schreef:
Doe het alsjeblieft niet en anders onder begeleiding van een ervaren, liefst volwassen, vd'er met verstand!
Ik vraag me af waarom je dit wilt, er zijn zoveel leuke dingen die je je paard kunt leren dus waarom nou precies dit? Het ziet er misschien erg leuk uit, maar het kan zo fout gaan!

Ben ik helemaal met je eens.

Ook vind ik, ALS je toch zo dom bent om het steigeren aan je verzorgpony te leren, dat je de eigenaar er over in moet lichten.
Zelf zou ik namelijk ook niet zo blij zijn als iemand mij pony ongevraagt heeft leren steigeren.

play_coy

Re: [VD]Hoe leer ik mijn vz-pony steigeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:06

mies_tinus schreef:
Mijn vz-pony zal daar NOOIT gebruik van laten maken!!! Dat weet ik echt 200 procent ( misschien ook wel 1000 procent ) ZEKER!!!
Ik zal het wel proberen van dat je de ene been optilt en dan 'hoog' zegt!!
Ik heb trouwens ook mijn vz-pony laten knielen en laten liggen aan de hand geleerd!!

doei

hoe heb je je pony leren om te liggen aan de hand?ik heb hem leren knielen maar liggen.. ik weet niet hoe het moet??

Sasjuh89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:10

Hoe je het beste kan leren.
NIET.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:46

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:42

even rondzoeken misschien? er zijn hier al zoveel topics over geweest

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:01

wat ramona_lief zegt: inderdaag, ben ik het helemaal mee eens

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:40

ik zou zo'n kunstje niet aanleren. wat is het nut ervan, behalve dat je het aan je vriendinnen kan laten zien om mee te showen.
bovendien is het niet eens een kunstje. steigeren is een techniek die paarden gebruiken wanneer ze angstig zijn, of vechten. je moet dus wel heel ver zijn met VD voor je dit kan gaan aanleren. en het is moeilijk weer af te leren, aangezien je je pony beloont wanneer hij het goed doet. als hij het later te pas en te onpas doet kan je hem niet zomaar ervoor straffen, hij verwacht immers zijn beloning. naar mijn mening is steigeren een turcje dat alleen door ervaren VD ers en hogeschoolruiters gedaan mag worden. ook al gaat het per ongeluk, het is gewoon erg gevaarlijk, zeker als het niet jouw pony is. ik denk niet dat de eigenaar het erg leuk vindt als hij zijn pony wil laten stoppen, 'ho' zegt, en vervolgens een klap krijgt omdat zijn pony denkt dat hij 'hoog' moet.

er zijn al zoveel meisjes hier op bokt die dit geprobeerd hebben, en nog geen twee weken na het blijde bericht dat de pony het kan komen ze er op hun knietjes op terug, omdat de pony het te pas en te onpas doet. ook al vertrouw je je pony voor 100%, dat is niet het enige dat erbij komt kijken. ik heb mijn paard al vanaf 5 maanden, en ik vertrouw hem echt helemaal, maar er zijn genoeg redenen waarom ik pas sinds kort (hij is nu bijna 8) met de levade (want zo hoort het eigenlijk) ben begonnen. ik leer het hem voor mezelf, bij ons in de buurt is niemand om het aan te showen, behalve de jaarlijkse onderlinge wedstrijdjes, waar ook altijd een showtje bij komt. aan dat soort dingen wil ik met Faram meedoen, één keer per jaar doen we mee met de optocht, daar is het ook leuk voor. maar verder heb je er niks aan.

het commando 'hoog' is al helemaal uit den boze! je zal nul VD-ers of hogeschoolrijders tegenkomen die dit commando gebruiken, omdat het commando 'ho' wordt gebruikt om stil te staan. gevolg, jij wil stilstaan, en je pony steigert.

mijn advies is dan ook om je eerst te verdiepen in VD, en te beginnen met basiscommando's, zodat je pony een commando van iets anders kan onderscheiden, en er ook de bedoeling van leert kennen. ik heb gelezen dat e hir nog niet echt mee bezig bent, anders zou je deze vraag hier niet gesteld hebben. ik hoop dat je de welbedoelde adviezen van de vele bokkers hier aanneemt, en iets anders bedenkt dan levensgevaarlijke kunstjes.
Waarom wil je het hem eigenlijk aanleren???

joanne2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:22

NIET DOEN!!!
mn vriendin heeft het haar paard geleerd en altijd als dat paard wat niet snapt ofzo gaat ze steigeren

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:26

Ik vraag mij af waarom iedereen daar tegen is, als jullie een foto zien van een paard dat steigert is het 9 op de 10 'Gaaf zeg' ? is toch spectaculair als je paard dat kan op commando :) Zelf zou ik het niet durven aanleren en als ik dat wil dan moet mijn paard verschillende kunstjes kunnen, zeker liggen.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:27

Meningen zijn natuurlijk verdeeld. Ook mijn paardje steigerd op commando.

Echter heb ik hem geleerd dat alleen met vrijheids dressuur ik een zweep erbij heb. Dus gaat hij de zweep assoscieren met de zweep. Hij mag dan ook alleen trucjes doen als ik een zweep bij me heb.

Het steigeren mag hij alleen laag doen en niet uitslaan. En alleen als ik me zweep omhoog doe.

Op deze manier werkt het bij MIJ het verschilt wel per pony of paard .

Het aanleren is bij elke pony anders. Ene doet vanuit spelen andere vanuit blok

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:28

datum van het topic al gezien? :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:34

kynshiri schreef:

Haha, keek ik niet naar, ik zag het maar staan in laatste berichten :P

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:35

xTitanic schreef:
kynshiri schreef:

Haha, keek ik niet naar, ik zag het maar staan in laatste berichten :P

Oh haha idd . Daar dee ik het ook vandaan xD

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:41

Eerst andere trucjes aanleren. En samen met een ervaren VD'er doen. Niet alleen gaan proberen want dan denkt ie straks dat steigeren goed is en doet ie het op ongewenste momenten. Hulp vragen dus!

TessaGoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:43

Het is niet zo handig om een pony te leren steigeren! Heel veel mensen willen als ze hun arm/hand omhoog doen dat de pony steigert. Het isheel onhandiv voot ander mensen. Maar je moet het zelf weten ik had het niet gedaan, want zou niet weten waar het voor nodig is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:07

Mensen dit is een topic van zéven jaar oud!

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:15

Steigen hoeft NIET GEVAARLIJK te zijn..
zolang je zelf ervaren genoeg bent .. en het af kunt straffen wanneer het nodig is
is het niet gevaarlijk..
je paard moet sws de basis en overige vd trucjes wel beheersen

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:48

stef schreef:
Mensen dit is een topic van zéven jaar oud!

_O-

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:19

*steigeren
Ing wel raar dat er inerns weer op gereageert word :')

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:55

steigeren aan de hand vind ik ook niet verstandig, ken iemand die dat een jonge pony geleerd (verzorg pony) heeft. Was leuk natuurlijk toen ze nog veel met de pony bezig was, maar meisje werd wat ouder, geen interesse meer in de pony (B-pony) en kwam niet meer. Pony kreeg toen ook en stuk minder aandacht en moest de aandacht delen met andere pony's. Gevolg als je nu bij de pony in het land kwam, begon hij vrij snel te steigeren om aandacht en wat te eten te krijgen. Gewoon iets uit de hand te eten geven kan niet meer, pony begint bijna direct te steigeren.

Mijn advies NIET aan leren.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:01

Als je het aanleert doe t svp bij een pony van 10+ aangezien er bij paarden ook een puberteit is

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:06

Moderatoropmerking:
Dit is een oud topic. Ik laat het nu open omdat er later opnieuw inhoudelijk gereageerd is.

DaMarcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 01:02

_Nancy_ schreef:
Doe het alsjeblieft niet en anders onder begeleiding van een ervaren, liefst volwassen, vd'er met verstand! :n

Precies en je kan er heel veel gedonder mee krijgen.
Stijgeren terwijl ze het niet mogen etc. Zo vaak hoor je dat er gedonder is nadat dit aangeleerd is.
De meeste mensen zijn blij als ze een paard hebben dat niet stijgerd en de ander wil het leren omdat het mooi/stoer is.

TS ik zou er echt heel goed over nadenken of je dit wel werkelijk wil en er anders voor zorgen dat er iemand met verstand meehelpt.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:11

Ik zou even een kijkje nemen op : www.nalanta.nl
Ik zelf vind dat ze hier dingen erg goed op uitleggen. Als je niet zo van lezen houd dan kun je ook op youtube opzoeken nalanta daar staat het in een filmpje uitgelegd misschien ook wat makkelijker ! succes !