magda_90 schreef:LoveUggs, waarom ben je niet positief over touwtjes zoals ik ze beschrijf. Daarmee trek je ze niet in de krul, ze hangen bij een lage houding los. Ik snap je even niet.
Omdat veel mensen deze verkeerd gebruiken. Deze word vaak te strak aangetrokken waardoor het paard niet anders kan dan in de krul lopen, en ik vind dat het paard wel de bewegingsvrijheid moet hebben. Hoevaak ik deze bijzet wel niet heb gezien waarbij hij te strak word aangetrokken... Als t paard dan struikeld, en zich door de te strakke bijzet niet kan opvangen of zn evenwicht niet kan bewaren.. Ik wil niet weten wat er dan gebeurd..
Op de manier van bijzetten met de dubbele lijnen heeft het paard in principe alle ruimte om het hoofd omhoog te doen, of naar voren, of omlaag. Enkel begeleid je hem naar waar je het hoofd wil hebben. Hoofd laag is alle druk eraf. Als een paard hier struikeld heeft het paard vrijheid om zich op te vangen. Is er niks aan het handje terwijl met die 'touwtjes' (het zijn toch leren riemen) het paard toch geblokkeerd word ik zijn bewegingsvrijheid.
Ik zorg voor een oude draver. Toen ik hem net deed reed ik hem nog, longeerde ik hem nog.. deed er alles mee. Van de eigenaresse moest ik longeren met bijzet, maar ik zag dat mijn paard hier ongelukkig van werd. Hij heeft artrose, struikeld veel en heeft dus ook ruimte nodig. Ik heb toen een tweede longeerlijn aan geschaft en ben op mijn beschreven manier gaan longeren. Zo heb ik mijn stuwende dravere, met zijn sterrenkijkende hoofd, van op dat moment 22 jaar, geleerd om te dragen en te ontspannen. Reageren op stemhulpen, zoek die ontspanning maar op, volg de richting van de lijntjes maar, maar wel als jij er klaar voor bent. Paard kreeg zelfs plezier in het longeerwerk. Reageerd(e) direct op stemhulpen en durft te ontspannen, wat hij voorheen niet kon. Dit probleem zie ik vaker voorbij komen, vandaar dat ik die leren bijzet riemen pure troep vind..