bijzetteugel aan de fiets?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 00:51

je heb nu al voldoende reacties gekregen over het potentiele gevaar, en het feit dat hulpteugels niet altijd een goed idee zijn. Hier ga ik in mee. Dat gezegd zijnde, jij ken je pony het beste.

Heb je al een Chambon of De Gouge overwogen?

Elk paard reageerd anders, maar persoonlijk verkies ik dit boven bijzet teugels/touwtjes. Zelfs als die heel los zit merk ik een groot verschil tijden het longeren van mijn paard.

Vind deze website heel handig: http://www.sustainabledressage.net/tack ... hp#chambon

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 00:54

Paard is 500% mak

Kan een bom naast afgestoken worden.
Tractoren, vrachtwagens noem maar op. Niks is te gek voor hem.

Ik ga me even inlezen fatcat

Edit:
Deze ken ik zeker en gaat niet op hem werken.
Ik fietste met mijn Fries ook gewoon met een soort longeerhulp. Kon opgericht en lang en laag. Vanaf mijn fiets kon ik haar instellen zoals ik wilde. Dit is ook met Frits het geval. Ik weet wat we moeten doen om hem normaal relaxed beneden te houden, maaaar we zullen hem wel een.grens moeten geven en dat is dus recht vooruit kijken. Hij hoeft niet.met zijn kin op zijn borst, maar al helemaal niet dusdanig hoog dat zijn buik op de grond hangt

Fritser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 01:06

@Ann99

Verkeers makker dan de paarden die wij altijd gehad hebben kan haast niet..

Om onze paarden verkeers mak te krijgen, nemen wij ze mee naar industrie terreinen, langs treinen en vrachtwagens etc. Lekker effectief. Vooral de buitenritten op oudjaarsdag hebben hun vruchten afgeworpen.
Je kunt er een bom naast afsteken terwijl ze je zitten aan te gapen.

Of krijg ik nu de bokt brigade achter me aan?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 01:12

Had je een cap op?

Fritser

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 01:16

He oliebol, die vergeet ik ook altijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 06:57

Je kunt een paard niet trainen aan de fiets. Alleen laten lopen. Voor nagefelijkheid en aanleuning moet je kunnen drijven (ja ook bij een paard dat te hard gaat moet je drijven ;) ) nagelijkheid komt vanuit het achterbeen niet uit de hals of de hand/bijzetteugel. Door er alleen een bijzet,touwtje of wat dan ook aan te hangen. Bereik je enkel en alleen een valse aanleuning. Waarin je niks traint en het paard eigenlijk alleen maar stijver word.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 07:17

Fritser schreef:
@Def
Opvoeding krijgt hij meer dan menig paard, dat is niet te bepalen vanuit mijn topic. Neemt niet weg dat hij alsnog liever harder wilt dan toegestaan en dus niet ontspant. Daarbij zoek ik een manier om zijn rugspieren te trainen.

Ik ben ook nooit fan geweest van alle touw-oplossingen, maar ik las in een topic dat het sommige paarden goed doet en mensen positieve veranderingen zien..

@Qimm

Het is geen middel voor tempo controle.. Het is niet mijn bedoeling 'zijn hoofd vast te binden' een touwtje kan uiteraard zeer los geplaatst kunnen worden. Ik zie ook niet in waarom ik het strak zou plaatsen gezien hij licht in de mond is.
Bovendien ken ik de pony door en door. Ik weet wat wel en niet mogelijk is.

Het enigste wat ik vraag is een ervaring of tips met het ontspannen en rug trainen naast de fiets.

Niet? Muah toch wel. Als jouw paard sneller gaat dan jij, dan heeft hij dus de leiding over jou ipv jij over hem ;) Een paard hóórt jou elke voetstap te volgen. Als jij sneller gaat, moet paard ook sneller. Stop jij zomaar, stopt paard ook zomaar etc. Dat zou eigenlijk zonder enige leidtouw zo moeten zijn. Vergelijkbaar met Merrie-veulen. Als jouw paard jou niet volgt op je lopen (of fietsen), maar op je touw dan heb je imo de leiderschap nog niet goed genoeg ontwikkeld. En dat is met 95% van de Nederlandse paarden zo :P
En al helemaal als je er nog bij zegt dat hij er zo gespannen bij loopt. Dan zit er echt iets niet goed in die leiderschap.
Een paard kan zó veel energie hebben, maar dat betekent nog niet dat ze er gespannen bij hoeven te lopen. Ik heb wel een filmpje waar ik een paard met VEEL energie leid vanaf de auto. Gewoon goed relaxed, goed oplettend, hoe het hoort. En geloof mij, een paard met meer energie dan deze vind je niet :P (racing quarter x cutting paard)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 07:30

Marije_jiplover schreef:
maximuss schreef:
Niet doen! Als je buiten gaat fietsen moet je pony zijn volledige gezichtsveld kunnen gebruiken en dat gaat niet als hij naar beneden gedwongen wordt. Hij moet zelf zijn houding kunnen aanpassen. Daarom wordt het ook afgeraden om "in de krul" op buitenrit te gaan.

Huh?

Nooit van gehoord en ook niet mee eens :n

Ook langs de weg of in het bos wil ik dat mijn pony zijn lijf goed gebruikt en ook dan rijd ik hem nageeflijk.
Hij hoeft alleen maar zijn aandacht bij mij te houden, ik kijk wel naar het verkeer en vertel hem waar die heen moet.
Om zich heen kijken mag hij als hij lange teugel krijgt tijdens het (uit)stappen, maar tijdens de training verwacht ik de aandacht gewoon bij mij en nergens anders.

Zelf geen ervaring met bijzetten langs de fiets. Ik fiets er maar met 1 en die zet ik sowieso niet (meer) bij, die train ik ook niet meer, die geef ik enkel nog beweging om te zorgen datie niet vastroest (hij is inmiddels 29).
Met de ander nog niet aan fietsen begonnen.

Zou het gewoon eens met een touwtje proberen. Je hebt m zo weer eraf als het niet werkt.

maximuss schreef:
Dat zie jij verkeerd... Nageeflijk en zijn lijf goed gebruiken zijn heel andere dingen dan "in de krul" aan een bijzet... Maar in NL ziet men in de krul direct als goed lichaamsgebruik...

Dat je paard jou slaafs moet volgen... Dat gaat leuk worden als jij eens in grond ligt en hij/zij volledig tilt slaat omdat hij/zij nooit zelf heeft mogen zien/ nadenken over wat er zich rond haar/ hem afspeelt. Dat soort paarden rent recht de baan op en het verkeer in...

Vooral in het VK wordt hier altijd op gehamerd: paard moet zoveel mogelijk kunnen zien op buitenrit en dus niet in de krul. Natuurlijk dienen ze altijd lekker door het lijf gereden te worden en dat staat een volledig zicht echt niet in de weg. Ik heb de wetenschappelijke en rijkundige onderbouwing hiervan nog ergens staan.

Ik trek mijn pony dan ook niet in de krul, dat staat ook nergens.
Maar hij loopt wel naar de hand toe en afgebogen en als we aan het werk zijn (en dat doe ik nu eenmaal nagenoeg alleen maar buiten) vraag ik dezelfde concentratie van hem als een ander tijdens een dressuurtraining in de bak.
En hij heeft tijd genoeg gehad om in het verkeer te wennen hoor, hij is mee geweest aan de wandel en als handpaard ruim voordat ik er op ging zitten buiten, dus hij heeft in z'n opleiding naar van alles mogen kijken.
Maar als we trainen zijn we aan het werk en dan is daar geen tijd voor.
En dat hoeft ook niet, is ook niet gevaarlijk, hij is verkeersmak.

Een paard dat alle kanten uitkijkt vind ik veel minder veilig dan eentje die netjes nageeflijk ontspannen 'aan de teugel' loopt (niks getrokken, gewoon netjes van achter naar voor gereden, met zit en been naar de hand toe).

Succes, TS, met uitproberen.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:46

Fritser schreef:
@Ann99

Verkeers makker dan de paarden die wij altijd gehad hebben kan haast niet..

Om onze paarden verkeers mak te krijgen, nemen wij ze mee naar industrie terreinen, langs treinen en vrachtwagens etc. Lekker effectief. Vooral de buitenritten op oudjaarsdag hebben hun vruchten afgeworpen.
Je kunt er een bom naast afsteken terwijl ze je zitten aan te gapen.

Of krijg ik nu de bokt brigade achter me aan?

Nee hoor ik zeg gewoon wat ik denk zonder alle reacties te hebben gelezen. Ga je gang, jij kent je pony het beste

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:59

Ik ga stoppen met de discussie met mensen die denken dat ik niet snap hoe een paard nagefelijk is en besteed er na deze reactie ook geen aandacht meer aan.

Ik weet niet of dat wij fijne paarden hebben, maar ik hoef mijn paarden niet constant aan te drijven. Lopen mooi vanuit achteren met een zeer mooi ondertredend achterbeen. Vaak komt hij vanzelf naar beneden en is er geen hulp nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:01

GabberGill schreef:
Ik ga stoppen met de discussie met mensen die denken dat ik niet snap hoe een paard nagefelijk is en besteed er na deze reactie ook geen aandacht meer aan.

Ik weet niet of dat wij fijne paarden hebben, maar ik hoef mijn paarden niet constant aan te drijven. Lopen mooi vanuit achteren met een zeer mooi ondertredend achterbeen. Vaak komt hij vanzelf naar beneden en is er geen hulp nodig.

Aandrijven zodat hij blijft lopen is iets anders dan drijven.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:04

Meen je dat?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:07

Afbeelding
Even een klein voorbeeld. Mijn vorige fries. Hoefde geen zweep of wat. Maakte een geluid met mijn mond en hop ze ging.

Is dat nagefelijk of vastgezet?

Fritser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 09:18

Haha.. Ik denk dat menig reageerder zijn roeping ligt bij de manegelessen organiseren en uitvoeren.. Al die nog onbekende info mag niet gespaard blijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:30

GabberGill schreef:
Meen je dat?

Jij begrijpt dat duidelijk niet

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:32

Whahahhaha stoppen nu hoor internetheldin. Ik zou je bijna bij mijn paarden willen uitnodigen.

Iedereen op bokt denkt altijd dat ze het vanachter een beeldscherm kunnen beoordelen. Zullen dit topic dus ook laten rusten en binnenkort gewoon foto's plaatsen. Oooooh nee grapje een filmpje, want er kan altijd een foto zijn die niet lekker uitkomt waardoor je het slecht doet door die momentopnames.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 13-04-17 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fritser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 09:34

Haha, nou kom op nini, laat ons eens even zien wat jouw kunstjes zijn? Je mocht willen dat je ooit zo'n goed en fijn paard als die fries van ons onder je kont had gehad.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:38

Wauw.. nare sfeer hier opeens.

In ieder geval: ik zou er geen touwtjes oid aan hangen. een paard kan 100% bomproof zijn, maar als jij valt en in de touwtjes oid valt.. ja dat zijn misschien doemscenario's, maar ik vind fietsen aan de hand sowieso een gevaarlijk dingetje.

Verder vind ik de reactie van TS en GG echt heel erg kinderachtig. Men hoeft het niet altijd met je eens te zijn, en een weerwoord is heus niet zo erg. hoef je ook niet mensen te gaan afzeiken met z'n tweeën..

@foto van de fries: je ziet duidelijk 2 touwtjes onder de benen door gaan, dus in principe wordt ze wel bijgezet.. vastgezet kan ik van deze foto iig niet beoordelen :)

Fritser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 09:40

Je vraagt simpelweg om tips en ervaringen om je paard nagefelijk te krijgen aan de fiets, en je krijgt een uitleg alsof je nog nooit een paard vastgehouden hebt.. Ga aub solliciteren bij een zorgboerderij..

@celiien

Zijn meerdere die het als gevaarlijk beschouwen, maar dat is iedere tak van de paardensport, toch?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:41

ja en nee. Vind het toch wel een risicofactortje extra dat jij ook op een bewegend apparaat zit wat bij het minste geringste ook kan vallen..

en waarom moet ik nou weer solliciteren bij een zorgboerderij.. tjesus stel je voor dat je tegen gas krijgt..

Fritser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 09:43

Ik heb het niet over jou..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:44

Ah. ik dacht al.

In ieder geval: ik denk dat anderen vallen over je opening. daarin schrijf je dat je naast lagere halshouding ook een zachter tempo wil. Dat ga je niet krijgen met een touwtje/bijzetje; dan gaan ze zich alleen maar sterk maken. Zorgen dat hij bij je blijft. als hij harder wilt, corrigeren, en dat blijven oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:45

Uhm even voor de duidelijkheid voor alle andere bokkers.

GG ben jij de eigenaar van het desbetreffende paard en TS ben jij de bijrijder oid?

Want nu wordt het voor iedereen een beetje vaag denk ik. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:45

Fritser schreef:
Haha, nou kom op nini, laat ons eens even zien wat jouw kunstjes zijn? Je mocht willen dat je ooit zo'n goed en fijn paard als die fries van ons onder je kont had gehad.

Ik ben hier niet degene die denkt een paard te kunnen trainen door z'n hoofd vast te knopen en er vervolgends mee te gaan fietsen.

En ik doe geen kunstjes. Ik rijd paard.
Maargoed ik ben weg hier. Dit is een hopeloze kwestie .

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:46

Jet gaat erom dat er niet gevraagd wordt of het wel of niet gevaarlijk is.

Paard is bijgezet op de foto dat zeker, maar zeker niet vast.

We weten dondersgoed dat voor pas nagefelijk is als het achter wakker is, maar er wordt hier gedacht dat we dat niet doorhebben.

Er wordt vastzetten geroepen en dat is niet wat er bedoeld wordt! Er wordt bedoelt hem.te begrenzen op een maximale lengte. Niet het verhaal "ik bind je kop vast en je kan nergens meer heen."
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 13-04-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt