Vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lessa_NL

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:07

is al heel lang geleden,maar mijn shet kon op een blok gaan staan en heel laag steigeren. maar niet veel meer mee gedaan

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:18

Ik ben met mijn mini appie ook bezig met vrijheidsdressuur. Ze kan nu shaken, spagaat, begin van flemen en het begin van de jambette. Ze pakt het allemaal supergoed op, en ik ben trots op mijn meisje :o
Ik weet dat veel mensen hun paard/pony niet het steigeren aanleren, maar het lijkt mij echt leuk, en ik vertrouw mijn boef! ik zit er dus over te denken om haar ook steigeren op commando aan te leren, maar hoe hebben jullie dit gedaan? Of hoe zou ik dit eventueel kunnen doen?

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 13:18

nanne02 schreef:
Ik ben met mijn mini appie ook bezig met vrijheidsdressuur. Ze kan nu shaken, spagaat, begin van flemen en het begin van de jambette. Ze pakt het allemaal supergoed op, en ik ben trots op mijn meisje :o
Ik weet dat veel mensen hun paard/pony niet het steigeren aanleren, maar het lijkt mij echt leuk, en ik vertrouw mijn boef! ik zit er dus over te denken om haar ook steigeren op commando aan te leren, maar hoe hebben jullie dit gedaan? Of hoe zou ik dit eventueel kunnen doen?

mijn vp deed het uit zichzelf dus heb daar een commando bij gezet. hoe je het vanaf het begin leert weet ik niet. Veel succes :)

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:15

oke, Dankje!
Ik ga liever eerst andere grondwerk oefeningen doen, maar als ze het een keer uit d'r zelf doet, dan gelijk belonen :D

EmilyxTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:58

nanne02 schreef:

ik heb nibbit steigeren aangeleerd om hem voor een super kleine hindernis te zetten 10 cm. was eigenlijk niet te bedoeling dat hij deed steigeren. maar ik deed zwaaien en toen ging hij dus omhoog. zo heb ik het op commando gezet! /3

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:50

Oke, tja, als ze een keer steigeren kan je er makkelijker een commando opzetten :D
Alleen, Kylie steigert nooit :+ soms als tie aan het rennen is met Mirza, maar dan ben ik niet altijd in de wei :o

Gentle_Touch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:35

Mijn paard krijgt ivm blessure (ocd operatie) een lange periode vakantie. Ze mag van de zomer lekker het land op. Ze is nog maar 5 en enorm leergierig dus ik zat eraan te denken om vhd op te pakken. Ze kan al kusje geven, stil staan op commando, komen wanneer ik fluit en achter me aan rennen.
Ik vroeg me af welke dingen leuk zin om te leren zonder dat ze extra belasting krijgt aan haar benen? ze mag nu alleen stappen dus geen draf, galop, heftige been bewegingen ect.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:51

Ik ben ook net begonnen met vrijheidsdressuur met mijn paard, praat graag mee!
Mijn vorige paard kon al best wat, maar mijn huidige paard nog niks, dus dat betekent weer vanaf 0 beginnen. Ik was begonnen met grondwerk (stilstaan, volgen, inbuigen, achterwaarts, hoofd laag, wijken voor en achterhand) en vooral veel meelopen, totdat het er goed inzat.
Nu ben ik echt bezig met de basis. Het voedsel weigeren zit er nu helemaal in. Verder ben ik nu bezig met het stilstaan en het parkeren. Ook wil ik de volgende keer beginnen met wijken van me af.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:23

Gentle_Touch schreef:
Mijn paard krijgt ivm blessure (ocd operatie) een lange periode vakantie. Ze mag van de zomer lekker het land op. Ze is nog maar 5 en enorm leergierig dus ik zat eraan te denken om vhd op te pakken. Ze kan al kusje geven, stil staan op commando, komen wanneer ik fluit en achter me aan rennen.
Ik vroeg me af welke dingen leuk zin om te leren zonder dat ze extra belasting krijgt aan haar benen? ze mag nu alleen stappen dus geen draf, galop, heftige been bewegingen ect.

nee schudden, JA knikken, toeteren, target training, iets vast pakken, apporteren, doek zwaaien

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:28

Mijn pony heeft haar eerste trucje in het weiland geleerd, die tijd kon ik haar niet uit het weiland halen maar ik moest toch iets doen dus ben ik daar mee begonnen. Xd
Nu kan ze shaken, flemen, buigen, pas en voer weigeren maar ben niet heel druk bezig met vrijheidsdressuur maar het is wel leuk voor fotos xd

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:32

Vrijheidsdressuur valt, door haar leeftijd nog mee. Maar grondwerk wel een beetje. Oa vandaag dit geleerd (achteruit kent ze al, maar nu ook op stemcommando)

Ze kent het flemen/lachen wel al en ook voetjes geven. (verschrikkelijk leergierig)

Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:33

Wat knap zeg KittyDylan! Dat achterwaarts ziet er echt heel soepel uit. Hoe heb je dat geleerd?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:37

Ze is heel erg gericht op mij, eten en stembeloningen. Dus het begon vooral met, als ik naar achter loop, moet zij ook mee naar achter. Later werd het meer duwen, maar wel meelopen.
Vandaag bedacht ik dat ik maar eens moest proberen het met stem er op te zetten. Ik hoefde haar eerst maar naar achter te duwen, ''terug'' te zeggen, en te belonen. Na 2 keer had ze het al door.

Dat flemen zat er ook al met 2 daagjes in.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:40

Wow! Wat snel zeg! Mijn paard is echt niet zo snel haha

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:57

Toch nog even een vraagje over de jambette.
Hoe krijg je het voor elkaar dat je pony een mooie, stilgehouden, gestrekte been geeft?
Mijn pony geeft nu al op commando een voetje, maar laag en niet stilgehouden, hoe moet ik dit oplossen? :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:39

Volgens mij kan je dan alleen het beste belonen? Maar ik weet het ook niet heel goed hoor haha. Geef je wel het commando bij de oksel?

Met Shan gaat het ook al een stuk beter. Het stilstaan, parkeren en wijken zit er nu ook al helemaal in. Wel heeft hij wat angst voor de zweep. Als ik die in mijn hand heb, wil hij het liefste van me weglopen. Daar moeten we nog wat aan werken. Ik wil nu ook verder met het achterwaarts van me af. Kijken hoe dat gaat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:43

Hmm als ik dit topic zo doorspit krijg ik toch ook weer kriebels..
Mijn vorige pony's heb ik enkele kleine vrijheidsdressuur oefeningen aangeleerd zoals jambette, kusje, flemen en nee schudden.

Echter is les hierin in mijn omgeving lastig, althans, vertrouwen in de juiste begeleiding is summier vanuit mijn kant. :')

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:44

Ik heb tot nu toe ook nog maar één les gehad hoor. Verder alles zelf uitgevogeld. Ik weet niet hoe ver Daniëlle Meyboom van Amable komt? Of misschien Nikki van Olst? Ik heb van hun allebei lessen gehad, en die waren erg goed.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:49

Kimmie25501 schreef:
Ik heb tot nu toe ook nog maar één les gehad hoor. Verder alles zelf uitgevogeld. Ik weet niet hoe ver Daniëlle Meyboom van Amable komt? Of misschien Nikki van Olst? Ik heb van hun allebei lessen gehad, en die waren erg goed.

Mijn paard staat nu een maandje bij Nikki, normaliter enkel voor grondwerk in verband drukte. Maar misschien dat ik ze toch even aan haar jasje trek en eens lief aan kijk. :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:57

Balou_k schreef:
Kimmie25501 schreef:

Mijn paard staat nu een maandje bij Nikki, normaliter enkel voor grondwerk in verband drukte. Maar misschien dat ik ze toch even aan haar jasje trek en eens lief aan kijk. :+

Nou...... :p
vooruit dan hahahaha

Over het stilhouden van de jambette, probeer te gaan "shapen" dus Door het verlaten van de "bridge" (click of stem) het brloningsmoment uit te stellen. Wel is get belangrijk dat je paard maar 1 keer uitslaan en niet blijft maaien. Van daaruit kun je een goede hoge jambette gaan trainen en vanuit dat laatste punt kun je het moment van belonen elke keer een fractie van een seconde uitstellen :)

Overigens is en commando bij de oksel totaal niet praktisch en veilig. Hand/wijs commando's voor oefeningen als jambette en steigeren zijn af te raden :) zorg ervoor dat je het commando met een zweepje op het onderbeen zet, meest logisch voor het paard en het handigste om uit te breiden (vasthouden, Spaanse pas etc)
Laatst bijgewerkt door NikkivanOlst op 08-03-17 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:58

Marron snapt de clicker niet en is er zelfs bang voor, hoe los ik dat op?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:00

Jeika schreef:

Clicker is niet verplicht :)) maar bridge is wel altijd nodig, of dat nou een click, yes, ex, goed of wauw is :j

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:12

Fflur kan nu ook kusjes geven. Zal later even video uploaden.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:20

VisibreTeam schreef:
Jeika schreef:

Clicker is niet verplicht :)) maar bridge is wel altijd nodig, of dat nou een click, yes, ex, goed of wauw is :j

Het lijkt me wel fijn om met clicker te werken, vandaar :j nu zeg ik gewoon "Goedzo," maar een click lijkt me makkelijker.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:20

KittyDylan schreef:
Fflur kan nu ook kusjes geven. Zal later even video uploaden.

Leuk! :j ben benieuwd :D