Ik heb niet alle post gelezen.
Wees specifiek in stemcommando's. Lichaamscommando's daarbij is inderdaad heel belangrijk en wees ook kordaat. Proberen is niet goed genoeg. DOEN! Heb daarin zelfvertrouwen.
Ik gebruik dit maar je kunt t zelf zien wat je doet. Als het maar duidelijk is voor een paard. Als jij je paard op HO wil laten stil staan dan is galop naar draf niet het zelfde commando.

Stilstaan naar stap = vooruit
Stap naar draf = drrraf
Draf naar galop = Gaaalop
Galop naar draf = eaaasy draf
Draf naar stap = Eaaasy stap-pèn
Stap naar Stil staan = HO
Dus niet voor alles Hoooooo gerbuiken.
Beloning= GEEN Goedzooooo zeggen maar fiiiijjjjjjnnnn of braaaaaf (hogere stem).
Paarden reageren op klanken, niet op woorden.
Ik word ook nog wel een boos op mn paard en dan zeg ik dingen die ze toch niet verstaat haha. Maar het idee is goed zeg maar
Geduld en consequent zijn. Maar het is wel logisch dat HO niet meteen lukt. Hoeft ook niet. Zorg dat hij eerst de andere overgangen goed begrijpt. Is al heel goed!
Dat ik mijn jonge beestje net ging longeren toen liet ik haar los (zonder longeerlijn) en nadat ze uitgeraasd was, probeerde ik rustig wat commando's te leren. Langzaam maar zeker lukte dat. Op den duur ook de longeerlijn eraan. Dat kostte al geen moeite meer omdat ze het idee begreep dus geen gekke fratsen met een losse longeerlijn

Waar ik zelf een hekel aan heb is opjagen.

Afwisseling inderdaad met balkjes werken. Of gewoon lekker grondwerken met obstakels of het paard leren zijn hoofd te laten zakken voor druk en dan meteen loslaten als hij het doet. Leren paarden heel snel. De beloning is dan de ontspanning en je stem (braaaaf). of een rondje van je weg draaien. of wat wijken voor druk aan 2 kanten.