Hoe mijn paard happy houden bij 2 maanden verplichte boxrust

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Hoe mijn paard happy houden bij 2 maanden verplichte boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:30

In een box van 3 x 3 staan ze ook niet stil, sterker nog een paard drááit de hele tijd op z'n benen. Beter is om rustig langere stukken rechtuit te lopen. pezen genezen beter op een weiland, wel iets langzamer, maar ze zijn wel sterker daarna.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 20:57

Ragdollcat schreef:
Toch was dat paard veel rustiger en veel meer happy op stal dan in een paddock op stalformaat.
Ligt ook heel erg aan het dier zelf, soort stal en omgeving. Gelukkig voor deze paard werkte het goed.

Dat is per dier verschillend.
Dat wordt kijken en uitproberen, het is en blijft een vervelende situatie.

Bij de mijne is het dubbel.... Als er een vriendje weg gaat van stal draait hij rond in zijn stal. Moest hij buiten staan zou hij dat vrees ik ook doen maar ook steigeren en bokken....

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:59

Nou, happy gaat hij hier sowieso niet van worden :n

24/7 ruwvoer aanbieden, zorgen voor een echt schone stal.. Uitdagend uitzicht naar buiten,
een buiten paddock van 3x3? Ik heb mijn pony ook de wei op gegooid trouwens.. Duurde lang, maar
ze was wel happy.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:05

BEH >> TVG

Mayra25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:31

Veel masseren en borstelen. Dan houd je de doorbloeding wel goed op pijl. Ook is ze dan wat afgeleid. Sterkte er mee!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 14:33

Bedankt voor de tip. Paard houdt zich tot nu wel rustig. Het been staat mooi droog en geneest goed!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:45

Laibadji schreef:
Ragdollcat schreef:
Toch was dat paard veel rustiger en veel meer happy op stal dan in een paddock op stalformaat.
Ligt ook heel erg aan het dier zelf, soort stal en omgeving. Gelukkig voor deze paard werkte het goed.

Dat is per dier verschillend.
Dat wordt kijken en uitproberen, het is en blijft een vervelende situatie.

Bij de mijne is het dubbel.... Als er een vriendje weg gaat van stal draait hij rond in zijn stal. Moest hij buiten staan zou hij dat vrees ik ook doen maar ook steigeren en bokken....

Het is en blijft een lastig iets..........het is van nature een bewegings en kuddedier......dus verschilt per dier.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:30

Wat een ontzettend vervelend probleem.
Toen mijn paard eens boxrust moest houden, heeft hij de halve box afgebroken, waardoor hij alsnog buiten stond :(
Met, door zijn actie, ook nog eens extra verwondingen.

Je zou, voor wat afleiding, wilgenltakken in de box kunnen geven.
Daar kan hij mee spelen en wat op knabbelen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 10:59

Wat ben ik super fier op mijn paardje! Ik wandel dagelijks 10 minuten rond en hij mag een half uurtje grazen aan de hand en hij doet het voorbeeldig. We zijn aan het aftellen!! De 2 maanden zitten er bijna op! Nog 14 dagen te gaan en we mogen terug het werk hervatten en de revalidatie starten! *\o/*

Afbeelding

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 13:39

En ja hoor.... We zijn weer vertrokken!! Reeds 2 maal 'gereden'. Ben nog heel voorzichtig en mijn venteke is onmiddellijk buiten adem. Zo stil staan heeft er voor gezorgd dat hij een braaf dikkerdje geworden is! :D En dat alleen op hooi!
Hij heeft ook bewezen super braaf te zijn! Hopelijk zijn we nu weer vertrokken! Duimen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:01

Wat fijn dat het zo voorspoedig loopt allemaal nu, hopelijk alleen maar voorwaarts vanaf hier!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 16:04

En we zijn weer bij af.... Paard dit weekend van de weide gehaald met dik achterbeen (had hij zich ook al eens aan geblesseerd) Onmiddellijk op stal en rust.
Ik word er zo moedeloos van....
Ik heb hem sinds augustus en ik kan 2 maanden rijden, peesblessure -> 3 maanden stil staan, 2 maanden rijden, peesblessure -> 2 maanden stil staan... Nu terug weer 2 maanden aan het rijden BAM terug peesblessure....

Paard was langs alle kanten gekeurd en goed bevonden. DA ziet ook geen afwijkingen aan de pezen maar zoveel pech is toch niet normaal? Ik word er echt triest van....

Deze keer ga ik wel een kleine weide maken zodanig dat hij toch van het goede weer kan genieten.
Bah niet leuk, echt niet leuk!!!!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:17

dan kun je inderdaad eens overwegen om hem op de wei te gooien. het herstel duurt dan wel langer maar hij wordt er sterker van. het problem met boxrust is voornamelijk dat de pesen en banden wel herstellen maar niet sterker worden. met als gevolg dat een nieuwe blessure sneller ontstaat.

success ermee.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:28

Vrijheidsdressuur trucjes met het hoofd zodat de hersenen bezig blijven en verder zou k een bal ophangen in de bok zodat ie daar iets mee kan.
En als de andere paarden al op het land staan zou k echt gras plukken en dat naar je paard brengen. Kan paard niet naar t gras? Dan komt gras toch naar het paard! :Y)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:52

Ik zou overwegen om hem op de wei te laten.
Tegenwoordig zijn er een hoop nieuwe inzichten die zeggen dat het helemaal niet zo goed is om je paard op absolute rust te zetten. Misschien is het handig om eens te bellen met verschillende dierenartsen hierover, dan alleen je eigen dierenarts.
Mijn pony heeft vorig jaar een peesblessure gehad en die kan absoluut niet alleen zijn. Mijn dierenarts raadde ook aan stalrust... voor in ieder geval vijf maanden :oo
Jij hebt gelukkig een rustig paard, maar ik wist direct dat die van mij dat niet zou gaan trekken.
Toen heel veel dierenartsen gesproken, fysio's etc. Eigenlijk zei iedereen (behalve mijn eigen dierenarts) dat ik haar op een vlakke, rustige wei moest zetten, eventueel een stukje afgezet.
Stukje afzetten ging die van mij dwars doorheen dus toen heb ik de keuze gemaakt haar gewoon met de kudde op de wei te zetten. Beest was blij en rustig.
De genezing duurt langer, maar gaat wel beter.
Ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus vandaar ook het advies goed van meerdere kanten advies te vragen van profs.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:02

Ik zou hem een jaar op het land gooien, niet meer naar kijken dan nodig is (dus hoefsmid etc etc)
De pees is nooit hersteld anders gaat hij na 2 of 3 maanden niet weer stuk.

Mocht het over ene jaar niet beter zijn dan kun je verder gaan denken wat je doet.
Tenzij je daar nu al over denkt want 3x binnen nog geen jaar een peesblessure....hoe goed gat dat nog komen -O-

Hier gaat er ook geen eentje meer op boxrust. We dachten dat mijnes vorig jaar ook een peesblessure had en ik heb hem mooi op de wei laten staan. (bleek uiteindelijk toch een hoefzweer).
Met een griffelbeen breuk ook op de wei gelopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:12

Pees kan ook zelden met 2 mnd hersteld zijn. Ik had bij een oppervlakkige blessure al 6 maanden nodig. Iemand anders die ik kon had bij de diepe liggers een jaar!! Ik zou in dit geval een kleine weide afzetten en als de blessure niet meer in de acute fase zit de hele zomer op de wei zetten. Niet te blubberig laten worden! Haal 'm na de zomer er maar af. Tussendoor op het harde stappen kan ook geen kwaad.

Om de voortgang van de acute fase te bespoedigen kun je eens kijken of je dolobene zalf kan bemachtigen. In Nederland amper te koop, in Duitsland veel beter. De zalf breng je aan met handschoenen en smeer je op het been tot de tube of pot leeg is. Deze zalf maakt het been en de pezen extreem koud waardoor de genezing bevorderd wordt.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 12:41

Bedankt voor de reacties. Vriend heeft ook al geopperd om hem gewoon het land op te gooien voor lange tijd. Morgen nog eens een looptest want manken doet hij niet. En dan beslissing nemen.
Ja 3 maal is voor mij ook net iets te veel.
Binnenkort komt de osteo langs die hem behandeld. Ga ook zijn mening vragen. Hij is ook DA. Dan heb ik al 2 opinies.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:13

Ik ga dit eens even helemaal doornemen. Zit namelijk ook met een peesblessure en een HEEL druk paard.
Heb haar nu al bijna 2 maand op rust, de eerste maand wel iedere dag 2x uit de box per dag, dan spoelen koelen en even stappen (zat hele dikke wond op) maar nu staat ze overdag gewoon op het land. Wel op een ini-mini-landje, maar steeds met een stuk vers gras. Zo lang ze daar staat, gaat het redelijk. Echter is het binnen- en buiten zetten echt met gevaar voor eigen leven onderhand.
Ik heb haar al op andere voeding, op magnesium etc maar ze wordt echt vervelend. Springt ook constant in dat kleine landje, dus dat lijkt me uiteindelijk ook niet heel goed.

Nu mag ik weer rustig op gaan bouwen, maar 10 minuten stappen per dag, over een rechte grasbodem waarbij we zo weinig mogelijk bochten lopen, kan alleen langs de weg hier… Dat durf ik met zo'n kanon gewoon niet aan! Hoe zouden jullie dat aanpakken?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:22

Ik zou dit paard met deze historie inderdaad op het land gooien en over een jaar weer kijken. Er zijn goede "revalidatie" stallen of rusthuizen voor paarden waar er genoeg kennis is om je paard goed in de gaten te houden en de accomodatie geschikt is voor juist dit soort paarden. Kost ongeveer hetzelfde als dat je het dier thuis hebt.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:26

Hier ondertussen goed nieuws. Paard loopt loepzuiver en doorstaat alle tests. De verdikking is het gevolg van de vorige blessure en het zijn de soufletten die opzetten. Dus niet heel ernstig! Oef. Wel ben ik voorzichtig. Meneer staat op de weide te genieten van alle rust. Ga het toch voorzichtig aanpakken en mij even op de andere paarden concentreren en hem alle rust geven die hij verdient.

My_Chimanga: Boxrust is echt niet fijn he! Leuk dat je paard al buiten kan op je afgemaakte stukje. Ik had het geluk dat ik op mijn hof konden stappen zonder te kleine wendingen te moeten maken. Ik heb hier ruimte genoeg om hem veilig te revalideren. Op straat zou ik dat met de mijne ook helemaal niet zien zitten hebben. Mijn paard stond uiteindelijk alleen op hooi. Gelukkig is hij van nature een dikkerdje en was het hooi dat we zelf gemaaid hadden dus kende de kwaliteit en deze was heel goed. Meneer werd er alleen maar dikker van maar hij was wel handelbaar mits een paar gekke sprongetjes maar deze moest ik hem vergeven. Wat wel bij hem hielp was met een vriendje stappen die rustig was. Dat hielp hem kalmeren. Misschien een ander paard mee laten stappen met een vriendin of zo?

danzzz: naar een revaliditiecentrum of pension zou ik niet direct doen. Ik wil er zelf zicht op hebben en mijn knollie nog alle knuffels kunnen geven. We hebben de ruimte om hem de nodige rust te geven!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:30

My_Chimanga schreef:
Ik ga dit eens even helemaal doornemen. Zit namelijk ook met een peesblessure en een HEEL druk paard.
Heb haar nu al bijna 2 maand op rust, de eerste maand wel iedere dag 2x uit de box per dag, dan spoelen koelen en even stappen (zat hele dikke wond op) maar nu staat ze overdag gewoon op het land. Wel op een ini-mini-landje, maar steeds met een stuk vers gras. Zo lang ze daar staat, gaat het redelijk. Echter is het binnen- en buiten zetten echt met gevaar voor eigen leven onderhand.
Ik heb haar al op andere voeding, op magnesium etc maar ze wordt echt vervelend. Springt ook constant in dat kleine landje, dus dat lijkt me uiteindelijk ook niet heel goed.

Nu mag ik weer rustig op gaan bouwen, maar 10 minuten stappen per dag, over een rechte grasbodem waarbij we zo weinig mogelijk bochten lopen, kan alleen langs de weg hier… Dat durf ik met zo'n kanon gewoon niet aan! Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Zwemmen!!
Ik heb paarden gezien met ernstige peesblessures die in heel snelle periode genezen, er is bij Assen een zwembad dat je prima helpen kan

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:39

Ik woon in België ;) Hier zijn er ook zo een mogelijkheden maar momenteel loopt het paard zuiver! Bedankt voor de tip!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:46

Ik heb meerdere paarden gezien die zuiver liepen ondanks de blessure, het gaat erom de pees sterker te krijgen en het weefsel weer goed aanelkaar te krijgen. Zwemmen schijnt heel goed te zijn en vergt echt meer energie van je paard dan stappen aan de hand.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 17:13

Knollentuin: Dat is zeker waar! Ik heb ook niet gezegd dat zwemmen niet goed is! Bij de vorige privéstoeterij waar ik gewerkt heb, hebben ze een zwembad en na 1 rondje waren de paarden al moe! Komt ongeveer overeen met een kleine 10 km in draf lopen. Ik heb er ervaring mee ;)

Paard is gecontroleerd dus en het is momenteel niet de pees die voor de zwelling zorgt maar de peesschede. Pees is heel mooi genezen.