piezze schreef:Iemand longeren en er zelf op gaan zitten. En anders misschien eens dubbele longeerlijnen. Dan heb je toch wat meer te vertellen.
Ja want op een paard zitten die in een bepaalde situatie bokt, steigert, rent etc is heel verstandig

Alsjeblieft TS, bespaar jezelf en doe dit niet.. je riskeert gewoon je eigen leven als je dit doet!
Dubbele longe zou ik ook zeker niet doen met een paard die enkele longe al niet goed kan. Dan heb je nog een touw erbij, als het paard dan gaat bokken, er vandoor gaat etc en hij verstrikt raakt in de touwen ben je nog verder van af.
Beste is gewoon mooi bij de basis beginnen. Daar zit het probleem, dus daar zit de oplossing. Wanneer je alles goed doorloopt zal je merken dat álles in de omgang van je paard beter gaat. Van het halster omdoen tot het rijden

Weer Piezzee, longeren op de traditionele manier hier in Nederland, nee inderdaad. Dat heeft zeker geen zin en ga je het probleem zeker niet mee verhelpen. Longeren qua circling, ja dat is zeker een belangrijke basis. Maar circling is uitdagend voor je paard en kan je heel veel verschillende dingen mee doen. Dat is heel iets anders dan paard rondjes laten lopen en niks mentaals vragen

Ik zal (morgen) eens een goede video zoeken die ik al wel vaker op bokt heb geplaatst.
Edit; deze bijvoorbeeld
https://youtu.be/wLv3qTysKBo
Gaat dan wel om het op de cirkel zetten en niet zo zeer op de cirkel blijven, maar is toch een super belangrijk deel die 90% vd mensen verkeerd doet. Als je achteruit stapt ipv naar hem toe vertel je hem namelijk “loop over mij heen”. Er zijn nog duizend meer video’s op yt.