Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:54

wat een ontzettend gaaf filmpje, daarop zou je helemaal niet zeggen dat hij zo'n verleden heeft, super hoe je dit al met hem bereikt hebt!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:34

Ontzettend mooi filmpje, zie een vrolijk paardje wat graag met je wil werken. Zou zeker niet zeggen dat ie een zwaar verleden heeft gehad. Snap bij god niet hoe zo'n lieverd zo kunnen behandelen in Spanje...

katie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:50

*\o/* Ik heb je filmpje gezien en wat een goed team zijn jullie! Dat gaat goed komen en jullie gaan nog heel veel van elkaar leren. Je paard vindt je leuk en hij staat open voor leren vanwege zijn nieuwschierigheid. Heeft John dit paard ook gezien? Ik ken John niet maar het is wel goed om verdere uitdagingen met dit paard aan te gaan omdat hij anders ook klierig kan worden, uit verveling en/of speelsigheid. Hij loopt inderdaad nog niet zuiver. Heel veel succes samen. The sky is the limit. En laat je paard niet zomaar achter bij iemand die zegt hem wel even te fixen. Het gaat erom dat jij ermee aan de slag gaat. Groetjes!

flemminghfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:02

Craniosacraal (ontspannings) behandelingen daar hebben ook veel paarden voordeel bij en zie je er van opknappen!! Het proberen waard naast je ingezette weg.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:17

flemminghfan schreef:
Craniosacraal (ontspannings) behandelingen daar hebben ook veel paarden voordeel bij en zie je er van opknappen!! Het proberen waard naast je ingezette weg.

Ja daar heeft hij in het begin 3 behandelingen van gehad en is echt nuttig geweest!!! Wil het proberen elk half jaar te doen! :)

katie85 schreef:
*\o/* Ik heb je filmpje gezien en wat een goed team zijn jullie! Dat gaat goed komen en jullie gaan nog heel veel van elkaar leren. Je paard vindt je leuk en hij staat open voor leren vanwege zijn nieuwschierigheid. Heeft John dit paard ook gezien? Ik ken John niet maar het is wel goed om verdere uitdagingen met dit paard aan te gaan omdat hij anders ook klierig kan worden, uit verveling en/of speelsigheid. Hij loopt inderdaad nog niet zuiver. Heel veel succes samen. The sky is the limit. En laat je paard niet zomaar achter bij iemand die zegt hem wel even te fixen. Het gaat erom dat jij ermee aan de slag gaat. Groetjes!

9 september komt Astrid Baard me helpen met Amigo. Ik ga kijken hoe dat is en anders ga ik die John uitnodigen. Amigo vind grote mannen altijd een beetje eng, ik vermoed doordat hij door een man zo mishandeld is... :'(

Mira283 schreef:
Ontzettend mooi filmpje, zie een vrolijk paardje wat graag met je wil werken. Zou zeker niet zeggen dat ie een zwaar verleden heeft gehad. Snap bij god niet hoe zo'n lieverd zo kunnen behandelen in Spanje...

Helaas niet alleen in Spanje en Frankrijk.. Heb ook filmpjes gevonden van hem hier in Nederland, daar zijn 2 meiden met hem bezig die hem over een heel springparcours jagen. Harde rukken aan de teugels, veel balken tegen zijn benen aan en gewoon vrolijk door blijven gaan over gevallen hindernissen :'( Door zijn verleden vraag ik ook niks meer van hem, alleen maar tot hoever hij wilt gaan vrijwillig. Als rijden stress zou opleveren zou ik dat ook niet proberen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:31

Mijn handen gaan dan jeuken bij zulke meiden.... Hoop dat ie vanzelf leert mannen te vertrouwen, maar zo als jij met hem bezig bent ga zo door!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:38

Hi! Goed dat je hulp hebt ingeschakeld, bij een getraumatiseerd paard is dat de beste keuze. Anders ben je tijd en vertrouwen kwijt voor je het weet.
Je zou zelf kunnen gaan studeren in het Parelli programma om je paard super goed te gaan leren lezen, zijn gedrag beter te interpreteren en je skills te ontwikkelen.
Dat hoef je dan niet meteen toe te passen, maar maakt jou als paardenmens al wel meer ervaren voor als je het straks weer alleen verder gaat doen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:53

YvonneAmigo schreef:
Maflinger_S schreef:
Het freestyle systeem van Emiel Voest zou wat voor je kunnen zijn. Als je een roundpen/longeerring hebt zou je dat eens kunnen proberen.

Ik heb alleen een 40x20 bak een weiland en een 2km lange grasdijk tot mijn beschikking. Freestyle is ook wel beter alleen in een 40x20 bak lijkt het zo op opjagen haha

Met een beetje creativiteit maar je van die 40x20 bak zo een rond pen. Doe en bak door de helft met wit lint of hindernismateriaal en rond de hoek af met draad of hindernis materiaal.

Ik heb ook problemen gehad met een paard wat zich niet liet vangen door mij. Ik heb in de round pen een paar keer Parelli's catching game gespeeld met de merrie. Nu komt ze de laatste paar meters naar mij toe.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:01

Hii Yvv!

Ik ken jullie natuurlijk. Ben bij veel stappen er bij geweest en zie jullie groeien. Ik weet hoe am reageert etc etc.

Hoever jullie nu zijn gewoon in 1 woord RESPECT! alles wat je voor hem doet, op de manier hoe je het doet en met de ervaringen die je zelf had (of niet had) ik vind het knap echt waar!

Je weet ik sta altijd voor je klaar en heb natuurlijk een grote man te leen die Am ook wel een beetje kent en er wel voor in is jullie zo nu en dan eens te helpen :)

Ik weet zeker dat als je Astrid de tijd geeft ze jullie echt kan helpen. Je geeft zelf aan het erg moeilijk te vinden waar je moet beginnen, maar begin dan met iets kleins en bouw vandaar uit een mooie training uit. Reageert hij niet goed zet dan een stapje terug. Ik weet zeker dat het gaat helpen ik geloof in jullie en in Astrid (anders had ik haar mijn ongeleide projectiel ook niet toevertrouwd :p )

Ik denk dat uiteindelijk Freestyle jullie wel zou kunnen helpen. máár nu is het misschien nog wat te vroeg.

Ik heb het idee dat jullie nu nog echt op het punt zijn dat je hem met veel dingen moet overtuigen dat het NIET eng is en hij bij je mag blijven zonder te vluchten. eerst die angsten weg halen voordat met hem bezig gaat met leiderschap etc etc.

Ook via deze weg wil ik je heel veel suc6 en sterkte wensen. Het gaat echt wel goed komen :)

Je moet nu alleen nog niet denken in zijn conditie te trainen maar om hem mentaal klaar te krijgen weer aan het werk te kunnen.

En voor de bak kleiner te maken heb je toch de Falco-proof oplossing? :o

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 15:12

EliseXJoelle schreef:
Hii Yvv!

Ik ken jullie natuurlijk. Ben bij veel stappen er bij geweest en zie jullie groeien. Ik weet hoe am reageert etc etc.

Hoever jullie nu zijn gewoon in 1 woord RESPECT! alles wat je voor hem doet, op de manier hoe je het doet en met de ervaringen die je zelf had (of niet had) ik vind het knap echt waar!

Je weet ik sta altijd voor je klaar en heb natuurlijk een grote man te leen die Am ook wel een beetje kent en er wel voor in is jullie zo nu en dan eens te helpen :)

Ik weet zeker dat als je Astrid de tijd geeft ze jullie echt kan helpen. Je geeft zelf aan het erg moeilijk te vinden waar je moet beginnen, maar begin dan met iets kleins en bouw vandaar uit een mooie training uit. Reageert hij niet goed zet dan een stapje terug. Ik weet zeker dat het gaat helpen ik geloof in jullie en in Astrid (anders had ik haar mijn ongeleide projectiel ook niet toevertrouwd :p )

Ik denk dat uiteindelijk Freestyle jullie wel zou kunnen helpen. máár nu is het misschien nog wat te vroeg.

Ik heb het idee dat jullie nu nog echt op het punt zijn dat je hem met veel dingen moet overtuigen dat het NIET eng is en hij bij je mag blijven zonder te vluchten. eerst die angsten weg halen voordat met hem bezig gaat met leiderschap etc etc.

Ook via deze weg wil ik je heel veel suc6 en sterkte wensen. Het gaat echt wel goed komen :)

Je moet nu alleen nog niet denken in zijn conditie te trainen maar om hem mentaal klaar te krijgen weer aan het werk te kunnen.

Gelukkig ben jij erbij als Astrid komt helpen! en Falco natuurlijk ook dan haha :)

Maaar thanks! Super lieve woorden!!

Door de veranderingen bij Amigo heb ik echt het gevoel of ik alles met hem kan bereiken haha
Ben echt zo gek op hem <3

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:23

YvonneAmigo schreef:
EliseXJoelle schreef:
Hii Yvv!

Gelukkig ben jij erbij als Astrid komt helpen! en Falco natuurlijk ook dan haha :)

Maaar thanks! Super lieve woorden!!

Door de veranderingen bij Amigo heb ik echt het gevoel of ik alles met hem kan bereiken haha
Ben echt zo gek op hem <3

Je kan ook alles met hem bereiken. zie hoe ver jullie zijn.

Een jaar geleden kreeg je hem niet fatsoenlijk te pakken. deed hij niks voor brokjes, was hij enorm schuw en kreeg je zijn halster met veel moeite om.

Kijk waar je nu staat meid! jullie zijn al 200% vooruit gegaan. daarom heb ik ook zoveel vertrouwen in jullie 2 dat er echt een weg is hem weer klaar te krijgen :j want ik weet zeker dat hij het ook wel leuk vind hoor.

Ik wacht morgen even af, maar zodra ik een idee heb waar je met hem het beste kan beginnen zal ik het echt wel laten weten :D

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:46

Wat ontzettend mooi dat je dit voor hem doet!! Ik heb zelf ook wel een beetje een probleempaardje, dus ik weet hoe lastig dat is. En natuurlijk hoe mooi een mini beetje vooruitgang al is!

Ik train mijn paardje met de Emiel Voest methode. Ik deed het al 5 jaar lang met een ander paard, voordat hij kwam. Ik zou het jouw dus ook niet aanraden. Je moet echt al wel enige ervaring hebben, om het niet de hele tijd wegsturen te laten worden...

Overigens wil ik nog wel wat zeggen over het trainen met eten, ik ben der persoonlijk geen fan van. Je moet zorgen dat hij het voor jouw wil doen, niet voor het eten!

Echt super bezig!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:49

Ik heb een PB gestuurd met daarin een naam van een zeer kundige dame op dit gebied

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 16:48

Freki schreef:
Wat ontzettend mooi dat je dit voor hem doet!! Ik heb zelf ook wel een beetje een probleempaardje, dus ik weet hoe lastig dat is. En natuurlijk hoe mooi een mini beetje vooruitgang al is!

Ik train mijn paardje met de Emiel Voest methode. Ik deed het al 5 jaar lang met een ander paard, voordat hij kwam. Ik zou het jouw dus ook niet aanraden. Je moet echt al wel enige ervaring hebben, om het niet de hele tijd wegsturen te laten worden...

Overigens wil ik nog wel wat zeggen over het trainen met eten, ik ben der persoonlijk geen fan van. Je moet zorgen dat hij het voor jouw wil doen, niet voor het eten!

Echt super bezig!!

Ja precies wat je zegt. Daarom alleen zulke dingen onder goede begeleiding.

Ik vind voer ook niet ideaal. Maar het heeft tot nu toe heel erg geholpen. Met jou ervaringen, hoe zou ik dat dan kunnen oplossen?

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:07

Lastig... Ligt heel erg aan je paard!

Omdat ik dus wel met de Emiel Voest methode werk, werk ik dus ook deels met het druksysteem. Geeft hij iets in de goede richting, is de druk direct los. Dit is zijn beloning. Daarnaast werk ik heel veel met stembeloning. Even lekker een aai, of kriebelen wordt ook altijd erg gewaardeerd! Let er wel even op: aai hem altijd op de hals/schouder, zeker als hij nog niet zoveel vertrouwen in de mens heeft!

Ik begrijp trouwens wel dat je het nu gebruikt, al zou ik er niet te lang mee doorgaan. Je krijgt uiteindelijk een paardje die niks wil, zolang er geen voer aanwezig is.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:41

Yvon. Astrid heeft ook opleiding bij Voest gedaan. Mocht je daarmee aan de slag willen Kan ze je daar uiteraard mee helpen en in adviseren :) en ik heb zijn boeken.

Daarnaast natuurlijk bij Annemarie van der Toorn waar ze veel probleem paarden tegen komt :)

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:54

EliseXJoelle schreef:
Yvon. Astrid heeft ook opleiding bij Voest gedaan. Mocht je daarmee aan de slag willen Kan ze je daar uiteraard mee helpen en in adviseren :) en ik heb zijn boeken.

Daarnaast natuurlijk bij Annemarie van der Toorn waar ze veel probleem paarden tegen komt :)

Vind het allemaal zo eng!! Hij is zo gevoellig voor druk natuurlijk... Het geeft al een bepaalde druk als je met je hand naar zijn lichaam gaat..
Daarom moet er echt iemand bij zijn om te zien hoe amigo reageert op de aanpak. Als ik alleen toe moet kijken ga ik volgens mij eerder spoken zien dan amigo hahah

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 11:42

Vanavond les van Astrid, ben best benieuwd. Amigo voelt al aan mij dat er iets gaat gebeuren, in de wei vanochtend begon hij al weer angstig te doen.. Zelfs een keer weg lopen van mij..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:52

Ik woon vlak bij ik wil wel een keer langs komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:55

Ik lees even mee, heb zelf ook een 'probleem' paard waar ik inmiddels alles redelijk 'normaal' mee kan. Zolang ik er maar niet te veel lichamelijke of geestelijke druk op leg. Bij mijn paard is herhalen en positief bekrachtigen heel belangrijk. Is iets eng; wachten tot ze ook maar iets ontspant en meteen stoppen. Clickeren zet ik juist in op deze momenten. Ook heb ik mijn eigen ambities overboord moeten gooien en juist door dat te kunnen blijkt er veel meer mogelijk dan ik ooit gedacht had. Houdt de lat dus laag. Vraag jezelf ook af; wat is normaal en heeft een functie of wat kunnen we misschien anders oplossen. Zo zet ik mijn merrie nooit meer tussen 2 touwen vast, ze laat zich dan gewoon vallen van paniek. Op dezelfde plek achter diezelfde touwen (aan elkaar dus) en ik kan er alles mee. Zelfs haar oren uitknippen ( had ook een ontzettende reactie op haar oren ). Denk creatief en à van gebaande paden af.
Ben je bewust van je eigen gemoedstoestand, wanneer ik niet lekker in mijn vel zit ga ik dus gewoon niet rijden, dat is vragen om problemen want ze voelt het meteen! Vaak doen we dan wat grondwerk, vrijspringen. Iets waar zij blij van wordt en dan wordt ik dat ook weer!
En ten slotte: volg je eigen gevoel, dit zit vaak goed!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:15

Succes vanavond en wat ben je al ver gekomen!

Enne, wat met voer belonen betreft, ik doe het ook en veel. Met een dier ga je een relatie aan, maar een dier leert door middel van de leerprincipes. Positieve en negatieve bekrachtiging en positieve en negatieve correctie. Alle systemen die druk gerelateerd zijn werken met negatieve bekrachtiging. Het loslaten/wegvallen van druk is geen beloning, maar het stoppen van een aversieve (onaangename) prikkel. Positieve bekrachtiging (bij gedrag wat je dus graag ziet ;-)) betekent het toevoegen van een aangename prikkel (bijv voer, maar ook een kriebel, mits je paard het ook als een beloning beschouwt).
Gedrag wat ze iets oplevert zullen ze herhalen (bij voer levert ze het wat aangenaams op, bij negatieve bekrachtiging leren ze de onaangename prikkel te vermijden)

Je hebt er een volger bij! Knap werk wat je doet!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:36

YvonneAmigo schreef:
Vanavond les van Astrid, ben best benieuwd. Amigo voelt al aan mij dat er iets gaat gebeuren, in de wei vanochtend begon hij al weer angstig te doen.. Zelfs een keer weg lopen van mij..

Oooo Stresskip! :P

Zo zie je maar wanneer jij niet relaxd bent zal hij het ook niet zijn/worden en vlucht hij weg omdat jij hem geen stabiele veilige steun kan geven. vanavond gaat best goed komen. Falco en ik zijn er bij :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:48

Breathe in, breathe out... en verder doe ik alleen maar dit: _/-\o_ en +:)+

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 17:45

UPDATE:

Gisteren dus weer echt met Amigo gewerkt aan zijn problemen. Klein begonnen en dat is het leren dat het zweepje hem geen pijn kan doen (de persoon die het vast heeft natuurlijk wel). Uiteindelijk ging dat best wel snel redelijk goed alleen dat halster verwisselen naar trainings-halster reageerde hij opeens best wel heftig op. Terwijl dat in het verleden nooit een probleem was... Dat is dus weer terug gekomen na die lange tijd in de wei staan??

Deze week dus het zweepje met hem oefenen. Vandaag ook even 10/15 minuten gedaan met hem en dan kijkt hij me zo aan van 'waarom nou baasje??'. Ging inderdaad al beter dan gisteren maar als hij klaar is en ik maak het touw los rent hij ook gelijk weg van me :(... Duurt even en dan komt hij uiteindelijk na 10 minuten wel weer terug. Daarna lekker met hem zonder touw of iets door de wei gelopen! Altijd even goed afsluiten :)

Halster wisselen
Afbeelding

Wat gaat er gebeuren?
Afbeelding

oefenen met zweepje
Afbeelding

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:42

Goede oefeningen!

Maakt ze nou ook gebruik van voer als beloning, of niet?!

Vervelend inderdaad dat hij nu weer van je wegrent. Maar je moet af en toe die barrieres doorbreken, het zal vast beter worden!