laag longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 08:26

Ik ben heel tevreden van de F.r.a. Peli longeerhulp.
Ik heb hier een paar maal mee gelongeerd en je zag elke keer meer ontspanning, nu kan ik hem ook weglaten.
Het is iets heel simpel in gebruik en ik ben er tevreden van.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 08:29

Fijn topic, ik oefen ook met goedkope kaptoom en dubbele lijnen. Het vergt veel oefenwerk maar het voelt beter aan dan al die hulpmiddelen. Hij heeft er een hekel aan dat ik meeloop in zone 1 (hoofd) en daarom is dit een hele fijne oplossing voor ons.
Ik hoop de kamelenhouding zo op te lossen want in draf is dit een ware hel om blijven door te zitten, zelfs lichtrijden is moeilijk. Stapje voor stapje gaat het beter.
Liever de lange weg dan een korte geforceerde ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:11

magda_90 schreef:
LoveUggs, waarom ben je niet positief over touwtjes zoals ik ze beschrijf. Daarmee trek je ze niet in de krul, ze hangen bij een lage houding los. Ik snap je even niet.

Omdat veel mensen deze verkeerd gebruiken. Deze word vaak te strak aangetrokken waardoor het paard niet anders kan dan in de krul lopen, en ik vind dat het paard wel de bewegingsvrijheid moet hebben. Hoevaak ik deze bijzet wel niet heb gezien waarbij hij te strak word aangetrokken... Als t paard dan struikeld, en zich door de te strakke bijzet niet kan opvangen of zn evenwicht niet kan bewaren.. Ik wil niet weten wat er dan gebeurd..

Op de manier van bijzetten met de dubbele lijnen heeft het paard in principe alle ruimte om het hoofd omhoog te doen, of naar voren, of omlaag. Enkel begeleid je hem naar waar je het hoofd wil hebben. Hoofd laag is alle druk eraf. Als een paard hier struikeld heeft het paard vrijheid om zich op te vangen. Is er niks aan het handje terwijl met die 'touwtjes' (het zijn toch leren riemen) het paard toch geblokkeerd word ik zijn bewegingsvrijheid.

Ik zorg voor een oude draver. Toen ik hem net deed reed ik hem nog, longeerde ik hem nog.. deed er alles mee. Van de eigenaresse moest ik longeren met bijzet, maar ik zag dat mijn paard hier ongelukkig van werd. Hij heeft artrose, struikeld veel en heeft dus ook ruimte nodig. Ik heb toen een tweede longeerlijn aan geschaft en ben op mijn beschreven manier gaan longeren. Zo heb ik mijn stuwende dravere, met zijn sterrenkijkende hoofd, van op dat moment 22 jaar, geleerd om te dragen en te ontspannen. Reageren op stemhulpen, zoek die ontspanning maar op, volg de richting van de lijntjes maar, maar wel als jij er klaar voor bent. Paard kreeg zelfs plezier in het longeerwerk. Reageerd(e) direct op stemhulpen en durft te ontspannen, wat hij voorheen niet kon. Dit probleem zie ik vaker voorbij komen, vandaar dat ik die leren bijzet riemen pure troep vind.. :j

magda_90

Re: laag longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:42

Dat schrijf ik dus ook en als je goed leest zag je ook dat ik juist duidelijk aanhaal dat ze alleen mogen begrenzen bij sterrenkijken en niet bij een lagere houding. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:49

cha_mira schreef:
Ik ben heel tevreden van de F.r.a. Peli longeerhulp.
Ik heb hier een paar maal mee gelongeerd en je zag elke keer meer ontspanning, nu kan ik hem ook weglaten.
Het is iets heel simpel in gebruik en ik ben er tevreden van.

abosoluut ik heb hem hier ook maar enkele keren gebruikt.

hij liet zijn hoofd zover vallen dat ik bang werd dat hij in de hulp zou stappen.. Dus als ik hem nu gebruik dan heb ik een oude singel rond zijn hals lopen waar de hulp losje inhangt.. hoe los of strak ik m ook deed, anders hing hij ruim onder de knie en dat was een beetje te voor mij.. Had die tip van een instructrice van de manage die haar eigen paard ook met parelli had lopen en ook het issue had dat het paard direct begon te grondschuiven met een uitgestrekte hals waardoor de voeten ernstig dicht bij de hulp kwamen