Jong paard lange concentratie ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:38

Jong paard hoort met soortgenoten te lopen
Longeren moet je nu al helemaal nog niet doen.
Luister aub naar de gegeven tips, die worden niet voor niets gegeven.
Je sloopt je paard nu

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:41

We snappen best wel wat je bedoelt. Maar wat denk je zelf dat het voor zin heeft om zo'n jong dier rond te laten rennen in de bak? Ik snap wel dat je veulen dan zin heeft om te rennen, mijn jonge merrie van 5 zou ook gaan rennen als ik haar meeneem in de bak om te spelen. Maar met een vijf jarige kan dat, jouw beestje is echt nog te jong hiervoor, hij kan er alleen maar slechte manieren van krijgen. We bedoelen het niet verkeerd, maar we willen voorkomen dat je te veel met hem doet nu al. Het zou zonde zijn als hij overbelast wordt! En soms lijkt het alsof ze al lang hun aandacht er bij kunnen houden, maar is dit mentaal toch erg zwaar voor ze ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:42

Dan heeft hij vast geen voer op d wei. Mijn hengstenveulen heeft een jaar in de opfok gelopen overdag op het land en snachts in de grote groepsstal. En ja ze meppen wel eens kunnen ze regen hoor.
En daarna heeft hij 2 jaar in een gemengde kudde gestaan 24/7 als gecastreerde ruin. En ja ook hij stond wel eens te draaien maar goed dan was het eten op. Zodra er onbeperkt werd gevoerd stonden niemand meer bij de draad

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:47

Evelijn schreef:
Als de bak te onveilig is om hem los in te doen is de bak ook onveilig als je hem laat rennen aan een longeerlijn.... stel dat hij zich lostrekt en met longeerlijn tussen zijn pootjes over de omheining probeert te springen.... dan kan je de DA gaan bellen.

Ben het hier helemaal mee eens, had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan.

Kortom TS; waar je nu mee bezig bent is vreselijk gevaarlijk, ook al is het maar een 8 maanden oud veulen, ze blijven ongelofelijk sterk en kunnen je zo de hele bak mee rond trekken.
Zoek asjeblieft iemand die je bij dit veulen helpen kan, zo te horen heb jij deze ervaring (nog) niet en zo verpest je alleen het paard..

De reden dat jouw veulen nog niet bij andere paarden kan is omdat het niet weet hoe hij met andere paarden om moet gaan, ze 'schoppen hem' om hem uit te dagen en te laten zien wie de baas is. Als jouw paard van zich af bijt weten ze dat hij 'boven' hun staat, als jouw paard alles maar van ze pikt is hij de laagste in rangorde. Jouw veulen moet gewoon leren hoe hij daarmee om moet gaan, en dat gebeurt niet als hij met maar 1 ander paard staat. Hij zal dan altijd het buitenbeentje zijn en zal nooit geaccepteerd worden door andere paarden. Het lijkt inderdaad verschrikkelijk als je paard zo behandeld word door andere paarden, maar dit is maar een periode dat het gebeurd; totdat hij zijn eigen plekje in de kudde heeft gevonden.
Dus uit bestwil van je paard, zoek asjeblieft mensen die hun land verhuren voor opfok en dus met een 20tig tal andere paarden staat, het is niet goed voor ze dat ze niet leren hoe ze met andere paarden om moeten gaan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:53

chinoukjuh schreef:
Hij staat de hele ochtend van 10 tot 2 buiten.
Voeten optillen en hoeven uitkrabben had hij snel door, kan hem al zo lang omhoog houden dat de hoefsmid binnenkort misschien even naar zijn hoefjes gaat kijken en misschien al een beetje korter maken omdat ze best lang beginnen te groeien.
Verder denk ik dat jullie mij niet echt helemaal snappen met wat ik bedoel, ik doe hem alleen maar aan de longeerlijk zodat hij er niet overheen springt wat de laatste tijd wel wat beter gaat maar toch voor de zekerheid gewoon.. Dus nog niet longeren..!
Ernaast lopen doet hij super, geen halster of touw nodig omdat hij los achter mij aan loopt

Wel 4 hele uren! Tjeempig wat weinig voor zo'n plurkje.

Maar rond laten rennen aan een touw is niet de oplossing, een betere manier vinden zodat hij zijn ei kwijt kan op een constructieve manier wel. Dus in dit geval meer vrije gang met leeftijdsgenoten en bij voorkeur wat oudere dieren die wat aan de broodnodige paardenopvoeding kunnen doen.
Met aan dat touw rondrennen loop je een groot risico op je plurk stuk maken en kweek je slechte gewoontes die je later weer goed moet maken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:00

chinoukjuh schreef:
24/7 vind hij echt helemaal niks, dat weet ik nu al. Hij staat na een paar uur spelen al weer bij het hek te springen dus... Andere paarden trappen hem in elkaar dus nee, hij doet het prima met dat andere hengstje en die 2 vinden elkaar helemaal geweldig..

Des te meer reden om nu een groep te vinden waar hij wel in past, waar hij wel opvoeding krijgt, maar het geen gekkenwerk wordt qua "geweld".
Dat een blaagje van die leeftijd een keer goed op zijn plaatst gezet wordt is normaal en goed voor ze. Alleen moet het geen gekkenwerk worden.

Als je nu je paardje al fijn weg gaat houden bij anderen krijg je straks een paard die niet meer bij anderen kan en een leven alleen voor de boeg heeft. Een paard die sociaal gestoord is dus.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:09

Vier uur per dag buitenstaan is echt niet genoeg voor zo'n jong beestje. Zelfs als ze ouder zijn is het eigenlijk nog te weinig, maar ook bij ons is dat in de winterperiode wel wat lastig. Een veulen hoort ergens in de opfok met een kudde paarden te staan, waardoor hij opgevoed wordt en paardenmanieren bijleert, staat hij dat niet, krijgt hij het later nog heel moeilijk met het contact tussen andere paarden.

Het veulen hoort verder gewoon vertrouwt gemaakt te worden met mensen en het voetje geven enzo te leren, verder moet hij 24/7 of in ieder geval de hele dag buiten staan.

Ik vind het persoonlijk een beetje raar dat je als twaalfjarige al een veulen hebt, je lijkt er ook niet echt de ervaring voor te hebben. En ja, voor ervaring moet je ergens beginnen, maar ik denk dat dit wel wat hoog gegrepen is.

Ik hoop toch dat je het met het veulen wat anders gaat aanpakken, succes.

mika11

Re: Jong paard lange concentratie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:14

Een veulen van 8 maand, die al zoveel op stal moet en waar al zoveel mee gedaan wordt?
Nou ja, ik hoef er verder niks over te zeggen, daar staat al genoeg over in dit topic.
Ik hoop dat je de goede adviezen eruit haalt en er wat mee doet. :9

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:54

Maar 4 uur per dag buiten? Zo n jong ding hoort met soortgenoten te kunnen rennen spelen vliegen ( vallen) en weer op staan! Logisch dat hij door de draden van de bak gaat, hij heeft gewoon veel te veel energie!
Staat er trouwens wel stroom op de draden? Anders misschien een idee om hem even het stroom te laten voelen zodat hij er in ieder geval ontzag voor heeft en netjes in de bak blijft, maar alsnog 4 uur is echt te weinig voor een veulen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:14

Het zou ook kunnen dat hij uit de binnenbak is gesprongen en vaak wild is omdat ie het niet fijn vindt alleen. Veulens zijn meestal niet graag alleen. Ze hebben vriendjes nodig om mee te spelen en een veilige omgeving. Onze veulens lopen veel buiten en eigenlijk zijn ze bijna nooit wild of super-energiek. Ze spelen af en toe een kwartiertje en dan gaan ze weer een hele tijd niks doen. Beetje ravotten, eten, staan, liggen ...

Longeren is ook niet goed voor een veulen omdat je het risico loopt dat nek- en halswervels beschadigd raken. Je trekt er toch aan af en toe...

Die 4 uur buiten, dat is te weinig. Maar ook in de meeste opfokstallen komen ze niet meer dan 4 uur buiten in de winter. Daar lopen ze de rest van de tijd dan wel in grote groepshokken, zodat ze wel kunnen rondlopen en niet alleen zijn. Staat jouw veulen de rest van de tijd alleen op stal TS, of staat die dan ook met anderen samen?
Als je nergens anders heen kunt/wilt is het misschien goed wel wat dingen te veranderen, zodat je veulen veilig en gezond uit kan groeien. Als je wilt dat ie 25 wordt (en dat wil je vast :-)) moet je er nu goed op passen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:22

Moderatoropmerking:
Ik denk dat twee pagina's verder wel duidelijk is voor TS wat de algemene opinie is over het aantal uren vrije uitloop en het longeren. Gelieve dit soort berichten verder in PB te sturen en in te gaan op de vraag die ze stelt: welke oefeningen en bezigheden vragen niet al te veel concentratie van een paard?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:31

Mijn paard die nu vwrkocht is had ik met 1,5 jaar al kennis laten maken met longeren.
Zoals je een driwjariege beleerd.
En niet door de bak laten rennen aan een touw maar echt alleen stap en beetje draf.
Hij deed heel braaf mee, maar max. 5 tot 10 min. En verder veel poetsen en wandelen, beetje enge dingen in de bak doen en verder veulen laten zijn.

Ik heb hem veulen gelaten tot een jaar of drie, dan castreert en beleerd en toen de basis erin zat (halt, stap, draf, sturen en terug lopen) heb ik hem lekker weer in de wei gedaan. Tussendoor wel beetje logeren en poetsen en wandelen maar verder mocht er van mij veulen blijven.
En dit tot zijn 6de!! Levensjaar. Ik had hem weer na zijn 6de levensjaar opgepakt met rijden. Dit heeft hem zeer goed gedaan zolang op de weide te lopen en jong paard te mogen zijn. Hij heeft sterkere benen en is socialer dan andere paarden die weinig buiten komen en niet met veel vriendjes samen stonden buiten (of binnen).

Niet ieder paard is hetzelfde en vele paarden vinden het prima om maar met 1 maatje te staan. Maar een jong paard gebruikt eenvoudig vele vriendjes en ouder paarden dat deze jonge paarden leren waar hun plek is. En dan als ze volwassen zijn niet over de mensen denderen omdat ze geen respect tonen geleerd hebben...

Ik ken een hele lieve friese merrie, deze merrie is tot een leeftijd van 1 jaar in stal gelaten.. Zonder er maar 1 keer eruit te mogen. Dan is deze veulen bij bekenden van mij gekomen (met leeftijd van 1 jaar) en is deze veulen bij hun lekker iedere dag naar buiten gekomen, en lekker veel wandelen maar ook met leeftijdsgenoten spelen en tussen oudere paarden staan. Deze merrie kent haar plek en is echt heel lief.

Maaaaaar... Doordat ze in haar eerste levensjaar niet naar buiten is gekomen is ze nu nog erg zwak (nu bijna 6 jaar oud) van achteren. Ze zakt continu door haar achterbenen... En had met driejarige leeftijd al gallen aan haar achterbenen (overbelasting). Ze is inmiddels ingereden (met 5 jaar), ze wordt steeds sterker en je kunt nu normaal rijden met haar.

Maar je ziet nog eenvoudig dat ze als veulen te weinig buiten heeft mogen lopen in de eerste jaar.

Wat vele bokkers proberen te zeggen en ik ook staat hierboven.
Paarden moeten lang uit hun box mogen komen en zeker jonge paarden moeten zoveel als het gaat (liefst 24 uur) buitenkomen.

Je kunt heel veel met een jong veulen doen, poetsen, wandelen, voetjes uitkrabben, skippiebal in bak en ze lekker kennis mee laten maken. Beetje slalommen met pionnen, En dit is al een mini trainig voor als ze beleerd worden. Beetje vlechten in de haren doen, beetje knuffelen. Hoeft alles niet lang maar beiden hebben plezier :-)

Gekke haarcoop maken (haren hoog met elastiekje, en dan fotos maken. Had ik ook al gedaan en mijn jonge paard had heel entausiast gedaan. Alles was interessant :-)

Tussen balkjes door laten stappen, een nog grotere uitdaging erover heen stappen.

Ikwens jou verder heel veel plezier met jou veulen,

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:23

Hij gaat nog langer op de wei hoor. Maar bij zijn vorige eigenaar stond hij alleen maar binnen want je kon dar zwemmen in het land
Het is prima gegaan hoor, mijn moeder liep met hem mee en hij vond het prima dus ik was al snel weer gestopt en had hem natuurlijk goed beloont

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:28

Hij staat als hij van de weide komt altijd nog een paar uur met zijn vriendje in een grote loopstal waar ze dan nog lekker aan het spelen zijn en zo

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:48

Naast dat ik het compleet ben met alle reacties hier boven is het longeren echt gevaarlijk om de reden dat ie zeker en vast eens gaat rennen, hij snapt nog niet dat hij moet remmen als jij aan het einde van de longeerlijn zegt dat ie moet stoppen. Dat betekend dat je hard aan zijn hoofd moet trekken met hele nare blessures tot gevolg.
Ga lekker met hem wandelen, poetsen eTc (als dat al zo nodig moet...) daar heeft hij meeerrr dan genoeg aan tot hij minimaal 3 jaar oud is.