Hengstenketting hoe of wat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Hengstenketting hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:18

Een hengstenketting werkt doordat als je door komt het even zeer doet, waardoor het paard weer even herinnerd wordt dat er iemand aan de andere kant van het touwtje zat. Een (touw)halster waarop je flink door komt zal niet veel anders zijn.
Maar, het is een stukje basisopvoeding die het paard niet heeft of op dat moment vergeet en miz ligt daar het probleem. De hengstenketting is een tijdelijke oplossing, gezien het het probleem niet weg neemt. Werk daar aan en je kan de ketting weg laten. Of werkloos eraan.

En dan kom je al snel in het hoekje grondwerk, hoewel voor mij grondwerk ál het werk op de grond is, dus ook het gehoorzamen aan een touwtje. En dat leer je ze miz niet door de rond te sturen in een bak, maar door als persoon sneller te reageren. Miz is grondwerk wel geschikt voor ieder paard, maar lang niet voor iedere eigenaar. Herken de signalen en wees je paard voor, dan heb je 9 van de 10 keer de grote hulp al niet meer nodig.
De (dek)hengsten waarmee ik gewerkt heb liepen altijd mee aan een gewoon halster en touw, juist omdat ze zo goed en consequent waren opgevoed.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:35

_Zsazsa_ schreef:
Wat is dit nou voor klets. Zeker nooit een dekhengst in handen gehad. Een hengstenketting hangt gewoon slap als het paard niet trekt. Het is geen dwangmiddel. Je geeft hem een keus, normaal meelopen en je voelt niks, sleep me mee en je krijgt een ketting tegen je kin. Ja onderweg moet je wel oefenen. Zet hem een keer stil of draai om en loop terug net zolang tot hij kalm blijft. Het is heus niet erg om in het begin streng te zijn, sommige worden gewoon gruwelijk lomp met buitenzetten. Het is een gebrek aan opvoeding, wss als je een paar weken concequent bent het al een stuk minder is.

_/-\o_

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:44

jensvl schreef:
Doe niks in een leer zelf iets bij. Als je een bit of hengstenketting nodig hebt, dan doe je iets fout. Wees maat zeker dat een hengstenketting die hiervoor gebruikt wordt gewoon heel veel pijn doet.
Leer aub op een andere manier met paarden omgaan waarbij je geen dwangmiddelen nodig hebt. En toch al helemaal niet voor standaard dingen als leiden.

Met info over hoe je dit kan doen vind je op mijn blog. Voor meer informatie mag je ook altijd een pb sturen.

Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Ps, het paard vindt die hengstenketting geloof ik niet zo'n geweldig ding.

Het paard vind de hengstenketting niet zo'n geweldig ding? Vind jij het wel geweldig om meegesleept te worden dan? Ik gebruik heel soms een ketting bij een super lompe 'ik wil nu rechts dus we gaan rechts' tinker die je echt gewoon meesleurt. Dan kun je vind ik beter even een ketting gebruiken, waar geen druk op staat als hij lief en normaal doet.

AafKusLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:45

Bij ons worden ze ook gebruikt alleen als het echt nodig is. Bij sommige hengsten niet allemaal en bij paarden die gewoon echt hun hoofd naar een positie brengen en dan alle gewicht in de strijd gooien en gaan.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:54

de inwerking word strenger als je hem van kin naar neus verplaatst. ik vind persoonlijk de methode over de neus fijner vooral als je je paard wil 'remmen' aan de hand. meestal kan je na een poosje wel zonder ketting als hij gesnapt heeft het niet de bedoeling is je mee te sleuren. uiteraard moet je dit ondersteunen met grondwerk